REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2003 nr 2 poz. 2

OBWIESZCZENIE MINISTRA SKARBU PAŃSTWA

z dnia 20 października 2003 r.

w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego zarządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa.

Tekst pierwotny

1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718, z 2001 r. Nr 46, poz. 499, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst zarządzenia nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1) zarządzeniem nr 8 Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 marca 2002 r. zmieniającym zarządzenie nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa;

2) zarządzeniem nr 23 Ministra Skarbu Państwa z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie zmiany zarządzenia nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa zmienionego zarządzeniem nr 8 Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

3) zarządzeniem nr 32 Ministra Skarbu Państwa z dnia 3 października 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

4) zarządzeniem nr 36 Ministra Skarbu Państwa z dnia 15 listopada 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

5) zarządzeniem nr 42 Ministra Skarbu Państwa z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

6) zarządzeniem nr 44 Ministra Skarbu Państwa z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie trybu dokonywania wydatków i ich rozliczania przez Dyrektorów Delegatur Ministra Skarbu Państwa oraz w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

7) zarządzeniem nr 45 Ministra Skarbu Państwa z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego oraz obowiązku przekazywania elektronicznej wersji zarządzeń organizacyjnych;

8) zarządzeniem nr 8 Ministra Skarbu Państwa z dnia 10 marca 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

9) zarządzeniem nr 14 Ministra Skarbu Państwa z dnia 18 czerwca 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

10) zarządzeniem nr 18 Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa;

11) zarządzeniem nr 20 Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 września 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego.

2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity nie obejmuje:

1) § 3 zarządzenia nr 8 Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 marca 2002 r. zmieniającego zarządzenie nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2002 r.”;

2) § 2 zarządzenia nr 23 Ministra Skarbu Państwa z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie zmiany zarządzenia nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa zmienionego zarządzeniem nr 8 Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 28 czerwca 2002 r.”;

3) § 2 zarządzenia nr 32 Ministra Skarbu Państwa z dnia 3 października 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”;

4) § 3 zarządzenia nr 36 Ministra Skarbu Państwa z dnia 15 listopada 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”;

5) § 3 zarządzenia nr 42 Ministra Skarbu Państwa z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 16.12.2002 r.”;

6) § 4 zarządzenia nr 44 Ministra Skarbu Państwa z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie trybu dokonywania wydatków i ich rozliczania przez Dyrektorów Delegatur Ministra Skarbu Państwa oraz w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.”;

7) § 2–4 zarządzenia nr 45 Ministra Skarbu Państwa z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego oraz obowiązku przekazywania elektronicznej wersji zarządzeń organizacyjnych, które brzmią:

„§ 2. Zobowiązuje się Biuro Ministra do opracowania w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego zarządzenia do wydania tekstu jednolitego regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa.

§ 3. Zobowiązuje się komórki organizacyjne Ministerstwa do przekazywania w formie elektronicznej, do Biura Ministra, pełnej wersji zarządzeń organizacyjnych, kierowanych do podpisu Ministra Skarbu Państwa.

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”;

8) § 2 zarządzenia nr 8 Ministra Skarbu Państwa z dnia 10 marca 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”;

9) § 2 zarządzenia nr 14 Ministra Skarbu Państwa z dnia 18 czerwca 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”;

10) § 2 zarządzenia nr 18 Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2003 r. w spawie zmiany regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa, który brzmi:

„§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”;

11) § 2 zarządzenia nr 20 Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 września 2003 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego, który brzmi:

„§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”.

 

Minister Skarbu Państwa

Piotr Czyżewski

 

Załącznik 1. [ZARZĄDZENIE Nr 3 MINISTRA SKARBU PAŃSTWA z dnia 7 stycznia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa]

Załącznik do obwieszczenia
Ministra Skarbu Państwa
z dnia 20 października 2003 r.
(Dz. Urz. MSP Nr 2, poz. 2)

ZARZĄDZENIE Nr 3

MINISTRA SKARBU PAŃSTWA

z dnia 7 stycznia 2002 r.

w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80 poz. 717) oraz w związku z ustawą o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 oraz Nr 240, poz. 2055) zarządza się, co następuje:

§ 1

Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Skarbu Państwa określający zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2

1. W terminie 30 dni od daty wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych i delegatur Ministra Skarbu Państwa dostosują wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych do zakresów zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu Państwa i po ich zaopiniowaniu pod względem formalnoprawnym przez Departament Prawny przekażą je do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu.

2. Oryginał zatwierdzonego wewnętrznego regulaminu organizacyjnego przechowywany jest przez Biuro Ministra, zaś kopie przez właściwą komórkę organizacyjną, Departament Prawny oraz Biuro Kadr i Szkolenia (kopia wraz z kompletem aktualnych zakresów czynności pracowników).

§ 3

Traci moc zarządzenie nr 3 Ministra Skarbu Państwa z dnia 1 czerwca 2001 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Skarbu Państwa

Piotr Czyżewski

 

Załącznik do zarządzenia nr 3
Ministra Skarbu Państwa
z dnia 7 stycznia 2002 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

MINISTERSTWA SKARBU PAŃSTWA

Rozdział I

§ 1

1. Ministerstwo Skarbu Państwa, zwane dalej „Ministerstwem” jest urzędem administracji rządowej obsługującym Ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, działającym zgodnie z jego zarządzeniami, wytycznymi, decyzjami i poleceniami.

2. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej „Ministrem” kieruje Ministerstwem przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów, biur i delegatur.

3. Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 2 oraz innych pracowników Ministerstwa do podejmowania określonych decyzji w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.

4. Kierownictwo Ministerstwa Skarbu Państwa stanowią – Minister, Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu oraz Dyrektor Generalny.

5. W Ministerstwie odbywają się posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa Skarbu Państwa; zasady i tryb działania Kierownictwa Ministerstwa określa odrębne zarządzenie Ministra.

6. Podział kompetencji między Członkami Kierownictwa Ministerstwa określa odrębne zarządzenie Ministra.

Rozdział II

Zasady organizacji pracy

§ 2

Minister:

1. Akceptuje projekty:

a) ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów jak również innych dokumentów kierowanych przez Ministra Skarbu Państwa pod obrady Rady Ministrów lub jej Komitetu,

b) aktów prawnych kierowanych do Prezesa Rady Ministrów.

2. Wydaje:

a) rozporządzenia,

b) zarządzenia o charakterze wewnętrznym,

c) decyzje administracyjne.

3. Podpisuje:

a) korespondencję kierowaną do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków Sejmu i Senatu, Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Przewodniczących Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, wojewodów oraz w sprawach o zasadniczym znaczeniu,

b) imienne upoważnienia (pełnomocnictwa – dla sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dla osób zatrudnionych w Ministerstwie Skarbu Państwa na kierowniczych lub samodzielnych stanowiskach pracy – do podejmowania decyzji i składania oświadczeń woli w imieniu Ministra Skarbu Państwa w sprawach określonych w tych upoważnieniach/pełnomocnictwach,

c) odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie i oświadczenia senatorskie,

d) wnioski i wystąpienia o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz odznak resortowych.

§ 3

1. Dyrektor Generalny Ministerstwa Skarbu Państwa wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o służbie cywilnej oraz wynikające z odrębnych przepisów zadania i kompetencje kierownika urzędu.

2. Dyrektor Generalny Ministerstwa ustanawia komisje lub zespoły w przypadkach, w których taki obowiązek wynika z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

3. Dyrektor Generalny rozpatruje wnioski komórek organizacyjnych Ministerstwa lub delegatur Ministra o udzielenie przez Ministerstwo zamówienia publicznego lub o uruchomienie finansowania przez Ministerstwo zadania nie będącego zamówieniem publicznym.

§ 4

1. Departamentem, biurem, delegaturą Ministra kieruje dyrektor.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej i delegatury Ministra odpowiada za sprawne i efektywne realizowanie zadań określonych dla komórki organizacyjnej w niniejszym regulaminie.

§ 5

Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz delegaturami Ministra rozstrzyga Dyrektor Generalny.

§ 6

1. Departamenty, biura, delegatury Ministra przygotowują merytoryczne odpowiedzi i materiały oraz współdziałają z Biurem Ministra – przy przygotowywaniu niezbędnych materiałów, a także projektów pism i odpowiedzi, w związku z:

1) posiedzeniami Rady Ministrów i jej Komitetu oraz posiedzeniami komisji sejmowych i senackich, informacje z posiedzeń powinny być za pośrednictwem Biura Ministra przekazywane wszystkim zainteresowanym,

2) interpelacjami, zapytaniami, dezyderatami i innymi wystąpieniami posłów i senatorów.

2. Departamenty, biura, delegatury Ministra obowiązane są udostępniać do wiadomości innych komórek organizacyjnych Ministerstwa wszelkie opracowane przez nie dokumenty i informacje, mające ogólniejsze znaczenie lub mogące być przedmiotem zainteresowania innych komórek organizacyjnych.

3. Opinii Departamentu Prawnego i potwierdzenia formalno-prawnej zgodności z przepisami prawa wymagają:

1) projekty opracowywanych i uzasadnianych przez komórki organizacyjne aktów prawnych oraz aktów prawnych wnoszonych pod obrady Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów,

2) projekty umów i decyzji administracyjnych,

3) projekty pełnomocnictw i upoważnień,

4) projekty zarządzeń i decyzji administracyjnych Ministra,

5) materiały wpływające w ramach uzgodnień międzyresortowych.

4. Komórki organizacyjne i delegatur Ministra odpowiadają za celowość, gospodarność, rzetelność oraz prawidłowość prowadzonych przez siebie spraw i przygotowywanych materiałów.

5. Departament Prawny odpowiada za legalność przygotowywanych i opiniowanych rozstrzygnięć członków Kierownictwa Ministerstwa Skarbu Państwa.

6. Przy wykonywaniu zadań komórki organizacyjne i delegatury Ministra zobowiązane są do współpracy w drodze uzgodnień roboczych, opiniowania, udostępniania materiałów oraz prowadzenia wspólnych prac dla realizacji zadania.

7. (skreślony).

8. Komórki organizacyjne i delegatury Ministra zobowiązane są do gromadzenia, bieżącej aktualizacji i współpracy przy agregowaniu informacji o podmiotach nadzorowanych przez Ministra oraz o stanie mienia i obowiązków majątkowych Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministra.

9. (skreślony).

§ 7

Zadania sekretariatów komórek organizacyjnych i delegatur Ministra określają wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych i delegatur Ministra.

§ 8

1. Komórki organizacyjne Ministerstwa i delegatury Ministra pracują w Zintegrowanym Systemie Informatycznym Ministerstwa Skarbu Państwa.

2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa i delegatur Ministra nadzorują prawidłowe korzystanie ze Zintegrowanego Systemu Informatycznego i dbają o właściwe i terminowe zamieszczanie danych w zakresie właściwości komórek organizacyjnych.

3. Dyrektorzy komórek organizacyjnych i delegatur Ministra wskażą w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych osoby odpowiedzialne za administrowanie zasobami Zintegrowanego Systemu Informatycznego w zakresie zadań wykonywanych przez komórkę organizacyjną.

§ 9

1. Departamenty realizujące zadania z zakresu nadzoru nad podmiotami korzystającymi z pomocy publicznej lub zakwalifikowanymi do korzystania z takiej pomocy, są zobowiązane przedkładać dane do programu pomocy publicznej realizowanej przez Ministra Skarbu Państwa, z uwzględnieniem rodzaju i zakresu tej pomocy, Departamentowi Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej.

2. Departamenty realizujące zadania z zakresu nadzoru nad podmiotami podlegającymi przepisom ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1 poz. 2, Nr 43, poz. 221, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 162, poz. 1112, z 2001 r. Nr 5, poz. 45 oraz Nr 100, poz. 1080) oraz przepisom ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 oraz Nr 154, poz. 1799) zobowiązane są do monitorowania poziomu płac w nadzorowanych podmiotach i podejmowania stosownych działań w przypadku przekraczania dopuszczalnego wzrostu płac.

3. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz delegatury Ministra wnioskujące o udzielenie zamówienia publicznego lub o finansowanie zadania nie będącego zamówieniem publicznym zobowiązane są do:

1) uzasadniania merytorycznego potrzeby (celowości) udzielenia zamówienia lub finansowania zadania,

2) wskazania proponowanego trybu zawarcia umowy z uzasadnieniem,

3) wskazania źródła finansowania zamówienia lub zadania,

4) określenia przewidywanego kosztu realizacji zamówienia lub zadania.

4. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz delegatury Ministra, odpowiednio do powierzonego im zakresu zadań, są zobowiązane do udziału w obsłudze wszystkich czynności niezbędnych dla odpowiedniego przygotowania i realizacji decyzji w sprawach związanych z udzieleniem, wykonaniem i rozliczeniem wnioskowanego przez te komórki lub delegatury zamówienia publicznego lub z finansowaniem zadania nie będącego zamówieniem publicznym.

5. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz delegatury Ministra są zobowiązane do prowadzenia ewidencji podmiotów realizujących wnioskowane przez te komórki organizacyjne lub delegatury Ministra zamówienia publiczne albo zadania nie będące zamówieniami publicznymi oraz do gromadzenia opinii o merytorycznej jakości usług świadczonych przez takie podmioty.

Rozdział III

Organizacja Ministerstwa

§ 10

1. W skład Ministerstwa wchodzą:

1) Gabinet Polityczny Ministra, departamenty i biura powołane do realizacji zadań merytorycznych oraz zadań związanych z obsługą Ministerstwa zwane dalej komórkami organizacyjnymi, dla których ustala się następujące symbole literowe:

a) Gabinet Polityczny Ministra – GP,

b) Biuro Ministra – BM,

c) Departament Analiz i Prognoz – DAiP,

d) Departament Prywatyzacji I – DPR l,

e) Departament Prywatyzacji II – DPR II,

f) Departament Nadzoru Właścicielskiego I – DNW I,

g) Departament Nadzoru Właścicielskiego II – DNW II,

h) Departament Instytucji Finansowych – DIF,

i) Departament Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej – DRiPP'

j) Departament Reprywatyzacji i Udostępniania Akcji – DRiUA,

k) Departament Ewidencji i Gospodarki Mieniem Skarbu Państwa – DEiGMSP

I) Departament Prawny – DP,

m) Departament Zastępstwa Procesowego – DZP,

n) Departament Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych – DSOiOIN,

o) Departament Budżetu i Finansów – DBiF,

p) Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą – DIEiWZ,

q) Biuro Kadr i Szkolenia – BKiS,

r) Biuro Komunikacji Społecznej – BKS,

s) Biuro Informatyki – BI,

2) delegatury terenowe Ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, z siedzibą:

a) w Białymstoku dla województwa podlaskiego,

b) w Ciechanowie dla województwa mazowieckiego,

c) w Gdańsku dla województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego,

d) w Katowicach dla województwa śląskiego,

e) w Kielcach dla województwa świętokrzyskiego,

f) w Krakowie dla województwa małopolskiego,

g) w Lublinie dla województwa lubelskiego,

h) w Łodzi dla województwa łódzkiego,

i) w Poznaniu dla województwa wielkopolskiego i lubuskiego,

j) w Rzeszowie dla województwa podkarpackiego,

k) w Szczecinie dla województwa zachodniopomorskiego,

I) w Toruniu dla województwa kujawsko-pomorskiego,

ł) we Wrocławiu dla województwa dolnośląskiego i opolskiego.

2. Obsługę Ministerstwa zapewnia gospodarstwo pomocnicze „Zakład Obsługi”.

§ 11

1. Organizację oraz szczegółowy zakres działania komórki organizacyjnej oraz delegatury Ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa określa wewnętrzny regulamin organizacyjny.

2. Wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej, delegatury Ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz jego zmiany zatwierdza Dyrektor Generalny.

3. Wewnętrzny regulamin organizacyjny określa:

1) szczegółowe zadania komórki organizacyjnej Ministerstwa i delegatury Ministra wynikające z zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa lub z ustawy,

2) zadania jednostek organizacyjnych oraz kierowniczych i merytorycznych stanowisk pracy, ze szczegółowym określeniem i uprawnień do samodzielnego prowadzenia spraw,

3) zadania sekretariatu,

4) schemat organizacyjny komórki organizacyjnej Ministerstwa lub delegatury Ministra.

4. Struktura organizacyjna komórki organizacyjnej oparta jest o wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska pracy, przy czym za wydział uważa się minimum 5 osób (naczelnik plus czterech pracowników), a za zespół minimum trzy osoby.

5. Wydziałem kieruje i odpowiada za realizację jego zadań naczelnik.

6. Koordynacja prac zespołu może być powierzona głównemu specjaliście lub innemu pracownikowi w trybie indywidualnej decyzji dyrektora komórki organizacyjnej. Funkcja ta pełniona jest niezależnie od wykonywania zadań określonych dla stanowiska pracy, na którym zatrudniony jest koordynator.

7. Samodzielne stanowisko pracy jest podporządkowane bezpośrednio dyrektorowi/zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej.

§ 12

1. W zakresie czynności dla danego stanowiska pracy Dyrektor określa: zadania, obowiązki, uprawnienia, podporządkowanie i zastępstwo w czasie nieobecności.

2. Zakresy czynności po zaakceptowaniu ich przez Dyrektora komórki organizacyjnej lub Delegatury Ministra i podpisaniu przez pracowników przechowywane są w aktach osobowych pracownika prowadzonych przez Biuro Kadr i Szkolenia.

3. W przypadku zmian osobowych na stanowiskach pracy, przekazanie dokumentacji następuje na podstawie protokołu przekazania bezpośredniemu przełożonemu lub pracownikowi wyznaczonemu przez dyrektora komórki.

Rozdział IV

Zakres działania komórek organizacyjnych

§ 13

Gabinet Polityczny Ministra.

Do zadań Gabinetu Politycznego Ministra należą sprawy dotyczące współdziałania Ministra z parlamentem, administracją rządową, samorządową, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, wynikające z funkcji politycznych.

§ 14

Biuro Ministra:

1. Koordynuje realizację zadań i kompetencji Ministra Skarbu Państwa wynikających ze współpracy z Sejmem i Senatem oraz prace związane z przygotowywaniem dla Ministra Skarbu Państwa materiałów na posiedzenia Rady Ministrów i jej Komitetu oraz monitoruje realizację wynikających zobowiązań.

2. Opracowuje i ewidencjonuje akty prawne Ministra Skarbu Państwa dotyczące organizacji urzędu oraz wydaje Dziennik Urzędowy Ministra Skarbu Państwa.

3. Prowadzi obsługę posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa, kontroluje terminowość wykonywania podjętych postanowień.

4. Prowadzi we współpracy z Departamentem Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą, sprawy związane z organizacją oficjalnych spotkań oraz służbowych wyjazdów zagranicznych Członków Kierownictwa Ministerstwa.

5. Prowadzi bazę danych kandydatów do rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem.

6. Rozdziela i dekretuje napływającą do Ministra Skarbu Państwa korespondencję.

7. Przeprowadza na polecenie Ministra kontrole w zakresie właściwości Ministra zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1998 r. w sprawie zasad i trybu kontroli przeprowadzanej przez Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 23, poz. 121), monitoruje realizację wniosków i zaleceń pokontrolnych, opracowuje okresowe plany kontroli i sprawozdania z ich wykonania.

8. Monitoruje wnioski i zalecenia pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli realizowane przez komórki organizacyjne Ministerstwa, współpracuje z organami kontroli zewnętrznej i organami ścigania w zakresie realizacji zadań Ministra Skarbu Państwa.

9. Prowadzi czynności kontrolne i audytorskie wynikające z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 1365, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 112, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070 i Nr 100, poz. 1082).

10. Prowadzi postępowania wyjaśniające oraz udziela odpowiedzi w sprawach skarg i wniosków na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie Organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), koordynuje udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski rozpatrywane przez inne komórki organizacyjne.

11. Nadzoruje przestrzeganie przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wobec pracowników Ministerstwa.

12. Koordynuje realizację zadań delegatur terenowych Ministra w zakresie nie zastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych Ministerstwa.

§ 15

Departament Analiz i Prognoz:

1. Przygotowuje programy długookresowej polityki państwa w zakresie prywatyzacji, roczne kierunki prywatyzacji oraz sprawozdania i oceny ich realizacji.

2. Opracowuje założenia i zasady polityki własnościowej, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz przekształceń sektora komunalnego.

3. Gromadzi i przetwarza informacje związane z realizacją przekształceń własnościowych i prywatyzacji w sektorze państwowym i komunalnym, prowadzi monitorowanie prywatyzacji sektora państwowego.

4. Opracowuje metodologię i dokonuje analiz ekonomiczno-społecznych procesów przekształceń własnościowych oraz wybranych segmentów i instrumentów rynku kapitałowego w powiązaniu z procesami prywatyzacji.

5. Współpracuje z Głównym Urzędem Statystycznym, Komitetem Badań Naukowych oraz placówkami i instytucjami naukowo-badawczymi.

§ 16

Departament Prywatyzacji I prowadzi sprawy związane z:

1. Prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa.

2. Planowaniem Budżetu Prywatyzacji.

3. Prowadzeniem bazy danych i opracowywaniem statystyki prywatyzacji, również w zakresie działania Departamentu Prywatyzacji II.

4. Inicjowaniem, opiniowaniem i koordynacją działania Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie ochrony środowiska i zasobów naturalnych, w tym wynikające z ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229).

5. Zmianą warunków umowy prywatyzacyjnej wynikającą ze sprzedaży kolejnych pakietów akcji lub udziałów.

§ 16a

Departament Prywatyzacji II prowadzi sprawy związane z:

1. Prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa.

2. Prywatyzacją bezpośrednią przedsiębiorstw państwowych, dla których funkcje organu założycielskiego sprawuje Minister Skarbu Państwa.

3. Prywatyzacją bezpośrednią jednostek badawczo-rozwojowych.

4. Gromadzi dokumentację w archiwum Departamentu, również z zakresu działania Departamentu Prywatyzacji I.

5. Zmianą ceny lub wartości przedsiębiorstwa, o ile taka zmiana nie wynika z określonych w umowie prywatyzacyjnej warunków jej wprowadzenia.

6. Wyrażaniem zgody na umorzenie odroczonych opłat dodatkowych, jeżeli wartość umarzanej opłaty dodatkowej przekracza 500 000 zł.

7. Zmianą umowy prywatyzacyjnej wynikającą ze sprzedaży kolejnych pakietów akcji lub udziałów.

§ 17

Departament Nadzoru Właścicielskiego I prowadzi zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie podziałem na agregaty branżowe sprawy związane z:

1. Nadzorem założycielskim i właścicielskim, w tym w spółkach przyjętych w trybie przepisów ordynacji podatkowej i powstałych poprzez wniesienie mienia polikwidacyjnego.

2. Restrukturyzacją przedsiębiorstw i spółek z udziałem Skarbu Państwa.

3. Komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych.

4. Zmianą warunków umów prywatyzacyjnych oraz zmianą zakresu lub wysokości zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zwartych w związku z prywatyzacją pośrednią z wyłączeniem sytuacji gdy sprzedaż kolejnych pakietów akcji bądź udziałów wymaga zmiany warunków zawartej już umowy prywatyzacyjnej.

5. Zmianą wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego w umowach o wniesienie przedsiębiorstwa do spółki zawieranych w procesach prywatyzacji bezpośredniej.

§ 18

Departament Nadzoru Właścicielskiego II prowadzi zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie podziałem na agregaty branżowe sprawy związane z:

1. Nadzorem założycielskim i właścicielskim, w tym w spółkach przejętych w trybie przepisów ordynacji podatkowej i powstałych poprzez wniesienie mienia polikwidacyjnego.

2. Restrukturyzacją przedsiębiorstw i spółek z udziałem Skarbu Państwa,

3. Komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych.

4. Zmianą warunków umów prywatyzacyjnych oraz zmianą zakresu lub wysokości zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zawartych w związku z prywatyzacją pośrednią z wyłączeniem sytuacji gdy sprzedaż kolejnych pakietów akcji bądź udziałów wymaga zmiany warunków zawartej już umowy prywatyzacyjnej.

5. Zmianą wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego w umowach o wniesienie przedsiębiorstwa do spółki zawieranych w procesach prywatyzacji bezpośredniej (ostatnia zmiana).

§ 19

Departament Instytucji Finansowych:

1. Prowadzi sprawy związane z nadzorem założycielskim, restrukturyzacją i komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych, a także nadzorem właścicielskim, restrukturyzacją i prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa, w tym banków, instytucji ubezpieczeniowych i finansowych oraz spółek i przedsiębiorstw państwowych, zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie Skarbu Państwa podziałem na agregaty branżowe.

2. Wykonuje zadania wynikające z przepisów ustawy o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. z 1993 r. Nr 44, poz. 202, z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1997 r. Nr 30, poz. 164, Nr 47, poz. 298, Nr 30, poz. 164, z 2000 r. Nr 122, poz. 1319) oraz przepisów dotyczących innych funduszy, w których założycielem lub akcjonariuszem jest Skarb Państwa oraz zadania wynikające z uprawnień majątkowych Skarbu Państwa wobec spółek uczestniczących w programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych oraz w innych programach prowadzonych w Departamencie.

3. Prowadzi sprawy związane z nadzorem nad fundacjami Skarbu Państwa, w których Minister Skarbu Państwa jest fundatorem lub wykonuje funkcje ministra właściwego.

4. W zakresie określonym w pkt 1 prowadzi sprawy związane ze zmianą warunków umów prywatyzacyjnych oraz zmianą zakresu lub wysokości zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zawartych w związku z prywatyzacją.

§ 20

Departament Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej:

1. Wykonuje czynności związane z restrukturyzacją finansową przedsiębiorstw i spółek.

2. Opracowuje i prowadzi projekty kompleksowej restrukturyzacji wybranych branż i sektorów oraz koordynuje działania komórek organizacyjnych w zakresie rządowych programów restrukturyzacji.

3. Opracowuje, prowadzi oraz koordynuje projekty służące wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości.

4. Prowadzi zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie podziałem na agregaty branżowe sprawy związane z nadzorem założycielskim i właścicielskim.

5. Wykonuje obowiązki Ministra Skarbu Państwa wynikające z ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności na nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1177), w tym:

a) rozpatruje pod względem dopuszczalności udzielenie pomocy publicznej oraz przedstawia do decyzji właściwego Członka Kierownictwa Ministerstwa oraz Ministra Skarbu Państwa albo upoważnionego dyrektora delegatury Ministra wnioski przedsiębiorców, wraz z załączoną opinią co do dopuszczalności udzielenia pomocy, opinią merytoryczną w przedmiocie zasadności udzielenia pomocy wraz z projektem umowy/decyzji lub oświadczenia woli Ministra, sporządzonym przez komórkę merytoryczną sprawującą nadzór właścicielski lub założycielski,

b) opracowuje projekty programów pomocy publicznej udzielanej przez Ministra Skarbu Państwa,

c) monitoruje pomoc publiczną udzieloną przez Ministra Skarbu Państwa, przy czym komórka merytoryczna, która opiniowała wniosek przedsiębiorcy pod względem zasadności udzielania pomocy publicznej monitoruje realizację programu restrukturyzacji związanego z udzieloną pomocą i przekazuje ocenę wykonania tego programu do Departamentu Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej,

d) prowadzi sprawozdawczość w zakresie wynikającym z ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

6. Uczestniczy w pracach międzyresortowych komisji zajmujących się udzielaniem i opiniowaniem zamiaru udzielenia pomocy publicznej.

7. Rozpatruje pod względem dopuszczalności udzielenia pomocy publicznej oraz przedstawia do decyzji Ministerstwa Skarbu Państwa albo właściwego merytorycznie Członka Kierownictwa Ministerstwa Skarbu Państwa wnioski przedsiębiorców w zakresie udzielania pomocy publicznej w formie umarzania, odraczania terminu zapłaty lub rozkładania na raty wierzytelności Skarbu Państwa zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odrażania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 6, poz. 54), przekazywane są przez właściwe komórki merytoryczne Ministerstwa lub Delegatury Ministra wraz z załączoną merytoryczną opinią w przedmiocie zasadności udzielenia pomocy oraz stosownym projektem umowy lub oświadczenia woli Ministra.

§ 21

Departament Reprywatyzacji i Udostępniania Akcji:

1. W zakresie reprywatyzacji przygotowuje założenia programu i projekty aktów prawnych, niezbędnych do jego wdrożenia.

2. Opracowuje opinie w celu rozwiązywania indywidualnych problemów związanych z prywatyzacją mienia obciążonego roszczeniami reprywatyzacyjnymi.

3. Opracowuje opinie w sprawach związanych z wykonywaniem prawomocnych decyzji dotyczących zwrotu mienia przejętego w wyniku nacjonalizacji.

4. Opracowuje roczny plan finansowy środka specjalnego pn. „Fundusz Reprywatyzacji”, określającego przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej, wnioskuje, wydaje oraz rozlicza przyznane środki z „Funduszu Reprywatyzacji”.

5. Koordynuje i prowadzi sprawy związane z realizacją programu rekompensat.

6. W zakresie udostępniania akcji/udziałów nadzoruje ustawowy obowiązek nieodpłatnego udostępniania uprawnionym pracownikom, rolnikom i rybakom, w tym w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa i uczestniczących w programie NFI, a w szczególności:

a) współpracuje z Zarządami Spółek w sprawach dotyczących przygotowywania i podpisywania z uprawnionymi umów nieodpłatnego nabycia akcji/udziałów oraz sporządzania list osób uprawnionych oraz monitoruje ten proces,

b) prowadzi Rejestr Umów Nieodpłatnego Udostępniania Akcji oraz archiwizuje dokumentację przekazywaną ze spółek, związaną z procesem nieodpłatnego udostępniania akcji/ udziałów,

c) rozpatruje reklamacje obywateli uprawnionych do nieodpłatnego objęcia akcji/działów oraz prowadzi akcję informacyjną mającą na celu poszerzenie wiedzy potencjalnych akcjonariuszy o ich prawach i obowiązkach;

7. Monitoruje oraz opiniuje wykonywane zadań ustawowych oraz gospodarkę finansową Agencji Nieruchomości Rolnych oraz prowadzi sprawy z drugiej instancji w postępowaniu odwoławczym od decyzji prezesa Agencji i postępowaniu skargowym;

8. Przygotowanie projektu rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 1 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości.

§ 22

Departament Ewidencji i Gospodarki Mieniem Skarbu Państwa:

1. Prowadzi zbiorczą ewidencję majątku Skarbu Państwa w zakresie:

1) zbiorczej ewidencji mienia, w tym wierzytelności na podstawie danych z ewidencji podstawowych,

2) ewidencji akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach kapitałowych,

3) ewidencji podmiotów wykonujących prawa majątkowe Skarbu Państwa.

2. Opracowuje roczne sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa.

3. Ewidencjonuje umowy i koordynuje działania w zakresie prowadzenia przez domy i biura maklerskie rachunków papierów wartościowych spółek publicznych, z których prawa wykonuje Minister Skarbu Państwa.

4. Przechowuje, przyjmuje i wydaje z depozytu akcje, odcinki zbiorowe akcji oraz inne papiery wartościowe jak również dokumenty stwierdzające prawa do papierów wartościowych stanowiących własność Skarbu Państwa.

5. Prowadzi zbiorczą ewidencję mienia polikwidacyjnego, opracowuje zasady gospodarowania przejętym mieniem Skarbu Państwa, w stosunku do którego prawa majątkowe reprezentuje Minister Skarbu Państwa, koordynuje działania delegatur w tym zakresie.

6. Sporządza we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów roczne plany finansowe środka specjalnego pn. Fundusz Mienia Polikwidacyjnego, rozpatruje wskazane wnioski finansowane z Funduszu Mienia Polikwidacyjnego i Funduszu Gospodarowania Mieniem, zatwierdza rozliczenia finansowe z tych tytułów.

7. Rozpatruje wnioski oraz przygotowuje stanowisko Ministra w sprawach dotyczących wykreślenia hipoteki i zniesienia zastawów ustanowionych dla zabezpieczenia wierzytelności Skarbu Państwa na mieniu pozostałym po likwidacji.

7a. Rozpatruje i podejmuje decyzje w sprawie wniosków dłużników o umorzenie, odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie na raty spłaty wierzytelności Skarbu Państwa, których wartość przekracza 500 000 zł, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa.

8. Przygotowuje stanowisko Ministra w sprawach przeznaczenia mienia Skarbu Państwa, będącego w użytkowaniu likwidowanych jednostek i zakładów budżetowych.

9. Rozpatruje wnioski w sprawie dokonania darowizny lub wyposażania fundacji w nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa.

10. Prowadzi sprawy obejmujące nabywanie i rozporządzanie w imieniu Skarbu Państwa prawami do informacji geologicznych.

11. Prowadzi zbiorczą ewidencję stanu realizacji pozacenowych zobowiązań inwestorów wynikających z umów prywatyzacyjnych oraz zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zawartych w związku z prywatyzacją i koordynuje działania delegatur Ministra w tym zakresie.

11a. Przygotowuje propozycje merytorycznych rozstrzygnięć Ministra w przypadku:

a) zgłaszania przez delegatury Ministra wątpliwości w kwestii uznania za wykonane,

b) odwołań od uznania przez delegaturę Ministra za niewykonane lub nienależycie wykonane, pozacenowych zobowiązań inwestorów wynikających z umów określonych w pkt 11.

11b. Sporządza zbiorcze roczne sprawozdania z realizacji zobowiązań, wynikających z umów, o których mowa w pkt 11.

12. Rozpatruje powiadomienia państwowych osób prawnych, dotyczące zamiaru rozporządzenia składnikami majątku trwałego oraz wnioski dotyczące rozporządzania gruntami położonymi w granicach portów i przystani morskich.

13. Rozpatruje wnioski dotyczące interpretacji albo wzruszenia prawomocnych decyzji administracyjnych, wydanych na podstawie i w związku z ustawami:

1) z dnia 23.12.1988 r. o działalności gospodarczej z udziałem podmiotów zagranicznych (decyzje Prezesa Agencji do Spraw Inwestycji Zagranicznych),

2) z dnia 14.06.1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (decyzje Ministra Przekształceń Własnościowych oraz decyzje Ministra Skarbu Państwa).

14. Rozpatruje wnioski jednostek samorządów terytorialnych w sprawie przekazania mienia Skarbu Państwa oraz mienia będącego we władaniu państwowych osób prawnych.

15. Rozpatruje odwołania od decyzji administracyjnych wydanych przez wojewodów w sprawach przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego mienia Skarbu Państwa oraz obsługuje prace Komisji do spraw opiniowania odwołań od decyzji administracyjnych wydawanych przez wojewodów w sprawach przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego mienia Skarbu Państwa oraz mienia będącego we władaniu państwowych osób prawnych.

§ 23

Departament Prawny:

1. Wykonuje obsługę prawną Kierownictwa Ministerstwa i urzędu Ministra.

2. Opiniuje za zgodność z obowiązującymi zasadami techniki legislacyjnej projekty normatywnych aktów prawnych opracowanych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Ministerstwa i przez organy administracji publicznej, przekazane do uzgodnień jako dokumenty rządowe.

3. Opracowuje projekty stanowisk Rządu do projektów normatywnych aktów prawnych na podstawie uwag przedstawionych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne.

4. Opiniuje projekty aktów wewnętrznych.

5. Opiniuje pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa – projekty:

1) decyzji administracyjnych Ministra Skarbu Państwa,

2) jednostronnych oświadczeń woli Ministra Skarbu Państwa,

3) umów.

6. Opinii Departamentu Prawnego nie wymagają projekty pełnomocnictw, umów oraz innych dokumentów sporządzone zgodnie z wzorem zaopiniowanym przez Departament Prawny i zaakceptowanym przez właściwego Członka Kierownictwa Ministerstwa.

7. Prowadzi uzgodnienia w zakresie przyjęcia urzędowej wykładni prawa z innymi organami administracji rządowej.

8. Dokonuje ocen skuteczności funkcjonowania prawa w obszarze kompetencji Ministra Skarbu Państwa.

§ 24

Departament Zastępstwa Procesowego:

1. Wykonuje w imieniu i w zakresie działania Ministra Skarbu Państwa zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym i innymi organami orzekającymi, na wniosek i we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Skarbu Państwa oraz w sprawach, w których Minister Skarbu Państwa przyjął na podstawie ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 493, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741, Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26) wykonywanie zastępstwa procesowego.

2. W ramach wykonywania zastępstwa procesowego:

1) wydaje opinie w sprawie wniosków o wszczęcie postępowania sądowego,

2) wydaje opinie na podstawie oceny stanu prawnego przed wszczęciem postępowania sądowego i w jego toku co do zasadności zawarcia przez Skarb Państwa ugody, z uwagi na przemawiający za taką decyzją interes Skarbu Państwa,

3) przygotowuje projekty rozstrzygnięć co do przyjęcia i wykonywania przez Ministra Skarbu Państwa zastępstwa procesowego na podstawie art. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa,

4) przygotowuje pisma procesowe,

5) przygotowuje dla właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa informacje o wynikach prowadzonych procesów oraz o przyczynach zapadłych rozstrzygnięć,

6) wykonywanie czynności związanych z uzyskiwaniem tytułów wykonawczych.

§ 25

Departament Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych:

1. Prowadzi sprawy związane z nadzorem właścicielskim i prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie Skarbu Państwa podziałem na agregaty branżowe.

2. Wykonuje zadania wynikające z ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 1999 r. Nr 80, poz. 903, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250 i Nr 89, poz. 972).

3. Wykonuje zadania wynikające z kompetencji Ministra w odniesieniu do:

Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, Agencji Mienia Wojskowego.

4. W zakresie wykonywania zadań obronnych oraz na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa:

1) organizuje wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Skarbu Państwa, przez podporządkowane i nadzorowane podmioty, jednostek i komórki organizacyjne oraz przedsiębiorców,

2) zapewnia zachowanie ciągłości realizacji zadań gospodarczo-obronnych w prowadzonych procesach prywatyzacyjnych,

3) opracowuje i aktualizuje resortowy program mobilizacji gospodarki na czas zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i wojny,

4) opracowuje we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa – na podstawie Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej – „Plan operacyjnego funkcjonowania MSP” na czas zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego i wojny),

5) planuje i nadzoruje realizację prac związanych z ochroną przemysłu, ochroną ppoż. oraz terenami geodezyjnie zamkniętymi.

5. Organizuje ochronę informacji niejawnych i kontroluje jej przestrzeganie zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 i z 2000 r. Nr 12, poz. 136); prowadzi kancelarię tajną.

§ 26

Departament Budżetu i Finansów:

1. Prowadzi obsługę finansowo-księgową budżetu urzędu Ministra.

2. Sporządza bilans Ministerstwa.

3. Sporządza sprawozdawczość: wynikającą z ustawy o finansach publicznych i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, sprawozdawczość wynikającą z przepisów o ubezpieczeniach społecznych pracowników oraz sprawozdawczość i deklaracje podatkowe.

4. Prowadzi obsługę finansowo-księgową środków specjalnych i innych środków pozabudżetowych pozostających w dyspozycji Ministra.

5. Opiniuje projekty i prowadzi rejestr umów będących źródłem zobowiązań i należności finansowych Ministerstwa, dochodów budżetu, środków specjalnych i przychodów z prywatyzacji.

6. Sprawuje nadzór nad przebiegiem postępowań o zamówienie publiczne.

7. Przygotowuje oświadczenia Ministra Skarbu Państwa o umorzeniu wierzytelności Skarbu Państwa, przekraczającej wartość 500 000 zł.

8. Prowadzi syntetyczną i analityczną księgowość należności i przychodów wynikających te stosunków prawnych, których stroną jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra.

§ 27

Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą:

1. Prowadzi sprawy związane z procesem integracji Polski ze Wspólnotami Europejskimi, w tym obsługuje udział przedstawiciela Ministerstwa w Komitecie Integracji Europejskiej.

2. Realizuje zadania Ministerstwa wynikające z członkostwa Polski z Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz monitoruje realizację zobowiązań Polski wynikających z porozumień o ustanowieniu Światowej Organizacji Handlu.

3. Opiniuje projekty aktów prawnych oraz dokumentów rządowych pod kątem ich zgodności z zobowiązaniami międzynarodowymi Polski.

4. Prowadzi sprawy związane z udziałem przedstawiciela Ministerstwa w Komitecie Polityki Ubezpieczeń Eksportowych.

5. Koordynuje wykorzystanie przez Ministerstwo środków pomocy zwrotnej (pożyczka Banku Światowego) i środków bezzwrotnych linii europejskich.

6. Koordynuje realizację programu Wspomagania Inicjatyw Prywatyzacyjnych we współpracy z delegaturami Ministerstwa.

7. Redaguje informacje dotyczące współpracy Ministerstwa z partnerami zagranicznymi w zakresie prywatyzacji oraz przygotowuje materiały informacyjne na temat działalności Ministerstwa na potrzeby instytucji i organizacji międzynarodowych.

8. Prowadzi obsługę merytoryczną oraz protokolarną członków kierownictwa w zakresie kontaktów zagranicznych, w tym wyjazdów i spotkań z partnerami zagranicznymi.

9. Prowadzi obsługę służbowych wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa.

§ 28

Biuro Kadr i Szkolenia:

1. Realizuje politykę kadrową oraz obsługuje wszystkie sprawy związane z zatrudnieniem w Ministerstwie; sporządza umowy o pracę oraz dokumentację zmian wynikających ze stosunku pracy członków korpusu służby cywilnej oraz pozostałych pracowników.

2. Przygotowuje dokumentację orderów, odznaczeń i wyróżnień pracowników przedsiębiorstw, dla których organem założycielskim jest Minister Skarbu Państwa oraz dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek z udziałem Skarbu Państwa.

3. Prowadzi rejestr pełnomocnictw.

4. Planuje i kontroluje zatrudnienie oraz poziom płac, administruje funduszem wynagrodzeń we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów oraz sporządza sprawozdania w tym zakresie.

5. Opracowuje plany, organizuje i dokumentuje szkolenia, praktyki, staże krajowe i zagraniczne osób zatrudnionych w Ministerstwie Skarbu Państwa; prowadzi kształcenie ustawiczne członków korpusu służby cywilnej.

6. Przygotowuje przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, prowadzi dokumentację i bazę pytań egzaminacyjnych.

7. Organizuje wypoczynek i rekreację pracowników i ich rodzin, planuje budżet w tym zakresie oraz sprawuje nadzór nad środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów, współpracuje oraz obsługuje prace Komisji ds. Socjalnych Ministerstwa Skarbu Państwa.

8. Współdziała z Lecznicą Rządową w sprawach opieki lekarskiej dla osób zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach pracy oraz współpracuje w sprawach badań wstępnych, okresowych i kontrolnych pracowników Ministerstwa z wybranym zakładem opieki lekarskiej.

§ 29

Biuro Komunikacji Społecznej:

1. Koordynuje i prowadzi politykę informacyjną i promocyjną Ministerstwa Skarbu Państwa.

2. Koordynuje działania związane z prezentacją polityki Ministra Skarbu Państwa, w tym współpracuje z przedstawicielami mediów oraz zamieszcza odpowiednie informacje w Internecie.

3. Przygotowuje przeglądy prasy oraz opracowania problemowe, analizuje treści dotyczące działalności Ministerstwa na bazie materiałów radiowych i telewizyjnych.

4. Przygotowuje w porozumieniu z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa komunikaty i stanowiska Ministra.

§ 30

Biuro Informatyki:

1. Koordynuje działania służące aktualizacji i rozwojowi całościowego programu informatyzacji Ministerstwa, w tym kieruje i nadzoruje procesy budowy, rozwoju, ochrony i eksploatacji Zintegrowanego Systemu Informatycznego Ministerstwa.

2. Zarządza wszystkimi zasobami sieci komputerowej i Zintegrowanego Systemu Teleinformatycznego Ministerstwa.

3. Tworzy zabezpieczenia organizacyjne i systemowe w zakresie ochrony i bezpieczeństwa zasobów informatycznych Ministerstwa oraz nadzoruje ich realizacje i przestrzeganie.

4. Nadzoruje i koordynuje działania innych komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie dysponowania środkami finansowymi przeznaczonymi na informatyzację, wydatkami na utrzymanie i rozwój systemów informatycznych.

5. Realizuje zamówienia komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie wyposażenia w sprzęt, oprogramowania, dostępu do danych, rejestracji i przetwarzania danych (ustalanie sposobów realizacji w uzgodnieniu z komórkami organizacyjnymi).

6. Obsługuje techniczne udostępnianie danych gromadzonych w bazach danych innych instytucji zewnętrznych pozyskiwanych przez komórki Ministerstwa.

7. Koordynuje działania związane z budową i eksploatacją struktury internetowej Ministerstwa obejmującej wymianę danych z delegaturami i innymi jednostkami centralnymi.

8. Nadzoruje i koordynuje działania w zakresie szkoleń informatycznych pracowników Ministerstwa.

Rozdział V

Delegatury Ministra

§ 31

1. Delegatury Ministra wykonują czynności związane z realizacją zadań należących do kompetencji dyrektorów delegatur w zakresie określonym w przepisach art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) oraz wykonują zadania przekazane przez Ministra w postanowieniach § 32 regulaminu.

2. Zakres zadań delegatur Ministra obejmuje również inne, niż określone w ust. 1, czynności przekazane przez Ministra w drodze odrębnych aktów wewnętrznych.

3. Delegaturom Ministra przekazuje się następujące zadania do wykonania:

1) wyrażanie zgody na sprzedaż przedsiębiorstwa na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 48 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 32, poz. 184, Nr 98, poz. 603, Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 40, poz. 400 i Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 15, poz. 180, Nr 26, poz. 306, Nr 31, poz. 383, Nr 60, poz. 703, Nr 84, poz. 948 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 63, poz. 637, Nr 72, poz. 745, Nr 76, poz. 807 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253),

2) wyrażanie zgody na wniesienie przedsiębiorstwa do spółki na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 49 ust. 1 i art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,

3) wykonywanie, bez konieczności uzyskiwania odrębnej zgody Ministra, praw i obowiązków wynikających z umów skutkujących i związanych z wniesieniem przedsiębiorstwa do spółki, zawartych w procesie likwidacji przedsiębiorstw państwowych w celu prywatyzacji oraz w procesie prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstw oraz umarzania i zwalniania z długów wynikających z tych umów, z wyłączeniem wykonywania praw z akcji/udziałów Skarbu Państwa w spółce oraz decyzji wynikających z tych praw, w tym zmniejszenia wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego do spółki w postaci przedsiębiorstwa,

4) nadzorowanie zobowiązań pozacenowych powstałych w wyniku prywatyzacji i wynikających z innych umów, niż umowy prywatyzacyjne,

5) opiniowanie wniosków kierowanych do Ministra w sprawach: zmniejszenia ceny lub wartości przedsiębiorstwa, umarzania odroczonych opłat dodatkowych, umarzania akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa w spółce oraz w przypadku umów, o których mowa w pkt 3 i 4 – zmniejszenia wartości przedmiotu umowy, umarzania i zwalniania z długów wobec Skarbu Państwa wynikających z tych umów, jeżeli wartość tych czynności przekracza 500 000 zł,

6) rozpatrywanie i podejmowanie decyzji w sprawie umarzania, odraczania terminu zapłaty lub rozkładania na raty wierzytelności Skarbu Państwa, zgodnie z rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 16 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa, do kwoty nie przekraczającej 500 000 zł,

7) wykonywanie w imieniu Ministra Skarbu Państwa, bez konieczności uzyskiwania odrębnej zgody Ministra, praw i obowiązków wynikających z umów o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania i umów sprzedaży przedsiębiorstwa, zawartych w procesie Iikwidacji przedsiębiorstw państwowych w celu prywatyzacji oraz w procesie prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstw państwowych, w tym zwolnienie z długu w wysokości odroczonej części opłat dodatkowych z pierwszych ośmiu kwartałów obowiązywania umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania do kwoty nie przekraczającej 500 000 zł oraz zmniejszenie wartości przedsiębiorstwa określonej w umowie o oddanie przedsiębiorstwa od odpłatnego korzystania i ceny określonej w umowie sprzedaży, o ile takie zmniejszenie zostało przewidziane w umowie i umowa określa warunki jego dokonania, w szczególności jest ono wynikiem zbycia nieruchomości w trakcie realizacji umowy o oddanie przedsiębiorstwa od odpłatnego korzystania,

8) reprezentowanie Ministra Skarbu Państwa we wszczętych od dnia 1 lipca 2002 r. sprawach spadków przypadających Skarbowi Państwa na zasadzie art. 935 § 3 Kodeksu cywilnego, w tym w zakresie długów spadkowych oraz w sprawach darowizn, z zastrzeżeniem kompetencji przyznanych starostom wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej oraz konsulom,

9) wykonywania zastępstwa procesowego w postępowaniach upadłościowych i układowych.

4. Delegatury dokonują samodzielnie wydatków publicznych. Dokonywanie i rozliczanie wydatków następuje w trybie określonym w odrębnym zarządzeniu.

Minister Skarbu Państwa

Piotr Czyżewski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-11-12
  • Data wejścia w życie: 2003-11-12
  • Data obowiązywania: 2003-11-12
  • Dokument traci ważność: 2004-09-28
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA