REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 197

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 3 listopada 2025 r.

w sprawie powołania Koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 175e § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 526, 820, 1172 i 1178) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Powołuje się Koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego, zwanego dalej „Koordynatorem”.

§ 2.

1. Koordynator zapewnia wsparcie merytoryczne w procesie projektowania, wdrażania i funkcjonowania sądowych systemów teleinformatycznych obsługujących postępowanie sądowe w całości lub w części.

2. Do zadań Koordynatora należy w szczególności:

1) wspomaganie procesu wdrażania w sądach powszechnych systemów teleinformatycznych realizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości;

2) analiza potrzeb informatycznych sądownictwa oraz ocena skutków rozwiązań informatycznych wprowadzanych w sądach;

3) przygotowanie rekomendacji w zakresie strategii i kierunków rozwoju informatyzacji sądownictwa;

4) promocja wdrażanych rozwiązań informatycznych wymiaru sprawiedliwości;

5) organizacja szkoleń i konferencji z zakresu informatyzacji sądownictwa;

6) analiza zagranicznych rozwiązań prawnych i technicznych z zakresu informatyzacji sądownictwa i komunikacji elektronicznej;

7) opracowanie propozycji legislacyjnych związanych z wdrażaniem sądowych systemów teleinformatycznych w Ministerstwie Sprawiedliwości;

8) wyrażanie stanowiska w zakresie projektowanych systemów teleinformatycznych w Ministerstwie Sprawiedliwości.

3. Koordynator realizuje zadania, o których mowa w ust. 2, we współpracy z Departamentem Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości.

§ 3.

1. Koordynator w zakresie realizacji powierzonych zadań podlega Ministrowi Sprawiedliwości.

2. Koordynator przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości coroczne sprawozdanie z realizacji powierzonych zadań oraz może przedstawiać opinie lub wnioski w tym przedmiocie.

3. Komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości oraz jednostki podległe Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowane, a także osoby wspierające właściciela danego systemu teleinformatycznego w zakresie funkcjonowania usługi na uzgodnionym poziomie świadczenia i operacyjnego utrzymania usługi (menedżerowie usługi), o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 marca 2017 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2016 i 2772, z 2024 r. poz. 714 i 1707 oraz z 2025 r. poz. 735 i 1116), współpracują z Koordynatorem w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 2, w szczególności udostępniają informacje i dokumenty wytworzone bądź uzyskane w ramach realizacji tych zadań.

4. Na wniosek Koordynatora zapewnia się jego udział jako przedstawiciela użytkownika w pracach zespołów odpowiedzialnych za nadzór i koordynację procesu wdrażania w sądach powszechnych systemów teleinformatycznych realizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Koordynator w pracach zespołów bierze udział osobiście albo wskazuje osobę go reprezentującą.

§ 4.

1. Koordynator, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 2, może podejmować współpracę z organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi realizującymi zadania w zakresie informatyzacji.

2. Koordynator, we współpracy z Departamentem Informatyzacji i Rejestrów Sądowych, może formułować zalecenia i rekomendacje kierowane do prezesów i dyrektorów sądów dotyczące w szczególności:

1) standardów i wymagań, jakim winny odpowiadać stosowane w sądach sądowe systemy informatyczne i teleinformatyczne;

2) dokonywania zmian w sądowych systemach informatycznych i teleinformatycznych stosowanych w sądach;

3) zapewnienia zgodności sądowych systemów informatycznych i teleinformatycznych z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami bezpieczeństwa informacji;

4) usprawniania procesów szkolenia i podnoszenia kompetencji pracowników sądów w zakresie obsługi sądowych systemów informatycznych i teleinformatycznych.

§ 5.

1. Minister Sprawiedliwości, z własnej inicjatywy lub na wniosek Koordynatora, może powoływać i odwoływać pełnomocników sądowych w sądach apelacyjnych lub sądach okręgowych, po zasięgnięciu przez Koordynatora opinii prezesa właściwego sądu.

2. Koordynator określa szczegółowy zakres zadań pełnomocników sądowych.

§ 6.

1. Wydatki związane z działalnością Koordynatora są pokrywane z budżetu państwa z części 1501, której dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

2. Obsługę merytoryczną, organizacyjną i biurową Koordynatora, w przypadku powołania na Koordynatora sędziego, zapewnia sąd, w którym sędzia został powołany do pełnienia tej funkcji.

3. Obsługę merytoryczną, organizacyjną i biurową Koordynatora, w przypadku powołania na Koordynatora osoby innej niż sędzia, zapewnia Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych.

§ 7.

Do czasu powołania pełnomocników, o których mowa w § 5, pełnomocnicy powołani na podstawie przepisów zarządzenia, o którym mowa w § 8, pełnią swoje funkcje.

§ 8.

Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia z dnia 8 września 2023 r. w sprawie koordynacji działań związanych z informatyzacją sądownictwa powszechnego i powołania Koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 176, z 2024 r. poz. 131 oraz z 2025 r. poz. 140).

§ 9.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Waldemar Żurek

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-11-05
  • Data wejścia w życie: 2025-11-06
  • Data obowiązywania: 2025-11-06
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA