REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2006 nr 5 poz. 112

ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 30 czerwca 2006 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 148 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:

§ 1. W zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 5 poz. 22 i z 2004 r. Nr 6, poz. 22) wprowadza się następujące zmiany:

1) w tytule II w dziale I „Organizacja i zakres działania sekretariatów sądowych” w § 9 ust. 1 w pkt 9 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

„10) dbałość o zachowanie i kulturę osobistą podległych pracowników.”;

2) w dziale II „Biurowość w sprawach sądowych – przepisy wspólne”:

a) § 23 otrzymuje brzmienie:

„§ 23. 1. Z rozprawy lub posiedzenia (w tym niejawnego) sekretariat sądu sporządza wokandę. W wypadku rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron sekretariat sporządza wokandę przed ich terminem.

2. Wokanda zawiera imiona i nazwiska sędziów i ławników, sygnatury akt spraw wyznaczonych na posiedzenie, oznaczenie godzin, na które sprawy wyznaczono, imiona i nazwiska stron i innych osób wezwanych. W sprawach rozpoznawanych w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego na wokandzie podaje się ponadto przedmiot sprawy, a w postępowaniu karnym i w sprawach o wykroczenia – sygnaturę akt oskarżyciela publicznego i kwalifikację prawną czynu zarzucanego oskarżonemu.

3. Z posiedzenia bez udziału stron można sporządzić wokandę w uproszczonej formie. Wokanda powinna zawierać wówczas co najmniej imiona i nazwiska sędziów i ławników, sygnatury akt spraw wyznaczonych na posiedzenie, rodzaj sprawy, a w sprawach karnych kwalifikację karną czynu.”;

b) § 60 otrzymuje brzmienie:

„1. Sprawy niepodlegające wpisaniu do repertorium rejestruje się w wykazach.

2. Przy zakładaniu repertorium lub wykazu na początku roku kalendarzowego kierownik sekretariatu wydziału sporządza na pierwszej stronie nowej księgi spis spraw niezałatwionych, wpisując w kolejności niezakreślone numery porządkowe z repertoriów lub wykazów z ostatnich pięciu lat, oddzielnie dla każdego roku. Załatwienie tych spraw należy uwidocznić przez zakreślenie numeru porządkowego w dawnym repertorium lub wykazie i przekreślenie numeru w spisie mieszczącym się na początku nowej księgi.

3. Sprawy niezakreślone z okresu wcześniejszego niż ostatnie pięć lat – a w przypadku spraw o wykroczenia – ostatnie dwa lata, przenosi się do nowego repertorium lub wykazu na stronach początkowych oddzielnie dla każdego roku, nie zmieniając numeracji tych spraw. Przenieść należy także zapisy dotyczące biegu danej sprawy w zakresie niezbędnym do dalszego postępowania w sprawie.

4. Przepisy ust. 2 i 3 nie dotyczą repertoriów lub wykazów prowadzonych w systemie informatycznym.”;

c) w § 62 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W przypadku przekazania sprawy przez sąd drugiej instancji do ponownego rozpoznania, podjęcia zawieszonego postępowania w sprawie, której numer poprzednio zakreślono, wznowienia postępowania w sprawie karnej, prawidłowego wniesienia skargi na orzeczenie referendarza sądowego co do istoty sprawy lub kończące postępowanie w sprawie, przekazania sprawy do ponownego rozpoznania w wyniku uwzględnienia skargi kasacyjnej (kasacji) lub gdy strona wniesie o dalsze prowadzenie sprawy zakończonej prawomocnym, choć niewykonanym zarządzeniem o zwrocie pozwu lub wniosku, równocześnie uzupełniając braki będące przyczyną zarządzenia o zwrocie – sprawę należy zarejestrować pod nowym numerem.”;

d) § 65 otrzymuje brzmienie:

„§ 65. Numer porządkowy sprawy należy zakreślić w repertorium, gdy wydano orzeczenie kończące postępowanie w sprawie w danej instancji, gdy referendarz sądowy wydał orzeczenie co do istoty sprawy lub kończące postępowanie w sprawie, gdy sprawę przeniesiono do innej księgi lub połączono z inną sprawą, gdy przekazano sprawę innemu sądowi według właściwości, a także w przypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych [st]. Przepis § 55 ust. 2 stosuje się odpowiednio.”;

e) § 74 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. W rubryce uwagi wpisuje się wzmiankę o przedłużeniu terminu do sporządzenia uzasadnienia i przyczynę usprawiedliwionego przedłużenia.”;

f) uchyla się § 76;

3) w dziale III „Biurowość w sprawach cywilnych”:

a) w § 83 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W wydziałach cywilnych sądów rejonowych prowadzi się repertoria [st]:

„Nc” – dla spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nakazowym i upominawczym,

„C–upr” – dla spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w procesie w postępowaniu uproszczonym, dla których nie jest właściwy tryb nakazowy lub upominawczy,

„C” – dla pozostałych spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w procesie, wszczętych na skutek pozwu lub skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego,

„Ns” – dla spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nieprocesowym,

„Co” – dla innych spraw cywilnych, w szczególności: o odtworzenie akt, o wyłączenie sędziego, o zwolnienie od kosztów sądowych (także w postępowaniu wieczysto-księgowym), podlegających rozpoznaniu w postępowaniu zabezpieczającym i egzekucyjnym, w tym wniosków dotyczących Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego, ze skargi na czynności komornika, rejestracji protokołów i wniosków przeznaczonych dla innych sądów lub dla sądu właściwego, lecz zgłoszonych przed wytoczeniem powództwa, wniosków o wyjawienie majątku, o nadanie klauzuli wykonalności oraz wniosków stron o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem w sprawach, w których zawarta została umowa o mediację.

2. Skargi o wznowienie postępowania podlegają rejestracji w tym samym repertorium, co sprawa, której wznowienie miałoby dotyczyć; w przypadku uwzględnienia skargi, stosowną adnotację czyni się w aktach sprawy, której dotyczy skarga.

3. Ewidencjonowane w repertorium „Ns” wnioski o kompensatę składane przez cudzoziemców oznacza się dla wyróżnienia na marginesie, obok numeru porządkowego skrótem literowym „Cu”.”;

b) § 84 otrzymuje brzmienie:

„§ 84. 1. W wydziałach cywilnych sądów okręgowych prowadzi się repertoria [st]:

„Nc” – dla spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nakazowym i upominawczym,

„C” – dla pozostałych spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w procesie, wszczętych na skutek pozwu lub skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego,

„Ns” – dla spraw cywilnych, podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nieprocesowym,

„Co”– dla innych spraw cywilnych, a w szczególności: o wyznaczenie sądu, o odtworzenie akt, o nadanie klauzuli wykonalności, o wyłączenie sędziego, o uznanie orzeczenia sądu zagranicznego lub stwierdzenie wykonalności takiego orzeczenia,

„Ca” – dla spraw cywilnych przedstawionych z apelacjami od orzeczeń sądów rejonowych oraz skarg na wyroki i postanowienia zespołu arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych,

„Cz” – dla spraw cywilnych przedstawionych z zażaleniami na postanowienia i zarządzenia wydane w postępowaniu przed sądami rejonowymi.

2. Sprawy ze skarg na wyroki i postanowienia zespołów arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych wyróżnia się w repertorium „Ca” poprzez wpisanie na marginesie obok numeru porządkowego – skrótu literowego „za”.”.

3. Przepis § 83 ust. 2 stosuje się.”;

c) dodaje się § 87a w brzmieniu:

„§ 87a. Sprawy, w których cudzoziemcy nabyli nieruchomość, oznacza się w repertorium pod numerem porządkowym skrótem literowym „CuN”.”;

d) dodaje się § 88a w brzmieniu:

„§ 88a 1. Sprawę wpisaną w repertorium „C–upr”, którą w dalszym ciągu rozpoznano z pominięciem przepisów o postępowaniu uproszczonym, prowadzi się pod tym samym numerem; na marginesie repertorium, obok numeru porządkowego sprawy umieszcza się oznaczenie „zwykły”.

2. Oznaczenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się również na okładce akt sprawy.”;

e) dodaje się § 88b w brzmieniu:

„§ 88b. W przypadku skierowania przez sąd sprawy do mediacji, orzeczenie co do zatwierdzenia ugody zawartej przed mediatorem wydaje się pod numerem sprawy zawisłej w sądzie.”;

f) § 102 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. W przypadku wydania zarządzenia o wezwaniu do usunięcia braków lub do uiszczenia opłat sądowych wpisuje się obok daty zarządzenia adnotację „art. 130 k.p.c.”;

g) § 104 otrzymuje brzmienie:

„§ 104. 1. Sprawy rozpoznane w postępowaniu nakazowym oznacza się dodatkowo przez zamieszczenie na marginesie repertorium, obok numeru porządkowego danej sprawy, czerwonym kolorem skrótu „nak.”.”

2. Sprawę wpisaną w repertorium „Nc”, w której stwierdzono brak podstaw do wydania nakazu zapłaty (art. 486 § 1 k.p.c, art. 498 § 2 k.p.c.) albo uchylono nakaz zapłaty (art. 4921 k.p.c., art. 502 k.p.c), albo prawidłowo wniesiono zarzuty bądź sprzeciw wobec nakazu zapłaty, po zakreśleniu w repertorium „Nc” rejestruje się w repertorium „C” lub w przypadku spraw podlegających rozpoznaniu w trybie uproszczonym w repertorium „C–upr”.”;

h) § 105 otrzymuje brzmienie:

„§ 105. Wnioski o przyznanie zwolnienia od kosztów sądowych oraz o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego z urzędu, jak również wnioski o wydanie zarządzenia tymczasowego rejestruje się w repertorium „Co” wówczas, gdy wpłynęły przed wszczęciem postępowania [st]. Akta „Co” należy następnie dołączyć do właściwych akt. Wnioski złożone w toku postępowania przed tym samym sądem dołącza się do właściwych akt bez odrębnego rejestrowania. Zwolnienie od kosztów sądowych należy odnotować obok pierwszego zarządzenia dotyczącego pisma wszczynającego postępowanie.”;

i) w § 111 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. W przypadku zażalenia na podstawie art. 3941 § 2 k.p.c., w rubryce „Uwagi” odnotowuje się datę przekazania akt Sądowi Najwyższemu i datę zwrotu akt z Sądu Najwyższego oraz sposób rozpoznania zażalenia.”;

j) w rozdziale 2 „Wykazy i inne urządzenia ewidencyjne”:

– oddział 2 otrzymuje brzmienie:

„Oddział 2

Wykaz skarg kasacyjnych i skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia „WSC”

§ 117. 1. W sądzie rejonowym i sądzie okręgowym prowadzi się wykaz skarg „WSC”.

2. W wykazie „WSC” w sądzie rejonowym ewidencjonuje się skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie, wydanego przez sąd pierwszej instancji.

3. Do ewidencji skarg, o których mowa w ust. 2, prowadzi się wykaz „WSC” także w wydziale cywilnym sądu okręgowego, rozpoznającym tylko sprawy pierwszoinstancyjne.

4. W sądzie okręgowym jako odwoławczym w wykazie wymienionym w ust. 1 ewidencjonuje się skargi kasacyjne oraz skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie, wydanego przez ten sąd; skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia kończącego postępowanie w wykazie oznacza się na marginesie obok numeru porządkowego skrótem literowym „no”.

§ 118. 1. W wykazie „WSC” wpisuje się m.in. datę wpływu skargi, oznaczenie strony, która ją złożyła, daty wysłania odpisu skargi do strony przeciwnej, złożenia odpowiedzi na skargę kasacyjną, odrzucenia skargi, przekazania akt ze skargą do Sądu Najwyższego.

2. Jeżeli przewodniczący zarządzi usunięcie braków formalnych, w wykazie „WSC” odnotowuje się datę i zwięzłą treść zarządzenia.

§ 119. Do wykazu „WSC” wpisuje się każdą wniesioną w sprawie skargę pod odrębnym numerem porządkowym.

§ 120. Numer porządkowy w wykazie „WSC” zakreśla się po przekazaniu skargi do Sądu Najwyższego, a także w wypadku odrzucenia skargi kasacyjnej lub skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia.”;

– dodaje się oddział 2a w brzmieniu:

„Oddział 2a

Wykaz osób, na które nałożono obowiązek wyjawienia majątku

§ 120a. 1. W sądzie rejonowym prowadzi się alfabetyczny wykaz osób, na które nałożony został obowiązek wyjawienia majątku i złożenia przyrzeczenia.

2. Wpisu do wykazu dokonuje się niezwłocznie na podstawie postanowienia sądu zobowiązującego dłużnika do złożenia wykazu majątku i przyrzeczenia. W razie uchylenia postanowienia wpis przekreśla się.

3. W wykazie odnotowuje się: datę postanowienia sądu zobowiązującego dłużnika do wyjawienia majątku i złożenia przyrzeczenia, oznaczenie wierzyciela żądającego wyjawienia majątku i sygnaturę sprawy, nazwisko i imię (nazwę) dłużnika, datę złożenia wykazu majątku lub przyrzeczenie i ewentualne środki przymusu zastosowane wobec dłużnika.

§ 120b. Numerację porządkową prowadzi się w wykazie odrębnie dla każdej litery alfabetu. Po zakończeniu roku kalendarzowego należy podkreślić ostatnie pozycje wpisane pod poszczególnymi literami alfabetu, wpisać oznaczenie następnego roku i rozpocząć numerację od początku.

§ 120c. Jeżeli na dłużnika nałożony został ponownie obowiązek złożenia wykazu majątku i przyrzeczenia, nie wpisuje się sprawy pod nowy numer, lecz pod pozycją pierwotną wpisuje się odpowiednie dane.”;

– dodaje się oddział 2b w brzmieniu:

„Oddział 2b

Wykaz „Med”

§ 120d. 1. Wykaz mediacji „Med” przeznaczony jest do ewidencji protokołów mediacji w sprawach, w których sąd skierował strony do mediacji oraz w sprawach, w których mediacja była prowadzona na podstawie umowy.

2. W wykazie „Med” wpisuje się: sygnaturę akt sprawy, w której sąd skierował strony do mediacji, datę postanowienia sądu o skierowaniu stron do mediacji, oznaczenie mediatora i stron mediacji, czas trwania mediacji (datę, do której mediacja ma być zakończona), datę złożenia protokołu przez mediatora i wynik mediacji; jeżeli strony wniosły o przedłużenie czasu mediacji, datę wniosku odnotowuje się w rubryce „data wnioskowana przez strony”.

3. Jeżeli protokół z przebiegu mediacji składa w sądzie mediator, w wykazie „Med” odnotowuje się odpowiednio: oznaczenie mediatora i stron mediacji, datę złożenia protokołu przez mediatora i wynik mediacji.

4. W rubryce „uwagi” wpisuje się datę postanowienia zatwierdzającego ugodę zawartą przed mediatorem lub datę nadania klauzuli wykonalności.

§ 120e. Protokoły z przebiegu mediacji dołącza się do akt sprawy, w której wydane zostało orzeczenie zatwierdzające ugodę zawartą przed mediatorem.”;

– oddział 3 otrzymuje brzmienie:

„Oddział 3

Skorowidz, kontrolka przyznanych kompensat, kontrolka „Wab” i kontrolka spraw zawieszonych

§ 121. Do skorowidza alfabetyczno-numerowego wpisuje się pod odpowiednimi literami alfabetu nazwisko i imię powoda i pozwanego. W sprawach spadkowych wpisuje się tylko osobę spadkodawcy, w sprawach o uznanie za zmarłego i o stwierdzenie zgonu – osobę zaginioną (zmarłą), w sprawach z zakresu prawa o aktach stanu cywilnego oraz w takich sprawach nieprocesowych, w których sąd działa z urzędu – osobę, której postępowanie dotyczy, zaś w innych sprawach nieprocesowych – osobę wnioskodawcy i uczestników postępowania.

§ 122. 1. Sprawy, w których sąd dopuścił dowód z opinii biegłego, oraz sprawy kierowane do tłumacza w celu wykonania tłumaczenia rejestruje się w kontrolce „Wab” po wydaniu postanowienia w tym przedmiocie.

2. Dla wyróżnienia sprawy kierowane do tłumacza oznacza się na marginesie obok numeru porządkowego literą „T”.

3. Kierownik sekretariatu przegląda kontrolkę w odstępach dwutygodniowych i wysyła w miarę potrzeby ponaglenia oraz zawiadamia przewodniczącego wydziału o tym, że mimo ponaglenia akta nie zostały zwrócone.

§ 123. 1. W kontrolce „Wab” wpisuje się w szczególności datę wysłania akt do biegłego lub tłumacza i jego nazwisko, ustalony termin złożenia opinii lub tłumaczenia, daty wysłanych ponagleń, informację o ukaraniu grzywną oraz datę zwrotu akt przez biegłego lub tłumacza, z zaznaczeniem, czy akta zostały zwrócone z opinią lub tłumaczeniem.

2. W kontrolce wpisuje się również informacje dotyczące realizacji rachunków złożonych przez biegłych lub tłumaczy; datę postanowienia o przyznaniu wynagrodzenia oraz datę skierowania rachunku do oddziału finansowego ze wskazaniem, czy wynagrodzenie biegłego lub tłumacza płatne jest ze Skarbu Państwa („SP”), czy z zaliczek wpłaconych przez stronę („poz. dep.”).

3. Numer pozycji w kontrolce „Wab” zakreśla się po odnotowaniu skierowania rachunku do oddziału finansowego.

§ 123a. 1. W sądzie rejonowym prowadzi się kontrolkę przyznanych kompensat.

2. W kontrolce odnotowuje się w szczególności: sygnaturę, pod którą rozpoznany został wniosek o przyznanie kompensaty, nazwisko i imię osoby, której przyznano kompensatę, datę uprawomocnienia się orzeczenia, datę przekazania odpisu orzeczenia do księgowości i wypłacenia kompensaty, wysokość przyznanej kompensaty, daty przekazania potwierdzenia otrzymania wniosku oraz odpisu postanowienia w przedmiocie kompensaty organowi pomocniczemu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej i osobie, która z wnioskiem wystąpiła.

3. Numer porządkowy w kontrolce zakreśla się po wypłaceniu kompensaty.”;

– dodaje się § 123b w brzmieniu:

„§ 123b. 1. Sprawy zawieszone ewidencjonuje się w kontrolce spraw zawieszonych „Zpc”.

2. Liczba kart w kontrolce powinna uwzględniać liczbę sędziów. Na karcie kontrolki wpisuje się nazwisko sędziego i wymienia się sprawy, w których wydał orzeczenie o ich zawieszeniu, odnotowując: datę wpisu sprawy, sygnaturę akt, oznaczenie stron, datę podjęcia postępowania lub umorzenia sprawy.

3. Sprawy zawieszone na podstawie art. 174 § 1 pkt 1 i 4 k.p.c., które podlegają zakreśleniu we właściwym repertorium, wyróżnia się w kontrolce poprzez wpisanie w rubryce „uwagi” podstawy zawieszenia.

4. Numer porządkowy w kontrolce zakreśla się z chwilą podjęcia postępowania lub umorzenia zawieszonego postępowania.”;

k) § 124 otrzymuje brzmienie:

„§ 124. 1. Poza przypadkami przewidzianymi w § 65, zakreśla się numer porządkowy sprawy jako zakończonej, po uprawomocnieniu się zarządzenia o zwrocie pozwu lub wniosku, zawarciu ugody w postępowaniu pojednawczym lub stwierdzeniu w tym postępowaniu przez sąd, że do pojednania nie doszło, zawieszeniu postępowania na podstawie art. 174 pkt 1 i 4 k.p.c., zatwierdzeniu ugody zawartej przed mediatorem, w przypadku wydania przez sąd okręgowy postanowienia odmawiającego przyjęcia do rozpoznania sprawy przedstawionej w trybie art. 18 k.p.c., a także gdy zakończono postępowanie w przedmiocie udzielenia pomocy sądowej [st].

2. W przypadku wydania nakazu zapłaty numer porządkowy sprawy zakreśla się po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty lub po prawidłowym wniesieniu zarzutów lub sprzeciwu.”;

l) § 125 otrzymuje brzmienie:

„§ 125. W przypadku wydania zarządzenia o zwrocie pisma wszczynającego postępowanie w sprawie na podstawie art. 1302 § 1 k.p.c. numer porządkowy sprawy zakreśla się po bezskutecznym upływie tygodniowego terminu przewidzianego na ponowne wniesienie pisma (art. 1302 § 2 k.p.c.).”;

m) § 127 otrzymuje brzmienie:

„§ 127. 1. Sprawę rozstrzygniętą wyrokiem zaocznym zakreśla się po prawomocnym odrzuceniu sprzeciwu lub po upływie terminu do wniesienia sprzeciwu.

2. Gdy powództwo zostało oddalone, wyrok zaoczny należy zakreślić z chwilą wydania orzeczenia.

3. W przypadku skutecznie wniesionego sprzeciwu od wyroku zaocznego numer porządkowy zakreśla się po ponownym rozpoznaniu sprawy (art. 347 k.p.c.).

4. Jeżeli przywrócony został termin do wniesienia sprzeciwu od wyroku zaocznego, zakreślenie numeru w repertorium należy usunąć i sprawę rozpoznać bez zmiany numeru.”;

n) dodaje się § 127a w brzmieniu:

„§ 127a. Przepis § 127 ust. 4 stosuje się odpowiednio w razie uchylenia postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przez sąd, który wydał to postanowienie (art. 395 § 2 k.p.c.).”;

o) uchyla się przepis § 143;

4) w dziale V „Biurowość w sprawach gospodarczych”:

a) § 147 otrzymuje brzmienie:

„§ 147. 1. W sądzie rejonowym, w którym utworzony został wydział (wydziały) gospodarczy, prowadzi się repertoria [st]:

– „GNc” – dla spraw gospodarczych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nakazowym i upominawczym,

– „GC” – dla pozostałych spraw gospodarczych podlegających rozpoznaniu w procesie, wszczętych na skutek pozwu lub skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego,

– „GNs” – dla spraw gospodarczych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nieprocesowym,

– „GCo” – dla innych spraw gospodarczych, a w szczególności: spraw o odtworzenie akt, spraw podlegających rozpoznaniu w postępowaniu zabezpieczającym i egzekucyjnym, ze skargi na czynności komornika, wniosków o wyjawienie majątku, o nadanie klauzuli wykonalności oraz wniosków stron o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem w sprawach, w których zawarta została umowa o mediację.

2. Sprawy rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym ewidencjonuje się w repertorium GC z oznaczeniem skrótowym „upr” na lewym marginesie.

3. W sprawach, o których mowa w ust. 2, które w dalszym ciągu rozpoznaje się z pominięciem przepisów o postępowaniu uproszczonym, oznaczenie na marginesie przekreśla się.

4. Przepis § 83 ust. 2 stosuje się.

5. W sądzie, o którym mowa w ust. 1, prowadzi się wykaz „GCps” dla spraw cywilnej pomocy sądowej w sprawach gospodarczych [st].”;

b) § 148 otrzymuje brzmienie:

„§ 148. 1. W sądzie okręgowym, w którym utworzony został wydział gospodarczy, prowadzi się repertoria [st]:

– „GNc” – dla spraw gospodarczych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nakazowym i upominawczym,

– „GC” – dla pozostałych spraw gospodarczych podlegających rozpoznaniu w procesie, wszczętych na skutek pozwu lub skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego,

– „GNs” – dla spraw gospodarczych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nieprocesowym,

– „GCo” – dla innych spraw gospodarczych, a w szczególności: o wyznaczenie sądu, odtworzenie akt, nadanie klauzuli wykonalności oraz wyłączenie sędziego,

– „Ga” – dla spraw gospodarczych przedstawionych z apelacjami od orzeczeń sądów rejonowych oraz skarg na wyroki i postanowienia zespołu arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych,

– „Gz” – dla spraw gospodarczych przedstawionych z zażaleniami na postanowienia i zarządzenia wydane w postępowaniu przed sądami rejonowymi.

2. W repertorium „Ga” sprawy ze skarg na wyroki i postanowienia zespołów arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych wyróżnia się poprzez wpisanie na marginesie obok numeru porządkowego – skrótu literowego „za”.

3. Przepis § 83 ust. 2 stosuje się.”;

c) dodaje się § 148a w brzmieniu:

„§ 148a. 1. W sądzie rejonowym i sądzie okręgowym prowadzi się wykaz skarg kasacyjnych i skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia „WSC” [st]; przepisy §§ 117–120 stosuje się odpowiednio.

2. Protokoły mediacji w sprawach, w których sąd skierował strony do mediacji, oraz w sprawach, w których mediacja była prowadzona na podstawie umowy, ewidencjonuje się w wykazie „Med”; przepisy §§ 120d–120e stosuje się odpowiednio.”;

d) § 154 otrzymuje brzmienie:” '

„§ 154. Numer porządkowy sprawy wpisanej do repertorium „GNc” zakreśla się według przepisu § 124 ust. 2; w przypadku przekazania sprawy właściwemu rzeczowo do rozpoznania w trybie zwykłym sądowi okręgowemu, w rubryce „Uwagi” wpisuje się datę przekazania.”;

e) w § 158 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Do kontrolki, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy §§ 122 i 123.”;

f) dodaje się § 158a w brzmieniu:

„§ 158 a. W sprawach zawieszonych stosuje się odpowiednio § 123b.”;

5) dział VIII „Biurowość w sprawach z zakresu ochrony konkurencji, regulacji energetyki, telekomunikacji i transportu kolejowego” otrzymuje brzmienie:

„DZIAŁ VIII

Biurowość w sprawach z zakresu ochrony konkurencji, regulacji energetyki, telekomunikacji i transportu kolejowego

§ 212. 1. W Sądzie Okręgowym w Warszawie (sądzie ochrony konkurencji i konsumentów) prowadzi się repertoria [st]:

– „AmC” – dla spraw o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone,

– „AmE” – dla spraw z zakresu prawa energetycznego przedstawionych z odwołaniami od decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,

– „AmK” – dla spraw z zakresu przepisów o transporcie kolejowym przedstawionych z odwołaniami od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,

– „AmA” – dla spraw z zakresu ochrony konkurencji przedstawionych z odwołaniami od decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,

– „AmT” – dla spraw z zakresu prawa telekomunikacyjnego przedstawionych z odwołaniami od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,

– „Amz” – dla spraw przedstawionych z zażaleniami na postanowienia wydawane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie wzorca umowy za niedozwolone, a także na postanowienia wydane przez: Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,

– „Amo” – dla innych spraw rozpoznawanych według przepisów o procesie.

2. W sądzie okręgowym, o którym mowa w ust. 1, prowadzi się wykaz skarg kasacyjnych i skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia „WSC”; przepisy §§ 117–120 stosuje się odpowiednio.

§ 213. W repertorium „AmC”, w rubryce „Pozwanego” wpisuje się w odniesieniu do przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną – imię i nazwisko tej osoby oraz skrótowe określenie prowadzonej przez nią działalności.

§ 214. 1. W repertoriach: „AmA”, „AmE”, „AmK”, „AmT” – w rubryce przeznaczonej na oznaczenie powoda wpisuje się w odniesieniu do osób fizycznych – imię i nazwisko tej osoby, w odniesieniu do przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną firmę, pod którą działa, a w odniesieniu do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – pełną ich nazwę z podaniem siedziby. Nie wpisuje się przedstawicieli ustawowych ani pełnomocników stron. Odpowiednio w rubryce przeznaczonej na oznaczenie pozwanego wpisuje się imię i nazwisko, nazwę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, której prawa lub obowiązki zależą od rozstrzygnięcia procesu.

2. W przypadku wytoczenia powództwa na rzecz oznaczonej osoby, wstąpienia do postępowania organizacji społecznej, powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów stosuje się odpowiednio przepisy § 89.

3. W repertorium „Amz” rubrykę: „Oznaczenie stron” i odpowiednio w repertorium „Amo” rubrykę „Oznaczenie wnioskodawcy lub stron” wypełnia się według regulacji § 214 ust. 1.

4. W repertorium „Amz” na marginesie, dla wyodrębnienia rodzajów rozpoznawanych spraw, obok numeru porządkowego sprawy należy umieścić oznaczenie literowe, wykorzystując odpowiednio ostatnie litery symboli ustalonych dla repertoriów wymienionych w § 212.

§ 215. W kwestiach nieuregulowanych w niniejszym dziale do repertoriów prowadzonych dla spraw z zakresu przepisów o ochronie konkurencji, o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone, regulacji energetyki, regulacji telekomunikacji oraz przepisów o transporcie kolejowym stosuje się odpowiednio przepisy działu III – Biurowość w sprawach gospodarczych.

§ 216. 1. Do repertoriów prowadzi się skorowidze alfabetyczno-numerowe.

2. Do skorowidza wpisuje się pod odpowiednimi literami alfabetu nazwisko i imię powoda lub firmę (nazwę) osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej będącej stroną powodową oraz imię i nazwisko pozwanego lub odpowiednio – oznaczenie strony pozwanej. W skorowidzu prowadzonym dla repertorium „AmC” należy dokonywać wpisów zgodnie z przepisem § 214.

§ 217. 1. W celu bieżącej kontroli sprawności postępowania w sprawach przekazanych biegłym do wydania opinii przez biegłego lub sporządzenia tłumaczenia przez tłumacza prowadzi się kontrolkę „Wab”.

2. Do prowadzenia kontrolki „Wab” stosuje się przepisy §§ 122 i 123.

§ 218. W sprawach zawieszonych stosuje się odpowiednio przepisy § 123b.”;

6) dodaje się dział Vllla „Biurowość w sprawach z zakresu wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych” w brzmieniu:

„DZIAŁ Vllla

Biurowość w sprawach z zakresu wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych

§ 218a. 1. W Sądzie Okręgowym w Warszawie (sądzie wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych) prowadzi się repertoria [st]:

– GWzt – dla spraw dotyczących wspólnotowych znaków towarowych,

– GWwp – dla spraw dotyczących wspólnotowych wzorów przemysłowych,

– GWo – dla innych spraw rozpoznawanych według przepisów o procesie, a w szczególności spraw o odtworzenie akt, wyłączenie sędziego, wyznaczenie sądu.

2. Do ewidencji skarg kasacyjnych i skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia stosuje się wykaz „WSC”.

3. W sądzie, o którym mowa w ust. 1, prowadzi się ponadto skorowidze alfabetyczno-numerowe, kontrolkę „Wab”, kontrolkę spraw zawieszonych „Zpc” oraz kontrolkę terminowego sporządzania uzasadnień orzeczeń i załatwiania środków odwoławczych.

4. W kwestiach nieuregulowanych w niniejszym dziale stosuje się odpowiednio przepisy działu III „Biurowość w sprawach cywilnych”.”;

7) w dziale IX „Biurowość w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych”:

a) § 219 otrzymuje brzmienie:

„§ 219. 1. W sądzie rejonowym, w którym utworzony został wydział pracy (sąd pracy) albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych), prowadzi się repertoria [st]:

– P” dla spraw z zakresu prawa pracy, o roszczenia pracownika, członków rodzin i spadkobierców wynikające ze stosunku pracy lub z nim związane oraz spraw między innymi podmiotami, do których rozstrzygnięcia z mocy ustaw szczególnych stosuje się przepisy o postępowaniu w sprawach z zakresu prawa pracy,

– „Pm” dla spraw podlegających rozpoznaniu na skutek pozwu pracodawcy o odszkodowanie należne od pracownika, w związku ze świadczoną przez niego pracą (łącznie ze sprawami z tytułu odpowiedzialności wspólnej),

– „Np” dla spraw podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nakazowym i upominawczym; przepis § 104 ust. 1 stosuje się,

– „U” dla spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych określonych w art. 4778 § 2 k.p.c.,

– „Po” lub „Po–Uo” dla innych spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych rozpoznawanych według przepisów o procesie, a w szczególności: spraw o odtworzenie akt, protokołów i wniosków przeznaczonych dla innych sądów lub sądu właściwego, lecz zgłoszonych przed wytoczeniem powództwa, spraw z zakresu pomocy sądowej, spraw dotyczących odwołań od decyzji odmawiającej rejestracji układu zakładowego przekazanych do rozpatrzenia sądom pracy, spraw podlegających rozpoznaniu w postępowaniu zabezpieczającym i egzekucyjnym.

2. Sprawy rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym wpisane w repertorium „P” i „Pm” oznacza się skrótem literowym „upr” na lewym marginesie; przepis § 147 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

3. Przepis § 83 ust. 2 stosuje się.”;

b) § 220 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Przepis § 83 ust. 2 stosuje się.”;

c) dodaje się § 220a w brzmieniu:

„§ 220a. Do rejestracji spraw, w których wniesiona została skarga kasacyjna lub skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia, w sądzie rejonowym i w sądzie okręgowym, prowadzi się wykaz „WSC” [st]; przepisy §§118–120 stosuje się odpowiednio.”;

d) § 226 otrzymuje brzmienie:

– „§ 226. W kwestiach nieunormowanych w niniejszym rozdziale, do repertoriów i wykazów prowadzonych dla spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych stosuje się odpowiednio przepisy działu III – Biurowość w sprawach cywilnych.”;

e) § 227 otrzymuje brzmienie:

„§ 227. Numery spraw w repertoriach zakreśla się według przepisów § 65 oraz §§ 124–128.”;

f) uchyla się § 228;

g) w § 231 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Do prowadzenia kontrolki „Wab” stosuje się odpowiednio przepisy §§ 122 i 123.”;

h) dodaje się § 231 a w brzmieniu:

§ 231a. Protokoły mediacji w sprawach, w których strony skierowane zostały przez sąd do mediacji, oraz w sprawach, w których mediacja prowadzona była na podstawie umowy, ewidencjonuje się w wykazie „Med”; przepisy §§ 120d–120e stosuje się odpowiednio.”;

i) dodaje się § 231b w brzmieniu:

„§ 231b. W sprawach zawieszonych stosuje się odpowiednio § 123b.”;

8) w dziale X „Organizacja pracy i prowadzenie biurowości w wydziałach ksiąg wieczystych”:

a) § 259 otrzymuje brzmienie:

„§ 259. W kontrolce postępowania odwoławczego wpisuje się daty wniesienia środka odwoławczego, numer dziennika „Kw”, pod którym środek odwoławczy został wpisany, oraz daty: wysłania akt do sądu drugiej instancji i ich zwrotu, dane o wyniku rozpoznania sprawy przez sąd odwoławczy, rozpoznania skargi kasacyjnej lub skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia – wpisując datę i rodzaj orzeczenia oraz sygnaturę akt.”;

b) w § 262 w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) informacje o rodzaju czynności i terminach ich podejmowania w toku sprawy: przed sądem pierwszej instancji – w tym rozpoznawanie skarg na orzeczenia referendarzy sądowych; w postępowaniu międzyinstancyjnym i po zwrocie akt przez sąd odwoławczy – w szczególności wskazanie daty wniesienia środka odwoławczego, daty wysłania akt do sądu odwoławczego i ich zwrotu, adnotację o wyniku rozpoznania środka odwoławczego, rozpoznania skargi kasacyjnej lub skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia (data, wynik i sygnatura akt),”;

c) w § 265 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Zakreślenie numeru środka odwoławczego następuje po przekazaniu akt księgi wieczystej wraz z tym środkiem do sądu odwoławczego, a numeru zawiadomienia o skardze kasacyjnej lub skardze o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia niezwłocznie po wpisaniu wzmianki o jej wniesieniu [st].”;

9) w dziale XI „Biurowość w sprawach rozpoznawanych przez sąd rodzinny”:

a) w rozdziale 1 „Urządzenia ewidencyjne – przepisy ogólne” § 270 otrzymuje brzmienie:

„§ 270. 1. W wydziale rodzinnym i nieletnich (sądzie rodzinnym) prowadzi się następujące urządzenia ewidencyjne [st];

1) w sprawach nieletnich:

– repertorium „Npw” dla spraw nieletnich, w których zachodzi podejrzenie popełnienia czynu karalnego lub demoralizacji,

– repertorium „Now” dla spraw nieletnich podlegających rozpoznaniu w postępowaniu opiekuńczo-wychowawczym,

– repertorium „Nk” dla spraw nieletnich podlegających rozpoznaniu w postępowaniu poprawczym,

– wykaz kart „Nw” i kartotekę „Nw” dla spraw nieletnich, wobec których zostały prawomocnie orzeczone środki poprawcze lub wychowawcze, z wyjątkiem tych, które ze swej istoty nie podlegają dalszemu wykonaniu (np. „upomnienie”),

– wykaz „MED.” dla ewidencji spraw przekazanych do mediacji (art. 3a § 1 u.p.n.).

– wykaz „Nsch” dla ewidencji nieletnich umieszczonych w schronisku dla nieletnich, pozostających do dyspozycji sądu w sprawach rozpoznawanych przez ten sąd,

– kontrolkę „Zr” dla ewidencjonowania czynności związanych z nałożeniem przez sąd zobowiązań w stosunku do rodziców lub opiekuna nieletniego (art. 7 i 8 u.p.n.),

– kalendarze terminowe dla bieżącej kontroli czynności wskazanych w zarządzeniach sędziów w sprawach nieletnich;

2) dla spraw opiekuńczych małoletnich:

– repertorium „Nsm” dla spraw dotyczących małoletnich, które podlegają rozpoznaniu przez sąd rodzinny w trybie postępowania nieprocesowego – wykaz kart „Opm” i kartotekę „Opm” dla spraw małoletnich objętych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej,

– kalendarze terminowe dla bieżącej kontroli czynności wskazanych w zarządzeniach sędziów w sprawach opiekuńczych małoletnich;

3) dla spraw nieletnich i opiekuńczych małoletnich:

– wykaz „Nmo” dla wszelkich pism w sprawach nieletnich i małoletnich, niepodlegających wpisowi do repertoriów ani do innych urządzeń ewidencyjnych, a rozpoznawanych przez sąd rodzinny lub sędziego rodzinnego, w tym również zawiadomień policji z zatrzymań nieletnich;

4) dla spraw z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego dotyczących osób pełnoletnich oraz dla spraw dotyczących leczenia osób uzależnionych od alkoholu:

– repertorium „RC” dla wszczętych przed sądem rodzinnym spraw cywilnych rozpoznawanych w trybie postępowania procesowego,

– repertorium „RNs” dla spraw podlegających rozpoznaniu przez sąd rodzinny w postępowaniu nieprocesowym, w tym również dotyczących poddania obowiązkowi leczenia osób uzależnionych od alkoholu,

– repertorium „RCo” dla innych spraw z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, a w szczególności: o odtworzenie akt, dla spraw podlegających rozpoznaniu w postępowaniu zabezpieczającym i egzekucyjnym, rejestracji protokołów i wniosków przeznaczonych dla innych sądów, bądź sądu właściwego, lecz zgłoszonych przed wytoczeniem powództwa, wniosków o wydanie zaświadczeń w sprawach małżeńskich i odpowiedzialności rodzicielskiej na podstawie przepisów RWE,

– wykaz kart „Op” i kartotekę „Op” dla spraw opiekuńczych osób pełnoletnich poddanych opiece lub kurateli oraz spraw, w których ustanowiono doradcę tymczasowego,

– wykaz „Alk” dla spraw osób uzależnionych od alkoholu i poddanych obowiązkowi leczenia na mocy orzeczenia sądu;

5) dla spraw i czynności dotyczących niektórych kwestii związanych z postępowaniem we wszystkich rodzajach spraw rozpoznawanych przez sąd rodzinny:

– wykaz „RCps” dla spraw pomocy sądowej z zakresu postępowania w sprawach rodzinnych i opiekuńczych oraz w sprawach nieletnich, z wyjątkiem czynności związanych z wykonaniem orzeczeń,

– wykaz „WSC” dla spraw, w których wniesiona została skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia (art. 4241 § 2 k.p.c.),

– kontrolkę „Wab” dla bieżącej kontroli sprawności postępowania w sprawach przekazanych biegłemu w celu wydania opinii lub do tłumacza w celu wykonania tłumaczenia,

– kontrolkę spraw zawieszonych.

2. Wpisywane do repertorium „RNs” i „Nsm” sprawy z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oznacza się dodatkowo przez umieszczenie z lewej strony na marginesie repertorium, obok numeru porządkowego sprawy, czerwonym kolorem skrótowego oznaczenia „Psych.”.

3. Przepis § 83 ust. 2 stosuje się.”;

b) w rozdziale 4 „Ewidencja rozpoznawanych przez sąd rodzinny spraw osób pełnoletnich” oddział 5 otrzymuje brzmienie:

„Oddział 5

Wykaz „RCps”, wykaz „WSC”, kontrolka „Wab” i kontrolka spraw zawieszonych

§ 320. 1. W wydziale rodzinnym i nieletnich (sądzie rodzinnym) prowadzi się wykaz „RCps” dla spraw cywilnej pomocy sądowej, jak również pomocy sądowej w sprawach nieletnich, z wyjątkiem czynności związanych z wykonaniem orzeczeń [st].

2. Do prowadzenia wykazu „RCps” stosuje się odpowiednio przepisy §§ 114–116.

§ 320a. Do ewidencji skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia w wydziale rodzinnym i nieletnich (sądzie rodzinnym) prowadzi się wykaz skarg „WSC”; przepisy §§ 117–120 stosuje się odpowiednio.

§ 321. 1. W wydziale rodzinnym i nieletnich (sądzie rodzinnym) w celu bieżącej kontroli sprawności postępowania w sprawach przekazanych do wydania opinii przez biegłego lub do tłumacza w celu wykonania tłumaczenia prowadzi się kontrolkę „Wab” [st].

2. Wpisowi do kontrolki podlegają wszystkie rozpoznawane przez sąd rodzinny sprawy, w których zarządzone zostało dopuszczenie dowodu z opinii biegłego, rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego, zakładu leczniczego lub innej właściwej placówki.

3. W przypadku zarządzenia przez sąd poddania odpowiednim badaniom osoby uzależnionej od alkoholu (art. 27 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi), na marginesie kontrolki, równolegle do wpisywanej pozycji należy umieścić czerwonym kolorem oznaczenie „alk”.

4. Do prowadzenia kontrolki „Wab” stosuje się odpowiednio przepisy §§ 122 i 123.

§ 321a. Kontrolkę spraw zawieszonych „Zpc” prowadzi się według przepisów § 123b.”;

10) w dziale XII „Biurowość w sprawach karnych i sprawach o wykroczenia”, w rozdziale 1 „Repertoria dla spraw karnych i dla spraw o przestępstwa i wykroczenia skarbowe”:

a) w § 357 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Wpisując do repertorium sprawę dotyczącą kilku oskarżonych, należy nazwisko każdego z nich wpisać w oddzielnym wierszu repertorium pod wspólnym numerem porządkowym, oznaczając nazwiska kolejno cyframi arabskimi (od1).”;

– dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. W rubryce, o której mowa w ust. 4, wpisuje się także, z podkreśleniem, datę uprawomocnienia się orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie.”;

b) § 359 otrzymuje brzmienie:

„§ 359. Zażalenia na postanowienia lub zarządzenia wydawane w rozpoznawczym postępowaniu sądowym wydaje się pod numerem nadanym sprawie w repertorium „K” lub „Ks”.”;

c) § 360 otrzymuje brzmienie:

„§ 360. 1. Numer porządkowy sprawy zakreśla się w repertorium po wydaniu wyroku, po uprawomocnieniu się postanowienia o przekazaniu sprawy według właściwości innemu sądowi lub postanowienia o przekazaniu sprawy w celu uzupełnienia postępowania przygotowawczego, po uprawomocnieniu się wyroku nakazowego lub innego rozstrzygnięcia kończącego postępowanie w danej instancji (§ 65) [st].

2. W przypadku wydania wyroku zaocznego zakreślenie numeru porządkowego sprawy następuje:

– po upływie terminu do złożenia sprzeciwu,

– po uprawomocnieniu się postanowienia o nieuwzględnieniu sprzeciwu,

– gdy sąd uwzględnił sprzeciw, lecz oskarżony (obrońca) nie stawił się na rozprawę.

3. Jeżeli uwzględniony został sprzeciw od wyroku zaocznego, rozpoznanie sprawy na rozprawie nie podlega ponownej rejestracji w repertorium.”;

d) uchyla się § 367;

e) § 368 otrzymuje brzmienie:

„§ 368. W rubrykach „Inne załatwienie” wpisuje się tylko te postanowienia, które kończą postępowanie oraz adnotacje o przekazaniu sprawy innemu sądowi lub wydziałowi albo innemu organowi, z wyjątkiem przypadków żądania udzielenia pomocy sądowej [st].”;

f) uchyla się § 373;

g) § 374 otrzymuje brzmienie:

„§ 374. Jeżeli sprawa ponownie wpłynęła do sądu (np. po uzupełnieniu postępowania przygotowawczego) lub podjęto warunkowo umorzone postępowanie, sprawę wpisuje się ponownie do repertorium, stosując przepis § 62 ust. 2.”;

h) § 379 otrzymuje brzmienie:

„§ 379. Numery porządkowe spraw zakończonych takimi orzeczeniami, od których przysługuje sprzeciw, zakreśla się zgodnie z regulacją § 360.”;

i) § 384 otrzymuje brzmienie:

„§ 384. 1. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się wykazy „Ko” i „Kp” [st].

2. Do wykazu „Ko” wpisuje się pisma i wnioski w sprawach karnych i sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe, niepodlegające wpisowi do innych urządzeń ewidencyjnych, takie jak:

1) o udzielenie pomocy sądowej;

2) o wznowienie postępowania;

3) o unieważnienie orzeczeń wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu państwa polskiego;

4) o odtworzenie akt;

5) prośby o ułaskawienie;

6) o odszkodowanie za niesłuszne skazanie, ukaranie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie;

7) o wyłączenie sędziego, jeżeli wniosek przekazano z innego sądu lub wydziału;

8) o wydanie listu żelaznego w sprawach rozpoznawanych przed sądem rejonowym;

9) z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (art. 104 ust. 2);

10) o przekazanie sprawy do rozpoznania innemu sądowi (z wyłączeniem art. 35 k.p.k.);

11) o przekazanie w trybie art. 1 la ustawy – Przepisy wprowadzające k.p.k. oraz wnioski i czynności dotyczące postępowania wykonawczego w sprawach karnych, w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz w sprawach o wykroczenia kończące się wydaniem postanowienia; każdą czynność rejestruje się pod odrębnym numerem porządkowym.

3. Wpisując do wykazu sprawy wymienione w ust. 2 pkt 1, 4, 5 i 9 umieszcza się na marginesie obok numeru porządkowego dokonanego wpisu odpowiednie oznaczenie skrótowe: „ps” – pomoc sądowa, „uł” –ułaskawienie, „akta” – odtworzenie akt, „Cu” – wnioski z ustawy o cudzoziemcach.

4. Pisma dotyczące czynności określonych w ust. 2 dołącza się do właściwych akt sprawy karnej, jeżeli są prowadzone w danym wydziale, w korespondencji zaś z nimi związanej należy powoływać sygnaturę „Ko” i sygnaturę sprawy „K”. Jeżeli akt sprawy karnej nie ma w danym wydziale, pisma te przechowuje się w odrębnych teczkach.”;

j) w § 385 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„§ 385. 1. Do wykazu „Kp” wpisuje się sprawy z zakresu szeroko rozumianego nadzoru sprawowanego przez sąd nad postępowaniem przygotowawczym w sprawach karnych, w szczególności dotyczące:

1) zastosowania i przedłużenia tymczasowego aresztowania w toku śledztwa lub dochodzenia – (art. 250 k.p.k. i art. 263 k.p.k.);

2) zastosowania aresztowania jako kary porządkowej w toku postępowania przygotowawczego (do 30 dni) na wniosek prokuratora wobec osób uporczywie uchylających się od złożenia zeznania, wykonania czynności biegłego, tłumacza oraz wydania przedmiotów – (art. 287 § 2 k.p.k. i art. 290 k.p.k.);

3) zażaleń na zatrzymanie osoby – (art. 246 k.p.k.);

4) zażaleń na odmowę wszczęcia dochodzenia lub śledztwa oraz na umorzenie postępowania przygotowawczego, gdy prokurator nadrzędny nie przychylił się do zażalenia – (art. 306 §§ 1 i 2 k.p.k.);

5) wniosków prokuratora o skierowanie podejrzanego na badanie psychiatryczne połączone z obserwacją psychiatryczną w zakładzie zamkniętym oraz o przedłużenie tej obserwacji – (art. 203 k.p.k.);

6) zażaleń na postanowienia prokuratora w przedmiocie zastosowania innych niż tymczasowe aresztowanie środków zapobiegawczych – (art. 252 § 2 k.p.k.) oraz na postanowienia dotyczące zabezpieczenia majątkowego na mieniu oskarżonego – (art. 293 § 2 k.p.k.);

7) zażaleń oskarżonego na postanowienie prokuratora w sprawie zachowania w tajemnicy danych osobowych świadka – (art. 184 § 5 k.p.k.);

8) zarządzenia – na wniosek prokuratora – kontroli i utrwalenia treści rozmów telefonicznych – (art. 237 § 1 k.p.k.) oraz zatwierdzenia postanowień prokuratora w tym przedmiocie wydanych w sytuacjach niecierpiących zwłoki – (art. 237 § 2 k.p.k.), a także rozpoznawania zażaleń na postanowienia prokuratora w zakresie kontroli i utrwalenia tych rozmów – (art. 240 k.p.k.);

9) wniosków prokuratora dotyczących orzeczenia o przepadku przedmiotu poręczenia majątkowego – (art. 270 § 1 k.p.k.);

10) wniosków prokuratora o orzeczenie przepadku przedmiotów tytułem środka zabezpieczającego – po prawomocnym umorzeniu dochodzenia lub śledztwa – (art. 323 § 3 k.p.k.);

11) przesłuchania – na żądanie strony, prokuratora lub innego organu prowadzącego postępowanie – świadka w sytuacji, gdy zachodzi obawa niemożności przesłuchania go na rozprawie – (art. 316 § 3 k.p.k.);

12) wniosków prokuratora o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową (art. 106b ustawy Prawo bankowe);

13) wniosków prokuratora i podejrzanego o wyznaczenie obrońcy z urzędu oraz wniosków stron i innych osób uprawnionych o wyznaczenie pełnomocnika z urzędu (art. 78 § 1 k.p.k., art. 88 § 1 k.p.k.);

14) postanowień prokuratora o objęciu ochroną lub pomocą osób (art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o świadku koronnym);

15) wniosków prokuratora o przesłuchanie osoby poniżej 15 lat w trybie art. 185a k.p.k.;

16) wniosków prokuratora o wydanie listu żelaznego;

17) nadania klauzuli wykonalności na postanowieniu prokuratora o zabezpieczeniu majątkowym.”;

k) w § 387 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Do spraw ewidencjonowanych w wykazie „MED” nie stosuje się przepisu § 71.”;

I) w § 388 ust. 3 dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:

„6) wystąpienia do państw członkowskich Unii Europejskiej o przekazanie osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania (art. 607a–607j k.p.k.);

7) wystąpienia państw członkowskich Unii Europejskiej o przekazanie osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania (art. 607a–607zc k.p.k.),”;

m) w § 389 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Do wykazu „WKK” wpisuje się: sygnaturę akt sprawy karnej, datę wniesienia kasacji i oznaczenie wnoszącego, daty i treść ewentualnych zarządzeń wydanych w postępowaniu kasacyjnym i inne informacje, aż do momentu przekazania akt sprawy z kasacją do Sądu Najwyższego oraz zwrotu akt z tego Sądu.”;

n) w § 408 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Jeżeli dozór sprawowany jest w więcej niż jednej sprawie wobec oskarżonego, przy pozostałych wpisach w rubryce „uwagi” odnotowuje się sygnaturę akt tej sprawy, w której dozór orzeczony został na najdłuższy okres.”;

o) w § 414 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Numerację wpisów w wykazie „Wu” prowadzi się w sposób ciągły.”;

p) oddział 8 otrzymuje brzmienie:

„Oddział 8

Kontrolki „Du”, „Zpk”, „Wab” i skorowidz

§ 418. 1. W kontrolce „Du” wpisuje się nazwiska i imiona skazanych, co do których sąd zarządził zebranie wiadomości o ich zachowaniu się w okresie próby, odroczenia lub przerwy kary albo w okresie zawieszenia postępowania wykonawczego [st].

2. W kontrolce „Du” wpisuje się również nazwiska i imiona osób, co do których sąd zarządził przeprowadzenie wywiadu środowiskowego przez kuratora sądowego na podstawie art. 214 § 1 k.p.k.

3. W kontrolce odnotowuje się w szczególności: sygnaturę akt sprawy karnej, datę wydania zarządzenia oraz sposób zebrania wiadomości i datę otrzymania informacji; przepisy § 414 ust. 3 i 5 stosuje się odpowiednio.

4. Do numeracji wpisów w kontrolce „Du” stosuje się przepis § 414 ust. 5.

§ 419. 1. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się kontrolkę „Zpk”.

2. W kontrolce „Zpk” wpisuje się nazwiska i imiona osób, co do których postępowanie zostało zawieszone. Zapisy można prowadzić w tej księdze w ciągu kilku lat.

§ 52 stosuje się odpowiednio.

3. W razie podjęcia postępowania należy w rubryce „Uwagi” wpisać datę podjęcia postępowania i datę ustania przyczyny zawieszenia postępowania (ujęcie oskarżonego, zakończenie leczenia itp.).

4. Numer porządkowy w kontrolce zakreśla się po podjęciu postępowania.

5. Kontrolka spraw, w których postępowanie zawieszono, powinna być kontrolowana przez przewodniczącego wydziału nie rzadziej niż raz na miesiąc, przy czym, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące podlegają sprawdzeniu akta sprawy w celu ustalenia, czy zaistniała podstawa do podjęcia zawieszonego postępowania lub do wydania innego stosownego zarządzenia.

§ 420. 1. W wydziałach karnych prowadzi się kontrolkę „Wab” dla bieżącej kontroli sprawności postępowania w sprawach przekazanych biegłym w celu wydania opinii lub tłumaczom.

2. Do prowadzenia kontrolki „Wab” stosuje się przepisy §§ 122 i 123.

§ 421. W skorowidzu alfabetycznym wpisuje się nazwisko i imię oskarżonego oraz oznaczenie i numer księgi, w której wpisana została dotycząca go sprawa. Jeżeli w jednej sprawie jest kilku oskarżonych, należy nazwisko i imię każdego z nich wpisać osobno.”;

q) w § 423 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. W rubryce 25 należy odnotować datę uprawomocnienia się orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie.”;

r) § 424 otrzymuje brzmienie:

„§ 424. Numer porządkowy sprawy zakreśla się w repertorium „W” [st]:

– po wydaniu wyroku, w tym po wydaniu wyroku zaocznego,

– po bezskutecznym upływie terminu do uzupełnienia braków formalnych wniosku o ukaranie,

– po uprawomocnieniu się wyroku nakazowego,

– po uprawomocnieniu się postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie,

– po uprawomocnieniu się innego postanowienia kończącego postępowanie w sprawie lub po przekazaniu sprawy innemu sądowi według właściwości.”;

s) w § 425 uchyla się ust. 2;

11) w dziale XIII „Biurowość w sprawach rozpoznawanych przez sądy apelacyjne”:

a) w § 444:

– ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W wydziale karnym sądu apelacyjnego prowadzi się repertoria [st]:

– „AKa” dla spraw karnych, w których wniesiono apelację od wyroków sądów okręgowych,

– „AKz” dla spraw karnych, w których wniesiono zażalenia na postanowienia sądów okręgowych lub na zarządzenia prezesów tych sądów oraz na postanowienia sądu apelacyjnego wydane na podstawie art. 263 § 5 k.p.k., z wyłączeniem zażaleń na postanowienia wydane w postępowaniu wykonawczym,

– „AKzw” dla spraw, w których wniesiono zażalenia na postanowienia sądów okręgowych wydane w postępowaniu wykonawczym.”;

– ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. W wydziale prowadzi się również wykaz „AKo” – dla pism i czynności sądowych w sprawach karnych, które nie podlegają wpisowi do innych urządzeń ewidencyjnych, a dotyczą m.in. wznowienia postępowania, odszkodowania za niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie, prośby o ułaskawienie, wniosków o przekazanie innemu sądowi sprawy zagrożonej przedawnieniem (art. 11a ustawy – Przepisy wprowadzające k.p.k.), wniosków sądów rejonowych o przekazanie sprawy sądowi okręgowemu (art. 25 § 2 k.p.k.).”;

– dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Kasacje wniesione w sprawach karnych ewidencjonuje się w wykazie „WKK”; przepisy § 389 stosuje się odpowiednio.”;

b) § 446 otrzymuje brzmienie:

„§ 446. W wydziale cywilnym i wydziale pracy i ubezpieczeń społecznych prowadzi się wykaz „WSC” dla ewidencji skarg kasacyjnych i skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia; przepisy §§ 118–120 i § 389 stosuje się odpowiednio.”;

12) w tytule III „Sekretariaty zespołów kuratorskiej służby sądowej” w dziale I „Organizacja i zakres działania sekretariatów zespołów kuratorskiej służby sądowej”:

a) w § 500 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. W przypadku gdy nie utworzono wymienionego w § 499 sekretariatu, obsługę biurową sprawują wyznaczeni pracownicy właściwych wydziałów w sądzie rejonowym.”;

b) § 503 otrzymuje brzmienie:

„§ 503. Biurowość z zakresu czynności administracyjnych kuratora okręgowego prowadzi się w spisach spraw według przepisów tytułu IV dział II – „Przepisy ogólne w sprawach z zakresu administracji i nadzoru.”;

c) w § 508 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. W kontrolce „P” rejestruje się nazwiska i imiona osób, wobec których zachodzi konieczność kontroli próby bez orzeczonego dozoru kuratora sądowego, nazwę sądu orzekającego i numer sprawy, datę wpływu orzeczenia do wykonania, datę zakończenia okresu próby oraz datę i sposób faktycznego zakończenia okresu próby. W rubryce „Uwagi” zaznacza się, czy kontrola próby jest wykonywana w związku z warunkowym przedterminowym zwolnieniem, warunkowym zawieszeniem kary pozbawienia wolności, ograniczenia wolności, grzywny lub udzieloną przerwą w karze.”;

13) w tytule IV „Inne działy administracji sądowej” w dziale I „Organizacja i zakres działania oddziałów i innych agend administracji sądowej”:

a) w § 518 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) sprawy socjalno-bytowe pracowników sądu okręgowego;”;

b) w § 525 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) sprawy socjalno-bytowe pracowników sądu rejonowego;”;

c) § 529 otrzymuje brzmienie:

„§ 529. W sądzie rejonowym o obsadzie etatowej przekraczającej osiemdziesięciu sędziów może być utworzona samodzielna sekcja kadr, do której zadań należą sprawy wymienione w § 525 pkt 1.”.

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r.

Minister Sprawiedliwości: Zbigniew Ziobro

 

 

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802, Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907, Nr 272, poz. 2702 i poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169 poz. 1410, Nr 169, poz. 1413, Nr 169 poz. 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104.

Załącznik 1. [WYKAZ SPRAW PODLEGAJĄCYCH SYMBOLIZACJISPRAWY CYWILNE]

Załącznik do zarządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 30 czerwca 2006 r.
(poz. 112)

WYKAZ SPRAW PODLEGAJĄCYCH SYMBOLIZACJI
SPRAWY CYWILNE

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2006-08-03
  • Data wejścia w życie: 2006-07-01
  • Data obowiązywania: 2006-07-01
  • Dokument traci ważność: 2019-06-21

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA