REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 206

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 9 grudnia 2025 r.

w sprawie powołania Komitetu Współpracy dla programu „Sprawiedliwość” w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2021-2028

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 poz. 780) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Powołuje się Komitet Współpracy dla programu „Sprawiedliwość” w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2021-2028, zwany dalej „Komitetem Współpracy”.

§ 2.

1. Komitet Współpracy jest organem doradczym Ministra Sprawiedliwości w zakresie wdrażania programu „Sprawiedliwość” w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2021-2028, zwanego dalej „Programem”, który realizuje zadania Operatora Programu powierzone mu na mocy Memorandum of Understanding w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2021-2028 między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Norwegii, podpisanego w Warszawie dnia 23 kwietnia 2025 r. (M.P. z 2025 r. poz. 773).

2. Zarządzenie określa:

1) zadania Komitetu Współpracy;

2) skład Komitetu Współpracy i zastępowalność jego członków;

3) zadania przewodniczącego Komitetu Współpracy, Partnerów Programu z Państwa-Darczyńcy, Międzynarodowej Organizacji Partnerskiej oraz sekretarza Komitetu Współpracy;

4) sposób prowadzenia prac, podejmowania decyzji oraz wyłaniania przewodniczącego Komitetu Współpracy i zastępowania go;

5) miejsca posiedzeń oraz sposób obsługi organizacyjno-biurowej i finansowej Komitetu Współpracy;

6) zasady wynagradzania i sposób ponoszenia kosztów związanych z udziałem w posiedzeniach Komitetu Współpracy;

7) obowiązki sprawozdawcze Komitetu Współpracy;

8) okres, na jaki Komitet Współpracy został powołany.

§ 3.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) Regulacjach - należy przez to rozumieć Regulacje w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2021-2028, wydane przez Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych w dniu 16 stycznia 2025 r. na podstawie art. 9 ust. 4 umowy między Królestwem Norwegii a Unią Europejską w sprawie Norweskiego Mechanizmu Finansowego na okres od maja 2021 r. do kwietnia 2028 r. (Dz. Urz. UE L 2024/2602 z 08.10.2024);

2) Operatorze Programu - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 1.6 lit. t Regulacji, którego zadania w zakresie wdrażania Programu „Sprawiedliwość” w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2021-2028 wykonuje Minister Sprawiedliwości;

3) Partnerze Programu z Państwa-Darczyńcy - należy przez to rozumieć Partnera Programu z Państwa-Darczyńcy, o którym mowa w art. 1.6 lit. f Regulacji.

§ 4.

1. W skład Komitetu Współpracy wchodzą:

1) przewodniczący - przedstawiciel Operatora Programu, wyznaczony przez członka kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości nadzorującego komórkę organizacyjną Ministerstwa Sprawiedliwości wykonującą zadania Operatora Programu;

2) dwaj przedstawiciele Operatora Programu - wyznaczeni przez członka kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości nadzorującego komórkę organizacyjną Ministerstwa Sprawiedliwości wykonującą zadania Operatora Programu;

3) trzej przedstawiciele wskazani przez Partnerów Programu z Państwa-Darczyńcy - po jednym odpowiednio przez:

a) Norweskie Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego,

b) Norweską Administrację Sądów,

c) Dyrektoriat Norweskiej Służby Więziennej;

4) jeden przedstawiciel Międzynarodowej Organizacji Partnerskiej, której funkcję w Programie pełni Rada Europy.

2. Sekretarz Komitetu Współpracy jest wskazywany przez przewodniczącego Komitetu Współpracy spośród osób niebędących członkami Komitetu Współpracy.

3. W posiedzeniach Komitetu Współpracy mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatorów bez prawa głosu, przedstawiciele:

1) strony norweskiej, w tym Biura Mechanizmów Finansowych i Ambasady Królestwa Norwegii;

2) Krajowego Punktu Kontaktowego;

3) Rady Europy.

4. Członkowie Komitetu Współpracy mogą być zastępowani w pracach Komitetu Współpracy przez pisemnie upoważnionych przedstawicieli.

§ 5.

1. Do zadań Komitetu Współpracy należy formułowanie opinii i rekomendacji dla Operatora Programu, w zakresie przygotowania, wdrażania i monitorowania realizacji Programu, dotyczących w szczególności:

1) kryteriów wyboru i treści ogłoszenia lub ogłoszeń o naborze wniosków;

2) dokonywania przeglądu postępów w osiąganiu produktów, rezultatów oraz celu Programu;

3) analizy osiągniętych rezultatów wdrażania Programu;

4) analizy projektu raportu końcowego z realizacji Programu, o którym mowa w art. 6.8 Regulacji;

5) modyfikacji Programu wpływającej na oczekiwane rezultaty oraz cel Programu;

6) realokacji środków pomiędzy naborami wniosków a projektami predefiniowanymi w ramach Programu, niewymagających zmiany Umowy w sprawie Programu;

7) oceny ryzyka związanego z wdrażaniem oraz możliwych do zastosowania działań łagodzących, a także możliwości wykorzystania bieżących doświadczeń.

2. Do zadań Partnerów Programu z Państwa-Darczyńcy w Komitecie Współpracy należy w szczególności:

1) doradzanie Operatorowi Programu w zakresie wyboru potencjalnych partnerów projektów z Norwegii;

2) analiza postępów na rzecz umacniania relacji dwustronnych;

3) podejmowanie, w uzgodnieniu z Operatorem Programu, decyzji o wykorzystaniu środków z Funduszu Współpracy Dwustronnej w Programie.

3. Do zadań Międzynarodowej Organizacji Partnerskiej należy w szczególności:

1) zapewnianie wiedzy eksperckiej z zakresu standardów i najlepszych praktyk Rady Europy;

2) doradzanie w zakresie stosowania przekrojowego podejścia oraz koordynacji działań pomiędzy poszczególnymi obszarami programowymi;

3) sygnalizowanie kwestii podnoszonych przez jej organy i komitety międzyrządowe w zakresie związanym z wdrażaniem Programu;

4) prezentowanie ustaleń i rekomendacji płynących z dokonanych analiz;

5) doradzanie w zakresie dostosowania działań w Programie do międzynarodowych standardów ochrony praw człowieka.

§ 6.

1. Pracami Komitetu Współpracy kieruje przewodniczący Komitetu Współpracy, do którego zadań należy w szczególności:

1) zwoływanie posiedzeń Komitetu Współpracy, z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej trzech członków Komitetu Współpracy;

2) przewodniczenie posiedzeniom Komitetu Współpracy i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem;

3) ustalanie terminu i programu kolejnych posiedzeń Komitetu Współpracy, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Komitetu Współpracy.

2. W razie nieobecności przewodniczącego Komitetu Współpracy pracami Komitetu Współpracy kieruje osoba wskazana przez przewodniczącego Komitetu Współpracy, będąca członkiem Komitetu Współpracy.

§ 7.

Przewodniczący Komitetu Współpracy może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu Współpracy, jeżeli jest to niezbędne do realizacji zadań Komitetu Współpracy, zapraszać do udziału w pracach Komitetu Współpracy, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Komitetu Współpracy.

§ 8.

Sekretarz Komitetu Współpracy wspiera Operatora Programu w realizacji jego zadań w zakresie:

1) przygotowania i obsługi posiedzeń Komitetu Współpracy;

2) koordynowania przygotowania informacji i dokumentów niezbędnych na potrzeby posiedzeń Komitetu Współpracy;

3) prowadzenia dokumentacji Komitetu Współpracy;

4) sporządzania protokołów z posiedzeń Komitetu Współpracy, konsultowania ich z członkami Komitetu Współpracy oraz przedstawiania ich do zatwierdzenia przez przewodniczącego Komitetu Współpracy.

§ 9.

1. Komitet Współpracy podejmuje decyzje w formie uchwał, przyjmowanych w drodze konsensusu.

2. W przypadku braku konsensusu decyzje podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów członków Komitetu Współpracy, obecnych na posiedzeniu lub ich upoważnionych przedstawicieli, w obecności ponad połowy liczby jego członków.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komitetu Współpracy lub w razie jego nieobecności głos osoby, o której mowa w § 6 ust. 2.

4. Komitet Współpracy może podejmować decyzje w trybie obiegowym.

§ 10.

Komitet Współpracy na pierwszym posiedzeniu ustala w drodze decyzji, o której mowa w § 9, zasady organizacji pracy.

§ 11.

1. Posiedzenia Komitetu Współpracy odbywają się co najmniej dwa razy w roku.

2. Posiedzenia Komitetu Współpracy odbywają się w Polsce, Norwegii albo, w uzasadnionych przypadkach za zgodą wszystkich członków, w innych państwach lub w formie zdalnej.

3. Obsługę organizacyjno-biurową posiedzeń Komitetu Współpracy, które odbywają się w Polsce, zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa Sprawiedliwości wykonująca zadania Operatora Programu, a obsługę organizacyjno-biurową posiedzeń Komitetu Współpracy, które odbywają się w Norwegii, zapewnia Partner Programu z Państwa-Darczyńcy.

§ 12.

1. Z posiedzeń Komitetu Współpracy sporządza się protokół.

2. Projekt protokołu jest konsultowany z członkami oraz obserwatorami Komitetu Współpracy.

3. Uzgodniony protokół zatwierdza przewodniczący Komitetu Współpracy.

§ 13.

Wydatki związane z działalnością Komitetu Współpracy finansowane są ze środków przeznaczonych na przygotowanie i zarządzanie Programem.

§ 14.

1. Członkom Komitetu Współpracy i osobom trzecim biorącym udział w posiedzeniach Komitetu Współpracy nie przysługuje wynagrodzenie.

2. Koszty udziału członków Komitetu Współpracy i osób trzecich w posiedzeniach Komitetu Współpracy, w tym transportu, zakwaterowania oraz diet, ponoszone są odpowiednio przez instytucję delegującą członka Komitetu Współpracy do udziału w posiedzeniu albo przez stronę, która wnioskowała o udział w posiedzeniu osoby trzeciej.

§ 15.

1. Przewodniczący Komitetu Współpracy przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości lub wyznaczonemu przez niego Sekretarzowi Stanu albo Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości:

1) sprawozdanie roczne z realizacji zadań Komitetu Współpracy - w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku sprawozdawczym;

2) sprawozdanie końcowe z realizacji zadań Komitetu Współpracy - w terminie 30 dni od dnia zakończenia funkcjonowania Komitetu Współpracy.

2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają:

1) dane identyfikacyjne, w tym określenie osoby sporządzającej i zatwierdzającej sprawozdanie, podstawę prawną utworzenia Komitetu Współpracy oraz okres objęty sprawozdaniem;

2) określenie postępów w realizacji zadań Komitetu Współpracy;

3) wnioski płynące z prac Komitetu Współpracy;

4) plany działalności Komitetu Współpracy na kolejny okres sprawozdawczy;

5) informacje o ewentualnych zagrożeniach realizacji celów przez Komitet Współpracy;

6) określenie liczby i dat posiedzeń Komitetu Współpracy w okresie sprawozdawczym;

7) informacje dotyczące celowości dalszego istnienia Komitetu Współpracy;

8) inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu Współpracy.

3. Do sprawozdań, o których mowa w ust. 1, dołącza się kopie podjętych uchwał lub innych dokumentów wytworzonych w ramach prac Komitetu Współpracy.

§ 16.

Komitet Współpracy powołuje się na okres wykonywania zadań, o których mowa w § 5, jednak nie dłuższy niż do dnia przekazania sprawozdania końcowego Programu.

§ 17.

Językiem urzędowym i roboczym Komitetu Współpracy jest język angielski.

§ 18.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI

Waldemar Żurek

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-12-09
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA