REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 92

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 31 sierpnia 2022 r.

w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Powołuje się Radę Informatyzacji, zwaną dalej "Radą", do spraw zarządzania informatyzacją resortu finansów.

2. Rada jest organem opiniodawczo-doradczym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

§ 2

. 1. W skład Rady wchodzą:

1) Przewodniczący Rady - Pełnomocnik Ministra Finansów do Spraw Informatyzacji;

2) członkowie Rady - Sekretarze i Podsekretarze Stanu w Ministerstwie Finansów oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów.

2. Sekretarzem Rady jest wyznaczony przez Przewodniczącego Rady pracownik komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów, zwanej dalej "komórką organizacyjną", właściwej do spraw informatyzacji.

3. W pracach Rady może uczestniczyć z głosem doradczym:

1) Pełnomocnik Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej do spraw Analizy Danych;

2) wyznaczony przez Przewodniczącego Rady zastępca dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji;

3) dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa i ochrony informacji;

4) dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania strategicznego.

4. W pracach Rady mogą brać udział osoby niewchodzące w skład Rady zaproszone z własnej inicjatywy przez Przewodniczącego lub na wniosek innego członka Rady, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Rady, w tym przedstawiciele komórek organizacyjnych, Centrum Informatyki Resortu Finansów, zwanego dalej "CIRF", Aplikacji Krytycznych sp. z o.o., zwanej dalej "AK MF", oraz innych instytucji, stosownie do przedmiotu prac Rady, w szczególności w celu przedstawienia informacji dotyczących realizowanych projektów informatycznych.

5. Członkowie Rady wyznaczają po jednym stałym zastępcy spośród dyrektorów lub zastępców dyrektora nadzorowanych przez siebie komórek organizacyjnych.

§ 3

. Do zadań Rady należy w szczególności:

1) proponowanie strategicznych kierunków informatyzacji resortu finansów oraz rozwoju systemu informacyjnego tego resortu;

2) proponowanie priorytetów w zakresie informatyzacji resortu finansów, w tym w ramach prac planistycznych dotyczących budżetu państwa;

3) opiniowanie założeń projektów informatycznych w rozumieniu zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w działach administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe (Dz. Urz. Min. Fin., Fun. i Pol. Reg. z 2020 r. poz. 25, z 2021 r. poz. 19 oraz z 2022 r. poz. 91 z 2022 r.), zwanych dalej "projektami informatycznymi", pod kątem zgodności ze strategicznymi kierunkami i priorytetami w zakresie informatyzacji resortu finansów;

4) monitorowanie postępów w realizacji strategicznych kierunków i priorytetów w zakresie informatyzacji resortu finansów oraz osiągania przez projekty informatyczne zakładanych korzyści, w szczególności na podstawie przedkładanych raportów kwartalnych o stanie informatyzacji resortu finansów oraz raportów kwartalnych i końcowych z realizacji projektów informatycznych;

5) opiniowanie dokumentów związanych z działalnością AK MF i CIRF, w tym:

a) planu operacyjnego oraz sprawozdania z realizacji planu operacyjnego AK MF,

b) planu działalności oraz półrocznego sprawozdania z działalności CIRF;

6) określanie zasad i standardów realizacji projektów informatycznych oraz utrzymania i rozwoju systemów informatycznych w resorcie finansów;

7) przedkładanie Ministrowi Finansów rocznego sprawozdania z realizacji zadań Rady - w terminie do dnia 31 marca roku następującego po zakończeniu roku kalendarzowego (okres sprawozdawczy);

8) rozpatrywanie innych spraw istotnych dla informatyzacji resortu finansów, w szczególności na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub członka Rady.

§ 4.

1. Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady i kieruje jej pracami.

2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady pracami Rady kieruje wskazany przez niego członek Rady w randze Sekretarza lub Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów.

§ 5.

1. Posiedzenia Rady odbywają się w każdym pierwszym pełnym tygodniu miesiąca, w terminie wskazanym w zaproszeniu na posiedzenie Rady.

2. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Rady lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych może zwołać dodatkowe posiedzenie Rady.

3. Posiedzenia Rady odbywają się stacjonarnie w miejscu wskazanym w zaproszeniu na posiedzenie Rady lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej umożliwiających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym oraz dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Rady wypowiadanie się w toku obrad.

4. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (droga obiegowa). W przypadku zgłoszenia uwag, które nie zostaną wyjaśnione lub uwzględnione, sprawa jest rozpatrywana na najbliższym posiedzeniu Rady.

5. Sekretarz Rady przygotowuje porządek obrad posiedzenia Rady, uzgadnia go z Przewodniczącym Rady i przekazuje, na co najmniej 2 dni robocze przed terminem posiedzenia Rady, członkom Rady wraz z zaproszeniem na posiedzenie Rady i ewentualnymi dodatkowymi dokumentami. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dokumenty mogą być przekazane bez zachowania terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

6. W uzasadnionych przypadkach porządek obrad posiedzenia Rady może zostać zmieniony z własnej inicjatywy przez Przewodniczącego Rady lub na wniosek członka Rady.

7. Korespondencja dotycząca prac Rady jest prowadzona przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w tym adresu poczty elektronicznej: ri@mf.gov.pl.

§ 6

. 1. Posiedzenia Rady odbywają się w obecności co najmniej połowy składu Rady.

2. W przypadku braku możliwości udziału w posiedzeniu Rady członka Rady i jego stałego zastępcy, członek Rady wyznacza do udziału w posiedzeniu Rady dyrektora lub zastępcę dyrektora nadzorowanej przez siebie komórki organizacyjnej.

§ 7.

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.

2. W przypadku braku możliwości uzgodnienia stanowisk projekt rozstrzygnięcia jest poddawany pod głosowanie. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania są jawne i zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów - rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.

§ 8

. 1. Z posiedzenia sekretarz Rady sporządza protokół zawierający w szczególności listę obecności oraz podjęte rozstrzygnięcia i uzgadnia go z Przewodniczącym Rady.

2. Sekretarz Rady przekazuje protokół do akceptacji członkom Rady, wskazując termin 3 dni roboczych od otrzymania projektu protokołu na zgłaszanie uwag. Brak uwag w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest równoznaczny z akceptacją protokołu.

3. Protokół podpisuje członek Rady kierujący pracami Rady na posiedzeniu, którego dotyczy protokół.

§ 9

. 1. Zespół do spraw Architektury składa się z przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji, CIRF i AK MF.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, dyrektor CIRF oraz AK MF wyznaczają swoich przedstawicieli i ich stałych zastępców do udziału w pracach Zespołu do spraw Architektury.

3. Do zadań Zespołu do spraw Architektury należy w szczególności analiza założeń projektów informatycznych pod kątem wykonalności i efektywności proponowanych rozwiązań architektonicznych i technologicznych oraz ich spójności z architekturą korporacyjną resortu finansów.

§ 10.

W celu wsparcia Rady w realizacji jej zadań Przewodniczący Rady może:

1) tworzyć zespoły zadaniowe inne niż określony w § 9 złożone z przedstawicieli komórek organizacyjnych, AK MF lub CIRF;

2) zwrócić się do komórki organizacyjnej lub CIRF - wskazując termin realizacji zadania.

§ 11

. 1. Komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji przygotowuje i przedkłada Radzie:

1) projekty zasad i standardów, o których mowa w § 3 pkt 6;

2) raporty kwartalne o stanie informatyzacji resortu finansów, o których mowa w § 3 pkt 4 - w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego;

3) projekty sprawozdań, o których mowa w § 3 pkt 7 - w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego.

2. CIRF i AK MF przedkładają Radzie dokumenty, o których mowa w § 3 pkt 5 - w terminach wynikających z odrębnych przepisów.

3. Komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji, kierownicy projektów informatycznych, właściciele biznesowi projektów, o których mowa w § 2 pkt 36 Zasad zarządzania Portfelem Programów i Projektów dla resortu finansów, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w działach administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe, właściciele biznesowi systemów informatycznych, CIRF oraz AK MF, niezwłocznie po powzięciu informacji o istotnych ryzykach lub problemach dotyczących działania systemów lub związanych z realizacją projektów informatycznych, w szczególności, gdy utrzymujące się problemy techniczne uniemożliwiają lub w istotny sposób utrudniają wykonywanie zadań realizowanych z wykorzystaniem danego systemu informatycznego, lub gdy powstały istotne opóźnienia lub inne nieprawidłowości w realizacji projektu informatycznego lub występuje wysokie ryzyko ich powstania, informują o ich zaistnieniu Radę.

§ 12.

Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji.

§ 13

. Z tytułu uczestnictwa w pracach Rady, w tym pracach zespołów roboczych, nie przysługują diety, zwrot kosztów podroży i wynagrodzenie.

§ 14.

1. Tworzy się Zespół do spraw Architektury.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej, o której mowa w § 9 ust. 1, dyrektor CIRF oraz AK MF wyznaczają swoich przedstawicieli i ich stałych zastępców do udziału w pracach Zespołu do spraw Architektury w terminie 5 dni roboczych od dnia wejścia w życie zarządzenia.

§ 15.

Członek Rady w terminie 5 dni roboczych od dnia wejścia w życie zarządzenia wyznacza jednego stałego zastępcę spośród dyrektorów lub zastępców dyrektorów komórek organizacyjnych.

§ 16.

Przewodniczący Rady zwołuje pierwsze posiedzenie Rady w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie zarządzenia.

§ 17

. Pierwsze sprawozdanie Rady obejmie okres od dnia wejścia w życie zarządzenia do dnia 31 grudnia 2022 r.

§ 18.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Finansów: M. Rzeczkowska


1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA