REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 1 poz. 2

ZARZĄDZENIE Nr 2 MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 13 stycznia 2011 r.

w sprawie statutu urzędów kontroli skarbowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Urzędom kontroli skarbowej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Regulaminy organizacyjne urzędów kontroli skarbowej wydane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 3, obowiązują do czasu zatwierdzenia przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej nowych regulaminów organizacyjnych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 marca 2011 r.

§ 3.

Traci moc zarządzenie Nr 42 Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie nadania statutu urzędom kontroli skarbowej (Dz. Urz. Min. Fin. z 2003 r. Nr 17, poz. 96, z późn. zm.3)).

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 31 stycznia 2011 r.

Minister Finansów w z. Ludwik Kotecki

 

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 868, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 171, poz. 1207, z 2008 r. Nr 209, poz. 1318 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 85, poz. 716, Nr 166, poz. 1317, Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 492, Nr 127, poz. 858, Nr 182, poz. 1228 i Nr 197, poz. 1309.

3) Zmiany zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Fin. z 2006 r. Nr 2, poz. 11, Nr 7 poz. 54 i Nr 14 poz. 94, z 2007 r. Nr 4, poz. 19 oraz z 2008 r. Nr 11 poz. 81.

Załącznik 1. [STATUT URZĘDÓW KONTROLI SKARBOWEJ]

Załącznik do zarządzenia Nr 2 Ministra Finansów
z dnia 13 stycznia 2011 r. (poz. 2)

STATUT URZĘDÓW KONTROLI SKARBOWEJ

§ 1.

1. W skład urzędu kontroli skarbowej, zwanego dalej „urzędem”, wchodzą następujące komórki organizacyjne, zwane dalej „komórkami”:

1) analityczno-planistyczna;

2) kontroli podatkowej;

3) kontroli środków publicznych;

4) audytu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;

5) postępowań przygotowawczych;

6) wywiadu skarbowego;

7) realizacyjna, o ile obowiązek jej utworzenia wynika z odrębnych przepisów;

8) kadr, szkolenia zawodowego i spraw socjalnych;

9) informatyki;

10) obsługi prawnej;

11) spraw administracyjno-gospodarczych;

12) kancelaryjno-sekretarska;

13) księgowości.

2. Dyrektor urzędu może, po uzyskaniu akceptacji Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, utworzyć komórkę niewymienioną w ust. 1.

3. W skład urzędu wchodzą również inne, niż wymienione w ust. 1, komórki, o ile obowiązek ich utworzenia wynika z przepisów odrębnych.

4. Komórki, o których mowa w ust. 1, mogą działać jako samodzielne komórki albo wchodzić w skład wydziału albo oddziału.

5. W skład ośrodka zamiejscowego mogą wchodzić komórki, o których mowa w ust. 1 pkt 1–7, oraz komórka realizująca zadania określone w § 2 dla komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 8–13.

§ 2.

Do zakresu działania komórek urzędu należą w szczególności:

1) komórki analityczno-planistycznej:

a) w zakresie analiz i planowania:

– prowadzenie działalności analitycznej i prognostycznej, w odniesieniu do negatywnych zjawisk występujących w zakresie kontroli skarbowej,

– sporządzanie informacji, sprawozdań, opracowań i analiz z zakresu właściwości urzędu, zgodnie z potrzebami organów nadzorujących i kierownictwa urzędu,

– gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie dostępnych informacji dla potrzeb typowania podmiotów do postępowania kontrolnego,

– opracowywanie kryteriów typowania podmiotów do postępowania kontrolnego,

– typowanie podmiotów do postępowania kontrolnego, we współpracy z innymi komórkami urzędu,

– opracowywanie planów kontroli oraz monitorowanie ich realizacji,

– współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi administracji skarbowej oraz z innymi organami administracji publicznej w zakresie gromadzenia, przetwarzania, pozyskiwania i udostępniania informacji,

– analizowanie wniosków o wszczęcie postępowań kontrolnych oraz innych informacji napływających do urzędu,

b) prowadzenie, dla potrzeb urzędu, ewidencji:

– wniosków o wszczęcie postępowań kontrolnych,

– postanowień o wszczęciu postępowań kontrolnych i upoważnień do przeprowadzenia kontroli podatkowych.

– przebiegu i ustaleń postępowań kontrolnych,

– odwołań od wydanych decyzji,

– wpłat wynikających z wydanych decyzji,

– innych ewidencji, zgodnie z potrzebami organów nadzorujących i kierownictwa urzędu;

2) komórki kontroli podatkowej:

a) kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych,

b) ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej,

c) kontrola źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych,

d) w zakresie podatku od towarów i usług:

– kontrola transakcji przeprowadzanych przez podmioty krajowe,

– kontrola, na zlecenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej, transakcji przeprowadzanych z podmiotami z Unii Europejskiej,

– zbieranie i przekazywanie informacji o wewnątrzwspólnotowych transakcjach dokonywanych pomiędzy podatnikami z Unii Europejskiej,

– występowanie z zapytaniami do administracji podatkowych państw Unii Europejskiej o udzielenie szczegółowych informacji, w zakresie przeprowadzanych transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi z Unii Europejskiej,

e) badanie cen transakcyjnych stosowanych w transakcjach między podmiotami powiązanymi pod kątem wykorzystania ich do zaniżania podstaw opodatkowania,

f) kontrola prawidłowości wykonywania obowiązku prowadzenia szczególnej dokumentacji podatkowej transakcji,

g) realizacja jednoczesnych kontroli podatkowych, na podstawie porozumień z administracjami podatkowymi innych państw lub uregulowań unijnych oraz prowadzenie wielostronnych kontroli w zakresie cen transakcyjnych,

h) badanie przestrzegania przez rezydentów i nierezydentów ograniczeń i obowiązków określonych w przepisach prawa dewizowego oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń, zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności kantorowej,

i) badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych i marż handlowych urzędowych – w granicach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

j) uczestnictwo w wymianie informacji podatkowych z administracjami podatkowymi innych państw, zgodnie z procedurą określoną w umowach międzynarodowych oraz na podstawie posiadanych upoważnień;

3) komórki kontroli środków publicznych:

a) kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach i podmiotach wydatkujących, przekazujących i otrzymujących te środki,

b) kontrola zasadności udzielania i prawidłowości wykorzystania dotacji, pożyczek i kredytów udzielonych ze środków pochodzących ze źródeł publicznych,

c) kontrola rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz kontrola zgodności wykorzystania środków, których spłatę poręczył lub gwarantował Skarb Państwa, zgodnie z ich przeznaczeniem,

d) kontrola wykonania kontraktów, realizowanych w ramach kredytów rządowych udzielonych przez Rzeczypospolitą Polską rządom innych krajów, na mocy umów o udzielenie kredytów,

e) kontrola prawidłowości ustalania, rozliczania i terminowości odprowadzania dochodów budżetowych oraz innych należności budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych,

f) kontrola celowości i zgodności z prawem wykorzystania i rozporządzania mieniem państwowym,

g) badanie wykorzystania mienia otrzymanego od Skarbu Państwa w celu realizacji zadań publicznych oraz prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa,

h) przygotowywanie i przekazywanie zawiadomień do właściwych rzeczników dyscypliny finansów publicznych o stwierdzonych, w toku kontroli, naruszeniach dyscypliny finansów publicznych,

i) analizowanie stanu rozpatrzenia skierowanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych,

j) badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych, a także cen umownych w zakresie objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu;

4) komórki audytu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych:

a) audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z innych źródeł zagranicznych, zwany dalej „audytem”,

b) kontrola prawidłowości przekazywania środków własnych do budżetu Unii Europejskiej,

c) gromadzenie dokumentacji związanej z wykonywanymi audytami i kontrolami oraz sporządzanie syntetycznej informacji z wykonanych audytów i kontroli,

d) gromadzenie i analiza aktów prawa wspólnotowego, podręczników i procedur dotyczących środków pochodzących z Unii Europejskiej i audytu ich wykorzystania,

e) udział, na zasadach konsultacji, w tworzeniu i doskonaleniu procedur związanych z wykonywaniem audytu,

f) gromadzenie danych, umożliwiających przygotowanie syntetycznych informacji na temat działalności komórki;

5) komórki postępowań przygotowawczych:

a) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach ujawnionych z zakresu kontroli skarbowej,

b) wykonywanie zadań związanych z występowaniem przez inspektorów kontroli skarbowej przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,

c) utrzymywanie stałej współpracy z innymi organami, w szczególności z organami ścigania, w celu zapobiegania, ujawniania i zwalczania przestępczości,

d) prowadzenie ewidencji postępowań przygotowawczych;

6) komórki wywiadu skarbowego – wykonywanie zadań, o których mowa w rozdziale 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej;

7) komórki realizacyjnej – wykonywanie zadań w zakresie:

a) ujawniania i kontroli niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej,

b) kontroli źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych,

c) zapewnienia ochrony fizycznej i technicznej inspektorom i pracownikom, a za zgodą Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej także innym osobom, organom i instytucjom państwowym

– z wykorzystaniem uprawnień, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 11d ust. 1, art. 11e ust. 1 i art. 11f ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej;

8) komórki kadr, szkolenia zawodowego i spraw socjalnych:

a) prowadzenie dokumentacji kadrowej niezbędnej do inicjowania i realizowania polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalnej,

b) organizowanie naboru kandydatów do służby cywilnej,

c) prowadzenie spraw osobowych inspektorów kontroli skarbowej i pracowników urzędu,

d) kontrola dyscypliny pracy,

e) prowadzenie i koordynacja spraw dotyczących ocen inspektorów kontroli skarbowej i pracowników urzędu,

f) prowadzenie spraw socjalnych,

g) organizacja szkoleń, w tym wewnętrznych z zakresu bieżących potrzeb urzędu,

h) organizowanie służby przygotowawczej pracowników służby cywilnej oraz praktyk dla kandydatów na stanowiska inspektorów kontroli skarbowej i innych osób zobowiązanych do ich odbycia w urzędzie na podstawie odrębnych przepisów,

i) prowadzenie baz danych dotyczących kwalifikacji oraz szkoleń i staży odbytych przez pracowników wykonujących audyty,

j) prowadzenie spraw związanych z dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym inspektorów kontroli skarbowej i pracowników urzędu;

9) komórki informatyki:

a) nadzór nad eksploatacją sprzętu i oprogramowania w urzędzie,

b) administrowanie sieciami lokalnymi,

c) organizowanie, we współpracy z innymi komórkami, zakupów sprzętu informatycznego,

d) współpraca z użytkownikiem wewnętrznym i zewnętrznym w zakresie przetwarzania i przekazywania danych z systemów informatycznych,

e) wspomaganie czynności kontrolnych w podmiotach stosujących informatyczne systemy finansowo-księgowe,

f) organizacja szkoleń w zakresie obsługi narzędzi informatycznych;

10) komórki obsługi prawnej:

a) wydawanie opinii oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów prawa,

b) zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym oraz innymi organami orzekającymi,

c) informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania urzędu,

d) opiniowanie projektów rozstrzygnięć, w szczególności decyzji, postanowień i wyników kontroli,

e) sygnalizowanie przypadków nieskuteczności lub niespójności przepisów prawnych;

11) komórki administracyjno-gospodarczej:

a) prowadzenie spraw związanych z eksploatacją, remontami i inwestycjami,

b) administrowanie składnikami majątkowymi,

c) prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,

d) prowadzenia archiwum zakładowego,

e) ochrona fizyczna urzędu;

12) komórki kancelaryjno-sekretarskiej:

a) przyjmowanie interesantów i kierowanie ich do dyrektora i wicedyrektorów lub właściwych pracowników,

b) wykonywanie czynności w zakresie organizacji pracy kierownictwa, w tym prowadzenie terminarza pracy dyrektora i wicedyrektorów oraz terminarza przyjmowania interesantów,

c) sprawdzanie prawidłowości wpływów oraz stanu opakowania przesyłek i liczby załączników przesyłek przychodzących i wychodzących,

d) rejestrowanie przesyłek przychodzących i wychodzących w odpowiednich rejestrach,

e) organizowanie obiegu dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną,

f) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora urzędu;

13) komórki księgowości:

a) prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,

b) planowanie budżetowe i sprawozdawczość,

c) analiza budżetowa,

d) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących rachunkowości,

e) organizacja obiegu i kontroli dokumentów,

f) prowadzenie kontroli finansowej w zakresie dysponowania środkami publicznymi,

g) prowadzenie rachuby płac i obsługi kasowej pracowników.

§ 3.

Dyrektor urzędu kontroli skarbowej kieruje pracą urzędu przy pomocy wicedyrektorów, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.

§ 4.

1. Dyrektor urzędu ustala regulamin organizacyjny urzędu.

2. Regulamin organizacyjny powinien określać:

1) strukturę organizacyjną urzędu;

2) szczegółowy zakres działania komórek;

3) zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektorów;

4) zakres stałych uprawnień wicedyrektorów, głównego księgowego, naczelników wydziałów i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych albo samodzielnych do podejmowania decyzji i przedstawiania stanowiska urzędu w określonych sprawach.

§ 5.

1. Regulaminy organizacyjne urzędów kontroli skarbowej podlegają zatwierdzeniu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.

2. Zmiana regulaminu organizacyjnego następuje w trybie przewidzianym dla jego ustalenia.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2011-01-31
  • Data wejścia w życie: 2011-01-31
  • Data obowiązywania: 2011-01-31
  • Dokument traci ważność: 2017-03-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA