REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 30

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 2 kwietnia 2020 r.

w sprawie określenia zakresu danych, trybu i sposobu przekazywania, obiegu oraz przyjmowania kwartalnych informacji opisowych z realizacji budżetu przez podległe jednostki budżetowe oraz niektóre jednostki nadzorowane

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 175 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

 1. Informacja opisowa z realizacji budżetu, zwana dalej „Informacją”, jest sporządzana kwartalnie przez wszystkie jednostki budżetowe podległe Ministrowi Zdrowia oraz jednostki nadzorowane, zwane dalej „jednostkami”, którym w danym roku zostały przyznane środki finansowe z budżetu państwa części 46 – Zdrowie, działów: 851 – Ochrona zdrowia i 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, a odrębne przepisy, w tym umowy zawierane z Ministrem Zdrowia, nie określają sposobu rozliczania tych środków.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana narastająco i obejmuje jedynie środki pochodzące z budżetu państwa, które zgodnie z klasyfikacją budżetową są ujmowane w paragrafach z czwartą cyfrą „0”, w tym przede wszystkim przyznane w planach finansowych oraz na podstawie decyzji Ministra Zdrowia lub Ministra Finansów.

3. Informacja obejmuje omówienie wydatków ponoszonych w ramach środków, o których mowa w ust. 2, oraz opis dochodów odprowadzanych przez jednostki na rachunek budżetu państwa.

4. Szczegółowe wytyczne odnośnie sposobu sporządzenia Informacji określa załącznik niniejszego zarządzenia.

§ 2.

 1. Sporządzona przez jednostki Informacja jest przekazywana każdorazowo do Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Zdrowia, zwanego dalej „Departamentem Budżetu i Finansów”.

2. Termin przekazania Informacji określa się następująco:

1) I, II i III kwartał – do 20 dnia po zakończeniu kwartału;

2) IV kwartał (roczna) – do dnia 20 lutego następnego roku.

3. W przypadku nieprzekazania Informacji w terminie określonym w ust. 2 Departament Budżetu i Finansów wzywa jednostkę do niezwłocznego jej przekazania wyznaczając kolejny termin nie dłuższy jednak niż 3 dni robocze.

4. W przypadku nieprzekazania Informacji w terminie, o którym mowa w ust. 3, Departament Budżetu i Finansów informuje o tym fakcie departament merytoryczny, zobowiązując go do wyjaśnienia przyczyn powstałego opóźnienia. Informacja o powstałym opóźnieniu jest również przekazywana przez Departament Budżetu i Finansów członkowi Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującemu działalność danej jednostki.

5. Przez departament merytoryczny rozumieć należy właściwą komórkę organizacyjną Ministerstwa Zdrowia, do której zadań, zgodnie z obowiązującym regulaminem organizacyjnym, należy sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru merytorycznego nad daną jednostką, a w przypadku braku takiego wskazania, komórkę odpowiedzialną pod względem merytorycznym za dany zakres działalności.

6. Terminowość przekazywania Informacji oraz jej poprawność i rzetelność stanowią jedne z przesłanek branych pod uwagę przy podejmowaniu przez Kierownictwo Ministerstwa Zdrowia decyzji o przyznaniu jednostce dodatkowych środków na wynagrodzenia osobowe.

§ 3.

 1. Departament Budżetu i Finansów przekazuje, bez zbędnej zwłoki, otrzymane z jednostek Informacje do opinii departamentów merytorycznych.

2. Departamenty merytoryczne przekazują opinię w przedmiotowym zakresie w terminie 14 dni od otrzymania Informacji z Departamentu Budżetu i Finansów.

3. Termin, o którym mowa w ust. 2, może ulec przedłużeniu wyłącznie w przypadku braku możliwości uzyskania z jednostki ewentualnych dodatkowych wyjaśnień w zakresie danych ujętych w Informacji. O każdorazowej potrzebie przedłużenia terminu przekazania opinii departament merytoryczny informuje Departament Budżetu i Finansów, określając jednocześnie przewidywaną datę przekazania opinii.

4. Korespondencja związana z Informacją prowadzona pomiędzy departamentem merytorycznym a jednostką, oraz ewentualne korekty Informacji, departament merytoryczny przekazuje do wiadomości Departamentowi Budżetu i Finansów wraz z opinią, o której mowa w ust 2.

5. Informacje z realizacji zadań obejmujące dane za cały rok wraz z opinią departamentu merytorycznego i opinią finansową sporządzaną przez Departament Budżetu i Finansów, są przekazywane przez Departament Budżetu i Finansów za pośrednictwem członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującego pracę Departamentu Budżetu i Finansów, do akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującego realizację tych zadań.

§ 4.

 1. Departament Budżetu i Finansów po analizie otrzymanych Informacji, uzyskaniu stosownych wyjaśnień i opinii, a w przypadku Informacji obejmujących dane za cały rok – decyzji Członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia, informuje jednostkę o przyjęciu Informacji lub jej odrzuceniu. W przypadku odrzucenia Informacji, Departament Budżetu i Finansów wskazuje dodatkowo jego przyczynę, wzywając jednocześnie jednostkę do dokonania stosownej korekty lub podjęcia działań naprawczych.

2. Korektę Informacji dokonaną z przyczyny wskazanej w ust. 1 lub sprawozdanie z podjętych działań naprawczych uwzględnia się w Informacji przekazywanej z tytułu realizacji zadań w następnym kwartale.

3. O odrzuceniu Informacji Departament Budżetu i Finansów zawiadamia właściwy departament merytoryczny.

4. Termin przyjęcia lub odrzucenia Informacji, w trybie o którym mowa w procedurze, nie może przekroczyć 60 dni, liczonych od daty wpływu Informacji do Departament Budżetu i Finansów przez jednostkę, z wyjątkiem Informacji obejmującej dane za cały rok, dla której termin przyjęcia jest uzależniony od akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia.

§ 5.

 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia i ma zastosowanie do Informacji dotyczących zadań realizowanych przez jednostki od 1 stycznia 2020 r.

 

MINISTER ZDROWIA
w zastępstwie
Ministra Zdrowia
Sekretarz Stanu
Józefa Szczurek-Żelazko

 

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374 i 568.

Załącznik 1. [INFORMACJA OPISOWA Z WYKONANIA BUDŻETU]

Załącznik do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 2 kwietnia 2020 r. (poz. 30)

INFORMACJA OPISOWA Z WYKONANIA BUDŻETU ZA ........ KWARTAŁ/ ROCZNA 20...R.

I. Dochody

Omówienie poszczególnych źródeł dochodów obejmujące w szczególności:

● analizę wpływów zrealizowanych w okresie sprawozdawczym,

● przyczyny powstania różnic między planem a wykonaniem,

● informacje o prawidłowości, terminowości pobierania i przekazywania dochodów.

Omawiając dochody nie należy wskazywać jedynie odpowiednich podziałek klasyfikacji budżetowej i przypisanych im nazw. Oznacza to, że w przypadku zrealizowania dochodów ujmowanych np. w § 092 – Pozostałe odsetki, należy wymienić poszczególne tytuły i kwoty, które złożyły się na łączną kwotę dochodów zrealizowanych w tym paragrafie.

II. Wydatki

1) Omówienie zmian w planie finansowym dokonanych na podstawie decyzji Ministra Finansów, Ministra Zdrowia oraz kierownika jednostki;

2) Omówienie przeznaczenia zrealizowanych wydatków oraz stopnia wykonania w stosunku do planu po zmianach, z uwzględnieniem zaangażowania wydatków (w grupach wydatków) i stosowania zasady wstępnej oceny celowości poniesionych wydatków oraz realizacji właściwych procedur;

3) Opis zakresu zrealizowanych zadań wraz z uzyskanymi efektami, z uwzględnieniem ewentualnych opóźnień (informacja opisowa z realizowanych zadań);

4) Informacja o ewentualnych zagrożeniach w realizacji zadań i budżetu, w tym w szczególności prognozowanych niedoborach środków lub oszczędnościach. W przypadku zidentyfikowania zagrożeń należy szczegółowo opisać przyczyny ich powstania, wraz z oceną prawdopodobieństwa ich wystąpienia do końca roku;

5) Informacja o stopniu wykorzystanej dotacji w porównaniu do stopnia realizacji zadań finansowanych dotacją (dotyczy jednostek, które otrzymują dotacje);

6) Informacja o prawidłowości wykorzystania środków budżetowych;

7) Informacja o terminowości przekazywanych dotacji (dotyczy jednostek, które otrzymują dotacje).

III. Najważniejsze realizowane zadania (maksymalnie 5, wypełniane w formie poniższej tabeli)

Nazwa zadania (niezwiązana z układem zadaniowym, zadania mogą pochodzić ze statutu lub planu działalności jednostki)

Poniesione wydatki ogółem, w tym wynagrodzenia (dotyczy wyłącznie wydatków bezpośrednich przeznaczanych na to zadanie

Podjęte czynności
(jakie działania zostały podjęte w celu realizacji zadania)

Osiągnięte efekty rzeczowe (osiągnięcia dokonane dzięki wydatkowaniu środków publicznych)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Należności i zobowiązania, w tym wymagalne

Należy krótko opisać należności i zobowiązania ujęte w sprawozdaniach Rb-N i Rb-Z. W części tej ująć należy również opis czynności podjętych w celu ich windykacji.

V. Informacja o funkcjonowaniu w jednostce kontroli zarządczej.

Należy opisać w szczególności:

1) jakie działania w ramach kontroli zarządczej podjęto w okresie sprawozdawczym;

2) czy wykryto nieprawidłowości, a jeśli tak to należy opisać na czym one polegały i jak wpłynęły na działalność jednostki. Ponadto należy wskazać jakie podjęto działania w celu zapobieżenia ich wystąpienia w przyszłości.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2020-04-03
  • Data wejścia w życie: 2020-04-04
  • Data obowiązywania: 2020-04-04
  • Dokument traci ważność: 2023-04-27
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA