REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 44

ZARZĄDZENIE NR 29
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 21 listopada 2025 r.

w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg o znaczeniu obronnym

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889) w związku z § 4 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1660) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Drogi o znaczeniu obronnym buduje lub przebudowuje się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418, 1080 i 1535), uwzględniając dodatkowo wymagania techniczno-obronne, które określają parametry związane z:

1) klasą drogi,

2) szerokością pasa ruchu,

3) szerokością poboczy,

4) minimalnym promieniem łuku kołowego,

5) minimalnym promieniem krzywej wypukłej i wklęsłej niwelety jezdni,

6) minimalną wysokością skrajni jezdni,

7) klasą obciążenia pojazdami samochodowymi drogowego obiektu inżynierskiego

- określone w tabeli nr 1 w załączniku nr 1 do zarządzenia.

§ 2.

Zarządca drogi o oznaczeniu obronnym uzgadnia z terenowym organem administracji wojskowej punkty krytyczne, w których stosuje się parametry pojazdu miarodajnego określonego w tabeli nr 2 i na rysunku w załączniku nr 1 do zarządzenia.

§ 3.

Zarządca drogi o znaczeniu obronnym uzgadnia z terenowym organem administracji wojskowej potrzebę i zakres zastosowania rozwiązań służących mobilności i kontrmobilności.

§ 4.

Drogowe odcinki lotniskowe w ciągach dróg o znaczeniu obronnym projektuje się zgodnie z Normą Obronną dotyczącą nawierzchni drogowych odcinków lotniskowych.

§ 5.

Miejsca obsługi podróżnych określone w wykazie dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków, o którym mowa w art. 4a ust 2 ustawy, buduje lub przebudowuje się uwzględniając wymagania techniczno-obronne określone w załączniku nr 2 do zarządzenia.

§ 6.

1. Do budowy lub przebudowy drogi o znaczeniu obronnym, jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia:

1) został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,

2) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania innych robót budowlanych,

3) zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu lub opracowanie projektu i wykonanie robót budowlanych

- stosuje się przepisy dotychczasowe.

2. Przez projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

1) projekt budowlany - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi o znaczeniu obronnym jest wymagane opracowanie projektu budowlanego;

2) projekt budowlany, projekt zagospodarowania działki lub terenu albo odpowiednio szkice lub rysunki - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym nie jest wymagane opracowanie projektu budowlanego.

§ 7.

Traci moc zarządzenie Ministra Infrastruktury nr 21 z dnia 4 czerwca 2024 r. w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg publicznych o znaczeniu obronnym (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 28).

§ 8.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: D. Klimczak


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Załącznik 1. [Parametry drogi i parametry pojazdu miarodajnego]

Załączniki do zarządzenia Ministra
Infrastruktury nr 29 z dnia 21 listopada
2025 r. (Dz. Urz. MI poz. 44)

Załącznik nr 1

Tabela nr 1. Parametry drogi

Lp.

Parametr drogi

j.m.

Wymagania techniczno-obronne

PSDP1)

USDP2)

1

Klasa

-

A, S, GP, G

G

Z, L, D

2

Szerokość pasa ruchu na odcinku prostym

m

3,50 (3,753))

3,50 (3,00 lub 3,25)4)

3,50 lub 3,25 lub 3,005)

3

Szerokość pobocza

-

na drodze zamiejskiej klasy G lub Z o szerokości pasa ruchu wynoszącej 3,50 m projektuje częściowo o nawierzchni twardej (opaska zewnętrzna) i częściowo o nawierzchni gruntowej

4

Minimalny promień łuku kołowego

w planie jezdni (łuku poziomego)

m

25

5

Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety jezdni

Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety jezdni

m

1 500

1 000

600

600

6

Minimalna wysokość skrajni jezdni

m

4,60 (5,006))

7

Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi drogowego obiektu inżynierskiego

-

I

1) Podstawowa sieć dróg na potrzeby obronne państwa.

2) Uzupełniająca sieć dróg na potrzeby obronne państwa.

3) Dotyczy wyłącznie drogi klasy A.

4) Dopuszcza się w trudnych warunkach po uzgodnieniu z terenowym organem administracji wojskowej.

5) Określa terenowy organ administracji wojskowej.

6) Dotyczy wyłącznie drogi klasy A lub S.

Tabela nr 2. Parametry pojazdu miarodajnego

Długość pojazdu Lpoj.

Szerokość pojazdu Wpoj.

Zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu

Minimalny zewnętrzny promień skrętu

Wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu

Projektowy promień skrętu

25,030 m

3,672 m

33,870 m

32,870 m

25,400 m

25,000 m

Użyte w tabeli określenia oznaczają:

1) długość pojazdu Lpoj. - odległość między skrajnymi punktami pojazdu mierzona równolegle do jego osi podłużnej; definicję tę stosuje się również do pojazdów przegubowych składających się z minimum dwóch segmentów;

2) szerokość pojazdu Wpoj. - odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu mierzona równolegle do płaszczyzny jezdni;

3) zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

4) minimalny zewnętrzny promień skrętu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny ślad kół pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

5) wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, wewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

6) projektowy promień skrętu - minimalny promień wyokrąglenia do projektowania wewnętrznej krawędzi elementów infrastruktury drogowej, który wynika z korytarza ruchu danego pojazdu.

Rysunek. Korytarz ruchu pojazdu miarodajnego

image

Załącznik 2. [WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DO STOSOWANIA PRZY BUDOWIE LUB PRZEBUDOWIE MIEJSC OBSŁUGI PODRÓŻNYCH (MOP)]

Załącznik nr 2

WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DO STOSOWANIA PRZY BUDOWIE LUB PRZEBUDOWIE MIEJSC OBSŁUGI PODRÓŻNYCH (MOP)

1. MOP oraz jego połączenie z jezdnią główną projektuje się w sposób umożliwiający ruch oraz postój pojazdu miarodajnego.

2. Postój pojazdu miarodajnego zapewnia się poprzez wydzielenie placu postojowego w ramach stanowisk postojowych dla samochodów cywilnych, o minimalnej szerokości 40 m i długości 150 m.

3. Plac postojowy powinien być pozbawiony przeszkód, w szczególności w postaci konstrukcji wsporczych urządzeń do oświetlenia, roślinności, znaków pionowych oraz krawężników wyniesionych ponad 8 cm ponad poziom powierzchni przeznaczonej do ruchu lub postoju pojazdów.

4. MOP wyposaża się w szczególności w:

1) skrzynki elektryczne z minimum 4 gniazdami z zasilaniem 230V w odległościach co 50 m;

2) skrzynki elektryczne z minimum 2 gniazdami z zasilaniem 380V w odległościach co 50 m;

3) minimum 4 gniazda z zasilaniem 24V AC w odległościach co 50 m;

4) listwy uziemiające.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-11-24
  • Data wejścia w życie: 2025-11-25
  • Data obowiązywania: 2025-11-25
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA