REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 591
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 7 maja 2025 r.
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju i Technologii: K. Paszyk
|
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 7 maja 2025 r. (M.P. poz. 591)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "KOMUNIKOWANIE SIĘ ZA POMOCĄ TWORZENIA, OPOWIADANIA I WYSŁUCHIWANIA HISTORII (STORYTELLING)" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling) |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling)" jest przygotowana do komunikowania się za pomocą historii, w tym stworzenia i zaprezentowania historii odpowiadającej założonym celom i dostosowanej do odbiorców oraz wysłuchania historii opowiedzianej przez inną osobę. Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling)" posiada wiedzę w zakresie przeprowadzania diagnozy odbiorców, definiowania celu narracji oraz metod budowania i opowiadania historii. Rozumie, że siła opowiadanej historii polega na uruchomieniu w słuchaczach empatii i wyobraźni. Ponadto osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling)" jest gotowa do budowania historii, w odpowiedzi na sformułowany cel i scharakteryzowanego odbiorcę, wykorzystując wybraną metodę budowania historii. Prezentuje historię z zaangażowaniem, a także obserwuje reakcję odbiorców i wyciąga z niej wnioski, jak również wysłuchuje historii opowiedzianej przez inną osobę i potrafi ją sparafrazować z uwzględnieniem faktów, emocji i morału danej historii. |
Zestaw 1. Podstawy teoretyczne storytellingu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia przeprowadzanie diagnozy odbiorcy | - wyjaśnia cel przeprowadzenia diagnozy, - wymienia obszary diagnozy odbiorcy, - omawia metodę diagnozy odbiorcy (np. profilowanie, segmentacja). |
Charakteryzuje metody definiowania celu | - wymienia możliwe cele komunikacji, - omawia metody definiowania celu. |
Charakteryzuje metody budowania i opowiadania historii | - wymienia elementy historii, - omawia metodę budowania historii (np. podróż bohatera według J. Campbella, scenorys (ang. storyboard), piramida historii według Freytaga), - wyjaśnia znaczenie emocji w opowiadaniu historii, - wyjaśnia znaczenie równowagi między faktami i emocjami w historii, - omawia poznawcze bariery komunikacyjne i sposoby zapobiegania ich wystąpieniu. |
Charakteryzuje rolę empatii w budowaniu, opowiadaniu i wysłuchiwaniu historii | - wyjaśnia pojęcie empatii i jego rolę w budowaniu, opowiadaniu i wysłuchiwaniu historii, - omawia rolę empatii w skutecznej komunikacji. |
Zestaw 2. Komunikowanie się za pomocą historii | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Buduje historię | - opracowuje charakterystykę odbiorcy, - definiuje cel komunikacji, - dobiera typ historii (np. historia produktu, historia założycielska, historia sukcesu, historia porażki) do celu komunikacji, - określa bohatera historii oraz role innych postaci w historii, - przygotowuje gotową do zaprezentowania historię zbudowaną zgodnie z wybraną metodą. |
Prezentuje historię | - wzbudza i utrzymuje uwagę słuchaczy, - buduje kontakt ze słuchaczami np. przez kontakt wzrokowy, - buduje napięcie w opowiadanej historii, dostosowując tempo mówienia do treści historii, - nazywa emocje przeżywane przez bohaterów historii, - wyraża (ekspresja niewerbalna) emocje adekwatnie do celu historii, do jej odbiorcy, jak i do własnego temperamentu, - uspójnia przekaz werbalny i niewerbalny, - przestrzega struktury historii i perspektywy wybranego bohatera, - przestrzega wyznaczonych ram czasowych, - podsumowuje opowiedzianą historię zgodnie z zamierzonym celem. |
Wyciąga wnioski dotyczące skuteczności opowiedzianej historii | - obserwuje i interpretuje efekty opowiedzianej historii, - zapisuje wnioski dotyczące skuteczności opowiedzianej historii i propozycje autokorekty. |
Wysłuchuje i parafrazuje historię opowiedzianą przez inną osobę | - parafrazuje wysłuchaną historię, - przedstawia fakty zawarte w wysłuchanej historii, - odzwierciedla emocje osoby opowiadającej historię. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji stosuje się następujące metody: - test teoretyczny, - obserwacja w warunkach symulowanych, - analiza studium przypadku i prezentacja. Weryfikacja składa się z dwóch części: teoretycznej oraz praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się metodę testu teoretycznego. Część ta dotyczy kryteriów weryfikacji o charakterze teoretycznym, określonych we wszystkich zestawach efektów uczenia się. W części praktycznej wykorzystuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych. Walidacja może być poprzedzona analizą studium przypadku i prezentacją w celu potwierdzenia całości lub części efektów uczenia się. 1.2. Zasoby kadrowe W skład komisji walidacyjnej wchodzą minimum 3 osoby posiadające kwalifikację pełną z co najmniej 7 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz kwalifikację wolnorynkową z zakresu storytellingu lub certyfikat licencjonowanej metody wykorzystywania storytellingu w biznesie, a także wszyscy członkowie komisji łącznie spełniają poniższe kryteria, przy czym każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jedno z poniższych kryteriów: - posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń ze storytellingu (minimum 500 godzin szkoleniowych), - posiada kwalifikację pełną z co najmniej 7 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji z psychologii oraz certyfikację z przynajmniej jednego narzędzia psychometrycznego i doświadczenie w jego stosowaniu, - posiada doświadczenie w stosowaniu storytellingu w biznesie, edukacji czy organizacjach non-profit i minimum 5 lat pracy w marketingu lub reklamie lub public relations lub budowaniu marki pracodawcy (ang. employer branding), - przynajmniej jedna osoba posiada doświadczenie w projektowaniu szkoleń lub programów rozwojowych, lub programów nauczania w zakresie storytellingu lub komunikacji marketingowej i interpersonalnej (sporządziła minimum 10 projektów lub 5 programów nauczania). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą metody testu teoretycznego weryfikacji podlegają efekty uczenia się zawarte w zestawie 1. Natomiast efekty uczenia się opisane w zestawie 2 weryfikowane są za pomocą metody prezentacji, tj. na podstawie analizy studium przypadku osoba ubiegająca się o uzyskanie kwalifikacji wolnorynkowej "Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling)" tworzy i prezentuje historię. W trakcie walidacji osoba ubiegająca się o uzyskanie kwalifikacji wolnorynkowej "Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling)" powinna zaprezentować przynajmniej 3 historie na podstawie 3 różnych analiz studium przypadku. Instytucja prowadząca walidację zapewnia: - przypadki do analizy, - scenariusze do analizy, - pomieszczenie umożliwiające osobom, które przystąpiły do walidacji, samodzielną pracę, - sprzęt do nagrywania głosu i obrazu. Instytucja certyfikująca zapewnia warunki organizacyjne do uczestniczenia w walidacji dla osób z niepełnosprawnościami, przy czym zapewnienie osoby wspierającej, np. tłumacza języka migowego, należy do osoby ubiegającej się o uzyskanie kwalifikacji wolnorynkowej "Komunikowanie się za pomocą tworzenia, opowiadania i wysłuchiwania historii (storytelling)". 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego, który posiada poniższe kwalifikacje: - pełną z 7 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji, - wolnorynkową z zakresu storytellingu lub certyfikat licencjonowanej metody wykorzystywania storytellingu w biznesie. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Kwalifikacja pełna z 4 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej |
7. Okres ważności certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji wolnorynkowej
Bezterminowo |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-06-12
- Data wejścia w życie: 2025-06-12
- Data obowiązywania: 2025-06-12
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA