REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 3 poz. 8

OBWIESZCZENIE PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO

z dnia 10 lutego 2010 r.

w sprawie wytycznych do opracowania regulaminu pracy bocznicy kolejowej, sporządzanego przez jej użytkownika

Tekst pierwotny

§ 1

Ustala się warunki:

– techniczne,

– organizacyjne,

– prowadzenia ruchu kolejowego,

– obsługi punktów ładunkowych,

jakie powinny być zawarte w regulaminie pracy bocznicy kolejowej, sporządzanym przez jej użytkownika.

§ 2

Każdy użytkownik bocznicy kolejowej zobowiązany jest do sporządzenia i posiadania aktualnego regulaminu pracy bocznicy kolejowej, zgodnego ze stanem rzeczywistym, uzgodnionego w zakresie techniczno-ruchowym z zarządcą/ami infrastruktury kolejowej, z którego/ych torami bocznica jest połączona.

§ 3

Regulamin pracy bocznicy kolejowej, zwany dalej w skrócie „regulaminem” – jest to ustalony w formie opracowanego i zatwierdzonego przez użytkownika bocznicy kolejowej dokumentu, zbiór zasad i wymagań dla bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego ze stacji obsługującej na bocznicę i odwrotnie, określający wymogi w zakresie obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz wskazujący sposoby bezpiecznego wykonywania ruchu kolejowego na bocznicy, z uwzględnieniem obostrzeń techniczno-ruchowych wynikających z warunków miejscowych na danej bocznicy kolejowej oraz postanowień przepisów wewnętrznych.

§ 4

Regulamin powinien zawierać w szczególności:

1) postanowienia ogólne, dotyczące:

– podstawy prawnej i celu opracowania regulaminu,

– prawnej eksploatacji bocznicy kolejowej,

– zakresu obowiązywania regulaminu,

– użytkownika bocznicy kolejowej,

– współużytkowników bocznicy kolejowej,

– przeznaczenia bocznicy kolejowej,

– zakresu stosowania własnych przepisów wewnętrznych, zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,

– zakresu stosowania przepisów wewnętrznych, jeżeli zostały one pozyskane od zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którym/i bocznica kolejowa jest połączona lub przewoźnika/ów kolejowego/ych obsługującego/ch bocznicę;

2) opis techniczny bocznicy kolejowej:

– położenie bocznicy kolejowej ze wskazaniem miejsca odgałęzienia od linii kolejowej, z którą bocznica jest połączona,

– okręgi nastawcze i posterunki ruchu oraz ich obsada,

– lokalizacja punktu/ów zdawczo-odbiorczego/ych,

– tory bocznicowe – ich układ, numerację, przeznaczenie, długości ogólne i użyteczne (ze wskazaniem „od – do”), pojemność oraz ich pochylenia podłużne,

– rodzaje i typy rozjazdów oraz skrzyżowań torów, położenie zasadnicze rozjazdów w torach, sposób przestawiania zwrotnic rozjazdów,

– wykolejnice, ich położenie zasadnicze i sposób ich nastawiania,

– uzależnienia zwrotnic rozjazdów i wykolejnic,

– przyporządkowanie zwrotnic rozjazdów i wykolejnic do okręgów nastawczych,

– urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym,

– kolejowe obiekty inżynieryjne,

– przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych w poziomie szyn,

– oświetlenie bocznicy kolejowej,

– punkty ładunkowe,

– urządzenia ładunkowe,

– wagi wagonowe,

– bramy kolejowe,

– skrajnie budowli i taboru oraz skrajniki,

– lokalizacja budowli lub urządzeń, dla których nie jest zachowana skrajnia budowli,

– sygnały, wskaźniki i tablice,

– urządzenia i środki trakcyjne,

– tabor kolejowy własny lub dzierżawiony oraz tabor kolejowy specjalny, urządzenia i środki jego utrzymania,

– środki łączności;

3) zasady prowadzenia ruchu kolejowego między bocznicą kolejową, a torami zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którymi bocznica kolejowa jest połączona, opracowane w oparciu o przepisy dotyczące tego zagadnienia obowiązujące u zarządcy infrastruktury kolejowej;

4) warunki techniczne obsługi bocznicy kolejowej:

– podstawianie wagonów na bocznicę kolejową,

– liczba obsług i czas ich wykonywania,

– masa hamująca składów manewrowych,

– dopuszczalny nacisk osi na szynę,

– ograniczenia w kursowaniu pojazdów kolejowych,

– ruch lokomotyw przewoźników kolejowego po torach bocznicy kolejowej,

– ruch lokomotyw użytkownika bocznicy po torach zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którym/i bocznica kolejowa jest połączona;

5) warunki prowadzenia pracy manewrowej na bocznicy kolejowej:

– podział bocznicy kolejowej na rejony manewrowe,

– maksymalne prędkości jazd manewrowych pojazdów kolejowych po torach bocznicy kolejowej,

– dozwolone sposoby wykonywania pracy manewrowej,

– usytuowanie pojazdów trakcyjnych (lokomotyw) w składzie manewrowym,

– sprzęganie i rozprzęganie wagonów i lokomotyw,

– obsada drużyn trakcyjnych i ich wyposażenie,

– obsada drużyn manewrowych i ich wyposażenie,

– jazdy manewrowe przez przejazdy i przejścia dla pieszych w poziomie szyn,

– dozwolona liczba wagonów przetaczanych w jednej grupie manewrowej bez obsadzania hamulców ręcznych lub włączania hamulców zespolonych,

– przetaczanie taboru kolejowego siłą ludzką, przy użyciu ciągników drogowych lub podciągarek wagonów,

– układanie dróg przebiegu dla manewrów oraz przekładanie zwrotnic rozjazdów,

– gospodarka płozami hamulcowymi i ich użytkowanie,

– zabezpieczenie taboru kolejowego przed zbiegnięciem;

6) organizację wykonywania pracy manewrowej na bocznicy kolejowej:

– planowanie i organizowanie pracy manewrowej,

– zadania w zakresie wykonywania pracy manewrowej,

– czynności ładunkowe oraz zasady obsługi punktów ładunkowych bocznicy,

– ważenie wagonów,

– praca manewrowa w złych warunkach atmosferycznych i zimowych,

– warunki zachowania bezpieczeństwa pracowników i taboru kolejowego w czasie wykonywania pracy manewrowej i obsługi punktów ładunkowych;

7) organizację obsługi punktu/ów zdawczo-odbiorczego/ych:

– przyjmowanie wagonów na punkcie/tach zdawczo-odbiorczym/ch,

– przekazywanie wagonów po wykonaniu czynności ładunkowych na punkt/y zdawczo-odbiorczy/e;

8) zagadnienia dotyczące przewozu koleją towarów niebezpiecznych:

– charakterystyka towarów niebezpiecznych przewożonych transportem kolejowym na terenie bocznicy kolejowej,

– postępowanie z towarami niebezpiecznymi na bocznicy kolejowej,

– kwalifikacje i szkolenia pracowników uczestniczących w procesie przewozu koleją towarów niebezpiecznych oraz obsłudze urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych,

– wyposażenie i oznakowanie taboru kolejowego;

9) nadzór nad stanem technicznych i utrzymaniem obiektów i urządzeń infrastruktury kolejowej bocznicy, przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego;

10) wymagania kwalifikacyjne dla pracowników związanych z transportem kolejowym na bocznicy (łącznie z pracami związanymi z utrzymaniem infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy);

11) obowiązki pracowników związanych z pracą transportu kolejowego bocznicy (dla poszczególnych stanowisk pracy związanych bezpośrednio z realizowanym na bocznicy ruchem kolejowym oraz z pracą ładunkową wagonów kolejowych);

12) postępowania w razie wypadku z ludźmi lub wypadku z taborem kolejowym;

13) wykaz adresów i numerów telefonów zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z torami którego/ych bocznica kolejowa jest połączona oraz przewoźnika/ów kolejowego/ych obsługującego/ych bocznicę kolejową;

14) postanowienia końcowe, w tym:

– rozdzielnik regulaminu,

– obowiązek wprowadzania zmian i uzupełnień w treści regulaminu,

– obowiązek przyjęcia treści regulaminu do wiadomości i stosowania;

15) skorowidz zmian i uzupełnień treści regulaminu;

16) załączniki do regulaminu, stanowiące:

– plan schematyczny bocznicy kolejowej z naniesionymi wymaganymi danymi, określonymi w § 4 pkt 2 oraz kilometrację charakterystycznych punktów, urządzeń i obiektów,

– plan schematyczny urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, które winny być uzgodnione z zarządcą/ami infrastruktury kolejowej, z którego/ych torami bocznica kolejowa jest połączona.

§ 5

Regulamin pracy bocznicy kolejowej winien uwzględniać zakres zagadnień określonych w § 4 obwieszczenia, obowiązujący dla danej bocznicy kolejowej.

§ 6

1. Z postanowieniami regulaminu pracy bocznicy kolejowej powinni zostać zapoznani pracownicy: użytkownika bocznicy kolejowej, licencjonowanego/ych przewoźnika/ów kolejowego/ych lub innego podmiotu dokonującego kolejowej obsługi bocznicy oraz czynności związane z utrzymaniem infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy.

2. Użytkownik bocznicy kolejowej zobowiązany jest prowadzić rejestr osób, które zapoznały się z treścią regulaminu, potwierdzając przyjęcie jego postanowień do wiadomości i stosowania.

 

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Wiesław Jarosiewicz

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2010-02-26
  • Data wejścia w życie: 2010-02-26
  • Data obowiązywania: 2010-02-26
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA