REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 14 poz. 103

ZARZĄDZENIE Nr 24 MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 23 grudnia 2008 r.

w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 1d ust. 4 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Izby celne

§ 1.

1. Izby celne, zwane dalej „izbami”, wykonują zadania określone w przepisach prawa celnego, ustawy o podatku akcyzowym oraz w przepisach odrębnych, działając zgodnie z przepisami prawa, wytycznymi, decyzjami i poleceniami ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Szefa Służby Celnej i dyrektorów izb celnych.

2. Izby prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych dla państwowych jednostek budżetowych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.3)).

§ 2.

1. Izbą kieruje dyrektor izby, który jest odpowiedzialny przed ministrem właściwym do spraw finansów publicznych za prawidłową i terminową realizację zadań izby i podległych urzędów celnych, zwanych dalej „urzędami”.

2. Dyrektor izby kieruje pracą izby przy pomocy zastępców dyrektora, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników referatów i innych funkcjonariuszy celnych/pracowników pełniących służbę/zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.

3. Główny Księgowy może jednocześnie pełnić funkcję zastępcy dyrektora izby, nadzorując komórki realizujące zadania inne niż przypisane głównemu księgowemu w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

§ 3.

1. Z zastrzeżeniem ust. 4, liczba stanowisk zastępcy dyrektora w poszczególnych izbach uzależniona jest od liczby pełniących służbę funkcjonariuszy celnych/pracowników zatrudnionych w izbie oraz podległych jej urzędach.

2. Liczba stanowisk zastępcy dyrektora, z zastrzeżeniem ust. 3, nie może być większa niż trzy i wynosi:

1) jeden zastępca dyrektora - jeśli w izbie i podległych jej urzędach pełni służbę/jest zatrudnionych mniej niż 350 funkcjonariuszy celnych/pracowników;

2) dwóch zastępców dyrektora - jeśli w izbie i podległych jej urzędach pełni służbę/jest zatrudnionych do 700 funkcjonariuszy celnych/pracowników;

3) trzech zastępców dyrektora - jeśli w izbie i podległych jej urzędach pełni służbę/jest zatrudnionych więcej niż 700 funkcjonariuszy celnych/pracowników.

3. W przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3, liczba stanowisk zastępcy dyrektora może ulec odpowiednio zwiększeniu.

4. W izbach realizujących zadania, o których mowa w § 6, gdzie do obsługi tych zadań wyznaczono ponad 30 funkcjonariuszy celnych/pracowników może zostać utworzone dodatkowe stanowisko zastępcy dyrektora nadzorującego wykonywanie tych zadań.

§ 4.

1. W izbie tworzy się piony merytoryczne, grupujące poszczególne komórki organizacyjne izby, podległe bezpośrednio dyrektorowi izby albo jego zastępcom. Podział na poszczególne piony merytoryczne określa statut izby.

2. Szczegółowy zakres kompetencji zastępców ustala dyrektor izby przydzielając nadzór nad poszczególnymi pionami merytorycznymi.

3. Dyrektor izby może upoważnić podległych funkcjonariuszy celnych lub pracowników izby do podejmowania w jego imieniu decyzji lub innych rozstrzygnięć w określonych sprawach.

§ 5.

1. W izbach mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:

1) wydziały - składające się z co najmniej 10 osób, włącznie z kierującym;

2) referaty - składające się z co najmniej 5 osób, włącznie z kierującym;

3) wieloosobowe stanowiska pracy - składające się z co najmniej 2 osób, włącznie z kierującym;

4) jednoosobowe stanowiska pracy.

2. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład wydziału.

3. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, referatem kierownik referatu, a wieloosobowym stanowiskiem pracy osoba wyznaczona przez bezpośredniego przełożonego.

§ 6.

1. W skład Izby Celnej w Białej Podlaskiej wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania usługodawcy w zakresie ogólnopolskiego systemu Rejestru Wspólnej Polityki Rolnej.

2. W skład Izby Celnej w Białymstoku wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania z zakresu obsługi Punktu Kontaktowego w Budzisku.

3. W skład Izby Celnej w Gdyni wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania z zakresu:

1) wydawania pozwoleń na utworzenie regularnej linii żeglugowej oraz do prowadzenia procedury konsultacyjnej, o których mowa w art. 313b rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3), zwanego dalej „Rozporządzeniem Wykonawczym”;

2) wydawania pozwoleń na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzania wspólnotowego statusu towarów najpóźniej do następnego dnia po wypłynięciu statku i w każdym przypadku przed przybyciem statku do portu przeznaczenia oraz do prowadzenia procedury konsultacyjnej, o których mowa w art. 324e Rozporządzenia Wykonawczego;

3) wydawania pozwoleń na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu morskiego odnoszącego się do towarów (procedura uproszczona - poziom 1), o których mowa w art. 447 Rozporządzenia Wykonawczego;

4) wydawania pozwoleń na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego pojedynczego manifestu morskiego (procedura uproszczona - poziom 2) oraz do prowadzenia procedury konsultacyjnej, o których mowa w art. 448 Rozporządzenia Wykonawczego

- jeżeli statki rozpoczynają rejs z portów lub docelowo wpływają do portów w Gdyni, Gdańsku, Władysławowie, Ustce lub Elblągu.

4. W skład Izby Celnej w Katowicach wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania z zakresu:

1) ogólnopolskiego help-desku informatycznego i merytorycznego dla Systemu Statystyki Obrotów Handlowych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej INTRASTAT.

2) pierwszej linii wsparcia centrum help-desku dla Systemu Kontroli Eksportu ECS.

5. W skład Izby Celnej w Krakowie wchodzą komórki organizacyjne realizujące zadania z zakresu:

1) utrzymania, administrowania i rozwoju Systemu Rozliczeń Celno-Podatkowych i Finansowo Księgowych ZEFIR wraz z systemem OSOZ i KBK;

2) utrzymania, administrowania i rozwoju Systemu Obsługi Deklaracji Celnych CELINA;

3) administrowania warstwą merytoryczną systemów INTRASTAT i EXRASTAT oraz modułami analitycznymi, przeznaczonymi dla jednostek organizacyjnych Służby Celnej i organów administracji skarbowej;

4) utrzymania, administrowania i rozwoju Systemu Kontroli Eksportu ECS.

6. W skład Izby Celnej w Łodzi wchodzą komórki organizacyjne realizujące zadania z zakresu:

1) utrzymania, administrowania i rozwoju ogólnopolskiego Nowego Skomputeryzowanego Systemu Tranzytowego „NCTS” oraz komórka Centralne Biuro Tranzytu realizująca zadania z zakresu tranzytu wspólnotowego/wspólnego i procedury TIR oraz zastosowania karnetu ATA w procedurze odprawy czasowej i procedurze tranzytu;

2) administrowania, utrzymania i rozwoju Systemu Kontroli Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych „BACHUS” oraz ogólnopolskiego help-desku dla systemów „BACHUS” i Systemu Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych EMCS;

3) administrowania i utrzymania Systemem Zintegrowanej Taryfy Celnej ISZTAR2;

7. W skład Izby Celnej w Poznaniu wchodzą komórki organizacyjne realizujące zadania z zakresu:

1) ogólnopolskiego help-desku informatycznego i merytorycznego dla Systemu CeRO;

2) ogólnopolskiego help-desku informatycznego dla punktu ogólnopolskiego dostępu do Systemu SIS II;

3) ogólnopolskiego help-desku informatycznego dla rozległej sieci bezprzewodowej Ministerstwa Finansów;

4) ogólnopolskiego help-desku informatycznego i merytorycznego dla Systemu RAPEX;

5) ogólnopolskiego help-desku informatycznego dla Systemu Ari@dna;

6) Krajowej Jednostki Kontaktowej (NCP) w ramach Systemu RILO dla Europy Wschodniej i Środkowej (RILO OCE).

8. W skład Izby Celnej w Rzepinie wchodzą komórki organizacyjne realizujące zadania z zakresu:

1) administrowania ogólnopolskimi systemami informatycznymi: Zarządzania Zasobami Technicznymi Administracji Celnej „Machina”, Systemem Europejskiej Wiążącej Informacji Taryfowej - EBTI-PL, Systemem Ochrony Własności Intelektualnej „Leonardo da Vinci” (VINCI), Systemem Rejestrów Wspólnej Polityki Rolnej „RWPR”;

2) prowadzenia w systemie informatycznym SARP ogólnopolskiej bazy danych o wydanych pozwoleniach na prowadzenie składów celnych;

3) obsługi Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policji i Służb Celnych w Świecku;

9. W skład Izby Celnej w Szczecinie wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania z zakresu:

1) wydawania pozwoleń na utworzenie regularnej linii żeglugowej oraz do prowadzenia procedury konsultacyjnej, o których mowa w art. 313b Rozporządzenia Wykonawczego;

2) wydawania pozwoleń na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzania wspólnotowego statusu towarów najpóźniej do następnego dnia po wypłynięciu statku i w każdym przypadku przed przybyciem statku do portu przeznaczenia oraz do prowadzenia procedury konsultacyjnej, o których mowa w art. 324e Rozporządzenia Wykonawczego;

3) wydawania pozwoleń na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu morskiego odnoszącego się do towarów (procedura uproszczona - poziom 1), o których mowa w art. 447 Rozporządzenia Wykonawczego;

4) wydawania pozwoleń na stosowanie jako zgłoszenia tranzytowego pojedynczego manifestu morskiego (procedura uproszczona - poziom 2) oraz do prowadzenia procedury konsultacyjnej, o których mowa w art. 448 Rozporządzenia Wykonawczego

- jeżeli statki rozpoczynają rejs z portów lub docelowo wpływają do portów w Szczecinie, Świnoujściu, Darłowie, Kołobrzegu, Policach, Stepnicy, Trzebieży lub Nowym Warpnie.

10. W skład Izby Celnej w Toruniu wchodzi komórka organizacyjna sprawująca kontrolę prawidłowości przewozów towarowych transportem kolejowym.

11. W skład Izby Celnej w Warszawie wchodzą komórki organizacyjne realizujące zadania z zakresu:

1) pozwoleń na korzystanie z procedury TIR;

2) decyzji w sprawie ochrony praw własności intelektualnej;

3) prowadzenia w pierwszej instancji postępowań w sprawach dotyczących wiążącej informacji taryfowej oraz wiążącej informacji o pochodzeniu towarów;

4) prowadzenia listy agentów celnych oraz wydawania decyzji w sprawach wpisu na listę agentów celnych, skreślenia z listy i zawieszenia w działalności agenta celnego,

5) prowadzenia postępowań w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania w sprawie uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu agenta celnego,

6) szkolenia przewodników psów służbowych oraz psów służbowych dla potrzeb Służby Celnej - Ośrodek Szkoleniowy w Kamionie,

7) gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych o handlu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz krajami trzecimi - Centrum Analityczne Administracji Celnej - CAAC,

8) prowadzenia Centralnego Laboratorium Celnego oraz koordynacji i nadzoru nad funkcjonowaniem regionalnych laboratoriów celnych,

9) wydawania pozwoleń na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego (procedura uproszczona - poziom 1), o których mowa w art. 444 Rozporządzenia Wykonawczego,

10) wydawania pozwoleń na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego przesyłanego z wykorzystaniem elektronicznego systemu wymiany danych (procedura uproszczona - poziom 2) oraz prowadzenia procedury konsultacyjnej, o których mowa w art. 445 Rozporządzenia Wykonawczego.

12. W skład Izby Celnej we Wrocławiu wchodzą komórki organizacyjne realizujące zadania z zakresu:

1) prowadzenia procedury konsultacyjnej, o której mowa w art. 500 Rozporządzenia Wykonawczego, wymaganej w przypadku wydawania pojedynczych pozwoleń na korzystanie z gospodarczych procedur celnych,

2) prowadzenia procedury konsultacyjnej, o której mowa w art. 292 ust. 5 Rozporządzenia Wykonawczego, wymaganej w przypadku wydawania pojedynczych pozwoleń na procedurę dopuszczenia do swobodnego obrotu z końcowym przeznaczeniem,

3) przekazywania oraz analizy potwierdzonych przez polskie organy celne oryginałów kart kontrolnych T5 wystawionych w krajach Unii Europejskiej innych niż Polska oraz innych dokumentów związanych z obiegiem kart kontrolnych T5, do właściwych organów lub instytucji tych krajów,

4) prowadzenia procedury konsultacyjnej w postępowaniu o wydanie świadectwa upoważniony przedsiębiorca - uproszczenia celne, świadectwa upoważniony przedsiębiorca - bezpieczeństwo i ochrona i świadectwa upoważniony przedsiębiorca - uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona, o której mowa w art. 14l i 14m Rozporządzenia Wykonawczego,

5) prowadzenia procedury konsultacyjnej, o której mowa w art. 253j i 253k Rozporządzenia Wykonawczego, wymaganej w przypadku wydawania pojedynczych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej;

6) wynikającego z art. 522 Rozporządzenia Wykonawczego, w tym komórka administrująca informatycznym systemem wymiany informacji dotyczącym wydawania pozwoleń na gospodarcze procedury celne związane z uszlachetnianiem/przetwarzaniem towarów „ISPP”.

7) administrowania ogólnopolskim Systemem Analizy Zgłoszeń Celnych „ALINA”;

8) utrzymania, wsparcia merytorycznego i technicznego ogólnopolskiego Systemu Centralna Kartoteka Celna „CKC”.

13. W skład Izby Celnej w Białej Podlaskiej, Białymstoku, Gdyni, Przemyślu i we Wrocławiu wchodzi komórka organizacyjna laboratorium celne.

14. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1-4, 7-11 pkt 1-2, 4-5, 9 i 10, ust. 12 mogą wchodzić w skład innych komórek organizacyjnych izby.

§ 7.

Izbom nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.

Rozdział 2

Urzędy celne

§ 8.

Urzędy wykonują zadania określone w przepisach prawa celnego, ustawy o podatku akcyzowym oraz w innych przepisach odrębnych, działając zgodnie z przepisami prawa, decyzjami i wytycznymi ministra właściwego do spraw finansów publicznych, dyrektora izby oraz wytycznymi, decyzjami i poleceniami naczelnika urzędu.

§ 9.

1. Urzędem kieruje naczelnik urzędu, który jest odpowiedzialny za prawidłową i terminową realizację zadań urzędu przed dyrektorem izby.

2. Naczelnik urzędu kieruje pracą urzędu przy pomocy zastępców, kierowników referatów i kierowników oddziałów celnych oraz innych funkcjonariuszy celnych/pracowników pełniących służbę/zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.

3. Liczba stanowisk zastępcy naczelnika urzędu w poszczególnych urzędach, uzależniona jest od liczby pełniących służbę funkcjonariuszy celnych/pracowników zatrudnionych w komórkach wewnętrznych urzędu i zewnętrznych komórkach organizacyjnych.

4. Liczba stanowisk zastępcy naczelnika urzędu nie może być większa niż trzy i wynosi:

1) jeden zastępca naczelnika - jeśli w urzędzie pełni służbę/jest zatrudnionych mniej niż 90 funkcjonariuszy celnych/pracowników;

2) dwóch zastępców naczelnika - jeśli w urzędzie pełni służbę/jest zatrudnionych do 250 funkcjonariuszy celnych/pracowników;

3) trzech zastępców naczelnika - jeśli w urzędzie pełni służbę/jest zatrudnionych powyżej 250 funkcjonariuszy celnych/pracowników.

5. W urzędach celnych tworzy się piony merytoryczne, grupujące poszczególne komórki organizacyjne urzędu, podległe bezpośrednio naczelnikowi urzędu albo jego zastępcom. Podział na poszczególne piony merytoryczne określa statut urzędu.

6. Szczegółowy zakres kompetencji zastępcy naczelnika ustala naczelnik urzędu przydzielając nadzór nad odpowiednim pionem merytorycznym.

7. Naczelnik urzędu może upoważnić podległych funkcjonariuszy celnych lub pracowników urzędu do podejmowania w jego imieniu decyzji lub innych rozstrzygnięć w określonych sprawach.

§ 10.

1.W urzędach mogą być tworzone wewnętrzne komórki organizacyjne:

1) referaty - składające się z co najmniej 5 osób, włącznie z kierującym;

2) sekcje - składające się z co najmniej 2 osób, włącznie z kierującym;

3) jednoosobowe stanowiska pracy.

2. Zewnętrzne jednostki organizacyjne - oddziały celne, do których pkt 1 stosuje się odpowiednio.

3. Referatami i oddziałami celnymi kierują wyznaczeni kierownicy, a sekcją osoba wyznaczona przez naczelnika urzędu.

4. W urzędzie mogą funkcjonować terenowe komórki organizacyjne w zakresie kontroli przedsiębiorców, spraw karnych skarbowych, szczególnego nadzoru podatkowego i informatyki.

§ 11.

Urzędom nadaje się statut stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.

Rozdział 3

Struktura organizacyjna izb celnych, urzędów celnych i oddziałów celnych

§ 12.

Strukturę organizacyjną izb, urzędów i oddziałów celnych określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

Rozdział 4

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 13.

Dyrektorzy izb oraz naczelnicy urzędów są zobowiązani do dostosowania odpowiednio regulaminów izb oraz urzędów do treści odpowiednio statutu izby albo statutu urzędu nadanych niniejszym zarządzeniem, nie później niż w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego zarządzenia.

§ 14.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.

 

Minister Finansów

w z. Elżbieta Suchocka-Roguska

 

 

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie 5 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 167, poz. 1399, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1218 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 57, poz. 390 i Nr 89, poz. 589 oraz z 2008 r. Nr 53, poz. 311.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112.

Załącznik 1. [STATUT IZBY CELNEJ]

Załączniki do zarządzenia Nr 24 Ministra Finansów
z dnia 23 grudnia 2008 r. (poz. 103)

Załącznik nr 1

STATUT IZBY CELNEJ

§ 1.

1. W skład izby celnej wchodzą następujące komórki organizacyjne pogrupowane w piony merytoryczne i oznaczone jednolitymi skrótami w formie modułów literowych:

1) Pion Wsparcia - podległy bezpośrednio dyrektorowi izby - DIC:

a) komórka organizacyjna - IOS,

b) komórka prawna - IPR,

c) komórka kadr i szkolenia - IKA,

d) komórka kontroli wewnętrznej - IKW,

e) komórka audytu - IAU,

f) komórka ochrony - MIM,

g) komórka BHP - IBP;

2) Pion Kontroli - podległy bezpośrednio zastępcy dyrektora izby - DZK:

a) komórka dozoru - IDZ,

b) komórka kontroli przedsiębiorców - IKP,

c) komórka zwalczania przestępczości - IZP,

d) komórka zarządzania ryzykiem - IZR,

e) komórka karna skarbowa - IKS;

3) Pion Postępowania - podległy bezpośrednio zastępcy dyrektora izby - DZP:

a) komórka akcyzy - IPA,

b) komórka przeznaczeń celnych - IPC,

c) komórka elementów kalkulacyjnych - IEK;

4) Pion Logistyki - podległy bezpośrednio zastępcy dyrektora izby - DZL:

a) komórka logistyki - ILG,

b) komórka informatyki - IIT,

c) komórka INTRASTAT - IIS,

d) komórka laboratorium celne - ILC;

5) Pion Finansowo-Księgowy - podległy bezpośrednio zastępcy dyrektora izby - DZF:

a) komórka finansowo-księgowa - IFK,

b) komórka rozliczeń ceł i podatków - IRC,

c) komórka egzekucji - IEG,

d) komórka likwidacji towarów - ILT;

2. W przypadku, gdy główny księgowy nie pełni funkcji zastępcy dyrektora komórki, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. c i d, zostają włączone do pionu logistyki.

3. Dyrektor izby może łączyć piony, o których mowa w ust. 1, uwzględniając liczbę stanowisk zastępcy dyrektora izby.

4. Dyrektor izby, w ramach pionów, o których mowa w ust. 1, może łączyć lub za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych dzielić komórki organizacyjne uwzględniając zakres ich zadań.

5. W przypadku łączenia komórek organizacyjnych w ramach tego samego pionu, dyrektor izby może wydzielić komórkę wchodzącą w skład nowo powstałej komórki.

6. W przypadku połączenia komórek organizacyjnych oznaczenie modułem literowym powinno odnosić się do skrótu komórki wiodącej.

7. Komórki organizacyjne izb sprawują merytoryczny nadzór nad działalnością urzędów w zakresie swojej właściwości oraz uczestniczą w kontrolach w ramach poleceń dyrektora izby.

8. Dyrektor izby może wyodrębnić stanowiska obsługi klientów: informacyjne i kasowe, ustalając liczbę stanowisk obsługi klientów, stosownie do rozmiaru i zakresu realizowanych zadań oraz warunków technicznych i lokalowych izby.

§ 2.

1. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie wsparcia izby należy, w szczególności:

1) komórki organizacyjnej:

a) prowadzenie spraw z zakresu struktury organizacyjnej izby i urzędów,

b) prowadzenie spraw z zakresu współpracy z innymi organami i instytucjami,

c) realizacja polityki informacyjnej na poziomie izb,

d) obsługa prasowa,

e) tworzenie, utrzymywanie i bieżąca aktualizacja baz danych i informacji w modułach Zintegrowanego Systemu Informacji Celnej „Corintia”,

f) przyjmowanie i ewidencjonowanie skarg i wniosków oraz przygotowywanie materiałów do ich rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi,

g) organizacja obiegu dokumentacji w jednostce poprzez:

- prowadzenie kancelarii jednostki,

- nadzór nad stosowaniem instrukcji kancelaryjnej w komórkach,

- prowadzenie archiwum zakładowego,

h) prowadzenie statystyki, sprawozdawczości i analiz dotyczących działalności izby;

2) komórki prawnej:

a) obsługa prawna izby,

b) opracowywanie wytycznych i opinii dla potrzeb izby i urzędów oraz udzielanie porad prawnych i wyjaśnień z zakresu stosowania prawa,

c) analizowanie i wdrażanie orzecznictwa sądów administracyjnych do postępowań prowadzonych w izbie i urzędach,

d) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki,

e) sporządzanie skarg kasacyjnych i reprezentowanie dyrektora izby przed Naczelnym Sądem Administracyjnym,

f) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu sądowym oraz sporządzanie apelacji i skarg kasacyjnych do Sądu Najwyższego,

g) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu odwoławczym w sprawach dotyczących zamówień publicznych przed Krajową Izbą Odwoławczą działającą przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych,

h) sporządzanie skarg i reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu sądowym w sprawach dotyczących orzeczeń wydanych przez Krajową Izbę Odwoławczą działającą przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych;

3) komórki kadr i szkolenia:

a) prowadzenie spraw osobowych, w tym opis i wartościowanie stanowisk,

b) prowadzenie spraw socjalnych,

c) organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy celnych/pracowników izby oraz urzędów,

d) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki,

e) przygotowywanie odpowiedzi na skargi i pism procesowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w zakresie właściwości komórki,

f) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu sądowym przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, w zakresie właściwości komórki;

4) komórki kontroli wewnętrznej:

a) monitorowanie i analizowanie zjawisk niepożądanych, w szczególności sprzyjających korupcji i nieprzestrzegania zasad etyki zawodowej,

b) prowadzanie planowych i doraźnych kontroli funkcjonowania komórek organizacyjnych podległych dyrektorowi izby, jak i nadzorowanych przez niego naczelników urzędów i podległych im komórek organizacyjnych,

c) koordynacja i nadzór nad działaniami kontrolnymi komórek kontroli wewnętrznej w nadzorowanych przez dyrektora izby urzędach,

d) współdziałanie z zewnętrznymi organami nadzoru i innymi instytucjami kontrolnymi w zakresie określonym przez dyrektora izby,

e) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

5) komórka audytu wewnętrznego:

a) ocena zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w izbie i urzędach procedurami wewnętrznymi na podstawie prowadzonych audytów wewnętrznych zapewniających, czynności doradczych oraz czynności sprawdzających,

b) ocena wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu,

c) ocena efektywności i gospodarności podejmowanych działań w zakresie systemów zarządzania i kontroli,

d) badanie i ocena mechanizmów kontroli występujących w izbie i podległych urzędach celnych,

e) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

6) komórki ochrony:

a) ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej i kancelarii materiałów zastrzeżonych,

b) nadzór nad realizacją ochrony informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych izby i urzędów celnych,

c) prowadzenie postępowań sprawdzających,

d) szkolenie funkcjonariuszy celnych/pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,

e) prowadzenie spraw z zakresu ochrony danych osobowych,

f) prowadzenie spraw z zakresu ochrony obiektów i ochrony przeciwpożarowej oraz spraw obronnych i obrony cywilnej,

g) szkolenie funkcjonariuszy celnych/pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz spraw obronnych,

h) realizacja polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych, zapobieganie naruszeniom oraz nadzór nad archiwizowaniem i bezpieczeństwem gromadzonych i przesyłanych danych,

i) ochrona elektroniczna obiektów izby i nadzór nad elektronicznymi systemami bezpieczeństwa zainstalowanymi w urzędach,

j) ochrona fizyczna obiektów izby, urzędów i oddziałów celnych;

7) komórki BHP:

a) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w izbie i urzędach,

b) prowadzenie szkoleń wstępnych ogólnych,

c) koordynowanie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.

2. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie kontroli izby należy, w szczególności:

1) komórki dozoru:

a) wdrażanie i nadzór nad jednolitymi standardami i procedurami kontroli z zakresu dozoru i kontroli celnej w urzędach,

b) koordynacja i nadzór nad prawidłowością wykonywania przez urzędy czynności kontroli celnej w zakresie przestrzegania środków i ograniczeń pozataryfowych dotyczących przywozu i wywozu towarów,

c) koordynacja i nadzór w zakresie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego przez naczelników urzędów,

d) kształtowanie, wdrażanie i nadzór nad jednolitymi standardami poboru próbek,

e) zatwierdzanie uznanych miejsc załadunku, wydawanie pozwoleń na prowadzenie magazynów żywnościowych oraz na stosowanie procedury planowej,

f) ocena możliwości wykonywania czynności dozoru i kontroli celnej w miejscach, w których towary są składowane lub przetwarzane przed wywozem z refundacją,

g) wykonywanie kontroli producentów towarów objętych Wspólną Polityką Rolną, w tym w szczególności kontroli autoryzacyjnych i weryfikacyjnych oraz kontroli zgodności deklaracji zużycia lub zawartości surowców refundowanych,

h) nadzór nad prawidłowym stosowaniem przepisów dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej w urzędach i koordynacja prawidłowego ich stosowania w izbie,

i) monitorowanie i nadzór nad kontrolami, wykonywanymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w tym zatwierdzanie wykonywanych kontroli dla potrzeb wymaganych progów,

j) współpraca z innymi komórkami realizującymi zadania z zakresu Wspólnej Polityki Rolnej powołanymi w Służbie Celnej oraz Agencją Rynku Rolnego,

k) współudział w opracowywaniu taktycznego planu kontroli dla izby celnej i monitorowanie jego realizacji,

I) prowadzanie szkoleń w zakresie właściwości komórki, w tym w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej,

ł) koordynacja i opracowywanie, w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego, operacyjnych planów kontroli we współpracy z urzędami celnymi,

m) monitorowanie oraz ocena jakości i efektywności wykonywania planów operacyjnych oraz sporządzanie okresowych sprawozdań z ich realizacji w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego,

n) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

2) komórki kontroli przedsiębiorców:

a) koordynacja i nadzór w zakresie kontroli prowadzonych w trybie art. 78 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, kontroli podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej prowadzonych przez naczelników urzędów,

b) koordynacja pozostałych kontroli prowadzonych w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej,

c) wykonywanie kontroli wynikających z rozporządzenia Rady (WE) Nr 485/2008 z dnia 26 maja 2008 r. w sprawie kontroli przez państwa członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji, zgodnie z programem kontroli zatwierdzonym przez Komisję Europejską oraz w ramach pomocy wzajemnej między państwami członkowskimi,

d) monitorowanie działań związanych z nieprawidłowościami stwierdzonymi w wyniku kontroli wykonywanych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) Nr 485/2008,

e) badanie warunków i kryteriów w związku z wnioskiem o przyznanie świadectwa upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) oraz monitorowanie, czy upoważniony przedsiębiorca spełnia wymagane warunki i kryteria,

f) badanie warunków i kryteriów w związku z wnioskiem o udzielenie pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 76 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego oraz wniosku o pojedyncze pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej (SASP) oraz monitorowanie, czy osoby posiadające pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej oraz SASP spełniają wymagane warunki i kryteria,

g) ponowna ocena udzielonych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej w związku ze zmianą warunków i kryteriów niezbędnych do ich udzielenia,

h) koordynacja działań kontrolnych podejmowanych w ramach współpracy z organami administracji rządowej lub na rzecz zagranicznych administracji celnych,

i) koordynacja i opracowywanie, w zakresie właściwości komórki, operacyjnych planów kontroli we współpracy z urzędami celnymi,

j) monitorowanie, w zakresie właściwości komórki, oraz ocena jakości i efektywności wykonywania planów operacyjnych oraz sporządzanie okresowych sprawozdań z ich realizacji,

k) współudział w opracowywaniu taktycznego planu kontroli dla izby celnej i monitorowanie jego realizacji,

I) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

3) komórki zwalczania przestępczości:

a) kontrola środków transportu, przewożonych towarów oraz dokumentów celnych, tranzytowych i transportowych im towarzyszących w miejscu zatrzymania lub w innym odpowiednim do tego celu miejscu,

b) wykrywanie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych, przestępstw i wykroczeń związanych z przywozem i wywozem towarów oraz ściganie sprawców w zakresie określonym Kodeksem karnym skarbowym,

c) wykrywanie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń związanych z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony dóbr kultury i ochrony praw własności intelektualnej oraz z wprowadzaniem i wyprowadzaniem towarów objętych ograniczeniami lub zakazami,

d) kontrola legalności pobytu oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców, prowadzenia działalności przez cudzoziemców, powierzania wykonywania pracy i innej pracy zarobkowej przez cudzoziemców,

e) kontrola paliw w zbiornikach pojazdów samochodowych,

f) realizacja zadań wynikających ze współpracy z odpowiednimi służbami innych państw członkowskich w zakresie przeciwdziałania i zwalczania przestępczości,

g) inicjowanie i prowadzenie działań wspólnie z Policją, Strażą Graniczną, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, urzędami kontroli skarbowej oraz innymi organami w zakresie przeciwdziałania i zwalczania przestępczości,

h) podejmowanie z innymi izbami wspólnych działań zmierzających do przeciwdziałania i zwalczania przestępczości,

i) koordynacja i opracowywanie, w zakresie właściwości komórki, operacyjnych planów kontroli,

j) współudział w opracowywaniu taktycznego planu kontroli dla izby celnej i monitorowanie jego realizacji,

k) monitorowanie w zakresie właściwości komórki, planów operacyjnych oraz sporządzanie okresowych sprawozdań z ich realizacji,

I) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

4) komórki zarządzania ryzykiem:

a) ocena i prognozowanie możliwych zagrożeń ekonomicznych i pozaekonomicznych związanych z naruszaniem obowiązujących w obrocie towarowym z zagranicą środków taryfowych i środków i ograniczeń pozataryfowych oraz innych środków i ograniczeń, poborem podatku akcyzowego, opłaty paliwowej, szczególnym nadzorem podatkowym, legalności pobytu oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców, prowadzenia działalności przez cudzoziemców, powierzania wykonywania pracy i innej pracy zarobkowej przez cudzoziemców,

b) analiza stanu zagrożenia przestępczością, w szczególności przestępczością skarbową, ze strony osób uczestniczących w obrocie towarowym z zagranicą, działających na obszarze właściwości miejscowej dyrektora izby,

c) ustalanie procedur działania przy zarządzaniu ryzykiem oraz obiegu i trybu wymiany informacji na obszarze właściwości miejscowej dyrektora izby,

d) pozyskiwanie, rejestrowanie, przetwarzanie i dystrybucja informacji niezbędnych do zarządzania ryzykiem, gromadzonych w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej oraz w innych instytucjach krajowych i zagranicznych,

e) współdziałanie z odpowiednimi instytucjami krajowymi i zagranicznymi w pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie rozpoznawania zagrożeń związanych z obrotem towarowym, w tym towarami objętymi Wspólnej Polityki Rolnej, akcyzą, szczególnym nadzorem podatkowym, legalnością pobytu oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców, prowadzenia działalności przez cudzoziemców, powierzania wykonywania pracy i innej pracy zarobkowej przez cudzoziemców,

f) koordynowanie i opracowywanie taktycznego planu kontroli dla izby we współpracy z komórkami kontroli przedsiębiorców, zwalczania przestępczości, dozoru celnego oraz urzędami celnymi,

g) monitorowanie realizacji taktycznego planu kontroli oraz opracowywanie okresowych sprawozdań z realizacji planu we współpracy z komórkami kontroli przedsiębiorców, dozoru celnego, zwalczania przestępczości oraz urzędami celnymi,

h) prowadzenie rejestru ryzyka,

i) prowadzenie profili ryzyka;

5) komórki karnej skarbowej:

a) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań prowadzonych przez urzędy jako finansowe organy postępowania przygotowawczego w sprawach karnych skarbowych,

b) rozpatrywanie środków zaskarżenia w zakresie ustalonym Kodeksem karnym skarbowym dla organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego,

c) występowanie do sądów z wnioskami o ukaranie oraz występowanie przed sądami w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia,

d) współpraca z organami ścigania, prokuraturą i sądami,

e) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki.

3. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie postępowania izby należy, w szczególności:

1) komórki akcyzy:

a) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie uregulowanym ustawą o podatku akcyzowym w obrocie krajowym i transakcjach wewnątrzwspólnotowych oraz opłaty paliwowej od paliw silnikowych ciążącej na podmiotach innych niż importer,

b) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych, w przypadku ich zużycia do wytworzenia innych wyrobów.

c) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie udzielania ulg w spłacie zobowiązań w podatku akcyzowym w obrocie krajowym i nabyciu wewnątrzwspólnotowym,

d) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie odpowiedzialności osób trzecich lub następców prawnych podatnika za zobowiązania związane z podatkiem akcyzowym,

e) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań prowadzonych przez urzędy w zakresie stosowania przepisów dotyczących podatku akcyzowego,

f) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz w zakresie właściwości komórki,

g) przygotowywanie odpowiedzi na skargi i pism procesowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w zakresie właściwości komórki,

h) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, w zakresie właściwości komórki;

2) komórki przeznaczeń celnych:

a) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie nadawania towarom przeznaczenia celnego, operacji uprzywilejowanych, opłat w sprawach celnych, zwrotów i umorzeń należności celnych, przewozów drogowych oraz podatków związanych z przywozem i wywozem towarów,

b) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie odpowiedzialności osób trzecich lub następców prawnych podatnika za zobowiązania wynikające z prawa celnego,

c) wydawanie, zmiana, zawieszanie i cofanie pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 76 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego,

d) wydawanie, zmiana i cofanie pozostałych pozwoleń na upraszczanie czynności przy obejmowaniu towarów procedurami celnymi,

e) wydawanie, zmiana, zawieszanie i cofanie świadectw upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) oraz pojedynczych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej (SASP),

f) wydawanie pozwoleń dla upoważnionego nadawcy potwierdzającego wspólnotowy status towarów z wykorzystaniem dokumentu T2L lub innych dokumentów handlowych,

g) wyznaczanie lub uznawanie miejsc, w których mogą być wykonywane czynności przewidziane przepisami prawa celnego,

h) wydawanie zgody na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,

i) wprowadzanie zakazu lub ograniczenia dotyczącego działalności wykonywanej w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, ze względu na rodzaj towarów, których dotyczy ta działalność lub potrzeby dozoru celnego,

j) wprowadzanie zakazu wykonywania określonego rodzaju działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym przez osoby, które nie gwarantują przestrzegania przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego,

k) wyznaczenie miejsc wejścia i wyjścia w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,

I) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań prowadzonych przez urzędy w zakresie stosowania przepisów dotyczących przeznaczeń celnych, operacji uprzywilejowanych, procedur uproszczonych, opłat w sprawach celnych, przewozów drogowych oraz podatków związanych z przywozem i wywozem towarów,

ł) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań prowadzonych przez urzędy w zakresie stosowania procedury tranzytu wspólnotowego/wspólnego i procedury TIR oraz wydawanie pozwoleń na korzystanie z gwarancji generalnej i zwolnień z obowiązku składania gwarancji,

m) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz w zakresie właściwości komórki,

n) przygotowywanie odpowiedzi na skargi i pism procesowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w zakresie właściwości komórki,

o) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu sądowym przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, w zakresie właściwości komórki;

3) komórki elementów kalkulacyjnych:

a) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie elementów służących do naliczania należności celnych przywozowych i należności celnych wywozowych oraz innych środków przewidzianych w wymianie towarowej, a także podatków związanych z przywozem i wywozem towarów,

b) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w sprawach pozwoleń dotyczących ryczałtowego określenia niektórych elementów dodawanych do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej lub niektórych elementów niewliczanych do wartości celnej, w przypadku, gdy kwoty odnoszące się do tych elementów nie są wyodrębnione z ceny faktycznie zapłaconej lub należnej,

c) prowadzenie postępowań w II instancji i w trybach nadzwyczajnych w zakresie odpowiedzialności osób trzecich lub następców prawnych podatnika za zobowiązania wynikające w prawa celnego,

d) występowanie do właściwych zagranicznych organów z wnioskiem o weryfikację dowodów pochodzenia oraz realizacja takich wniosków otrzymanych z zagranicy,

e) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań prowadzonych przez urzędy w zakresie stosowania przepisów dotyczących klasyfikacji taryfowej i pochodzenia towarów, wartości celnej oraz podatków związanych z przywozem i wywozem towarów,

f) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań prowadzonych przez urzędy w zakresie stosowania dodatkowych opłat celnych oraz środków ustanowionych w wyniku postępowania ochronnego i antydumpingowego,

g) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań administracyjnych prowadzonych przez urzędy w zakresie stosowania przepisów dotyczących środków i ograniczeń pozataryfowych,

i) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki,

j) przygotowywanie odpowiedzi na skargi i pism procesowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w zakresie właściwości komórki,

k) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu sądowym przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, w zakresie właściwości komórki.

4. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie logistyki izby należy, w szczególności:

1) komórki logistyki:

a) administrowanie składnikami majątkowymi izby i urzędów,

b) prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych izby i urzędów,

c) prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych,

d) prowadzenie spraw eksploatacyjno-remontowych izby i urzędów,

e) prowadzenie spraw z zakresu planowania i wykonywania inwestycji dotyczących przejść granicznych, ich modernizacji i remontów,

f) współdziałanie z zainteresowanymi instytucjami w zakresie rozwiązań infrastruktury przejść granicznych,

g) realizacja inwestycji na rzecz izby i urzędów,

h) administrowanie flotą pojazdów służbowych,

i) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz w zakresie właściwości komórki;

2) komórki informatyki:

a) administrowanie siecią komputerową w izbie i nadzór nad sieciami w urzędach,

b) wdrażanie i doskonalenie systemów informatycznych oraz nadzór nad ich eksploatacją w izbie oraz urzędach,

c) zapewnienie poprawności funkcjonowania eksploatowanych systemów informatycznych,

d) opiniowanie i wnioskowanie o modernizację infrastruktury teleinformatycznej w izbie i urzędach;

3) komórki INTRASTAT:

a) przyjmowanie i kontrola danych zawartych w deklaracjach INTRASTAT,

b) eksploatacja podsystemu INTRASTAT w ramach systemu CELINA,

c) wydawanie pozwoleń związanych ze stosowaniem wspólnotowego i krajowego prawa w zakresie statystyki dotyczącej obrotu towarowego pomiędzy krajami członkowskimi Wspólnoty,

d) prowadzenie działań w zakresie procedury upominawczej,

e) prowadzenie postępowań w zakresie nakładania kary pieniężnej na osoby zobowiązane, które nie wykonują obowiązków sprawozdawczości INTRASTAT,

f) udzielanie wsparcia i pomocy respondentom oraz prowadzenie szkoleń w zakresie INTRASTAT,

g) walidacja i korekta gromadzonych danych, wchodzących w skład systemu statystyki handlu wewnątrzwspólnotowego INTRASTAT,

h) koordynacja i nadzór procesu korygowania danych ze zgłoszeń celnych SAD, wchodzących w skład systemu statystyki handlu zagranicznego EXTRASTAT,

i) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz w zakresie właściwości komórki;

4) komórki laboratorium celne:

a) wykonywanie badań przesłanych próbek towarów, zgodnie ze specjalizacją danego laboratorium celnego, na potrzeby izb i urzędów,

b) doradztwo techniczne i chemiczne na rzecz Służby Celnej, prowadzenie ekspertyz i wykonywanie badań specjalistycznych, zgodnie z posiadanym zakresem badań,

c) prowadzenie działań z zakresu utrzymania i doskonalenia systemu zarządzania jakością oraz akredytacji metod badawczych,

d) współpraca z innymi laboratoriami celnymi oraz innymi komórkami w zakresie koordynowania i sprawowania kontroli związanej z prowadzonymi badaniami,

e) współpraca z laboratoriami innych służb, instytucjami, organami administracji państwowej w ramach zawartych porozumień.

5. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie finansowo-księgowym izby należy, w szczególności:

1) komórki finansowo-księgowej:

a) projektowanie, organizowanie i wykonanie pod względem finansowym budżetu izby,

b) prowadzenie rachunkowości wydatków budżetowych i pozabudżetowych, dochodów własnych oraz funduszy,

c) finansowe rozliczanie poniesionych wydatków inwestycyjnych,

d) inwentaryzacja, rozliczanie i wycena aktywów i pasywów składników majątkowych,

e) dokonywanie rozliczeń związanych z wynagrodzeniami i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,

f) prowadzenie kasy izby i rozliczanie komórek kasowych urzędów,

g) prowadzenie sprawozdawczości finansowej i budżetowej w zakresie wydatków,

h) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

2) komórki rozliczeń ceł i podatków:

a) prowadzenie rachunkowości dochodów budżetowych,

b) rozliczanie należności celnych, podatków i innych dochodów budżetowych,

c) obsługa i sprawozdawczość w zakresie TOR i OWNRES,

d) rozliczanie zabezpieczeń przyjętych w urzędach,

e) wydawanie, zmiana i cofanie pozwoleń na stosowanie zabezpieczenia generalnego,

f) wydawanie, zmiana i cofanie pozwoleń na odraczanie terminu płatności oraz w zakresie innych ułatwień płatniczych,

g) wydawanie zaświadczeń i informacji o stanie rozliczenia kontrahentów,

h) realizacja decyzji dotyczących zwrotu należności celnych i podatku akcyzowego,

i) prowadzenie sprawozdawczości finansowej i budżetowej w zakresie dochodów,

j) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki,

k) przygotowywanie odpowiedzi na skargi i pism procesowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w zakresie właściwości komórki,

I) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, w zakresie właściwości komórki;

3) komórki egzekucji:

a) prowadzenie postępowań w I instancji, w zakresie organu egzekucyjnego,

b) zabezpieczanie roszczeń w postępowaniu egzekucyjnym,

c) współpraca z innymi organami i instytucjami, w zakresie prowadzonych postępowań egzekucyjnych,

d) prowadzenie postępowań w I i II instancji oraz w trybach nadzwyczajnych, w zakresie organu wierzycielskiego,

e) przygotowywanie odpowiedzi na skargi oraz innych pism procesowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w zakresie właściwości komórki,

f) prowadzenie czynności dotyczących obsługi zadłużenia,

g) wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych,

h) zgłaszanie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym i likwidacyjnym,

i) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

4) komórki likwidacji towarów:

a) prowadzenie spraw związanych z likwidacją towarów zajętych i przejętych przez organy celne w postępowaniu celnym, karnym skarbowym i sądowym,

b) prowadzenie magazynu likwidacyjnego i nadzór nad towarami przechowywanymi w tym magazynie,

c) prowadzenie postępowań w I i II instancji oraz w trybach nadzwyczajnych w zakresie kosztów likwidacji,

d) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki,

e) przygotowywanie odpowiedzi na skargi i pism procesowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w zakresie właściwości komórki,

f) reprezentowanie dyrektora izby w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, w zakresie właściwości komórki.

6. W ramach komórek organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. c, mogą zostać wyodrębnione:

1) grupy mobilne oraz graniczne komórki zwalczania przestępczości, z uwzględnieniem specyfiki obszaru działania oraz faktycznych potrzeb poszczególnych izb;

2) grupy RTG obsługujące urządzenia do prześwietlania środków transportu.

7. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c i d, może realizować rzecznik prasowy dyrektora izby.

8. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a-d, realizuje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.

9. Zadania, o których mowa w ust. 5 pkt 3 lit. d-g, realizuje wyodrębniona komórka wierzyciela.

§ 3.

1. Dyrektor izby nadaje na podstawie statutu, regulamin organizacyjny izby.

2. Regulamin organizacyjny izby celnej powinien określać:

1) strukturę organizacyjną izby;

2) szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych;

3) zasady i rozkład czasu pracy izby;

4) zakres stałych uprawnień: zastępców dyrektora, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych osób pełniących służbę/zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism lub wyrażania stanowiska dyrektora izby celnej w określonych sprawach.

§ 4.

1. Dyrektor izby przesyła regulamin organizacyjny izby ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w przypadku stwierdzenia niezgodności regulaminu organizacyjnego izby ze statutem lub innymi przepisami prawa, uchyla regulamin.

3. Regulamin organizacyjny izby wywiesza się w miejscu ogólnodostępnym w siedzibie izby.

§ 5.

1. Dyrektor izby ustala zakresy czynności dla osób, o których mowa w § 2 ust. 2 zarządzenia.

2. Zakresy czynności dla pozostałych funkcjonariuszy celnych i pracowników izby celnej ustalają, dyrektor izby, zastępcy dyrektora izby, główny księgowy bezpośrednio nadzorujący daną komórkę organizacyjną lub naczelnicy wydziałów, bezpośrednio kierujący daną komórką organizacyjną.

Załącznik 2. [STATUT URZĘDU CELNEGO]

Załącznik nr 2

STATUT URZĘDU CELNEGO

§ 1.

1. W skład urzędu wchodzą następujące wewnętrzne komórki organizacyjne pogrupowane w piony merytoryczne i oznaczone jednolitymi skrótami w formie modułów literowych:

1) Pion Wsparcia - podległy bezpośrednio naczelnikowi urzędu - NUC:

a) komórka ogólna - UOG,

b) stanowisko radcy prawnego - URP,

c) komórka kontroli wewnętrznej - UKW,

d) komórka informatyki - UIT;

2) Pion Postępowania - podległy bezpośrednio zastępcy naczelnika urzędu - NZP:

a) komórka przeznaczeń celnych - UPC,

b) komórka elementów kalkulacyjnych - UEK,

c) komórka akcyzy - UPA;

3) Pion Kontroli - podległy bezpośrednio zastępcy naczelnika urzędu - NZK:

a) komórka kontroli przedsiębiorców - UKP,

b) komórka szczególnego nadzoru podatkowego - UNP,

c) komórka karna skarbowa - USK.

2. W skład urzędu celnego wchodzą zewnętrzne komórki organizacyjne - oddziały celne.

3. Nadzór nad oddziałami celnymi wykonuje naczelnik urzędu lub wyznaczony przez niego zastępca naczelnika.

4. W przypadku powołania trzeciego zastępcy naczelnika, obejmuje on nadzór nad oddziałami celnymi oraz komórką, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d.

5. Naczelnik urzędu, może łączyć piony, o których mowa w ust. 1, uwzględniając liczbę stanowisk zastępcy naczelnika urzędu.

6. Naczelnik urzędu, w ramach pionów, o których mowa w ust. 1, może łączyć lub za zgodą dyrektora izby dzielić komórki organizacyjne uwzględniając zakres ich zadań.

7. Komórki organizacyjne urzędu sprawują merytoryczny nadzór nad działalnością oddziałów celnych w zakresie swojej właściwości.

8. Naczelnik urzędu, w ramach komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, może wyodrębnić jednoosobowe stanowisko pracy bądź sekcję Wspólnej Polityki Rolnej, koordynującą działania z zakresu Wspólnej Polityki Rolnej na poziomie urzędu. Postanowienia niniejszego ustępu stosuje się do oddziałów celnych obsługujących przejścia graniczne.

9. Naczelnik urzędu, w ramach komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, może wyodrębnić jednoosobowe stanowisko pracy bądź sekcję zarządzania ryzykiem, koordynującą działania z zakresu analizy ryzyka na poziomie urzędu.

10. Naczelnik urzędu może wyodrębnić stanowiska obsługi klientów: informacyjne i kasowe, ustalając liczbę stanowisk obsługi klientów, stosownie do rozmiaru i zakresu realizowanych zadań oraz warunków technicznych i lokalowych urzędu.

§ 2.

1. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie wsparcia naczelnika urzędu należy, w szczególności:

1) komórki ogólnej:

a) prowadzenie spraw z zakresu struktury organizacyjnej urzędu i podległych komórek organizacyjnych,

b) przyjmowanie i ewidencjonowanie skarg i wniosków oraz przygotowywanie materiałów do ich rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi,

c) organizacja obiegu dokumentacji w jednostce poprzez:

- prowadzenie kancelarii jednostki,

- nadzór nad stosowaniem instrukcji kancelaryjnej w komórkach,

- prowadzenie składnicy akt,

d) prowadzenie statystyki i sprawozdawczości,

e) prowadzenie magazynu depozytowego i nadzór nad towarami przechowywanymi w tym magazynie;

2) jednoosobowego stanowiska radcy prawnego:

a) obsługa prawna urzędu,

b) opracowywanie wytycznych i opinii dla potrzeb urzędu oraz udzielanie porad prawnych i wyjaśnień z zakresu stosowania prawa;

3) komórki kontroli wewnętrznej:

a) prowadzenie planowych i doraźnych kontroli funkcjonowania komórek organizacyjnych urzędu oraz oddziałów,

b) badanie prawidłowości organizacji pracy w komórkach organizacyjnych oraz inicjowanie zmian w tym zakresie,

c) profilaktyka i eliminowanie zjawisk niepożądanych, w szczególności sprzyjających korupcji i nieprzestrzeganiu zasad etyki zawodowej,

d) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

4) komórki informatyki:

a) administrowanie siecią komputerową w urzędzie i nadzór nad sieciami w oddziałach celnych,

b) wdrażanie systemów informatycznych w urzędzie i oddziałach celnych,

c) zapewnienie poprawności funkcjonowania eksploatowanych systemów informatycznych,

d) realizowanie polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych,

e) kontrola poprawności eksploatowania systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego,

f) wnioskowanie o modernizację infrastruktury teleinformatycznej w urzędach i oddziałach celnych.

2. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie postępowania urzędu celnego należy w szczególności:

1) komórki przeznaczeń celnych:

a) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie nadawania towarom przeznaczenia celnego, operacji uprzywilejowanych, opłat w sprawach celnych, zwrotów i umorzeń należności celnych, przewozów drogowych oraz podatków związanych z przywozem i wywozem towarów,

b) wydawanie, zmiana i cofanie pozwoleń na stosowanie gospodarczych procedur celnych oraz procedury dopuszczenia do obrotu z końcowym przeznaczeniem,

c) wydawanie pozwoleń na zniszczenie towarów,

d) prowadzenie postępowań w zakresie przejęcia towarów na rzecz Skarbu Państwa,

e) prowadzenie postępowań w zakresie regulowania sytuacji prawnej towarów,

f) wydawanie, zmiana i cofanie pozwoleń na prowadzenie magazynu czasowego składowania oraz zatwierdzanie jego regulaminu,

g) wydawanie, zmiana i cofanie pozwoleń na prowadzenie składu celnego oraz zatwierdzanie jego regulaminu,

h) prowadzenie postępowań w zakresie uznawania miejsc w celu jednorazowego wykonywania w nich czynności przewidzianych przepisami prawa celnego,

i) nadzór nad realizacją przepisów dotyczących Wspólnej Procedury Tranzytowej i procedury TIR w oddziałach,

j) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

2) komórki elementów kalkulacyjnych:

a) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie elementów służących do naliczania należności celnych przywozowych i należności celnych wywozowych oraz innych środków przewidzianych w wymianie towarowej, a także podatków związanych z przywozem i wywozem towarów,

b) prowadzenie postępowań w I instancji w sprawach pozwoleń dotyczących ryczałtowego określenia elementów wliczanych lub niewliczanych do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej,

c) prowadzenie postępowań w I instancji w sprawach pozwoleń na stosowanie zbiorczej deklaracji wartości celnej,

d) wydawanie, zmiana i cofanie pozwoleń na stosowanie uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów,

e) weryfikacja dowodów pochodzenia prowadzona na wniosek zagranicznych administracji,

f) wykonywanie zadań związanych ze stosowaniem środków i ograniczeń pozataryfowych oraz innych ograniczeń wynikających z przepisów odrębnych,

g) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

3) komórki akcyzy:

a) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie podatku akcyzowego i opłaty paliwowej,

b) prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie odpowiedzialności osób trzecich lub następców prawnych podatnika za zobowiązania związane z podatkiem akcyzowym,

c) prowadzenie postępowań w zakresie stosowania generalnego i ryczałtowego zabezpieczenia akcyzowego,

d) wydawanie, zmiana i cofanie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenie działalności jako zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca oraz wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

e) udzielanie ulg w spłacie zobowiązań w zakresie podatku akcyzowego poprzez odraczanie terminów płatności lub udzielanie zgody na płatności w ratach,

f) umarzanie zaległości podatkowych w zakresie podatku akcyzowego, z wyłączeniem podatku akcyzowego w imporcie,

g) przyjmowanie i ewidencjonowanie składanych deklaracji podatku akcyzowego oraz informacji w sprawie opłaty paliwowej,

h) dokonywanie rejestracji podatników podatku akcyzowego na podstawie zgłoszeń rejestracyjnych i aktualizacyjnych,

i) prowadzenie ewidencji podatników podatku akcyzowego, w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu,

j) prowadzenie podatkowych akt wymiarowych w zakresie podatku akcyzowego,

k) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki,

I) prowadzenie postępowań w zakresie wniosków podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących wydania, sprzedaży, zwrotu i zamiany znaków akcyzy podatkowych i legalizacyjnych,

ł) prowadzenie postępowań w zakresie wniosków podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących wskazania sposobu nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy,

m) wydawanie specjalnie zabezpieczonych upoważnień uprawniających do wydania (odbioru) znaków akcyzy wytwórcy i dystrybutora znaków akcyzy,

n) przyjmowanie, przechowywanie oraz wydawanie znaków akcyzy legalizacyjnych oraz podatkowych na krajowe i importowane wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy uprawnionym podmiotom obowiązanym do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy,

o) wydawanie zgody na zdjęcie znaków akcyzy z jednostkowych opakowań wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy,

p) współpraca z wytwórcą i dystrybutorem znaków akcyzy oraz właściwym rzeczowo departamentem Ministerstwa Finansów w sprawach dotyczących systemu znaków akcyzy,

r) współpraca z urzędami skarbowymi, urzędami kontroli skarbowej, urzędami celnymi oraz organami koncesyjnymi i rejestrowymi.

3. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych w pionie kontroli urzędu celnego należy, w szczególności:

1) komórki kontroli przedsiębiorców:

a) wykonywanie kontroli w trybie art. 78 Wspólnotowego Kodeksu Celnego,

b) wykonywanie kontroli w zakresie podatku akcyzowego i opłaty paliwowej oraz realizacja czynności sprawdzających,

c) wykonywanie kontroli przed udzieleniem pozwolenia na korzystanie z gospodarczej procedury celnej albo innego ułatwienia lub uprawnienia wynikającego z przepisów prawa celnego,

d) kontrola towarów dopuszczonych do obrotu z zastosowaniem uprzywilejowanego traktowania taryfowego, zerowej lub obniżonej stawki celnej ze względu na ich końcowe przeznaczenie oraz podlegających dozorowi celnemu,

e) kontrola realizacji procedur uproszczonych oraz gospodarczych procedur celnych,

f) kontrola prawidłowości stosowania zwolnień od podatku akcyzowego,

g) kontrola upoważnionych eksporterów,

h) kontrola wolnych obszarów celnych, składów wolnocłowych, składów celnych, magazynów czasowego składowania oraz składów podatkowych,

i) kontrola magazynów żywnościowych, procedury planowej oraz miejsc, w których towary są składowane lub przetwarzane przed wywozem z refundacją,

j) wykonywanie działań na rzecz zagranicznych administracji celnych,

k) współpraca w zakresie realizowanych zadań z organami skarbowymi, organami ścigania oraz innymi organami państwa,

I) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

2) komórki szczególnego nadzoru podatkowego:

a) przyjmowanie zgłoszeń rozpoczęcia działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu,

b) przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zamierzonej produkcji, przemieszczania i obrotu niektórymi wyrobami akcyzowymi oraz innych informacji wynikających z przepisów o szczególnym nadzorze podatkowym,

c) weryfikacja wniosków o utworzenie składu podatkowego oraz prowadzenie działalności jako zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec w zakresie spełniania warunków zapewniających możliwość wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego,

d) przeprowadzanie urzędowego sprawdzenia podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu,

e) dokonywanie urzędowych adnotacji i potwierdzeń w dokumentach ADT i UDT dotyczących przyjęcia i odprawy przesyłki wyrobów akcyzowych,

f) dokonywanie urzędowych adnotacji związanych z powstaniem i wykonaniem zobowiązań podatkowych na dokumentach potwierdzających złożenie zabezpieczenia akcyzowego,

g) badanie warunków uprawniających podmioty do uzyskania zaświadczenia potwierdzającego zamówienie na zakup wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy,

h) prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących ustalania norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych,

i) nakładanie, sprawdzanie i zdejmowanie zabezpieczeń urzędowych,

j) pobieranie próbek wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym w celu ich zbadania,

k) uczestniczenie w czynnościach niszczenia wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym,

I) sprawowanie stałego nadzoru na podstawie przepisów o szczególnym nadzorze podatkowym,

ł) kontrola dokumentacji prowadzonej przez podmioty w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego,

m) kontrola czynności związanych z produkcją, przemieszczaniem i obrotem wyrobami objętymi szczególnym nadzorem podatkowym,

n) kontrola ilości i jakości wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym, przebiegu procesów technologicznych ruchu towarowego dotyczącego tych wyrobów oraz ich wydajności, ubytków i zużycia,

o) kontrola prawidłowości i terminowości wpłat podatku akcyzowego od wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym,

p) kontrola urządzania gier w kasynach gry, w salonach gier na automatach i w punktach gier na automatach o niskich wygranych,

r) współpraca z organami ścigania oraz innymi organami w ujawnianiu przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych dotyczących wyrobów akcyzowych oraz z zakresie urządzania gier objętych szczególnym nadzorem podatkowym,

s) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz, w zakresie właściwości komórki;

3) komórki karnej skarbowej:

a) prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe,

b) prowadzenie postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia skarbowe,

c) występowanie do sądów z wnioskami o ukaranie oraz występowanie przed sądami w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia,

d) uzgadnianie ze sprawcą wykroczenia skarbowego lub przestępstwa skarbowego warunków wystąpienia do sądu z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,

e) wnoszenie do sądów środków zaskarżenia orzeczeń wydanych przez sądy w sprawach o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe,

f) współpraca z organami ścigania, prokuraturą i sądami,

g) przygotowywanie danych i opracowywanie analiz w zakresie właściwości komórki.

4. W ramach komórek organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, mogą zostać wyodrębnione komórki stałego nadzoru działające na terenie podmiotu podlegającego szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

§ 3.

1. W skład oddziału celnego mogą wchodzić następujące komórki organizacyjne:

1) zgłoszeń celnych;

2) procedur uproszczonych;

3) ogólna;

4) przyjmowania deklaracji podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych.

2. Postanowień ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do oddziałów celnych obsługujących przejścia graniczne.

3. W przypadku występowania szczególnych potrzeb, wynikających ze specyfiki obszaru działania w ramach oddziałów celnych, mogą zostać wyodrębnione komórki do obsługi miejsc wyznaczonych.

4. Naczelnik urzędu celnego w celu bezpośredniej obsługi klientów może wyodrębnić stanowisko kasowe.

5. W oddziałach celnych obsługujących przejścia graniczne mogą zostać utworzone komórki kontroli osób.

§ 4.

1. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych oddziału celnego należy, w szczególności:

1) komórki zgłoszeń celnych:

a) kontrola danych zawartych w zgłoszeniach celnych oraz dołączonych do nich dokumentach,

b) obejmowanie towaru wnioskowaną procedurą lub nadanie towarom innego przeznaczenia oraz określenie kwoty długu celnego,

c) potwierdzenie dokumentów zamykających procedurę tranzytu,

d) legalizacja świadectw pochodzenia i dokumentów potwierdzających status celny,

e) zdejmowanie i nakładanie zamknięć celnych,

f) pobieranie próbek towaru,

g) ustalenie rodzaju i ilości towaru,

h) kontrola warunków i wymogów określonych w przepisach odrębnych dotyczących przywozu i wywozu towarów,

i) kontrola środków przewozowych, w tym kontrola skrytek,

j) wszczynanie postępowania karnego skarbowego,

k) prowadzenie postępowania mandatowego,

I) prowadzenie oględzin miejsc i opiniowanie wniosków dotyczących utworzenia składu celnego, magazynu czasowego składowania oraz miejsca wyznaczonego lub uznanego;

2) komórki procedur uproszczonych:

a) obsługa powiadomień w procedurze uproszczonej,

b) kontrola zgłoszeń celnych uzupełniających;

3) komórki ogólnej:

a) prowadzenie spraw z zakresu organizacji oddziału celnego i podległych mu miejsc wyznaczonych i uznanych,

b) obsługa ewidencyjno-kancelaryjna,

c) przyjmowanie skarg i wniosków oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do ich rozpatrzenia,

d) prowadzenie statystyki i sprawozdawczości;

4) komórki przyjmowania deklaracji podatku akcyzowego:

a) przyjmowanie, sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym oraz ewidencjonowanie składanych deklaracji podatku akcyzowego w zakresie przyjmowania deklaracji podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrz-wspólnotowego samochodów osobowych,

b) wydawanie dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych,

c) wydawanie zaświadczeń stwierdzających zwolnienie od akcyzy w zakresie przyjmowanych deklaracji akcyzowych,

d) wykonywanie czynności sprawdzających wynikających z art. 272, art. 274 § 1 i § 2, art. 274a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa;

5) komórki kontroli osób:

a) kontrola podróżnych szczególnie pod kątem środków i ograniczeń taryfowych,

b) kontrola dewizowa.

2. W skład oddziału celnego może wchodzić komórka przeznaczeń celnych realizująca zadania z zakresu:

a) prowadzenia postępowania celnego i wydawania rozstrzygnięć w sprawach wszczętych przed zwolnieniem towaru;

b) prowadzenie postępowania celnego i wydawanie rozstrzygnięć w sprawach wszczętych po zwolnieniu towaru, z wyłączeniem spraw mających wpływ na zmianę procedury celnej, długu celnego i należności podatkowych oraz związanych ze zmianą strony postępowania;

c) wydawania, zmiany i cofania pozwoleń na stosowanie gospodarczych procedur celnych;

d) wykonywania czynności związanych ze stosowaniem środków i ograniczeń pozataryfowych oraz innych ograniczeń w obrocie towarowym z zagranicą wynikających z przepisów odrębnych.

3. W przypadku wyodrębnienia komórki, o której mowa w ust. 2, może ona realizować inne zadania wymienione w ust. 1 pkt 1 i 3.

§ 5.

1. Czas pracy komórek organizacyjnych urzędu celnego innych niż określone w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b oraz § 3, wynosi 8 godzin na dobę.

2. W uzasadnionych wypadkach naczelnik urzędu może wydłużyć czas pracy komórek organizacyjnych innych niż określone w ust. 1.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2, praca może być wykonywana w systemie zmianowym. Podział na zmiany i ich liczbę ustala naczelnik urzędu.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dyrektor izby na wniosek naczelnika urzędu powołuje kierownika zmiany.

§ 6.

1. Naczelnik urzędu nadaje na podstawie statutu regulamin organizacyjny urzędu.

2. Regulamin organizacyjny urzędu powinien określać:

1) strukturę organizacyjną urzędu;

2) szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych;

3) zasady i rozkład czasu pracy urzędu i oddziałów celnych;

4) zakres stałych uprawnień zastępców naczelnika, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz innych osób pełniących służbę/zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania stanowiska naczelnika urzędu w określonych sprawach.

§ 7.

1. Naczelnik urzędu przesyła regulamin organizacyjny urzędu dyrektorowi izby.

2. Dyrektor izby w przypadku stwierdzenia niezgodności regulaminu organizacyjnego urzędu ze statutem oraz innymi obowiązującymi przepisami uchyla regulamin.

3. Dyrektor izby przesyła regulamin organizacyjny urzędu ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

4. Regulamin organizacyjny urzędu wywiesza się w miejscu ogólnodostępnym w siedzibie urzędu.

§ 8.

1. Naczelnik urzędu ustala zakresy czynności dla osób, o których mowa w § 9 ust. 2 zarządzenia.

2. Zakresy czynności dla pozostałych funkcjonariuszy i pracowników urzędu celnego ustala naczelnik urzędu, zastępcy naczelnika urzędu bezpośrednio nadzorujący daną komórkę organizacyjną, kierownicy referatów, kierownicy oddziałów celnych, bezpośrednio kierujący daną komórką organizacyjną.

Załącznik 3. [STRUKTURA ORGANIZACYJNA IZB, URZĘDÓW I ODDZIAŁÓW CELNYCH]

Załącznik nr 3

STRUKTURA ORGANIZACYJNA IZB, URZĘDÓW I ODDZIAŁÓW CELNYCH

Lp.

Izba

Urząd

Oddział

Kod identyfikacyjny

Oddziały graniczne

1

2

3

4

I.

IZBA CELNA W BIAŁEJ PODLASKIEJ

300000

 

1.

Urząd Celny w Białej Podlaskiej

301000

 

a)

Oddział Celny w Białej Podlaskiej

301010

 

b)

Oddział Celny w Małaszewiczach

301020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny w Kowalewie

301030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny w Koroszczynie

301040

przejście graniczne

e)

Oddział Celny w Terespolu

301050

przejście graniczne

f)

Oddział Celny Drogowy w Terespolu

301060

przejście graniczne

g)

Oddział Celny w Sławatyczach

301070

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Lublinie

302000

 

a)

Oddział Celny w Lublinie

302010

 

b)

Oddział Celny w Puławach

302020

 

c)

Oddział Celny w Biłgoraju

302030

 

3.

Urząd Celny w Zamościu

303000

 

a)

Oddział Celny w Zamościu

303010

 

b)

Oddział Celny w Hrebennem

303020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny w Hrubieszowie

303030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny w Zosinie

303040

przejście graniczne

e)

Oddział Celny w Chełmie

303050

 

f)

Oddział Celny w Dorohusku

303060

przejście graniczne

g)

Oddział Celny Drogowy w Dorohusku

303070

przejście graniczne

h)

Oddział Celny w Tomaszowie Lubelskim

303080

 

 

1

2

3

4

II.

IZBA CELNA W BIAŁYMSTOKU

310000

 

1.

Urząd Celny w Białymstoku

311000

 

a)

Oddział Celny w Białymstoku

311010

 

b)

Oddział Celny Kolejowy w Kuźnicy

311020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny Drogowy w Kuźnicy

311030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny w Czeremsze

311040

przejście graniczne

e)

Oddział Celny w Siemianówce

311050

przejście graniczne

f)

Oddział Celny w Połowcach

311060

przejście graniczne

g)

Oddział Celny w Bobrownikach

311070

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Łomży

312000

 

a)

Oddział Celny w Łomży

312010

 

3.

Urząd Celny w Suwałkach

313000

 

a)

Oddział Celny w Suwałkach

313010

 

b)

Oddział Celny w Augustowie

313020

 

III.

IZBA CELNA W GDYNI

320000

 

1.

Urząd Celny w Gdyni

321000

 

a)

Oddział Celny „Basen V” w Gdyni

321010

przejście graniczne

b)

Oddział Celny „Dworzec Morski” w Gdyni

321020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny „Baza Kontenerowa” w Gdyni

321030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny „Basen IV” w Gdyni

321050

 

e)

Oddział Celny we Władysławowie

321060

przejście graniczne

f)

Oddział Celny „Nabrzeże Bułgarskie” w Gdyni

321070

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Gdańsku

322000

 

a)

Oddział Celny „Opłotki” w Gdańsku

322010

 

b)

Oddział Celny „Nabrzeże Wiślane” w Gdańsku

322020

przejście graniczne

 

1

2

3

4

c)

Oddział Celny „Basen im. Władysława IV” w Gdańsku

322030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny „Port Północny” w Gdańsku

322040

przejście graniczne

e)

Oddział Celny Port Lotniczy Gdańsk-Rębiechowo

322050

przejście graniczne

f)

Oddział Celny w Starogardzie Gdańskim

322060

 

g)

Oddział Celny w Kwidzynie

322070

 

h)

Oddział Celny „Terminal Kontenerowy” w Gdańsku

322080

przejście graniczne

i)

Oddział Celny Pocztowy w Pruszczu Gdańskim

322090

 

3.

Urząd Celny w Słupsku

323000

 

a)

Oddział Celny w Słupsku

323010

 

b)

Oddział Celny w Chojnicach

323020

 

c)

Oddział Celny Ustce

323030

przejście graniczne

IV.

IZBA CELNA W KATOWICACH

330000

 

1.

Urząd Celny w Katowicach

331000

 

a)

Oddział Celny w Chorzowie

331010

 

b)

Oddział Celny w Tychach

331020

 

c)

Oddział Celny w Sławkowie

331030

 

d)

Oddział Celny Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice

331040

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Rybniku

332000

 

a)

Oddział Celny w Gliwicach

332010

 

b)

Oddział Celny w Bytomiu

332020

 

c)

Oddział Celny w Raciborzu

332030

 

3.

Urząd Celny w Częstochowie

333000

 

a)

Oddział Celny w Częstochowie

333010

 

4.

Urząd Celny w Bielsku-Białej

335000

 

a)

Oddział Celny w Czechowicach-Dziedzicach

335010

 

 

1

2

3

4

b)

Oddział Celny w Żywcu

335020

 

c)

Oddział Celny w Cieszynie

335030

 

V.

IZBA CELNA W KIELCACH

340000

 

1.

Urząd Celny w Kielcach

341000

 

a)

Oddział Celny w Kielcach

341010

 

b)

Oddział Celny w Starachowicach

341020

 

c)

Oddział Celny w Sandomierzu

341030

 

VI.

IZBA CELNA W KRAKOWIE

350000

 

1.

Urząd Celny w Krakowie

351000

 

a)

Oddział Celny I w Krakowie

351010

 

b)

Oddział Celny II w Krakowie

351020

 

c)

Oddział Celny Port Lotniczy Kraków-Balice

351030

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Nowym Targu

352000

 

a)

Oddział Celny w Nowym Targu

352010

 

b)

Oddział Celny w Andrychowie

352020

 

3.

Urząd Celny w Nowym Sączu

353000

 

a)

Oddział Celny w Nowym Sączu

353010

 

b)

Oddział Celny w Tarnowie

353030

 

VII.

IZBA CELNA W ŁODZI

360000

 

1.

Urząd Celny I w Łodzi

361000

 

a)

Oddział Celny I w Łodzi

361010

 

b)

Oddział Celny w Sieradzu

361030

 

2.

Urząd Celny II w Łodzi

362000

 

a)

Oddział Celny II w Łodzi

362010

 

b)

Oddział Celny w Kutnie

362030

 

 

1

2

3

4

3.

Urząd Celny w Piotrkowie Trybunalskim

363000

 

a)

Oddział Celny w Piotrkowie Trybunalskim

363010

 

VIII.

IZBA CELNA W OLSZTYNIE

370000

 

1.

Urząd Celny w Olsztynie

371000

 

a)

Oddział Celny w Olsztynie

371010

 

b)

Oddział Celny w Korszach

371020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny w Bezledach

371030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny w Bartoszycach

371040

przejście graniczne

e)

Oddział Celny w Ełku

371050

 

f)

Oddział Celny w Gołdapi

371060

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Elblągu

372000

 

a)

Oddział Celny w Elblągu

372010

przejście graniczne

b)

Oddział Celny w Braniewie

372020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny w Gronowie

372030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny w Iławie

372040

 

IX.

IZBA CELNA W OPOLU

380000

 

1.

Urząd Celny w Opolu

381000

 

a)

Oddział Celny w Opolu

381010

 

b)

Oddział Celny w Nysie

381040

 

c)

Oddział Celny w Kędzierzynie-Koźlu

381030

 

X.

IZBA CELNA W POZNANIU

390000

 

1.

Urząd Celny w Poznaniu

391000

 

a)

Oddział Celny w Poznaniu

391010

 

b)

Oddział Celny „MTP” w Poznaniu

391020

 

c)

Oddział Celny Port Lotniczy Poznań-Ławica

391030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny w Gądkach

391040

 

 

1

2

3

4

2.

Urząd Celny w Pile

392000

 

a)

Oddział Celny w Pile

392010

 

3.

Urząd Celny w Lesznie

393000

 

a)

Oddział Celny w Lesznie

393010

 

b)

Oddział Celny w Nowym Tomyślu

393020

 

4.

Urząd Celny w Kaliszu

394000

 

a)

Oddział Celny w Kaliszu

394010

 

b)

Oddział Celny w Koninie

394020

 

XI.

IZBA CELNA W PRZEMYŚLU

400000

 

1.

Urząd Celny w Przemyślu

401000

 

a)

Oddział Celny w Przemyślu

401010

 

b)

Oddział Celny Kolejowy w Przemyślu

401020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny w Medyce

401030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny Medyka-Żurawica

401040

przejście graniczne

e)

Oddział Ceny w Jarosławiu

401050

 

f)

Oddział Celny w Korczowej

401060

przejście graniczne

g)

Oddział Celny w Werchracie

401070

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Rzeszowie

402000

 

a)

Oddział Celny w Rzeszowie

402010

 

b)

Oddział Celny Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka

402020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny w Leżajsku

402030

 

d)

Oddział Celny w Dębicy

402040

 

e)

Oddział Celny w Stalowej Woli

402050

 

f)

Oddział Celny w Mielcu

402060

 

3.

Urząd Celny w Krośnie

404000

 

a)

Urząd Celny w Krośnie

404010

 

 

1

2

3

4

b)

Oddział Celny w Sanoku

404020

 

c)

Oddział Celny w Krościenku

404030

przejście graniczne

XII.

IZBA CELNA W RZEPINIE

410000

 

1.

Urząd Celny w Zielonej Górze

411000

 

a)

Oddział Celny w Zielonej Górze

411010

 

b)

Oddział Celny w Olszynie

411020

 

2.

Urząd Celny w Gorzowie Wielkopolskim

412000

 

a)

Oddział Celny w Gorzowie Wielkopolskim

412010

 

b)

Oddział Celny w Świecku

412020

 

XIII.

IZBA CELNA W SZCZECINIE

420000

 

1.

Urząd Celny w Szczecinie

421000

 

a)

Oddział Celny w Szczecinie

421010

 

b)

Oddział Celny „Nabrzeże HUK” w Szczecinie

421020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny „Nabrzeże Łasztownia” w Szczecinie

421030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny Port Lotniczy Szczecin-Goleniów

421050

przejście graniczne

e)

Oddział Celny w Stargardzie Szczecińskim

421060

 

f)

Oddział Celny w Świnoujściu

421080

przejście graniczne

g)

Oddział Celny w Lubieszynie

421090

 

2.

Urząd Celny w Koszalinie

422000

 

a)

Oddział Celny w Koszalinie

422010

 

b)

Oddział Celny w Kołobrzegu

422020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny w Szczecinku

422030

 

XIV.

IZBA CELNA W TORUNIU

430000

 

1.

Urząd Celny w Bydgoszczy

431000

 

a)

Oddział Celny w Bydgoszczy II

431020

 

 

1

2

3

4

b)

Oddział Celny w Inowrocławiu

431030

 

2.

Urząd Celny w Toruniu

432000

 

a)

Oddział Celny w Toruniu

432010

 

b)

Oddział Celny we Włocławku

432030

 

c)

Oddział Celny w Grudziądzu

432040

 

XV.

IZBA CELNA W WARSZAWIE

440000

 

1.

Urząd Celny I w Warszawie

441000

 

a)

Oddział Celny I Pocztowy w Warszawie

441010

 

b)

Oddział Celny III w Warszawie

441030

 

c)

Oddział Celny IV w Warszawie

441040

 

2.

Urząd Celny II w Warszawie

442000

 

a)

Oddział Celny V w Warszawie

442010

 

b)

Oddział Celny VI w Warszawie

442020

 

e)

Oddział Celny VII w Warszawie

442030

 

d)

Oddział Celny w Nowym Dworze Mazowieckim

442040

 

3.

Urząd Celny III „Port Lotniczy” w Warszawie

443000

 

a)

Oddział Celny Osobowy w Warszawie

443010

przejście graniczne

b)

Oddział Celny Towarowy I w Warszawie

443020

przejście graniczne

c)

Oddział Celny Towarowy II w Warszawie

443030

przejście graniczne

d)

Oddział Celny Towarowy III w Warszawie

443040

przejście graniczne

4.

Urząd Celny w Radomiu

444000

 

a)

Oddział Celny w Radomiu

444010

 

b)

Oddział Celny w Grójcu

444020

 

 

1

2

3

4

5.

Urząd Celny w Pruszkowie

445000

 

a)

Oddział Celny I w Pruszkowie

445010

 

b)

Oddział Celny II w Pruszkowie

445020

 

c)

Oddział Celny w Błoniu

445030

 

d)

Oddział Celny w Mszczonowie

445040

 

e)

Oddział Celny w Płocku

445050

 

6.

Urząd Celny w Siedlcach

446000

 

a)

Oddział Celny w Siedlcach

446010

 

b)

Oddział Celny w Garwolinie

446020

 

7.

Urząd Celny w Ciechanowie

447000

 

a)

Oddział Celny w Ciechanowie

447010

 

b)

Oddział Celny w Ostrołęce

447020

 

XVI.

IZBA CELNA WE WROCŁAWIU

450000

 

1.

Urząd Celny we Wrocławiu

451000

 

a)

Oddział Celny I we Wrocławiu

451010

 

b)

Oddział Celny II we Wrocławiu

451020

 

c)

Oddział Celny Port Lotniczy Wrocław-Strachowice

451030

przejście graniczne

2.

Urząd Celny w Legnicy

452000

 

a)

Oddział Celny w Legnicy

452010

 

b)

Oddział Celny w Polkowicach

452020

 

c)

Oddział Celny w Żarskiej Wsi

452030

 

3.

Urząd Celny w Wałbrzychu

454000

 

a)

Oddział Celny w Wałbrzychu

454010

 

b)

Oddział Celny w Jeleniej Górze

454040

 

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-12-31
  • Data wejścia w życie: 2009-01-01
  • Data obowiązywania: 2009-01-08
  • Dokument traci ważność: 2009-10-31

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA