REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 1 poz. 4

ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 28 grudnia 2007 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 148 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:

§ 1. W zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 5, poz. 22, z 2004 r. Nr 6, poz. 22, z 2006 r. Nr 5, poz. 112 i Nr 8, poz. 137 oraz z 2007 r. Nr 2, poz. 6 i Nr 8, poz. 35) wprowadza się następujące zmiany:

1) w tytule II w dziale III „Biurowość w sprawach cywilnych”:

a) w rozdziale 1 „Repertoria” w oddziale 1 „Przepisy ogólne” w § 84 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1. W wydziałach cywilnych sądów okręgowych prowadzi się repertoria [st]:

„Nc” – dla spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nakazowym i upominawczym,

„C” – dla pozostałych spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w procesie, wszczętych na skutek pozwu lub skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego,

„Ns” – dla spraw cywilnych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu nieprocesowym,

„Co” – dla innych spraw cywilnych, a w szczególności: o wyznaczenie sądu, odtworzenie akt, nadanie klauzuli wykonalności, wyłączenie sędziego, uznanie orzeczenia sądu zagranicznego lub stwierdzenie wykonalności takiego orzeczenia,

„Ca” – dla spraw cywilnych przedstawionych z apelacjami od orzeczeń sądów rejonowych oraz skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych,

„Cz” – dla spraw cywilnych przedstawionych z zażaleniami na postanowienia i zarządzenia wydane w postępowaniu przed sądami rejonowymi.

2. Sprawy ze skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych wyróżnia się w repertorium „Ca” poprzez wpisanie na marginesie obok numeru porządkowego – skrótu literowego „za”.”;

b) w rozdziale 3 „Zakreślanie numerów w księgach biurowych”:

– § 124 otrzymuje brzmienie:

„§ 124. Poza przypadkami przewidzianymi w § 65, zakreśla się numer porządkowy sprawy jako zakończonej, po wydaniu nakazu zapłaty, uprawomocnieniu się zarządzenia o zwrocie pozwu lub wniosku, zawarciu ugody w postępowaniu pojednawczym lub stwierdzeniu w tym postępowaniu przez sąd, że do pojednania nie doszło, zawieszeniu postępowania na podstawie art. 174 pkt 1 i 4 k.p.c., w przypadku wydania przez sąd okręgowy postanowienia odmawiającego przyjęcia do rozpoznania sprawy przedstawionej w trybie art. 18 k.p.c., a także gdy zakończono postępowanie w przedmiocie udzielenia pomocy sądowej [st]”,

– w § 127 uchyla się ust. 4,

– § 127a otrzymuje brzmienie:

„§ 127a. W razie uchylenia postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przez sąd, który wydał to postanowienie (art. 395 § 2 k.p.c.), zakreślenie numeru w repertorium należy usunąć i sprawę rozpoznać bez zmiany numeru”,

– § 128 otrzymuje brzmienie:

„§ 128. 1. W sprawach egzekucyjnych toczących się według przepisów o egzekucji z nieruchomości numer porządkowy sprawy zakreśla się po ukończeniu postępowania w sądzie albo po otrzymaniu zawiadomienia komornika o umorzeniu egzekucji; w sprawie w przedmiocie egzekucji z nieruchomości za chwilę ukończenia postępowania uznaje się datę zatwierdzenia planu podziału sumy uzyskanej z egzekucji.

2. Jeżeli w sprawie o wyjawienie majątku zapadło postanowienie nakazujące dłużnikowi wyjawienie majątku i złożenie przyrzeczenia, zakreślenie numeru porządkowego sprawy następuje po wykonaniu tego postanowienia.

3. W innych sprawach związanych z egzekucją numer porządkowy sprawy zakreśla się po ukończeniu postępowania w sądzie.”;

2) w tytule II w dziale V „Biurowość w sprawach gospodarczych” w rozdziale 2 „Repertoria i wykazy” § 154 otrzymuje brzmienie:

„§ 154. Numer porządkowy sprawy wpisanej do repertorium „GNc” zakreśla się według przepisu § 124 w przypadku przekazania sprawy właściwemu rzeczowo do rozpoznania w trybie zwykłym sądowi okręgowemu; w rubryce „Uwagi” wpisuje się datę przekazania.”;

3) w tytule II w dziale XII „Biurowość w sprawach karnych i w sprawach o wykroczenia”:

a) w rozdziale 1 „Repertoria dla spraw karnych i dla spraw o przestępstwa i wykroczenia skarbowe” § 361 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rubryka „Symbol sprawy” służy do oznaczania spraw, których wyodrębnienie z ogólnej liczby spraw wpisanych do repertorium „K” jest celowe (m.in. dla potrzeb statystycznych). W szczególności w rubryce tej zamieszcza się następujące oznaczenia skrótowe:

„pz” – sprawa dotycząca odpowiedzialności podmiotu zbiorowego na podstawie ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary,

„np” – sprawa z wniosku prokuratora o umorzenie postępowania z powodu niepoczytalności sprawcy i o zastosowanie środków zabezpieczających,

„u” lub „uproszczone” – sprawa rozpoznawana w postępowaniu uproszczonym,

„pr” lub „prywatnoskargowa” – sprawa z oskarżenia prywatnego,

„n” lub „nakazowe” – sprawa rozpoznawana w postępowaniu nakazowym,

„p” lub „przyspieszone” – sprawa rozpoznawana w postępowaniu przyspieszonym,

„lustr” – sprawa lustracyjna wniesiona w trybie przepisów ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów;

b) w rozdziale 2 „Wykazy i inne urządzenia ewidencyjne”:

– w oddziale 1 „Wykazy” § 384 otrzymuje brzmienie:

„§ 384. 1. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się wykazy „Ko” i „Kp” [st].

2. Do wykazu „Ko” wpisuje się pisma i wnioski w sprawach karnych i o wykroczenia oraz w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe, niepodlegające wpisowi do innych urządzeń ewidencyjnych, takie jak:

1) o udzielenie pomocy sądowej,

2) o wznowienie postępowania,

3) o unieważnienie orzeczeń wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu państwa polskiego,

4) o odtworzenie akt,

5) prośby o ułaskawienie,

6) o odszkodowanie za niesłuszne skazanie, ukaranie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie,

7) o wyłączenie sędziego, jeżeli wniosek przekazano z innego sądu lub wydziału,

8) o wydanie listu żelaznego w sprawach rozpoznawanych przed sądem rejonowym,

9) z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (art. 104 ust. 2),

10) o przekazanie sprawy do rozpoznania innemu sądowi (z wyłączeniem art. 35 k.p.k.),

11) o przekazanie w trybie art. 11 a ustawy – Przepisy wprowadzające k.p.k.,

12) wnioski o uchylenie mandatu,

13) pisma i czynności dotyczące zatrzymanych praw jazdy,

14) zażalenia na zatrzymanie (art. 47 k.p.w.),

15) wnioski o zabezpieczenie zajętego przedmiotu (art. 48 k.p.w.) oraz wnioski i czynności dotyczące postępowania wykonawczego w sprawach karnych, w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz w sprawach o wykroczenia kończące się wydaniem postanowienia; każdą czynność rejestruje się pod odrębnym numerem porządkowym.

3. W wykazie, o którym mowa w ust. 2, ewidencjonuje się także wnioski Szefa CBA w przedmiocie udostępnienia informacji w trybie art. 23 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708); dokumentację w każdej z tych spraw przechowuje się w odrębnych teczkach.

4. Wpisując do wykazu sprawy wymienione w ust. 2, umieszcza się na marginesie pod numerem porządkowym dokonanego wpisu odpowiednie oznaczenie skrótowe: „k” – sprawy karne, „w” – sprawy o wykroczenia, „s” – sprawy o przestępstwa skarbowe, „sw” – sprawy o wykroczenia skarbowe.

5. Wpisując do wykazu sprawy wymienione w ust. 2 pkt 1, 4, 5, 9, 12, 13, 14 i 15 oraz w ust. 3, umieszcza się dodatkowo na marginesie obok numeru porządkowego dokonanego wpisu odpowiednie oznaczenie skrótowe: „PS” – pomoc sądowa, „akta” – odtworzenie akt, „uł” – ułaskawienie, „Cu” – wnioski z ustawy o cudzoziemcach, „m” – wnioski o uchylenie mandatu, „pr.j.” – pisma i czynności dotyczące zatrzymania praw jazdy, „z” – zażalenia na zatrzymanie (art. 47 k.p.w.), „zab” – wnioski o zabezpieczenie zajętego przedmiotu (art. 48 k.p.w.), „CBA” – wnioski Szefa CBA (art. 23 ust. 4 ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym).

6. Pisma dotyczące czynności określonych w ust. 2 dołącza się do właściwych akt sprawy karnej, jeżeli są prowadzone w danym wydziale, w korespondencji zaś z nimi związanej należy powoływać sygnaturę „Ko” i sygnaturę sprawy „K”, „Ks” lub „W”. Jeżeli akt sprawy karnej nie ma w danym wydziale, pisma te przechowuje się w odrębnych teczkach.”;

– oddziały 5, 6, 7 i 8 otrzymują brzmienie:

„Oddział 5

Wykazy „Wp”, „Wpkz”, „Śr.zab.”, „Wo” i „Wog”

§ 394. 1. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się wykaz „Wp” dotyczący wykonania prawomocnie orzeczonych kar pozbawienia wolności i kar aresztu.

2. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się wykaz „Wpkz” dotyczący wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności lub zastępczej kary aresztu.

3. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się wykaz „Śr.zab.” dotyczący wykonania środków zabezpieczających.

4. W sądzie rejonowym prowadzi się wykaz „Wo” dotyczący wykonania prawomocnie orzeczonych kar ograniczenia wolności.

5. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się wykaz „Wog”.

§ 395. Do wykazu „Wp” wpisuje się nazwiska i imiona skazanych na karę pozbawienia wolności lub aresztu bez warunkowego zawieszenia ich wykonania oraz osób, w stosunku do których sąd zarządził wykonanie kary pozbawienia wolności lub aresztu, które orzeczone zostały z warunkowym zawieszeniem ich wykonania, imię ojca skazanego, sygnaturę akt, sąd orzekający, datę uprawomocnienia się orzeczenia, datę uprawomocnienia zarządzenia wykonania kary pozbawienia wolności lub aresztu, wymiar kary, datę skierowania wyroku do zakładu karnego, termin zgłoszenia się skazanego do odbycia kary, odroczenie wykonania kary i jego podstawę prawną, datę, do której odroczono wykonanie kary, termin wykonania kary (obliczenie kary, początek, przerwy, koniec, data warunkowego zwolnienia), orzeczone wobec skazanego środki karne, datę orzeczenia środków karnych, datę skierowania do wykonania środków karnych, datę wykonania środków karnych.

§ 396. 1. Wpisu do wykazu „Wp” dokonuje się niezwłocznie po wydaniu zarządzenia w przedmiocie wykonania kary.

2. Nazwisko każdego skazanego wpisuje się do wykazu „Wp” pod oddzielnym numerem porządkowym.

§ 397. 1. Wpis w wykazie „Wp” podlega zakreśleniu po otrzymaniu z administracji zakładu karnego informacji zawierającej obliczenie kary, jeżeli zostały też skierowane do wykonania wszystkie orzeczone wobec tego skazanego środki karne wpisane do wykazu „Wp”, chociażby w przyszłości zaistniała potrzeba dokonania dalszych zapisów dotyczących treści orzeczeń wydawanych w postępowaniu wykonawczym [st].

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, przy warunkowym zawieszeniu wykonania kary pozbawienia wolności lub aresztu albo warunkowym zawieszeniu wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności lub aresztu w postępowaniu wykonawczym (art. 46 § 3 k.k.w. i art. 152 k.k.w.).

§ 398. Do wykazu „Wpkz” wpisuje się nazwiska i imiona osób skazanych, w stosunku do których sąd prawomocnie zarządził wykonanie zastępczej kary pozbawienia wolności lub zastępczej kary aresztu; § 396 stosuje się odpowiednio.

§ 399. 1. Do wykazu „Śr.zab.” wpisuje się nazwiska i imiona osób, w stosunku do których został orzeczony prawomocnie środek zabezpieczający z art. 94 § 1 k.k. i art. 96 § 1 k.k.

2. Wpisu do wykazu dokonuje się niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia w przedmiocie środków zabezpieczających.

3. Nazwisko każdego sprawcy wpisuje się do wykazu pod oddzielnym numerem porządkowym.

4. W wykazie odnotowuje się sygnaturę akt sprawy, nazwisko i imię sprawcy, podstawę prawną orzeczonego środka, datę orzeczenia i datę prawomocności, miejsce pobytu sprawcy, datę rozpoczęcia odbywania środka, datę kolejnych postanowień w przedmiocie dalszego stosowania środka, datę zwolnienia z zakładu.

5. Wpis podlega zakreśleniu po otrzymaniu od kierownika zakładu psychiatrycznego lub leczenia odwykowego informacji o zwolnieniu sprawcy, chociażby w przyszłości zaistniała potrzeba dokonania dalszych zapisów dotyczących treści orzeczeń wydanych w postępowaniu wykonawczym.

§ 400. 1. Do wykazu „Wo” wpisuje się nazwiska i imiona osób skazanych na karę ograniczenia wolności bez warunkowego zawieszenia jej wykonania oraz osób, w stosunku do których sąd zarządził wykonanie kary ograniczenia wolności, imię ojca skazanego, sygnaturę akt sprawy, oznaczenie sądu orzekającego, datę prawomocności wyroku, rodzaj orzeczonej kary ograniczenia wolności (art. 35 § 1 k.k., art. 35 § 2 k.k.), wysokość kary, wysokość potrącenia, cel potrącenia, wymiar godzin nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne, datę odroczenia wykonania kary, datę skierowania orzeczenia do wykonania (data wysłania do kuratora), miejsce wykonania pracy, datę zakończenia wykonania pracy, dodatkowe obowiązki nałożone na skazanego (art. 72 k.k.), zmiany orzeczenia o karze ograniczenia wolności (data złożenia wniosku, podmiot składający, data i treść postanowienia), datę zakończenia wykonania kary ograniczenia wolności, a w rubryce „uwagi” numer wykazu „Wp” lub numer „karty dłużnika” w przypadku zamiany kary ograniczenia wolności na zastępczą karę pozbawienia wolności lub grzywnę.

2. Jeżeli został orzeczony na podstawie art. 36 § 1 k.k. dozór, w rubryce „uwagi” wykazu „Wo” odnotowuje się odpowiednio dozór kuratora lub osoby godnej zaufania, stowarzyszenia, instytucji, organizacji społecznej – ze wskazaniem ich nazwy oraz daty zwolnienia od dozoru.

3. Wpisu do wykazu „Wo” dokonuje się niezwłocznie po wydaniu zarządzenia w przedmiocie wykonania kary, a jeżeli kara ma być wykonywana przez inny sąd niż ten, który ją orzekł, niezwłocznie po nadejściu odpisu orzeczenia, z poleceniem wykonania kary ograniczenia wolności i zakłada się teczkę opatrzoną kolejnym numerem porządkowym wykazu (np. Wo 2/07); przepis § 396 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 401. Teczkę zawierającą odpis wykonywanego orzeczenia wraz z zarządzeniami niezwłocznie przekazuje się zespołowi kuratorskiej służby sądowej do dalszego prowadzenia.

§ 402. 1. Dla sprawy przekazanej z innego sądu do wykonania kary ograniczenia wolności należy równocześnie z dokonaniem wpisu do wykazu „Wo” założyć teczkę opatrzoną oznaczeniem i numerem porządkowym wykazu (np. Wo 22/03), powiadamiając niezwłocznie sąd przekazujący o przystąpieniu do wykonania kary.

2. Wpisując do wykazu „Wo” sprawę przekazaną z innego sądu do wykonania kary ograniczenia wolności, należy obok sygnatury akt sprawy karnej wpisać również nazwę sądu orzekającego.

§ 403. 1. Wpis w wykazie „Wo” podlega zakreśleniu po zakończeniu odbywania przez skazanego kary ograniczenia wolności wobec upływu czasu, na jaki była orzeczona lub uznaniu kary za wykonaną, po zwolnieniu od odbywania reszty kary ograniczenia wolności albo po wykonaniu postanowienia w przedmiocie zamiany kary ograniczenia wolności na zastępczą karę grzywny lub karę pozbawienia wolności, tj. po umieszczeniu skazanego w zakładzie karnym.

2. Po zakreśleniu pozycji w wykazie „Wo” teczkę należy dołączyć do akt sprawy karnej.

§ 404. 1. Do wykazu „Wog” wpisuje się nazwiska i imiona skazanych, których sąd wzywa do wyrażenia zgody na wykonywanie pracy społecznie użytecznej w zamian za nieuiszczoną w terminie i nierozłożoną na raty grzywnę, co do której zostało stwierdzone, że nie można jej ściągnąć w drodze egzekucji (art. 45 § 1 k.k.w.), lub skazanych, którzy złożyli wnioski w tym przedmiocie. Wpisu do wykazu dokonuje się niezwłocznie po wydaniu zarządzenia w przedmiocie wezwania skazanego do wyrażenia zgody na wykonywanie pracy społecznie użytecznej.

2. W wykazie „Wog” wpisuje się datę wezwania skazanego do wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 2, oraz krótkie informacje o podjętych przez sąd rozstrzygnięciach w przedmiocie zamiany grzywny na pracę społecznie użyteczną lub zarządzenia wykonania zastępczej kary pozbawienia wolności; po wydaniu postanowienia sądu lub zarządzenia przewodniczącego wydziału pozycja w wykazie „Wog” podlega zakreśleniu.

§ 405. 1. Nazwiska i imiona skazanych, wobec których sąd orzekł o zamianie grzywny na pracę społecznie użyteczną wpisuje się do wykazu „Wo” na zasadach ogólnych, zaznaczając na marginesie tego wykazu, obok numeru porządkowego dokonanego wpisu, czerwonym kolorem skrót „Wog”. Przepisy poprzedzające w zakresie prowadzenia wykazu i teczek „Wo” stosuje się odpowiednio.

2. Nazwiska i imiona skazanych, wobec których sąd zarządził wykonanie zastępczej kary pozbawienia wolności, wpisuje się do wykazu „Wp” zgodnie z § 396 ust. 2.

Oddział 6

Wykaz „D”

§ 406. Dla osób, wobec których orzeczono dozór, prowadzi się wykaz „D”.

§ 407. W wykazie „D” ewidencjonuje się nazwiska osób oddanych pod dozór, w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia lub ograniczenia wolności, w związku z warunkowym przedterminowym zwolnieniem, a także na podstawie art. 95 § 2 k.k., art. 98 k.k. oraz art. 167 k.k.w.

§ 408. 1. Niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia o oddaniu skazanego pod dozór, a jeżeli dozór ma być sprawowany przez inny sąd niż ten, który orzekł dozór, niezwłocznie po nadejściu odpisu orzeczenia z poleceniem wykonania dozoru należy wpisać nazwisko i imię skazanego do wykazu „D” i założyć teczkę dozoru opatrzoną kolejnym numerem porządkowym wykazu (np. D 15/03); teczki aktualnie sprawowanego dozoru przechowuje się w porządku numerycznym.

2. W wykazie odnotowuje się w szczególności: nazwisko i imię skazanego, nazwę sądu orzekającego i sygnaturę akt sprawy, datę założenia teczki dozoru, podstawę prawną oddania pod dozór (art. 73 § 1 k.k., art. 73 § 2 k.k.), karalność skazanego, rodzaj i podstawę prawną nałożonych obowiązków (art. 72 § 1 pkt 1–8 k.k., art. 72 § 2 k.k.), datę zakończenia okresu próby, oznaczenie sprawującego dozór (dozór kuratora sądowego czy innego podmiotu), datę i przyczynę faktycznego zakończenia dozoru, informację dotyczącą zarządzenia wykonania kary (data, przyczyna ze wskazaniem podstawy prawnej art. 75 § 1 k.k., art. 75 i 2 k.k. w postaci rażącego naruszenia porządku prawnego: popełnienie innego przestępstwa niż określone w art. 75 § 1 k.k., uchylanie się od uiszczenia grzywny, od dozoru, wykonania nałożonych obowiązków lub orzeczonych środków karnych).

3. Jeżeli dozór sprawowany jest w więcej niż jednej sprawie wobec tej samej osoby, przy pozostałych wpisach w rubryce „uwagi” odnotowuje się sygnaturę akt tej sprawy, w której dozór orzeczony został na najdłuższy okres.

4. W przypadku zmiany osoby, instytucji lub organizacji, której powierzono sprawowanie dozoru, przekreśla się w wykazie poprzedni zapis i wpisuje się aktualne dane oraz datę dokonywanej zmiany.

§ 409. W teczce dozoru przechowuje się w szczególności: odpis orzeczenia, polecenie wykonywania dozoru, powierzenie sprawowania dozoru kuratorowi, innej osobie godnej zaufania, instytucji lub organizacji społecznej oraz nadsyłane sprawozdania; w odniesieniu do warunkowo zwolnionych w teczce przechowuje się opinie i wnioski dotyczące ich zachowania się w zakładach karnych.

§ 410. W przypadku oddania osoby pod dozór kuratora sądowego, teczkę dozoru zawierającą odpis orzeczenia wraz z powierzeniem sprawowania dozoru kuratorowi sądowemu niezwłocznie przekazuje się zespołowi kuratorskiej służby sądowej do dalszego prowadzenia.

§ 411. W przypadku zmiany miejsca sprawowania dozoru teczkę dozoru przesyła się sądowi właściwemu. W razie uprzedniego skierowania teczki dozoru do zespołu kuratorskiej służby sądowej do wykonania, przewodniczący wydziału lub wyznaczony sędzia zarządzeniem przekazuje teczkę dozoru do sądu właściwego.

§ 412. 1. Z chwilą zakończenia dozoru należy zakreślić w wykazie „D” numer porządkowy, a teczkę dozoru dołączyć do akt sprawy karnej.

2. Z chwilą zakończenia dozoru nad warunkowo zwolnionym należy zakreślić w wykazie „D” numer porządkowy, a teczkę dozoru przekazać sądowi penitencjarnemu, celem dołączenia do akt sprawy „Wz”.

§ 413. W razie zmiany miejsca sprawowania dozoru zakreśla się w wykazie „D” numer porządkowy po otrzymaniu potwierdzenia objęcia dozoru przez sąd, któremu przekazano wykonywanie dozoru, niezwłocznie po otrzymaniu potwierdzenia objęcia dozoru przez sąd, któremu przekazano wykonywanie dozoru, informuje się o tym zespół kuratorskiej służby sądowej.

Oddział 7

Wykazy „Wu”, „Wzaw” i „Ar”

§ 414. 1. Wykaz „Wu” prowadzony jest w sądzie rejonowym dla ewidencjonowania nazwisk osób, wobec których postępowanie zostało prawomocnie warunkowo umorzone przez ten sąd oraz nazwisk osób, wobec których postępowanie zostało warunkowo umorzone przez inny sąd, w tym sąd okręgowy, a wykonanie przedmiotowego orzeczenia przekazano sądowi rejonowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania osoby poddanej próbie, w celu nadzorowania przebiegu dozoru w okresie tej próby oraz wykonania nałożonych przez sąd obowiązków związanych z orzeczonym dozorem (art. 177 k.k.w.).

2. W wykazie uwidacznia się w szczególności: nazwisko i imię, sygnaturę akt sprawy karnej (ewentualnie oznaczenie sądu orzekającego), kwalifikację czynu zarzucanego oskarżonemu, datę wydania orzeczenia i datę jego prawomocności, nałożone obowiązki lub środki karne oraz podstawę prawną ich orzeczenia, dozór (ze wskazaniem jego nałożenia w orzeczeniu o warunkowym umorzeniu bądź nałożonego w okresie próby), zmianę nałożonych obowiązków w okresie próby (art. 67 § 4 k.k. w zw. z art. 74 § 2 k.k.), datę i przyczynę zakończenia warunkowo umorzonego postępowania (upływ okresu próby, podjęcie warunkowo umorzonego postępowania, przekazania sprawy do wykonania innemu sądowi, inne przyczyny), datę i przyczynę podjęcia postępowania ze wskazaniem podstawy prawnej, a także ewentualnie daty oraz wyznaczone terminy wywiadów zleconych przez sędziego w okresie próby.

3. Numer porządkowy wykazu zakreśla się po upływie okresu próby i dodatkowych sześciu miesięcy lub po prawomocnym podjęciu warunkowo umorzonego postępowania.

4. Akta spraw, w których postępowanie warunkowo umorzono, przedstawia się do bieżącej kontroli w terminach oznaczonych w wykazie „Wu”.

§ 415. 1. Wykaz „Wzaw” prowadzony jest w sądzie rejonowym i okręgowym dla ewidencjonowania nazwisk osób, wobec których prawomocnie orzeczono karę grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności z zastosowaniem warunkowego zawieszenia wykonania kary na okres próby.

2. Do wykazu wpisuje się w szczególności: nazwisko i imię skazanego, nazwę sądu orzekającego, sygnaturę akt sprawy, datę wydania i prawomocności orzeczenia, rodzaj orzeczonej kary (kara grzywny, kara ograniczenia wolności, kara pozbawienia wolności), okres próby, karalność skazanego, nałożone wyrokiem obowiązki i ich podstawę prawną (art. 72 § 1–8 k.k., art. 72 § 2 k.k.), oddanie skazanego pod dozór orzeczone w wyroku, podstawę prawną dozoru (art. 73 § 1 k.k., art. 73 § 2 k.k.), oznaczenie sprawującego dozór (dozór kuratora sądowego lub innego podmiotu), zmianę i ustanowienie nowych obowiązków w okresie próby wraz ze wskazaniem wnioskodawcy (kurator, prokurator, skazany lub z urzędu) i datę orzeczenia, sygnaturę akt „Ko”, oddanie pod dozór w okresie próby, datę orzeczenia oraz wskazanie wnioskodawcy (kurator, prokurator, z urzędu), uchylenie obowiązków w okresie próby, wskazanie wnioskodawcy (kurator, prokurator, skazany, z urzędu) i datę orzeczenia, datę zakończenia okresu próby z podaniem przyczyny, zarządzenie wykonania kary z podaniem daty i przyczyny (art. 75 § 1 k.k., art. 75 § 2 k.k.; popełnienie innego rodzaju przestępstwa niż określone w art. 75 § 1 k.k., rażące naruszenia porządku prawnego w inny sposób, uchylanie się od dozoru, uchylanie się od wykonywania nałożonych obowiązków lub środków karnych, uchylanie się od uiszczenia grzywny, określonych w art. 75 § 3 k.k., innych), wnioskodawcę (kurator, prokurator, z urzędu), a także ewentualnie daty oraz wyznaczone terminy wywiadów zleconych przez sędziego w okresie próby.

3. Nazwisko każdego skazanego wpisuje się do wykazu pod oddzielnym numerem porządkowym.

4. Jeżeli wobec tego samego skazanego orzeczono warunkowe zawieszenie wykonania kary w więcej niż jednej sprawie, przy pozostałych wpisach w rubryce „uwagi” odnotowuje się sygnaturę akt tej sprawy, w której okres próby orzeczono na najdłuższy okres.

5. Numer porządkowy wykazu zakreśla się po upływie okresu próby i dalszych sześciu miesięcy lub po prawomocnym zarządzeniu wykonania kary, chociażby w przyszłości zaistniała potrzeba dokonania dalszych zapisów dotyczących treści orzeczeń wydawanych w postępowaniu wykonawczym.

6. Akta spraw, w których warunkowo zawieszono wykonanie kary, przedstawia się do bieżącej kontroli w terminach oznaczonych w wykazie „Wzaw”.

§ 416. W sądzie rejonowym i w sądzie okręgowym jako sądzie pierwszej instancji prowadzony jest wykaz „Ar”.

§ 417. 1. W wykazie „Ar” ewidencjonuje się nazwiska i imiona osób tymczasowo aresztowanych pozostających do dyspozycji danego sądu w sprawach pierwszoinstancyjnych rozpoznawanych przez ten sąd.

2. W rubryce „uwagi” odnotowuje się łączną długość aresztów zastosowanych wobec osoby tymczasowo aresztowanej.

3. Zakreślenie numeru porządkowego w wykazie „Ar” następuje z chwilą:

1) wykonania postanowienia o uchyleniu tymczasowego aresztowania;

2) przekazania osoby tymczasowo aresztowanej do dyspozycji innego sądu lub organu, z wyłączeniem przekazań związanych z rozpoznawaniem sprawy przez sąd odwoławczy;

3) skierowania prawomocnego wyroku do wykonania – w zależności od tego, które z wymienionych zdarzeń nastąpi wcześniej.

4. W sprawach przekazanych sądowi odwoławczemu z apelacją lub zażaleniem, mimo „czasowego” przekazania tymczasowo aresztowanego do dyspozycji sądu odwoławczego, odpowiednia pozycja w wykazie „Ar” pozostaje niezakreślona do czasu zwrotu akt sądowi pierwszej instancji i dokonania w tym wykazie adnotacji, o których mowa w ust. 2.

5. Ze względów praktycznych w wydziałach karnych sądów drugiej instancji prowadzi się podręczne kontrolki dla notowania aktualnych terminów, w których upływają okresy tymczasowego aresztowania osób pozostających do dyspozycji danego sądu (wydziału).

Oddział 8

Kontrolki „Zpk”, „Bp”, „Wab” i skorowidz

§ 418. 1. W sądzie rejonowym i okręgowym prowadzi się kontrolkę „Zpk”.

2. W kontrolce „Zpk” wpisuje się nazwiska i imiona osób, co do których postępowanie zostało zawieszone; przepis § 52 stosuje się.

3. W razie podjęcia postępowania należy w rubryce „Uwagi” wpisać datę podjęcia postępowania i datę ustania przyczyny zawieszenia postępowania (ujęcie oskarżonego, zakończenie leczenia itp.).

4. Numer porządkowy w kontrolce zakreśla się po podjęciu postępowania.

5. Kontrolka spraw, w których postępowanie zawieszono, powinna być kontrolowana przez przewodniczącego wydziału nie rzadziej niż raz na miesiąc, przy czym nie rzadziej niż raz na trzy miesiące podlegają sprawdzeniu akta sprawy w celu ustalenia, czy zaistniała podstawa do podjęcia zawieszonego postępowania lub do wydania innego stosownego zarządzenia.

6. W przypadku zawieszenia postępowania przez sąd odwoławczy, sąd ten podejmuje czynności zmierzające do ustalenia, czy nie ustała przyczyna, dla której postępowanie zawieszono.

§ 419. 1. W sądzie rejonowym i sądzie okręgowym, jako sądzie pierwszej instancji, prowadzi się kontrolkę badań psychiatrycznych „Bp”, w celu ewidencji oskarżonych, którzy zostali skierowani na badania psychiatryczne na podstawie art. 202 k.p.k. lub art. 203 k.p.k.

2. W kontrolce odnotowuje się w szczególności: sygnaturę akt sprawy, nazwisko i imię oskarżonego, podstawę prawną skierowania na badanie psychiatryczne (art. 202 k.p.k. lub art. 203 k.p.k.), datę i krótką treść postanowienia, datę wniesienia zażalenia (w odniesieniu do skierowania na podstawie art. 203 k.p.k.) oraz datę i treść orzeczenia sądu drugiej instancji.

3. Numer porządkowy w kontrolce zakreśla się z chwilą wydania opinii przez biegłego lub po uchyleniu postanowienia o obserwacji w zakładzie leczniczym.

§ 420. 1. W wydziałach karnych prowadzi się kontrolkę „Wab” dla bieżącej kontroli sprawności postępowania w sprawach przekazanych biegłym w celu wydania opinii lub tłumaczom.

2. Do prowadzenia kontrolki „Wab” stosuje się przepisy §§ 122 i 123.

§ 421. W skorowidzu alfabetycznym wpisuje się nazwisko i imię oskarżonego oraz oznaczenie i numer księgi, w której wpisana została dotycząca go sprawa. Jeżeli w jednej sprawie jest kilku oskarżonych, należy nazwisko i imię każdego z nich wpisać osobno.”;

c) w rozdziale 3 „Repertoria, wykazy i inne urządzenia ewidencyjne dla spraw o wykroczenia” w § 422 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W wydziałach sądów rejonowych, którym powierzono rozpoznawanie spraw o wykroczenia, prowadzi się następujące urządzenia ewidencyjne:

– repertorium „W” dla spraw o wykroczenia,

– wykaz „Ko”, dla spraw określonych w § 384 ust. 1,

– kontrolkę zatrzymanych praw jazdy,

– kontrolkę nałożonych kar porządkowych,”;

d) w rozdziale 4 „Akta” w § 429 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. W przypadku utworzenia w wydziale sekcji wykonania orzeczeń, kierownik sekcji może zarządzić założenie akt zastępczych oznaczonych sygnaturą właściwej sprawy. Właściwy sekretariat dokonuje ostatecznej korekty, co do liczby kart i przekazuje akta do archiwum zakładowego.”.

4) w tytule III w dziale I „Organizacja i zakres działania sekretariatów i zespołów kuratorskiej służby sądowej §§ 499 i 500 otrzymują brzmienie:

„§ 499. Sekretariat zespołu kuratorów wykonuje czynności biurowe wynikające z podziału zadań zleconych zespołowi kuratorskiej służby sądowej w sprawach rodzinnych i nieletnich oraz w sprawach karnych i w sprawach o wykroczenia.

§ 500. 1. Do zadań sekretariatu należy prowadzenie urządzeń ewidencyjnych i inne czynności biurowe wynikające z obowiązków zespołu.

2. Stały nadzór nad całokształtem pracy sekretariatu zespołu kuratorskiej służby sądowej sprawuje kierownik zespołu.

3. Pracownicy sekretariatu wykonują zadania zgodnie z podziałem czynności ustalonym przez kierownika zespołu.

4. Do działalności sekretariatu kuratorskiej służby sądowej mają odpowiednie zastosowanie przepisy § § 4 i 6.

5. Nadzór, o którym mowa w ust. 2, w zespołach, w których działają systemy informatyczne, obejmuje w szczególności nadzór nad stanem funkcjonowania tych systemów.”.

5) w tytule III w dziale II „Biurowość kuratorskiej służby sądowej”:

a) w rozdziale 1 „Przepisy ogólne w zakresie biurowości kuratorskiej służby sądowej”:

– w § 504 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Zespoły prowadzą własne urządzenia ewidencyjne według przepisów ogólnych biurowości sądowej dostosowane do czynności kuratorskiej służby sądowej w sprawach rodzinnych i nieletnich oraz w sprawach karnych i w sprawach o wykroczenia”.

– w § 505 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W zespołach kuratorskiej służby sądowej prowadzi się następujące urządzenia ewidencyjne:

1) wykazy,

2) kontrolki i skorowidze alfabetyczno-numerowe”.

b) rozdziały 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„Rozdział 2

Urządzenia ewidencyjne w zespole kuratorskim w sprawach rodzinnych i nieletnich

Oddział 1

Wykazy

§ 506. 1. W zespole kuratorskiej służby sądowej wykonującej orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich prowadzi się wykazy: „Nwk”, „Opmk”, „Alkk, „Opk” i „K”.

2. W wykazie „Nwk” rejestruje się nazwiska i imiona nieletnich, wobec których zapadło orzeczenie o objęciu ich nadzorem kuratora sądowego lub organizacji społecznej, nazwę sądu orzekającego, sygnaturę akt sprawy, podstawę prawną orzeczenia nadzoru, datę wpływu orzeczenia do wykonania, datę i przyczynę zakończenia nadzoru, oznaczenie kuratora sprawującego nadzór („z” – kurator zawodowy, „s” – kurator społeczny), datę i rodzaj wniosku oraz sposób jego załatwienia z oznaczeniem: „rozpatrzony”, w tym: „uwzględniony”, daty posiedzeń wykonawczych, z zaznaczeniem udziału uczestnika postępowania („z udz. uczest.”); w rubryce „Uwagi” zaznacza się imię i nazwisko kuratora zawodowego nadzorującego wykonanie orzeczenia oraz sygnatury spraw, w których toczą się inne postępowania wykonawcze dotyczące tych osób.

3. Z chwilą zakończenia nadzoru zakreśla się numer porządkowy w wykazie „Nwk”.

4. W wykazie „Opmk” rejestruje się nazwiska i imiona rodziców (opiekunów) oraz nazwiska i imiona małoletnich dzieci w sprawach opiekuńczych, w których sąd ustanowił nadzór kuratora, nazwę sądu orzekającego, sygnaturę akt, podstawę prawną orzeczenia nadzoru, datę wpływu orzeczenia do wykonania, datę i przyczynę zakończenia nadzoru, oznaczenie kuratora sprawującego nadzór („z” – kurator zawodowy, „s” – kurator społeczny), datę i rodzaj wniosku oraz sposób jego załatwienia z oznaczeniem „rozpatrzony”, w tym „uwzględniony”, daty posiedzeń wykonawczych z zaznaczeniem udziału uczestnika postępowania („z udz. uczest.”); w rubryce „Uwagi” zaznacza się nazwisko kuratora zawodowego nadzorującego wykonanie orzeczenia oraz sygnatury spraw, w których toczą się inne postępowania wykonawcze dotyczące tych osób.

5. W przypadku gdy na podstawie orzeczenia, o którym mowa w ust. 4, postępowanie wykonawcze dotyczyć ma kilku małoletnich, należy nazwisko każdego z nich wpisać w odrębnym wierszu wykazu pod wspólnym numerem porządkowym, dodając do numeru małe litery alfabetu przy nazwisku każdego z małoletnich (np. „Opmk 5/07a”, „Opmk 5/07b, „Opmk 5/07c”).

6. Z chwilą zakończenia nadzoru nad wszystkimi małoletnimi w sprawie zakreśla się numer porządkowy w wykazie „Opmk”.

7. W wykazie „Alkk” rejestruje się nazwiska i imiona osób poddanych obowiązkowi leczenia odwykowego z nadzorem kuratora sądowego, nazwę sądu orzekającego, sygnaturę akt sprawy, datę wpływu orzeczenia do wykonania, datę i przyczynę zakończenia nadzoru, oznaczenie kuratora sprawującego nadzór („z” – kurator zawodowy, „s” – kurator społeczny), datę i rodzaj wniosku oraz sposób jego załatwienia z oznaczeniem „rozpatrzony”, w tym „uwzględniony”, daty posiedzeń wykonawczych z zaznaczeniem udziału uczestnika postępowania („z udz. uczest.”); w rubryce „Uwagi” zaznacza się imię i nazwisko kuratora zawodowego nadzorującego wykonanie orzeczenia oraz sygnatury spraw, w których toczą się inne postępowania wykonawcze dotyczące tych osób.

8. Z chwilą zakończenia nadzoru zakreśla się numer porządkowy w wykazie „Alkk”.

9. W wykazie „Opk”, w razie zlecenia kuratorowi czynności w sprawach osób poddanych opiece lub kurateli oraz osób, dla których ustanowiono doradcę tymczasowego, rejestruje się nazwiska i imiona osób poddanych opiece lub kurateli oraz osób, dla których ustanowiono doradcę tymczasowego, nazwisko i imię opiekuna (kuratora, doradcy), nazwę sądu orzekającego, sygnaturę akt sprawy, datę wpływu zlecenia czynności do wykonania, datę wykonania czynności, datę i przyczynę zakończenia ustania opieki lub kurateli, datę i rodzaj wniosku oraz sposób jego załatwienia z oznaczeniem „rozpatrzony”, w tym „uwzględniony”, daty posiedzeń wykonawczych, z zaznaczeniem udziału uczestnika postępowania („z udz. uczest.”); w rubryce „Uwagi” zaznacza się imię i nazwisko kuratora zawodowego wykonującego zlecenie oraz sygnatury spraw, w których toczą się inne postępowania wykonawcze dotyczące tych osób.

10. Z chwilą ustania opieki lub kurateli zakreśla się numer porządkowy w wykazie „Opk”.

11. W wykazie „K” rejestruje się czynności zlecone do wykonania kuratorom sądowym w sprawach małoletnich umieszczonych w rodzinach zastępczych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, mediacji w sprawach małżeńskich lub rodzinnych, obecności kuratora przy kontaktach osób uprawnionych z małoletnim, odebrania osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub opiece, nazwiska i imiona osób, których dotyczy postępowanie, nazwę sądu orzekającego, sygnaturę akt sprawy, datę wpływu zlecenia czynności do wykonania, datę rozpoczęcia oraz datę i przyczynę zakończenia wykonywanej czynności, oznaczenie kuratora wykonującego czynność („z” – kurator zawodowy, „s” – kurator społeczny), datę i rodzaj wniosku oraz sposób jego załatwienia z oznaczeniem „rozpatrzony”, w tym „uwzględniony”, daty posiedzeń wykonawczych z zaznaczeniem udziału uczestnika postępowania („z udz. uczest.”); w rubryce „Uwagi” zaznacza się imię i nazwisko kuratora zawodowego nadzorującego wykonanie czynności.

12. Z chwilą ustania obowiązku wykonywania zleconych czynności zakreśla się numer porządkowy w wykazie „K”.

13. Niezwłocznie po wpłynięciu do zespołu kuratorskiej służby sądowej w sprawach rodzinnych i nieletnich odpisu orzeczenia do wykonania zakłada się teczkę i nadaje się sygnaturę składającą się z cyfry rzymskiej oznaczającej numer zespołu, oznaczenia wykazu, numeru porządkowego, pod którym sprawa jest wpisana oraz – po znaku łamania – dwóch ostatnich cyfr roku, w którym akta zostały założone (np. I.Nwk 145/07).

14. Teczki kuratorskie zawierają w szczególności: orzeczenie, opinie i diagnozy biegłych, sprawozdania i karty czynności kuratorów sprawujących nadzór, dokumenty i informacje zebrane w wyniku czynności podejmowanych w postępowaniu wykonawczym wobec wszystkich podopiecznych występujących w sprawie, orzeczenia i zarządzenia wydane przez sędziów w postępowaniu wykonawczym, odpisy orzeczeń wydawanych w sprawach osób objętych tym postępowaniem.

15. Po zakreśleniu numeru porządkowego teczkę należy dołączyć do akt właściwej sprawy, w której wykonywano nadzór lub podejmowano czynności.

Oddział 2

Kontrolki i skorowidze alfabetyczno-numerowe

§ 507. 1. W zespole kuratorskiej służby sądowej wykonującej orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich prowadzi się kontrolkę „Wr” do rejestracji wywiadów środowiskowych w postępowaniu wyjaśniającym, rozpoznawczym i wykonawczym.

2. W kontrolce „Wr” rejestruje się wywiady środowiskowe zlecone do wykonania kuratorom sądowym w postępowaniu wyjaśniającym, rozpoznawczym i wykonawczym w sprawach nieletnich, małoletnich i osób pełnoletnich, nazwisko i imię osoby, której dotyczy postępowanie, nazwę sądu orzekającego, sygnaturę akt sprawy, datę wpływu zarządzenia do zespołu o przeprowadzeniu wywiadu, termin wykonania wywiadu, datę przekazania wywiadu organowi zlecającemu, oznaczenie kuratora wykonującego zarządzenie („z” – kurator zawodowy, „s” – kurator społeczny); w rubryce „Uwagi” zaznacza się imię i nazwisko kuratora zawodowego nadzorującego wykonanie wywiadu.

3. Z chwilą przekazania wywiadu środowiskowego organowi zlecającemu, zakreśla się numer porządkowy w kontrolce „Wr”.

§ 507a. 1. Dla prowadzonych wykazów w zespole kuratorskim prowadzi się skorowidze alfabetyczno-numerowe, w których pod odpowiednimi literami alfabetu wpisuje się nazwiska i imiona osób, których dotyczy wykonywanie nadzoru lub innych czynności przez kuratora sądowego, sygnaturę akt sprawy, adres zamieszkania, numer zaewidencjonowania w wykazie oraz imię i nazwisko kuratora zawodowego, któremu przydzielona została sprawa.

2. Dopuszcza się prowadzenie jednego skorowidza, jeżeli przemawiają za tym względy organizacyjne.

Rozdział 3

Urządzenia ewidencyjne w zespole kuratorskim w sprawach karnych i w sprawach o wykroczenia

Oddział 1

Wykazy

§ 508. 1. W zespole kuratorskiej służby sądowej wykonującej orzeczenia w sprawach karnych prowadzi się wykazy: „Doz”, „O”, „Kow”.

2. W wykazie „Doz” rejestruje się nazwiska i imiona osób, wobec których orzeczony został dozór kuratora sądowego, nazwę sądu orzekającego i sygnaturę akt sprawy, datę wpływu dozoru do wykonania, imię i nazwisko kuratora zawodowego (z) oraz oznaczenie kuratora społecznego (s), jeżeli powierzono mu wykonywanie dozoru, datę zakończenia okresu próby oraz datę i przyczynę faktycznego zakończenia dozoru. Ponadto w wykazie odnotowuje się podstawę prawną dozoru wraz ze wskazaniem, czy dozór jest wykonywany w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego, karą ograniczenia wolności, warunkowym zawieszeniem kary pozbawienia wolności, warunkowym przedterminowym zwolnieniem, warunkowym zwolnieniem na podstawie art. 95 § 2 k.k. albo art. 98 k.k., stosowaniem środków leczniczych lub rehabilitacyjnych (art. 97 § 1 k.k.) albo po odbyciu kary pozbawienia wolność i na wniosek skazanego z art. 167 k.k.w. W razie zawieszenia postępowania wykonawczego, a także podjęcia postępowania, w wykazie odnotowuje się ten fakt oraz jego przyczyny. W przypadku gdy w sprawie wystąpiono z wnioskiem do sądu, w rubryce „Uwagi” należy odnotować stosowny numer „Wn”. Jeżeli dozór zakończono w wyniku podjęcia warunkowo umorzonego postępowania, zarządzenia wykonania warunkowo zawieszonej kary pozbawienia wolności lub odwołania warunkowego przedterminowego zwolnienia, w rubryce „Uwagi” należy odnotować podstawę prawną, a także wskazać przyczynę w razie fakultatywnego podjęcia warunkowo umorzonego postępowania, zarządzenia wykonania warunkowo zawieszonej kary pozbawienia wolności bądź odwołania warunkowego przedterminowego zwolnienia.

3. W wykazie „Doz” rejestruje się także nazwiska i imiona osób, wobec których orzeczony został obowiązek powstrzymania się od przebywania w określonych środowiskach lub miejscach, zakaz kontaktowania się z określonymi osobami lub zakaz opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu na podstawie art. 41a k.k., nazwę sądu orzekającego i sygnaturę akt sprawy, datę wpływu nadzoru do wykonania, datę zakończenia nadzoru oraz datę i przyczynę faktycznego zakończenia nadzoru.

4. Po wpłynięciu do zespołu kuratorskiej służby sądowej teczki dozoru i zarejestrowaniu w wykazie „Doz” wymaganych danych, należy opatrzyć teczkę kolejnym numerem porządkowym wykazu (np. Doz 25/07), który nanosi się pod numerem porządkowym wykazu nadanym w sekretariacie wydziału.

5. Teczki dozoru przechowuje się w zespole w porządku numerycznym; w teczkach zamieszcza się w szczególności: odpis orzeczenia, powierzenie sprawowania dozoru kuratorowi sądowemu, sprawozdania, wnioski do sądu, odpisy orzeczeń sądu wydanych w trakcie wykonywania dozoru, notatki, adnotacje oraz inne dokumenty konieczne lub przydatne w prowadzeniu dozoru.

6. Z chwilą zakończenia dozoru zakreśla się numer porządkowy w wykazie „Doz”, a teczkę dozoru przekazuje się do sekretariatu wydziału celem dołączenia do akt sprawy karnej.

7. W razie zmiany miejsca sprawowania dozoru zakreśla się w wykazie „Doz” numer porządkowy po otrzymaniu informacji z sekretariatu wydziału o potwierdzeniu objęcia dozoru przez sąd, któremu przekazano wykonywanie dozoru.

8. W wykazie „O” rejestruje się nazwiska i imiona osób, wobec których orzeczono obowiązek, w związku z okresem próby bez orzeczonego dozoru kuratora sądowego, nazwę sądu orzekającego i sygnaturę akt sprawy, imię i nazwisko kuratora zawodowego oraz datę przydzielenia mu sprawy do wykonania, rodzaj obowiązku i jego podstawę prawną, adres pobytu skazanego, ewentualny termin do wykonania obowiązku, datę rzeczywistego wykonania obowiązku; w rubryce „Uwagi” zaznacza się, czy obowiązek jest nałożony w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego, warunkowym zawieszeniem kary pozbawienia wolności, grzywny, ograniczenia wolności lub udzieloną przerwą w karze pozbawienia wolności. Jeżeli w sprawie wystąpiono z wnioskiem do sądu, w rubryce „Uwagi” należy odnotować stosowny numer „Wn”.

9. Niezwłocznie po wpłynięciu do zespołu kuratorskiej służby sądowej orzeczenia do wykonania wraz z zarządzeniami i po zarejestrowaniu w wykazie „O” wymaganych danych należy założyć teczkę, na której nadaje się kolejny numer porządkowy wykazu (np. O 25/07) na podstawie zarządzenia kierownika zespołu kuratorskiej służby sądowej w przedmiocie zarejestrowania orzeczenia w urządzeniu ewidencyjnym.

10. Teczki przechowuje się w zespole kuratorskiej służby sądowej w sposób określony w ust. 5; w teczkach zamieszcza się w szczególności: odpis wykonywanego orzeczenia wraz z zarządzeniami, wnioski do sądu, odpisy orzeczeń sądu wydanych w trakcie kontroli wykonywania obowiązku, notatki, adnotacje oraz inne dokumenty i pisma dotyczące osoby, na którą nałożono obowiązki,

11. W wykazie „O” numer porządkowy zakreśla się z chwilą wykonania przez osobę obowiązku, a jeżeli czas trwania obowiązku dotyczy całego okresu próby albo osoba nie wykonała obowiązku, numer zakreśla się z chwilą upływu okresu próby; a także w razie podjęcia warunkowo umorzonego postępowania, zarządzenia wykonania warunkowo zawieszonej kary albo zakończenia przerwy w karze pozbawienia wolności; po zakreśleniu numeru w wykazie teczkę należy przekazać do sekretariatu wydziału i dołączyć do akt sprawy karnej.

12. W wykazie „Kow” rejestruje się nazwiska i imiona osób skazanych lub ukaranych karą ograniczenia wolności oraz w stosunku do których orzeczono wykonanie pracy społecznie użytecznej, nazwę sądu i sygnaturę akt sprawy, rodzaj wykonywanej kary ograniczenia wolności (kara ograniczenia wolności (wo) lub praca społecznie użyteczna (psu), okoliczność czy karę ograniczenia wolności orzeczono za przestępstwo (p) lub za wykroczenie (w), wymiar kary (miesiąc lub godziny), imię i nazwisko kuratora zawodowego, któremu przydzielono sprawę, datę wpływu orzeczenia do wykonania oraz datę i sposób zakończenia kary ograniczenia wolności lub pracy społecznie użytecznej; w razie zawieszenia postępowania wykonawczego, podjęcia postępowania, udzielenia przerwy albo jej zakończenia, w kontrolce odnotowuje się ten fakt oraz jego przyczyny. W przypadku gdy karę ograniczenia wolności orzeczono z dozorem kuratora sądowego, w rubryce „Uwagi” zaznacza się „dozór” wraz z numerem porządkowym wykazu „Doz”. Jeżeli kurator wystąpił z wnioskiem do sądu, w rubryce „Uwagi” należy odnotować stosowny numer porządkowy kontrolki „Wn”.

13. Po wpłynięciu do zespołu kuratorskiej służby sądowej teczki i zarejestrowaniu w wykazie „Kow” wymaganych danych należy nadać jej kolejny numer porządkowy wykazu (np. Kow 25/07), który nanosi się pod numerem porządkowym wykazu nadanym w sekretariacie wydziału.

14. W teczce „Kow” przechowywanej według zasady ustalonej w ust. 5 w zespole kuratorskiej służby sądowej zamieszcza się w szczególności: odpis wykonywanego orzeczenia wraz z zarządzeniami, wnioski do sądu, odpisy orzeczeń sądu wydanych w trakcie wykonywania kary lub pracy społecznie użytecznej, notatki, adnotacje oraz inne dokumenty i pisma dotyczące osoby odbywającej karę ograniczenia wolności lub wykonującej pracę społecznie użyteczną.

15. W razie zakończenia odbywania przez skazanego lub ukaranego kary ograniczenia wolności poprzez wykonanie orzeczonej pracy i wobec upływu czasu, na jaki była orzeczona, a także wobec upływu czasu, jeżeli kara nie polegała na wykonywaniu pracy lub uznaniu kary za wykonaną, po zwolnieniu od odbywania reszty kary ograniczenia wolności albo po wykonaniu postanowienia w przedmiocie zmiany kary ograniczenia wolności na zastępczą karę grzywny lub karę pozbawienia wolności należy zakreślić w wykazie „Kow” numer porządkowy, a teczkę przekazać do sekretariatu wydziału celem dołączenia do akt sprawy karnej lub sprawy o wykroczenie.

16. W przypadku znacznej liczby spraw, dopuszcza się prowadzenie wykazów uwzględniających podział terytorialny jednostek administracyjnych, znajdujących się we właściwości miejscowej sądu rejonowego.

Oddział 2

Kontrolki i skorowidze alfabetyczno-numerowe

§ 509. 1. W zespole kuratorskiej służby sądowej wykonującej orzeczenia w sprawach karnych prowadzi się kontrolki: „Wd”, „Wn”, „Pp” i „Ps”.

2. W kontrolce „Wd” rejestruje się nazwiska i imiona osób, wobec których zarządzony został wywiad środowiskowy, tryb zarządzenia wywiadu (art. 214 k.p.k., art. 14 k.k.w.), organ zarządzający przeprowadzenie wywiadu i sygnaturę akt sprawy, datę wpływu, imię i nazwisko kuratora zawodowego, któremu przydzielono wywiad do przeprowadzenia, oznaczenie (s), jeżeli to kuratorowi społecznemu przydzielono wywiad do przeprowadzenia oraz datę przekazania wywiadu środowiskowego organowi zarządzającemu wywiad.

3. W kontrolce „Wn” rejestruje się nazwiska i imiona osób, wobec których zawodowy kurator sądowy wystąpił do sądu z wnioskiem, nazwę sądu orzekającego, sygnaturę sprawy oraz symbol i numer urządzenia ewidencyjnego, w którym zostały odnotowane w zespole kuratorskiej służby sądowej, datę złożenia wniosku, przedmiot i podstawę prawną wniosku, datę i sposób rozpoznania wniosku, w tym czy wniosek kuratora został uwzględniony oraz datę wpływu prawomocnego postanowienia do zespołu kuratorskiej służby sądowej, po rozpoznaniu wniosku przez sąd.

4. Kurator zawodowy, po skierowaniu wniosku, przedkłada na zarządzenie sędziego teczkę sprawy na termin posiedzenia.

5. Sprawę zakreśla się w kontrolce „Wn” po prawomocnym rozpoznaniu wniosku kuratora zawodowego przez sąd.

6. W kontrolce „Pp” rejestruje się nazwiska i imiona osób, co do których wpłynęły wnioski o udzielenie pomocy postpenitencjarnej, lub którym udzielono pomocy postpenitencjarnej z urzędu, określenie wnioskodawcy (skazany zwalniany z jednostki penitencjarnej, członkowie rodziny skazanego osadzonego albo zwalnianego z jednostki penitencjarnej, pokrzywdzony, członkowie rodziny pokrzywdzonego), datę wpływu wniosku, sposób jego rozpoznania, w tym czy wniosek został uwzględniony oraz datę i formę udzielonej pomocy.

7. W kontrolce „Ps” rejestruje się nazwiska i imiona skazanych, w stosunku do których wyznaczony został okres przygotowania do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, organ ustalający okres przygotowania, datę wpływu, imię i nazwisko kuratora zawodowego, któremu do załatwienia przydzielono sprawę, oraz datę i sposób załatwienia.

8. Dopuszcza się, w przypadku znacznej liczby spraw, prowadzenie kontrolek uwzględniających podział terytorialny jednostek administracyjnych, znajdujących się we właściwości miejscowej sądu rejonowego.

§ 509a. 1. Dla wykazów „Doz”, „O” i „Kow” prowadzi się skorowidze alfabetyczno-numerowe, w których pod odpowiednimi literami alfabetu wpisuje się nazwiska i imiona osób skazanych, ich adresy zamieszkania oraz numery zaewidencjonowania w wykazie.

2. Dopuszcza się prowadzenie jednego wspólnego skorowidza, jeżeli przemawiają za tym względy organizacyjne; w razie prowadzenia kilku wykazów uwzględniających podział terytorialny jednostek administracyjnych, znajdujących się we właściwości miejscowej sądu rejonowego mogą być, stosownie do potrzeb, prowadzone także odrębne skorowidze.”.

§ 2. Załącznik do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.

Minister Sprawiedliwości: Zbigniew Ćwiąkalski

 

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592 oraz z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959 i Nr 138, poz. 976.

Załącznik 1. [WYKAZ SPRAW PODLEGAJĄCYCH SYMBOLIZACJI SPRAWY CYWILNE]

Załącznik do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 28 grudnia 2007 r. (poz. 4)

WYKAZ SPRAW PODLEGAJĄCYCH SYMBOLIZACJI
SPRAWY CYWILNE

 

rep. „C" – sprawy o:

 

rozwód

0041 i 6

– z zastosowaniem art. 58 § 2 k.r.o. bez zdania pierwszego

004a6

– z zastosowaniem art. 58 § 3 k.r.o.

004b6

unieważnienie małżeństwa

0056

roszczenia z art. 231 k.c.

009

opróżnienie lokalu mieszkalnego

010m

opróżnienie lokalu użytkowego

010u

wydanie nieruchomości

011

ochronę naturalnego środowiska człowieka

0132

odszkodowania z tytułu wypadków komunikacyjnych

014

naruszenie posiadania (art. 344 k.c.)

017

roszczenia z tytułu wykonania usług, rękojmi i gwarancji

018

roszczenia z tytułu umów kontraktacji

019

zwolnienie zajętego przedmiotu spod egzekucji (art. 841 i 842 k.p.c.)

020

pozbawienie tytułu wykonawczego wykonalności (art. 840 k.p.c.)

021

roszczenia z art. 412 k.c.

024

odszkodowania z tytułu odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez funkcjonariuszy podległych ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania

026

 

 

odszkodowania za szkody wyrządzone przez służbę zdrowia:

 

– przeciwko samodzielnemu (posiadającemu osobowość prawną) publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej

027

– przeciwko Skarbowi Państwa lub jednostkom samorządu terytorialnego, w związku ze szkodą zaistniałą w niesamodzielnym publicznym zakładzie służby zdrowia (w tym także przed 1 stycznia 1999 r.)

027a

– przeciwko niepublicznym zakładom służby zdrowia (bez względu na ich formę organizacyjną)

027b

 

 

odszkodowania z tytułu odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez: funkcjonariuszy podległych Ministrowi Sprawiedliwości:

– w zakładach karnych

028

– innych

029

funkcjonariuszy innych resortów

030

ochronę dóbr osobistych

031

ochronę praw autorskich

033

roszczenia z ustawy o prawie własności przemysłowej

034

uchylenie uchwał organów spółdzielni, z wyłączeniem uchwał dotyczących spółdzielczego stosunku pracy (s. 435)

035

separację

0403

z zastosowaniem art. 58 § 2 k.r.o. bez zdania pierwszego

040a3

z zastosowaniem art. 58 § 3 k.r.o.

040b3

ustalenie istnienia lub nieistnienia małżeństwa

0416

roszczenia wynikające z prawa prasowego

042

spory na tle waloryzacji (art. 3581 k.c.)

043

spory na tle obrotu:

 

– akcjami

044a

– innymi papierami wartościowymi

044

ustalenie istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa (art. 189 k.p.c.)

045

z umów spółki cywilnej

046

z umów ubezpieczenia, z wyłączeniem wypadków komunikacyjnych

047

z umów komisu

048

 

 

roszczenia z umów bankowych:

 

– poręczenia

049a

– innych

049

 

odszkodowania z tytułu odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez funkcjonariuszy samorządu terytorialnego – przy wykonywaniu zadań:

 

– własnych (art. 4201 k.c.)

050

– zleconych (art. 4202 k.c.)

050z

unieważnienie aktu notarialnego

051

uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym

052

roszczenia z umowy darowizny

053

roszczenia o zachowek

054

odszkodowanie za szkodę na osobie

055

 

 

odszkodowanie za naruszenie dóbr osobistych na podstawie art. 448 k.c.:

 

– zadośćuczynienie za doznaną krzywdę

056

– suma pieniężna na cel społeczny

056s

– bezpodstawne wzbogacenie (art. 405 k.c.)

057

roszczenia o przywrócenie stanu zgodnego z prawem (art. 222 k.c.)

058

 

 

odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej (art. 417 § 1 k.c.) przez:

 

– Skarb Państwa

059

– jednostki samorządu terytorialnego

060

– inne osoby prawne

060a

 

 

solidarna odpowiedzialność na podstawie porozumienia za wykonywanie zadań z zakresu władzy publicznej przez (art. 417 § 2 k.p.c.):

 

– Skarb Państwa

061

– jednostki samorządu terytorialnego

062

– inne osoby prawne

062a

 

 

odpowiedzialność za wydanie/niewydanie aktu normatywnego niezgodnego z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą (art. 4171 § 1 i 4 k.c.)

063

odpowiedzialność za wydanie/niewydanie prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji (art. 4171 § 2 i 3 k.c.)

064

żądanie naprawienia szkody wyrządzonej na osobie przez zgodne z prawem wykonanie władzy publicznej, gdy okoliczności wskazują, że wymagają tego względy słuszności art. 4172 k.c.

068

żądanie zadośćuczynienia pieniężnego za szkody wyrządzone na osobie przez zgodne z prawem wykonanie władzy publicznej, gdy okoliczności wskazują, że wymagają tego względy słuszności art. 4172 k.c.

069

roszczenia wniesione na podstawie art. 16 ustawy z 17.06.2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki

070

ustalenie, czy podwyżka jest niezasadna albo zasadna w innej wysokości (art. 8a ust. 5 ustawy z dnia 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów)

071

– roszczenia z umowy leasingu

072

uchylenie wyroku sądu polubownego

073

wydanie orzeczenia zastępującego uchwałę o podziale spółdzielni art. 17 pkt 4 k.p.c

074

 

 

rep. „CG–G"

 

sprawy o naprawienie szkód w:

– budynkach.

350

– obiektach budowlanych i infrastrukturze technicznej (z wyłączeniem budynków)

351

– gruncie i zasobach wodnych (z wyłączeniem gruntów rolnych i leśnych)

352

– plonach

353

– gruntach rolnych i leśnych

354

inne roszczenia

355

 

 

rep. „C–upr"

sprawy rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym oznacza się właściwymi symbolami dla spraw z rep. „C"

 

rep. „Ns" – sprawy o:

złożenie do depozytu

216

rozstrzygnięcie co do aktów stanu cywilnego

217

stwierdzenie nabycia spadku

2184

dział spadku

2194

podział majątku wspólnego

2204

zasiedzenie

222

ustanowienie drogi koniecznej

223

zniesienie współwłasności

2244

rozgraniczenie

225

ubezwłasnowolnienie

232

separację na wspólny wniosek małżonków

2336

zniesienie separacji

2346

uznanie za zmarłego

248

 

stwierdzenie zgonu

249

stwierdzenie nabycia własności nieruchomości

2504

przepadek rzeczy na podstawie przepisów prawa celnego (art. 6101 k.p.c.)

251

przyznanie kompensaty (ustawa z dnia 7.05.2005 r.)

252

 

 

rep. „Nc"

 

sprawy rozpoznawane w postępowaniu nakazowym i upominawczym oznacza się odpowiednimi symbolami ustalonymi dla spraw z rep. „C"

 

 

 

rep. „Co" – sprawy:

 

w przedmiocie nadzoru sądu z urzędu nad komornikiem (art. 759 § 2 k.p.c.)

102

w przedmiocie egzekucji sądowej (art. 1050 i 1051 k.p.c.)

103

o nadanie klauzuli wykonalności, z wyłączeniem spraw o symbolach 104b i 104E

104

o nadanie klauzuli wykonalności bankowym tytułom egzekucyjnym

104b

o nadanie klauzuli wykonalności europejskim tytułom egzekucyjnym

104E

o zwolnienie od kosztów sądowych

105

ze skargi na czynności komornika

106

o uznanie orzeczenia sądu zagranicznego

107

o wyznaczenie sądu

108

o wyłączenie sędziego

109

o odtworzenie akt

111

o wyjawienie majątku

112

o uznanie i stwierdzenie wykonalności wyroku sądu polubownego wydanego za granicą

117

w przedmiocie egzekucji z nieruchomości

118

w przedmiocie egzekucji przez zarząd przymusowy

119

w przedmiocie egzekucji przez sprzedaż przedsiębiorstwa

120

w przedmiocie egzekucji przez sprzedaż gospodarstwa rolnego

121

inne w postępowaniu egzekucyjnym

122

SPRAWY Z ZAKRESU PRAWA PRACY

 

rep. „P" – sprawy:

o wypowiedzenie umowy o pracę

401

dotyczące rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika

402w

dotyczące rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia bez winy pracownika

402bw

dotyczące rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia przez pracownika z powodu szkodliwego wpływu pracy na zdrowie

402szk

dotyczące rozwiązania umowy o pracę z uwagi na ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków przez pracodawcę

402pr

dotyczące rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z powodu upadłości

402up

dotyczące rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z powodu likwidacji zakładu pracy

402lik

związane z innym sposobem ustania stosunku pracy

404

o odszkodowanie z tytułu niewydania w terminie świadectwa pracy lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy

405

o wydanie świadectwa pracy

405a

o nawiązanie stosunku pracy i roszczenia o odszkodowanie za niezawarcie umowy przyrzeczonej

406

związane z wypowiedzeniem umownych warunków pracy i płacy

407

o wynagrodzenie za pracę (z wyjątkiem objętych symbolami 401, 402, 404 i 409)

408

o wynagrodzenie za godziny nadliczbowe

409

o urlop wypoczynkowy lub ekwiwalent pieniężny za urlop

410

związane ze szczególną ochroną pracy kobiet

411

związane ze szczególną ochroną pracy młodocianych

412

o świadczenia z tytułu czasowej niezdolności do pracy

420

o odprawę rentową

421r

o odprawę emerytalną

421em

o odprawę z tytułu rozwiązania umowy o pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy

422

o nagrody jubileuszowe

423

dotyczące dochodzenia świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy

430

dotyczące powództwa związków zawodowych o zwrot Funduszowi świadczeń socjalnych środków wydatkowanych niezgodnie z przepisami ustawy lub o przekazanie należnych środków na Fundusz – ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych

431

o uchylenie kary z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników

432

o uchylenie uchwały organu spółdzielni, w wypadku gdy treść uchwały dotyczy spółdzielczego stosunku pracy

435

o roszczenia na tle spółdzielczej umowy o pracę

439

o ustalenie istnienia stosunku pracy wnoszone przez inspektorów pracy

440

o ustalenie istnienia stosunku pracy (z wyłączeniem spraw oznaczonych symbolem 440)

441

o odszkodowanie należne pracownikowi za okres obowiązywania zakazu konkurencji

450

o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej (nie dotyczy wypadku przy pracy w gospodarstwie rolnym)

451

o ustalenie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

452

inne, pozostające w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową

455

o świadczenia dochodzone od zakładu pracy na podstawie przepisów prawa cywilnego

455c

o pozbawienie tytułu wykonawczego wykonalności (art. 840 k.p.c.)

456

spory pracowników i byłych pracowników (także rolników i rybaków) o wydanie bezpłatnych akcji

457

o odszkodowanie z tytułu naruszenia zasad równego traktowania w zatrudnieniu (art. 183d k.p.)

458

 

o odszkodowanie w związku z molestowaniem seksualnym, jako jedną z form dyskryminacji w miejscu pracy (art. 183a § 6 k.p. w zw. z art. 183d)

459

o odszkodowanie i zadośćuczynienie w związku z mobbingiem (art. 943 § 2 k.p.)

460

dyskryminacja w zatrudnieniu (art. 113 k.p.)

461

o odszkodowanie i zadośćuczynienie w związku z mobbingiem (art. 943 § 3 k.p.)

462

o odszkodowanie i zadośćuczynienie w związku z mobbingiem (art. 943 § 4 k.p.)

463

 

 

rep. „Pm" – sprawy:

o odszkodowanie za mienie niepowierzone

415

o odszkodowanie za mienie powierzone (łącznie ze sprawami z tytułu odpowiedzialności wspólnej).

416

o odszkodowanie przysługujące pracodawcy w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia.

417

o odszkodowanie z tytułu naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji

418

 

 

rep. „Np"

sprawy rozpoznawane w postępowaniu nakazowym i upominawczym oznacza się odpowiednimi symbolami ustalonymi dla spraw z rep. „P" lub „Pm"

 

 

 

rep.Po" i „Uo" – sprawy:

w przedmiocie egzekucji sądowej (art. 1050 i 1051 k.p.c.)

103

o nadanie klauzuli wykonalności

104

o zwolnienie od kosztów sądowych

105

ze skargi na czynności komornika

106

o uznanie orzeczenia sądu zagranicznego

107

o wyznaczenie sądu

108

o wyłączenie sędziego

109

o odtworzenie akt

111

o udzielenie pomocy sądowej

113

odwołanie od decyzji o odmowie rejestracji układu zbiorowego pracy

114

z odwołania od orzeczeń dyscyplinarnych („APo")

116

SPRAWY Z ZAKRESU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

 

rep. „U" – sprawy o:

emeryturę (wraz z dodatkami) z funduszu ubezpieczeń społecznych

501

rentę z tytułu niezdolności do pracy (wraz z dodatkami) z funduszu ubezpieczeń społecznych

502

rentę rodzinną (wraz z dodatkami) z funduszu ubezpieczeń społecznych

503

rentę lub emeryturę żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celnej oraz członków ich rodzin (z wyjątkiem rent znakowanych symbolem 507)

506

rentę lub rentę rodzinną z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej żołnierza zawodowego, funkcjonariusza Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celnej

507

wojskową rentę inwalidzką przewidzianą dla inwalidów wojennych i wojskowych oraz wojskową rentę rodzinną dla ich rodzin

508

rentę lub emeryturę dla osób prowadzących działalność gospodarczą i ich rodzin

510

rentę lub emeryturę dla rolników przekazujących gospodarstwa rolne:

– na własność Państwa

511p

– następcom

511n

rentę lub emeryturę (wraz z dodatkami) dla innych grup ubezpieczonych (agenci, zleceniobiorcy, duchowni)

512

rentę lub rentę rodzinną z tytułu wypadku przy pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych

513

odszkodowanie z tytułu wypadku:

– przy pracy w gospodarstwie rolnym

514

– przy pracy lub choroby zawodowej (z wyłączeniem spraw o symbolu 514)

516

rentę szkoleniową

517

świadczenia rehabilitacyjne

555

ustalenie istnienia bądź nieistnienia obowiązku ubezpieczenia społecznego, jego zakresu lub wymiaru składki z tego tytułu

557

świadczenia z funduszu alimentacyjnego

558

odszkodowania przysługujące w razie wypadków lub chorób pozostających w związku ze służbą wojskową, w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celnej

559

ustalenie niepełnosprawności i stopnia niesprawności

560

roszczenia ze stosunków prawnych między członkami otwartych funduszy emerytalnych a tymi funduszami lub ich organami

561

rentę socjalną

568

świadczenia rodzinne wraz z dodatkami z tytułu:

– urodzenia dziecka i zasiłek macierzyński

569

– opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

570

 

– samotnego wychowywania dziecka

571

– kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

572

– rozpoczęcia roku szkolnego i podjęcia nauki przez dziecko w szkole poza miejscem zamieszkania .

573

świadczenia opiekuńcze:

 

– zasiłek pielęgnacyjny

574

– świadczenie pielęgnacyjne

575

z odwołań od decyzji ZUS w sprawach zasiłków chorobowych

576

DODATKOWE SYMBOLE LITEROWE

 

oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

ZUS

wojskowy organ emerytalny .

wor

Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA

msw

organ emerytalny Służby Więziennej

sw

biuro rent zagranicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

brz

sprawa wszczęta na skutek niewydania przez organ rentowy decyzji we właściwym terminie („Skarga na milczenie")

sm

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

krus

SPRAWY RODZINNE I NIELETNICH

 

rep. „RC" – sprawy o:

ustalenie ojcostwa i roszczenia z tym związane

001

zaprzeczenie ojcostwa

002

alimenty (orzeczenia)

003

– zmianę orzeczenia w zakresie alimentów

003z

– ustalenie wygaśnięcia obowiązku alimentacyjnego

003w

ustanowienie przez sąd rozdzielności majątkowej

006

unieważnienie uznania dziecka

007

rozwiązanie przysposobienia

008

o zwolnienie zajętego przedmiotu spod egzekucji (art. 841 k.p.c. i art. 842 k.p.c.)

020

o pozbawienie tytułu wykonawczego wykonalności

021

o ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności majątkiem wspólnym (art. 8401 k.p.c.)

059

o zwrot (zapłatę wyegzekwowanego świadczenia)

060

rep. „RNs" – sprawy o:

zezwolenie na zawarcie małżeństwa przez pełnomocnika

204

zwolnienie od obowiązku przedstawienia dokumentu potrzebnego do zawarcia małżeństwa .

205

ustanowienie opieki nad osobą dorosłą

210

o zmianę opieki nad osobą dorosłą

210z

rozstrzygnięcie w istotnych sprawach rodziny (art. 24 k.r.o.)

211

zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu

228

– zmianę orzeczenia o obowiązku leczenia odwykowego

228z

– ustanie obowiązku leczenia odwykowego

228w

nakazanie wypłacania wynagrodzenia za pracę do rąk drugiego małżonka (art. 28 § 1 k.r.o.)

230

ustanowienie kuratora dla osoby częściowo ubezwłasnowolnionej

231

zmianę kuratora dla osoby częściowo ubezwłasnowolnionej.

231z

sprawy z ustawy z dnia 19.08.1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego umieszczenia w szpitalu psychiatrycznym bez zgody:

 

– osoby chorej psychicznie (art. 23 ustawy)

236

– osoby z zaburzeniami psychicznymi (art. 24 ustawy)

237

– osoby chorej psychicznie na wniosek (art. 29 ustawy)

238

nakazanie wypisania ze szpitala psychiatrycznego

239

umieszczenie w domu pomocy społecznej

240

zmianę orzeczenia o przyjęciu do domu pomocy społecznej

240z

inne z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego

241

rep. „Nsm" – sprawy o:

przysposobienie

201

pozbawienie, zawieszenie, ograniczenie władzy rodzicielskiej

202

zezwolenie kobietom na zawarcie małżeństwa ze względu na brak wieku

203

zmianę wyroku rozwodowego w przedmiocie wykonywania władzy rodzicielskiej i sposobie jej wykonania (art. 106 k.r.o.)

206

przywrócenie władzy rodzicielskiej

207

ustanowienie opieki nad małoletnim

208

zmianę opieki nad małoletnim

208z

ustanowienie kuratora dla małoletniego

209

złożenie do depozytu sądowego

216

rozstrzygnięcie co do aktów stanu cywilnego

217

wydanie dziecka

226

sprawy z ustawy z dnia 5.12.1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty

235

zezwolenie na dokonanie czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu majątkiem dziecka (art. 101 § 3 k.r.o.)

242

rozstrzygnięcie o istotnych sprawach dziecka w razie braku porozumienia między rodzicami (art. 97 § 2 k.r.o.), z wyłączeniem spraw 246, 247, 247z i 248

243

 

sprawy o pobranie tkanek do przeszczepu od małoletniego (ustawa z dnia 26.10.1995 r. o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów)

244

umieszczenie małoletniego w rodzinie zastępczej

245

ustalenie miejsca pobytu małoletniego

246

ustalenie kontaktów z małoletnim

247

zmianę kontaktów z małoletnim

247z

zezwolenie na wydanie paszportu

248

sprawy z ustawy z dnia 19.08.1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego:

sprawy te oznacza się odpowiednimi symbolami ustalonymi dla spraw z rep. „RNs"

 

 

 

rep. „RCo" – sprawy:

o zabezpieczenie alimentów (art. 142 k.r.o. i 754 k.p.c.)

101

w przedmiocie nadzoru sądu z urzędu nad komornikiem (art. 759 § 2 k.p.c.)

102

w przedmiocie egzekucji sądowej (art. 1050 i 1051 k.p.c.)

103

o nadanie klauzuli wykonalności, z wyłączeniem spraw o symbolu 104E

104

o nadanie klauzuli wykonalności europejskim tytułom egzekucyjnym

104E

o zwolnienie od kosztów sądowych

105

ze skargi na czynności komornika

106

o uznanie orzeczenia sądu zagranicznego

107

o wyznaczenie sądu

108

o wyłączenie sędziego

109

o odtworzenie akt

111

o wyjawienie majątku

112

o uznanie i stwierdzenie wykonalności wyroku sądu polubownego wydanego za granicą

117

SPRAWY GOSPODARCZE

 

rep. „GC" – sprawy o:

opróżnienie lokalu użytkowego

610

wydanie nieruchomości

611

ochronę naturalnego środowiska człowieka

6132

roszczenia związane z rękojmią i gwarancją

618

roszczenia związane z umowami o usługi (o dzieło, zlecenia, umowy nienazwane), z wyłączeniem spraw o symbolu 618

620

roszczenia z umowy dostawy łącznie ze sporami przedumownymi na tle tej umowy, z wyłączeniem spraw o symbolu 618

623

roszczenia z umowy sprzedaży, z wyłączeniem spraw o symbolu 618

625

roszczenia z umowy o roboty budowlane i inwestycyjne, z wyłączeniem spraw o symbolach 618 i 631

630

roszczenia dotyczące prac projektowych

631

roszczenia z umowy o przewóz i spedycję, z wyłączeniem spraw o symbolach 634 i 635

633

roszczenia dotyczące sporów na tle szkód i braków ilościowych w przesyłkach

634

spory na tle nienależytego wykorzystania środków transportu

635

roszczenia z umowy leasingu

636

roszczenia z umowy rachunku bankowego

638

roszczenia z umowy agencyjnej i umów nienazwanych podobnych do agencyjnych

639

spory na tle ubezpieczeń majątkowych

640

podział majątku spółki

651

dotyczące nieuczciwej konkurencji

652

dotyczące ochrony znaków towarowych i wzorów użytkowych

653

dotyczące uchylenia uchwał zgromadzenia wspólników lub akcjonariuszy

654

wyłączenie wspólnika w spółce z o.o.

655

rozwiązanie spółki

656

pozbawienie tytułu wykonawczego wykonalności (art. 840 k.p.c.)

657

 

 

rep. „GNc"

sprawy rozpoznawane w postępowaniu nakazowym oznacza się odpowiednimi symbolami ustalonymi dla spraw z rep. „GC"

 

 

 

rep. „GCo" – sprawy:

o nadanie klauzuli wykonalności, z wyłączeniem spraw o symbolach 104b i 104E

104

o nadanie klauzuli wykonalności bankowym tytułom egzekucyjnym

104b

o nadanie klauzuli wykonalności europejskim tytułom egzekucyjnym

104E

o zwolnienie od kosztów sądowych

105

o uznanie orzeczenia sądu zagranicznego

107

o wyznaczenie sądu

108

o wyłączenie sędziego

109

o odtworzenie akt

111

o wyjawienie majątku

112

o uznanie i stwierdzenie wykonalności wyroku sądu polubownego wydanego za granicą

117

w przedmiocie egzekucji z nieruchomości.

118

w przedmiocie egzekucji przez zarząd przymusowy

119

w przedmiocie egzekucji przez sprzedaż przedsiębiorstwa

120

w przedmiocie egzekucji przez sprzedaż gospodarstwa rolnego

121

inne w postępowaniu egzekucyjnym

122

 

Objaśnienia:

1) Sprawy o rozwód należy symbolizować ogólnym symbolem „004”, jednak te sprawy, w których w pozwie występuje żądanie eksmisji, oznacza się dodatkowo literą „a”, natomiast sprawy o rozwód z równoczesnym wnioskiem o podział majątku wspólnego literą „b”. Jeżeli w sprawie o rozwód strony wnoszą równocześnie o eksmisję i podział majątku, sprawę oznacza się symbolem „004/a/b”.

2) Symbolem „013” lub „613” oznacza się wyłącznie sprawy, w których przyczyną powstania szkody lub powstania roszczenia było naruszenie jakiegokolwiek elementu naturalnego środowiska człowieka, tj.: powietrza, wody, gleby, krajobrazu, fauny, flory itp.

3) Wyjaśnienia pkt 1 odnoszą się także do spraw o separację.

4) Jeżeli w skład majątku wchodzi gospodarstwo rolne, to po symbolu cyfrowym dopisuje się symbol literowy „rol”.

5) Sprawy przekazane do rozpoznania sądowi okręgowemu w trybie art. 18 k.p.c. oznacza się dodatkowo przez uzupełnienie ich symboli cyfrowych adnotacją 18 k.p.c.

6) Sprawy wpisywane do rep. „C” i „Ns” oznaczone odnośnikiem „6” są sprawami rodzinnymi.

7) Literami „dk” oznacza się dyskryminację kobiet, a literami „dm” dyskryminację mężczyzn.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-01-31
  • Data wejścia w życie: 2008-01-01
  • Data obowiązywania: 2008-01-01
  • Dokument traci ważność: 2019-06-21

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA