REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 589
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 7 maja 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji2)
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju i Technologii: K. Paszyk
|
|
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
2) Niniejsze obwieszczenie było poprzedzone obwieszczeniem Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 22 lipca 2021 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M.P. poz. 729).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 7 maja 2025 r. (M.P. poz. 589)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "REALIZACJA PROJEKTÓW INTERIM MANAGEMENT (ZARZĄDZANIE CZASOWE)" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
| Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe) |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
| 7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
| Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" jest przygotowana do samodzielnej realizacji czasowych, zdefiniowanych co do celu i zakresu działań projektowych wewnątrz organizacji, nakierowanych na osiągnięcie konkretnych, ustalonych rezultatów biznesowych. Projektuje ścieżkę transformacyjną organizacji uwzględniającą harmonogram działań, zestawienie kosztów i korzyści, metody działania, plan projektu interim management, zwanego dalej "projektem IM", plan komunikacji i mierniki projektu IM. Modyfikuje dostępne narzędzia i metody zgodnie z celem projektu IM. Ocenia występowanie ryzyk w projekcie IM i wskazuje sposoby ich minimalizacji. Diagnozuje i uzupełnia luki kompetencyjne związane z funkcjonowaniem organizacji, przygotowując między innymi plan transferu wiedzy. Wdraża wybrane rozwiązania w organizacji i monitoruje ich funkcjonowanie. Podejmowane działania wykonuje w odniesieniu do metodyki interim management (zarządzanie czasowe). W trakcie realizacji swoich zadań stosuje narzędzia profesjonalnej komunikacji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym organizacji. Dba o spójny i wiarygodny wizerunek swojej działalności. Przestrzega zasad etyki. |
| Zestaw 1. Charakteryzowanie zagadnień związanych z metodyką interim management (zarządzanie czasowe) | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Omawia zagadnienia dotyczące zarządzania czasowego w organizacji zgodnie z metodyką interim management | ‒ omawia obszary merytoryczne projektu IM, w szczególności obszar sprzedażowy, finansowy, human resources, ‒ omawia rodzaje klientów, w tym korporacje międzynarodowe, firmy rodzinne, ‒ omawia rodzaje projektów IM w odniesieniu do różnych form zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie) oraz kryteriów współpracy (pełny etat, doradztwo, mentoring), ‒ omawia sposoby umocowania interim managera u klienta (rodzaje kontraktów) oraz związane z tym potencjalne ryzyka, ‒ charakteryzuje narzędzia stosowane w projektach IM, w szczególności arkusz analizy kosztów i korzyści, ‒ omawia zasady etyki obowiązujące w projektach IM, w szczególności zasadę poufności. |
| Omawia zagadnienia w projekcie związane ze zmianami behawioralnymi | ‒ podaje przykłady sytuacji, w których potrzebny jest harmonogram zmian behawioralnych, ‒ omawia przykłady okoliczności blokujących zmiany, proponując działania zaradcze. |
| Zestaw 2. Planowanie i konsultowanie projektu | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Dokonuje diagnozy sytuacji | ‒ analizuje z klientem jego potrzeby biznesowe, ‒ wskazuje kluczowe obszary przedsiębiorstwa, w kontekście planowania zmian, ‒ określa cel realizacji i stan docelowy projektu IM, ‒ posługuje się narzędziami do diagnozowania sytuacji, ‒ uzasadnia dobór narzędzi do diagnozowania sytuacji, ‒ określa zasoby potrzebne do realizacji projektu IM. |
| Zawiera kontrakt z klientem | ‒ uzgadnia potrzeby biznesowe klienta, ‒ określa swój zakres zadań, ‒ określa warunki kontraktu. |
| Projektuje ścieżkę transformacyjną | ‒ sporządza harmonogram działań (wskazuje główne działania, które należy wykonać, aby osiągnąć zakładany cel), ‒ sporządza zestawienie kosztów i korzyści, ‒ określa metody działania, ‒ sporządza scenariusze działań (warianty ścieżek transformacyjnych), ‒ sporządza plan projektu IM zawierający działania, rezultaty, terminy, przypisanie odpowiedzialności, ‒ tworzy plan komunikacji w projekcie IM, ‒ uzgadnia mierniki projektu IM. |
| Zarządza ryzykiem | ‒ identyfikuje i analizuje ryzyka w projekcie IM, ‒ wskazuje sposoby minimalizacji ryzyk z uwzględnieniem sytuacji wysokiego ryzyka. |
| Zestaw 3. Wdrażanie i monitoring projektu | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Monitoruje zasoby materialne i niematerialne | ‒ sprawdza na bieżąco dostępność i jakość zasobów materialnych i niematerialnych, ‒ określa zakres modyfikacji planu projektu IM w zakresie zasobów materialnych i niematerialnych. |
| Dostosowuje plan projektu IM | ‒ aktualizuje harmonogram działań w ramach projektu IM, ‒ aktualizuje zadania, ‒ przypisuje zakresy odpowiedzialności. |
| Realizuje i monitoruje projekt | ‒ realizuje zadania zgodnie z harmonogramem, ‒ zarządza odchyleniami mierników, ‒ raportuje wykonane zadania, ‒ komunikuje się na bieżąco z klientem, ‒ podejmuje działania operacyjne, w tym zarządza zespołem, finansami, ryzykiem, linią produkcyjną, ‒ wdraża plan komunikacji z klientem. |
| Rozlicza efekty projektu | ‒ sporządza protokół rezultatów projektu IM zawierający - w zależności od celów - listę produktów, umiejętności, celów i wskaźników, ‒ omawia stopień uzyskania rezultatów projektu IM. |
| Zestaw 4. Transferowanie i utrwalanie wiedzy w projekcie IM | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Planuje transferowanie wiedzy | ‒ diagnozuje luki kompetencyjne w organizacji, ‒ identyfikuje osoby lub grupy docelowe, ‒ przygotowuje plan transferu wiedzy do organizacji, zgodnej z celem projektu IM, ‒ uzasadnia wybrane rozwiązania. |
| Transferuje i utrwala wiedzę | ‒ transferuje i utrwala wiedzę adekwatnie do zapotrzebowania w projekcie, ‒ stosuje narzędzia do transferowania i utrwalania wiedzy, w tym arkusz archiwizacji, narzędzia zarządzania wiedzą, ‒ tworzy dokumentację projektu IM, ‒ przekazuje dokumentację projektu IM klientowi. |
| Zestaw 5. Skuteczna komunikacja | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Tworzy i stosuje skuteczną komunikację | ‒ aktywnie słucha, ‒ stosuje właściwą, logiczną i zrozumiałą argumentację, ‒ uwzględnia argumenty drugiej strony, ‒ dostosowuje komunikat do odbiorcy i sytuacji, ‒ odpowiada na pytania i wyjaśnia wątpliwości, ‒ stosuje skuteczne sposoby angażowania i przekonywania. |
| Udowadnia swoją wiarygodność | ‒ omawia przykłady działań i rozwiązań na podstawie własnego doświadczenia zawodowego, ‒ stosuje spójną autopromocję w różnych kanałach komunikacji, w szczególności w mediach społecznościowych, na swojej stronie internetowej, w curriculum vitae, na swoim profilu zawodowym, w rozmowie. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
| 1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji muszą być wykorzystywane następujące metody: - test teoretyczny, - analiza dowodów i deklaracji, - prezentacja połączona z rozmową z komisją walidacyjną. Weryfikacja składa się z dwóch części. Część I. Na tym etapie weryfikowane są efekty uczenia się z zestawu 1. Stosuje się metodę testu teoretycznego. Zaliczenie testu teoretycznego jest warunkiem dopuszczenia do części II. Część II. Na tym etapie weryfikowane są efekty uczenia się z zestawów 2-5. Stosuje się metody: - analiza dowodów i deklaracji, - prezentacja połączona z rozmową z komisją walidacyjną. W ramach analizy dowodów i deklaracji ocenie podlegają: - koncepcja realizacji projektu IM oparta na studium przypadku oraz - dowody i deklaracje potwierdzające realizację minimum jednego projektu IM (w tym referencje i dokumenty zawierające kluczowe elementy metodyki IM, określające: cel i zakres projektu IM, czas jego realizacji, odpowiedzialność za wdrożenie i rezultaty biznesowe, opracowane w formie opisu zrealizowanego projektu IM). Dopuszcza się, by zakończenie realizacji projektu IM nastąpiło najpóźniej w trakcie trwania II części walidacji. Koncepcja realizacji projektu IM oparta na studium przypadku powinna zawierać między innymi następujące elementy: - ofertę obejmującą: cel i zakres projektu IM, przewidywane efekty, zadania interim managera, zakładany wpływ na organizację, wynagrodzenie interim managera, - plan projektu IM z horyzontem czasowym, - arkusz korzyści i kosztów, - przewidywane ryzyka, - sposób rozliczenia efektów projektu z klientem, - sposób zapewnienia transferu wiedzy. Prezentacja obejmuje kluczowe elementy przygotowanej koncepcji projektu IM i jest połączona z rozmową z komisją walidacyjną. W trakcie rozmowy z komisją walidacyjną odbywa się także symulacja rozmowy z klientem. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja walidacyjna składa się z 3 albo 5 członków. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi posiadać: - kwalifikację pełną z co najmniej 7 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji (dyplom ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), - udokumentowany co najmniej 10-letni staż pracy na stanowisku managerskim związanym z odpowiedzialnością biznesową. Co najmniej 2 członków komisji walidacyjnej przy składzie 3-osobowym oraz co najmniej 3 członków komisji walidacyjnej przy składzie 5-osobowym posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w realizacji projektów IM, zdobyte w okresie ostatnich 10 lat (zrealizowane co najmniej 3 projekty IM). Członkowie komisji walidacyjnej spełniają łącznie następujące warunki, z tym że każdy z członków komisji walidacyjnej spełnia co najmniej jeden z warunków: - posiada członkostwo w organizacji branżowej interim management - krajowej lub międzynarodowej, - posiada certyfikat "SIM Certyfikowany Interim Manager" lub równorzędne potwierdzenie spełnienia standardów specjalistycznych i etycznych Metodyki Interim Management, - posiada udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie w zatrudnianiu interim managerów, zdobyte w okresie ostatnich 10 lat, - posiada udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie w zakresie oceny kompetencji kadry menedżerskiej (przeprowadzone egzaminy, procesy weryfikacji kompetencji wykorzystujące metodę rekrutacyjną Assessment Center). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca zapewnia: - pomieszczenie z dostępem do komputera połączonego z Internetem lub platformę elektroniczną do przeprowadzenia testu teoretycznego, - pomieszczenie z dostępem do komputera połączonego z Internetem lub platformę elektroniczną / narzędzia cyfrowe do analizy dowodów i deklaracji oraz przeprowadzenia prezentacji połączonej z rozmową z komisją walidacyjną. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
| Osoba przystępująca do walidacji: - posiada dyplom ukończenia studiów wyższych, - przedstawia dokumenty potwierdzające co najmniej 8-letnie doświadczenie na stanowisku managerskim z odpowiedzialnością biznesową. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
| Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji wolnorynkowej
| Certyfikat jest ważny przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez udział w co najmniej 3 aktywnościach poświęconych problematyce interim management (zarządzanie czasowe), takich jak konferencje, warsztaty, szkolenia, studia, praca naukowa, wykłady, oraz zrealizowanie minimum 2 projektów interim management (zarządzanie czasowe), w okresie ostatnich 5 lat. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej
| Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-06-11
- Data wejścia w życie: 2025-06-11
- Data obowiązywania: 2025-06-11
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA
