REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2004 nr 1 poz. 2

ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA

z dnia 22 grudnia 2003 r.

w sprawie zasad prowadzenia prac nad opracowaniem i realizacją programów zdrowotnych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 w związku z art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) zarządza się, co następuje:

§ 1

1. Programem zdrowotnym jest zespół zamierzonych czynności i środków umożliwiających w określonym terminie osiągnięcie założonego celu, zgodnego z polityką zdrowotną państwa, wyrażającą się w dążeniu do zaspokojenia określonych potrzeb zdrowotnych oraz poprawy stanu zdrowia społeczeństwa.

2. Finansowane z budżetu Ministra Zdrowia programy zdrowotne powinny odnosić się w szczególności do:

a) ważnych zjawisk epidemiologicznych,

b) istotnych problemów zdrowotnych dotyczących całej lub określonej populacji przy istniejących możliwościach ich eliminowania bądź ograniczania,

c) badania i wdrożenia nowych technologii medycznych, przedsięwzięć profilaktycznych i nowych metod leczenia.

§ 2

1. Projektodawcą programu zdrowotnego może być departament merytoryczny, grupa specjalistów powołana specjalnie w tym celu lub inny podmiot funkcjonujący w sferze ochrony zdrowia.

2. Program przedkładany Ministrowi Zdrowia w celu przyjęcia do realizacji powinien być opracowany według schematu, określonego w załączniku nr 1.

3. Decyzję co do przyjęcia programu do realizacji ze środków finansowych Ministerstwa Zdrowia, podejmuje Minister Zdrowia po zapoznaniu się z wnioskiem departamentu merytorycznego i opinią Kolegium Ministra, z zastrzeżeniem § 15.

4. Wniosek departamentu merytorycznego, o którym mowa w ust. 3, wymaga parafy członka Kolegium Ministra nadzorującego prace departamentu merytorycznego.

5. Decyzja o przyjęciu programu do realizacji powinna być podjęta przed opracowaniem układu wykonawczego do budżetu w części: 46 – Zdrowie na dany rok budżetowy.

§ 3

1. Na realizację programów zdrowotnych finansowanych z budżetu Ministra Zdrowia, zabezpiecza się środki finansowe w ustawie budżetowej w części: 46 – Zdrowie, dział: 851 – Ochrona Zdrowia, rozdział: 85149 – Programy Polityki Zdrowotnej.

2. Wykaz programów wraz z proponowaną wysokością środków finansowych przeznaczonych na poszczególne programy, z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe, zaakceptowany przez Ministra Zdrowia, stanowi podstawę do ich uwzględnienia w układzie wykonawczym do budżetu część: 46 – Zdrowie.

§ 4

1. Okres realizacji programu zdrowotnego powinien umożliwić osiągnięcie założonego celu.

2. Program zdrowotny może być realizowany w okresie jednego roku lub mieć charakter wieloletni.

3. W programach zdrowotnych, których realizacja wymaga kilku realizatorów uwzględnia się możliwość wyłonienia koordynatora programu.

4. Minister Zdrowia może powołać radę programu jako ciała pomocniczego do spraw ewaluacji i monitorowania realizacji wieloletniego programu zdrowotnego.

5. Koszty koordynowania programu pokrywane są ze środków przeznaczonych na realizację danego programu zdrowotnego.

6. Realizatorem programu może być publiczny lub niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, jednostka badawczo-rozwojowa lub płatnik usług medycznych.

§ 5

Do zadań rady programu zdrowotnego, powołanej na podstawie § 4 ust. 4, należy w szczególności:

1) ewaluacja i monitorowanie realizacji programu;

2) merytoryczna ocena realizacji poszczególnych elementów programu;

3) analiza stopnia osiągnięcia celów programu;

4) przedstawienie propozycji podziału środków na poszczególne grupy zadań, w ramach kwoty zaplanowanej na program w danym roku budżetowym:

5) ocena merytoryczna projektów badawczo-wdrożeniowych przedkładanych do realizacji w ramach programu;

6) inicjatywa w zakresie wprowadzenia do programu nowych zadań;

7) udział w pracach komisji konkursowych mających na celu wybór realizatorów zadań programu;

8) opracowywanie raportów dla Ministra Zdrowia, zawierających wszechstronną ocenę Programu, rocznych w terminie 30 dni po upływie roku kalendarzowego, a raportu końcowego w terminie 40 dni od daty zakończenia programu.

§ 6

Realizacja programu zdrowotnego w danym roku następuje na podstawie zaakceptowanego przez Ministra Zdrowia planu finansowo-rzeczowego programów polityki zdrowotnej.

§ 7

1. Wybór realizatora programu zdrowotnego i udostępnianie środków publicznych na realizację programów zdrowotnych następuje na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

2. Podstawowym trybem wyboru realizatora programu zdrowotnego jest konkurs ofert.

§ 8

Konkurs ofert na realizację programu zdrowotnego Minister Zdrowia ogłasza w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia co najmniej 30 dni przed upływem wyznaczonego terminu składania ofert.

§ 9

W ogłoszeniu, o którym mowa w § 8, określa się w szczególności:

1) przedmiot konkursu ofert;

2) skrótowy opis celów i opis podstawowych elementów programu,

3) Informację o rodzaju dokumentów lub dodatkowych danych jakie powinien złożyć oferent tj.:

a) wymagane dane identyfikujące oferenta, a w szczególności: pełna nazwa, adres do korespondencji, numery telefonów i faksów, a także potwierdzona podpisem głównego księgowego nazwa banku i nr konta, na które mają być przekazywane środki na realizację programu,

b) ofertę realizacji programu zdrowotnego, zawierającą wykaz i zakres świadczeń zdrowotnych oraz zadań projektowanych w ramach programu zdrowotnego,

c) plan rzeczowo-finansowy związany z realizacją zadań programu, zawierający w szczególności:

– liczbę możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,

– harmonogram ich realizacji – świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,

– kalkulację kosztów świadczeń zdrowotnych i zadań z podziałem kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne,

d) informację o prowadzonej działalności, a w szczególności:

– wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań będących przedmiotem umowy,

– rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę lub doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem programu, innych niż świadczenia zdrowotne,

– wyciąg z rejestru zakładów opieki zdrowotnej,

– statut jednostki,

e) kopię polisy OC w przypadku gdy przedmiotem umowy mają być świadczenia zdrowotne,

4) kryteria oceny ofert;

5) termin i miejsce składania ofert.

§ 10

1. Rozpatrzenia ofert i wyboru realizatora lub realizatorów programu dokonuje Komisja Konkursowa.

2. Prace Komisji Konkursowej odbywają się na zasadach określonych w Regulaminie Pracy Komisji Konkursowej, stanowiącej załącznik nr 2.

§ 11

1. Przewodniczący Komisji Konkursowej przedkłada Ministrowi Zdrowia, za pośrednictwem członka Kolegium Ministra nadzorującego prace departamentu merytorycznego, wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu. Do wniosku dołącza się kopię protokołu z posiedzenia Komisji Konkursowej wraz z pełną dokumentacją z postępowania konkursowego.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, musi być kontr-asygnowany przez dyrektora departamentu merytorycznego.

3. Akceptacja wniosku, o którym mowa w ust. 1, przez Ministra Zdrowia stanowi podstawę zawarcia umowy o udostępnienie realizatorowi lub realizatorom środków publicznych przeznaczonych na realizację programu w danym roku.

4. Sposób informowania oferentów o wynikach przeprowadzonego konkursu oraz tryb odwoławczy reguluje Regulamin Pracy Komisji Konkursowej.

§ 12

W przypadku realizacji programu wieloletniego, którego realizator był wyłoniony uprzednio w drodze konkursu, warunkiem zawarcia umowy w danym roku budżetowym jest zatwierdzone pod względem merytorycznym i finansowym rozliczenie umowy zawartej w celu realizacji programu w roku poprzednim.

§ 13

Departament merytoryczny sprawujący nadzór nad realizacją programu zdrowotnego współpracuje z realizatorami programu w celu zapewnienia prawidłowej i terminowej jego realizacji.

§ 14

1. Zakończenie realizacji zadań wynikających z programu zdrowotnego finansowanego ze środków publicznych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w danym roku budżetowym następuje po zatwierdzeniu przez departament merytoryczny i Departament Budżetu Finansów i Inwestycji rozliczenia merytoryczno-finansowego oraz sprawozdania merytorycznego opracowanego przez realizatora programu.

2. Dokumentem potwierdzającym zakończenie realizacji programu zdrowotnego w danym roku jest „Protokół zakończenia realizacji programu zdrowotnego”. Wzór protokołu określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

3. Protokół, o którym mowa w ust. 2, sporządzany jest niezwłocznie po rozliczeniu wszystkich umów, realizowanych w ramach programu.

4. Coroczne, protokolarne podsumowanie realizacji programu wymagane jest zarówno w odniesieniu do programów realizowanych w okresie jednego roku jak i programów wieloletnich.

5. W przypadku wieloletniej realizacji programu, nie przedłożenie przez realizatora dokumentów umożliwiających protokolarne zakończenie realizacji programu za rok poprzedni, powoduje zawieszenie realizacji programu do czasu usunięcia uchybień bądź wyłonienia nowego realizatora.

§ 15

Programy przyjęte i wdrożone do realizacji przed wejściem w życie postanowień zarządzenia będą realizowane na podstawie wcześniejszych decyzji Ministra Zdrowia lub Kolegium Ministra, zgodnie z zasadami określonymi w tych programach.

§ 16

Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zasad prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 85).

§ 17

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia podpisania.

Minister Zdrowia

Leszek Sikorski

Załącznik 1. [SCHEMAT DOKUMENTU PROGRAMU ZDROWOTNEGO]

Załącznik do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 22 grudnia 2003 r. (poz. 2)

Załącznik nr 1

SCHEMAT DOKUMENTU PROGRAMU ZDROWOTNEGO

l. Strona tytułowa

1) nazwa programu;

2) nazwa i adres jednostki zgłaszającej projekt;

3) adresat wniosku;

4) wysokość wnioskowanych środków finansowych z budżetu Ministerstwa Zdrowia w danym roku budżetowym;

5) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.

II. Streszczenie (1 strona)

1) Skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;

2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;

3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.

III. Zdefiniowanie problemu/określenie potrzeby

1) Opis problemu (częstość występowania; ogólna charakterystyka populacji, której problem dotyczy - liczba, wiek, płeć, status socjalny, itp.);

2) przyczyny istnienia problemu (określenie źródeł - brak umiejętności, niedostateczna wiedza, dysfunkcyjne zachowanie, złe warunki życiowe) - należy omówić czynniki i wyjaśnić ich przyczyny;

3) waga problemu dla społeczeństwa - wykazanie wpływu stwierdzonego problemu na życie jednostek i grup oraz koszty związane z działaniami naprawczymi (należy wskazać potencjalne oszczędności wynikające z działań prewencyjnych);

4) dotychczasowe próby rozwiązania problemu (wskazanie najbardziej efektywnych sposobów docierania do adresatów programu i możliwość współdziałania z innymi instytucjami lub organizacjami);

5) przedstawienie trudności w uzyskaniu świadczeń, których program dotyczy (np. brak informacji, nieodpowiednie warunki lub inne).

Zdefiniowanie problemu powinno opierać się na obiektywnych źródłach danych (epidemiologicznych, statystycznych, wynikach badań naukowych, raportach, artykułach i innych); kategorie danych powinny uwzględniać częstość występowania problemu, przyczyny, dynamikę, porównania terytorialne; należy wskazać konsekwencje nie podjęcia programu (analiza kosztów); w przypadku schorzeń należy podać dane świadczące o zapotrzebowaniu na dane świadczenie.

IV. Uzasadnienie

1) Dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);

2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;

3) efektywność ekonomiczna;

4) nowatorstwo zaproponowanych rozwiązań;

5) wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń;

6) wykorzystanie istniejących środków;

7) promowanie współpracy między różnymi instytucjami i organizacjami;

8) możliwość ponownego wykorzystania programu w przyszłości lub kontynuowania jego realizacji przez inne jednostki.

V. Opis programu

1) Cele ogólne i szczegółowe;

2) plan działań - opis działań, które mają doprowadzić do osiągnięcia celów;

3) sposób realizacji zadań;

4) szczegółowy harmonogram działań wynikający z formy opisowej;

5) wskaźniki monitorowania oczekiwanych efektów.

VI. Kosztorys

Kalkulacja kosztów w realizacji programu powinna uwzględniać koszty osobowe (wynagrodzenia) i koszty operacyjne (czynsz, druk, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne, materiały biurowe, materiały edukacyjne, podróże, konferencje). Należy dokonać czytelnego podziału na wydatki bieżące i majątkowe.

VII. Realizatorzy programu

W przypadku uczestnictwa w realizacji programu większej liczby podmiotów, szczególnie gdy będą one korzystały ze środków publicznych na podstawie umowy zawartej z Ministrem Zdrowia lub koordynatorem programu, należy przedstawić ich szczegółowy wykaz (nazwa jednostki, adres, telefon).

VIII. Uzasadnienie możliwości przeprowadzenia programu przez jednostkę zgłaszającą

1) Cele statutowe funkcjonowania jednostki;

2) wiarygodność, rekomendacje;

3) dotychczasowe doświadczenie;

4) dotychczasowe źródła finansowania;

5) współpraca krajowa i zagraniczna;

6) kadra.

IX. Kontynuacja działań podjętych w programie

1) Możliwości kontynuacji zadań przewidzianych w programie przez inne jednostki, po zakończeniu okresu objętego finansowaniem z budżetu Ministerstwa Zdrowia;

2) możliwość powtórnego wykorzystania programu.

Załącznik 2. [REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ]

Załącznik nr 2

REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ

§ 1

1. W celu wyłonienia realizatora/realizatorów programu zdrowotnego powoływana jest Komisja Konkursowa.

2. Komisję Konkursową, w tym jej przewodniczącego, powołuje dyrektor departamentu merytorycznego, koordynującego realizację programu.

3. Komisja Konkursowa wyłania realizatora/realizatorów programu w wyniku konkursu ofert.

4. W skład Komisji Konkursowej mogą być powoływani eksperci z danej dziedziny medycyny oraz przedstawiciele towarzystw i samorządów medycznych.

§ 2

Komisja Konkursowa działa na posiedzeniach.

§ 3

1. Przewodniczący Komisji Konkursowej wyznacza spośród członków Komisji Sekretarza Komisji Konkursowej.

2. Do obowiązków Sekretarza Komisji należy sporządzanie protokołu z posiedzenia Komisji, jak też sporządzanie protokołu końcowego oraz protokołów z rozpatrywania odwołań.

§ 4

1. Do odbycia posiedzenia przez Komisję Konkursową konieczna jest obecność co najmniej połowy składu Komisji.

2. Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów.

§ 5

1. W razie wątpliwości merytorycznych Komisja Konkursowa może zasięgać opinii u konsultantów krajowych lub wojewódzkich lub ekspertów wskazanych przez Konsultanta Krajowego w danej dziedzinie.

2. Opinia, o której mowa w ust. 1, przedstawiana jest Komisji Konkursowej na piśmie.

§ 6

1. Posiedzenia Komisji Konkursowej powinny rozpocząć się nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym upłynął termin składania ofert określony w ogłoszeniu o konkursie.

2. Dyrektor departamentu merytorycznego ma prawo do przesunięcia terminu składania ofert oraz do odwołania konkursu.

3. Informacja o przesunięciu terminu składania ofert lub odwołaniu konkursu zamieszczana jest na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.

§ 7

1. Oferty mogą być rozpatrywane jedynie na posiedzeniach Komisji Konkursowej.

2. Oferenci mogą być obecni jedynie przy dokonywaniu czynności wymienionych w § 8 pkt 1 i 2.

§ 8

Komisja Konkursowa przystępując do rozstrzygnięcia ofert, dokonuje kolejno następujących czynności:

1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia konkursu oraz liczbę otrzymanych ofert;

2) otwiera koperty z ofertami i odczytuje istotne elementy nadesłanych ofert, a w szczególności informację o liczbie i cenie proponowanych świadczeń lub zadań realizowanych w ramach programu;

3) ustala ważność ofert, sprawdzając czy spełniają one warunki określone w ogłoszeniu: oferty nie spełniające warunków zostają odrzucone;

4) sporządza listę ważnych ofert według określonych kryteriów przedstawionych w ogłoszeniu;

5) dokonuje wyboru realizatora/realizatorów programu spośród przedłożonych ważnych ofert.

§ 9

Członek Komisji Konkursowej podlega wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu oferty, jeżeli Oferentem jest:

1) jego małżonek oraz krewny i powinowaty do drugiego stopnia;

2) osoba związana z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;

3) osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej;

4) osoba, której małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia albo osoba związana z nią z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli pozostaje wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej;

5) osoba pozostająca z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności członka Komisji.

§ 10

Jeżeli postępowanie konkursowe nie doprowadziło do wyłonienia najkorzystniejszej oferty albo ofert. Komisja przedstawia dyrektorowi departamentu merytorycznego wniosek o unieważnienie postępowania konkursowego.

§ 11

Z posiedzenia Komisji Konkursowej sporządza się protokół końcowy, który powinien zawierać następujące elementy:

1) oznaczenie miejsca i czasu konkursu;

2) imiona i nazwiska członków Komisji Konkursowej;

3) liczbę zgłoszonych ofert;

4) wskazanie ważnych ofert;

5) wskazanie odrzuconych ofert, z podaniem przyczyn ich odrzucenia;

6) ewentualne wyjaśnienia i oświadczenia oferentów;

7) wskazanie najkorzystniejszej oferty/ofert albo stwierdzenie wraz z uzasadnieniem, że żadna ze złożonych ofert nie została przyjęta;

8) ewentualne odrębne stanowisko członka Komisji Konkursowej;

9) informację o odczytaniu protokołu;

10) informację o przedstawieniu opinii przez zaproszone na posiedzenie osoby;

11) podpisy wszystkich członków Komisji.

§ 12

Przewodniczący Komisji Konkursowej, składa za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego do Ministra Zdrowia wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu zdrowotnego. Do wniosku dołącza się kopię protokołu końcowego z posiedzenia Komisji.

§ 13

1. Po zaakceptowaniu przez Ministra Zdrowia wniosku o wybór realizatora/realizatorów programu, Komisja Konkursowa zawiadamia oferentów o wynikach konkursu, zamieszczając ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej.

2. Zakończenie postępowania konkursowego następuje w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia o wyborze oferty/ofert z zastrzeżeniem § 14.

§ 14

1. Oferent może wnieść do Komisji Konkursowej odwołanie w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników konkursu.

2. Wniesienie odwołania wstrzymuje postępowanie konkursowe do czasu rozpatrzenia skargi.

3. Komisja Konkursowa rozpatruje odwołanie w terminie 3 dni roboczych od daty jej złożenia, uwzględnia ją albo odrzuca podając uzasadnienie.

4. Komisja Konkursowa składa wniosek o akceptację rozstrzygnięcia odwołania do Ministra Zdrowia za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego.

5. Niezwłocznie po uzyskaniu akceptacji wniosku, o którym mowa w ust. 4, Komisja Konkursowa informuje Oferenta o rozstrzygnięciu wniesionego odwołania.

§ 15

W przypadku uwzględnienia odwołania Komisja Konkursowa zobowiązana jest do ponownego rozpatrzenia ofert z zachowaniem postanowień § 8 pkt 3 regulaminu.

§ 16

W sytuacjach nieprzewidzianych niniejszym regulaminem rozstrzygnięcia będzie podejmowała Komisja Konkursowa zwykłą większością głosów zgodnie z § 4.

Załącznik 3.

Załącznik nr 3

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2004-01-16
  • Data wejścia w życie: 2004-01-16
  • Data obowiązywania: 2004-01-16
  • Z mocą od: 2003-12-22
  • Dokument traci ważność: 2007-02-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA