REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2003 nr 6 poz. 38

INTERPRETACJA Nr SP4/SP1/8012-133/444/03/KW/WG MINISTRA FINANSÓW

z dnia 1 kwietnia 2003 r.

w sprawie art. 14 a § 5 ustawy – Ordynacja podatkowa

Tekst pierwotny

Panie, Panowie

Dyrektorzy izb skarbowych

wszystkich

W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi zamieszczania na stronach internetowych izb skarbowych pisemnych informacji udzielanych przez organy podatkowe na wniosek podatników, płatników i inkasentów, mając na uwadze jednolite stosowanie prawa podatkowego przez izby skarbowe, działając na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie informuję:

l. Ustawodawca nie udziela szczegółowych wskazówek co do sposobu wykonania przepisu art. 14a § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dodanego przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 169, poz. 1387), poza wytyczną wymagającą usunięcia danych umożliwiających identyfikację konkretnego podatnika, któremu udzielono pisemnej informacji podlegające publikacji. Jest oczywiste, że niepodanie danych identyfikacyjnych pozbawia taką informację elementu wyróżniającego ją spośród tych, które zostały udzielone w analogicznym stanie faktycznym i prawnym. Zbędna byłaby publikacja informacji nie różniących się między sobą w zakresie problemu poruszonego we wniosku podatnika (płatnika, inkasenta), mimo że skierowanych do różnych wnioskodawców. Niewątpliwie zatem za wystarczające dla wykonania omawianego obowiązku należy uznać zamieszczenie na stronie internetowej jednej z analogicznych pisemnych informacji. Zwracam przy tym uwagę, że z publikowanych informacji powinny zostać usunięte także dane identyfikujące płatników i inkasentów. Nie ma bowiem podstaw, by uważać, że intencją ustawodawcy było wyłączenie płatników i inkasentów spod ochrony obejmującej podatników.

II. Należy pamiętać, że nadrzędnym celem działania organów podatkowych jest jednolite stosowanie prawa podatkowego w dążeniu do zapewnienia którego izby skarbowe, w szczególności, powinny przed zamieszczeniem pisemnej informacji na stronie internetowej dokonać weryfikacji jej prawidłowości, porównując jej treść z treścią innych informacji, uprzednio udzielonych przez organy podatkowe w analogicznym stanie faktycznym i prawnym i zamieszczonych na stronach internetowych właściwych izb skarbowych, a w razie stwierdzenia rozbieżności podjęcia w trybie wewnętrznym odpowiednich działań w celu ich usunięcia. W kwestiach spornych problem powinien być sygnalizowany Ministerstwu Finansów.

Pragnę podkreślić, że kwestia weryfikacji zgodności publikowanej informacji z innymi informacjami zamieszczonymi już na stronach internetowych izb skarbowych jest szczególnie ważna. Nie powinno się bowiem różnicować interpretacji prawa podatkowego w zależności od tego, któremu organowi ze względu na właściwość miejscową podatnik podlega. Zamieszczenie na stronie internetowej przez izbę skarbową informacji sprzecznej w wymowie z opublikowanymi informacjami udzielonymi w tożsamym stanie faktycznym i prawnym będzie traktowane jako rażące naruszenie prawa, gdyż sprzeniewierza się zasadzie równości wobec prawa, wyrażonej w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP, oraz zasadzie ochrony zaufania do państwa i zasadzie sprawiedliwości społecznej, wywiedzionym z art. 2 Konstytucji.

III. Mając na uwadze cel budzącego polemikę przepisu, tj. upowszechnianie informacji o praktyce stosowania prawa podatkowego w sytuacjach rodzących wątpliwości podatników (płatników i inkasentów), a w dalszej perspektywie ułatwienie im wykonania ciążących na nich obowiązków podatkowych, należy stwierdzić, że zasadne jest utrzymywanie informacji na stronie internetowej izby skarbowej tak długo, jak długo może ona być dla wskazanych podmiotów przydatna, czyli do upływu terminu, w którym traci aktualność stan prawny, którego pisemna informacja dotyczy, plus okres przedawnienia zobowiązania podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym.

IV. Jeżeli z brzmienia udzielonej informacji nie wynika wprost, jakiego stanu faktycznego lub prawnego ona dotyczy, w celu zapewnienia zrozumienia udzielonej informacji i jej praktycznej przydatności dla podatników (płatników, inkasentów) potencjalnie korzystających, na stronie internetowej należy również w sposób zwięzły przedstawić stan faktyczny lub prawny objęty wnioskiem podatnika (płatnika, inkasenta) bez podania danych identyfikacyjnych i informacji zawartych we wniosku, które są zbędne dla wyrażenia istoty problemu.

MINISTER FINANSÓW

z up. J. Czekaj

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-05-12
  • Data wejścia w życie: 2003-05-12
  • Data obowiązywania: 2003-05-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA