REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 29

DECYZJA NR 96
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 15 maja 2017 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Zatwierdza się statut Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

2. Statut, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do decyzji.

§ 2.

Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Błaszczak

Załącznik 1. [STATUT CENTRALNEGO LABORATORIUM KRYMINALISTYCZNEGO POLICJI]

Załącznik do decyzji nr 96 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 15 maja 2017 r. (poz. 29)

STATUT
CENTRALNEGO LABORATORIUM KRYMINALISTYCZNEGO POLICJI

I. Postanowienia ogólne

§ 1. Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, zwane dalej „CLKP”, jest instytutem badawczym działającym w szczególności na podstawie:

1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202);

2) ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, z późn. zm.2));

3) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 2010 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji (Dz. U. poz. 1227);

4) niniejszego statutu;

5) regulaminu organizacyjnego CLKP.

§ 2. 1. CLKP ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą „Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji” w otoku.

2. CLKP posługuje się logo przedstawiającym rysunek mikroskopu koloru srebrnego, umieszczonego w polu koła koloru granatowego na tle ośmioramiennej gwiazdy policyjnej koloru srebrnego. Wzór logo stanowi załącznik do statutu.

3. W kontaktach międzynarodowych CLKP może używać nazwy w języku angielskim – „Central Forensic Laboratory of the Police”.

II. Przedmiot i zakres działania

§ 3. 1. Przedmiotem działania CLKP są zarówno badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie kryminalistyki oraz technik kryminalistycznych, przydatne w procesie zapobiegania, wykrywania i zwalczania przestępczości, jak i prace eksperckie i analityczne oraz szkolenia w tym zakresie, prowadzone na zasadach ustalonych przez Komendanta Głównego Policji.

2. Przedmiotem działania CLKP jest:

1) w zakresie działalności podstawowej:

a) bezpieczeństwo państwa, porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz wymiar sprawiedliwości w zakresie, o którym mowa w ust. 1,

b) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

c) pozostałe badania i analizy techniczne,

d) działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

e) przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

f) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

g) wydawanie książek, czasopism i pozostałych periodyków,

h) pozostała działalność wydawnicza;

2) w zakresie działalności dodatkowej:

a) reprodukcja zapisanych nośników informacji,

b) działalność fotograficzna w zakresie rejestracji obrazu dowolnymi technikami i wykonywania reprodukcji zarejestrowanego obrazu.

§ 4. 1. Do zadań CLKP związanych z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym, finansowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych z dotacji podmiotowych i celowych, należy w szczególności:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz przystosowywanie ich wyników do potrzeb praktyki lub wdrażania;

2) rozwój metod badawczych i technologii służących zapobieganiu przestępczości oraz wykrywaniu przestępstw i ich sprawców, w tym opracowywanie opinii i ekspertyz kryminalistycznych na użytek postępowań prowadzonych przez jednostki Policji;

3) utrzymanie, prowadzenie i rozwój wykrywczych baz danych:

a) bazy danych DNA3),

b) Centralnej Registratury Daktyloskopijnej wraz z automatycznym systemem identyfikacji daktyloskopijnej oraz Krajowym Punktem Kontaktowym Eurodac4),

c) Kartoteki Dokumentów Anonimowych5),

d) zbiorów łusek z broni utraconej, łusek i pocisków z miejsc przestępstw oraz automatycznego systemu identyfikacji broni palnej6),

e) zbiorów wzorców broni palnej oraz zbiorów wzorców amunicji7),

f) zbiorów wkładek złamanych8),

g) zbiorów odwzorowań matryc z maszyn wykorzystywanych na terenie Polski do produkcji płyt CD i DVD9),

h) bazy oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów VIN i oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów wyprodukowanych na terenie Polski SEP,

i) zbioru PROFIL10)

4) wykonywanie zadań jednostki uprawnionej do zatwierdzania specyfikacji technicznej oraz do potwierdzenia pozbawienia cech użytkowych broni palnej wszelkiego rodzaju, o której mowa w art. 6a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r. poz. 576, z późn. zm.11);

5) wykonywanie zadań Komendanta Głównego Policji w zakresie nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem laboratoriów kryminalistycznych komend wojewódzkich Policji, w zakresie szkolenia i potwierdzania kompetencji personelu badawczego oraz określania standardów pracy stosowanych w tych laboratoriach;

6) udział w międzynarodowej wymianie danych identyfikacyjnych i wykrywczych, regulowanej odrębnymi przepisami;

7) współpraca z jednostkami Policji oraz pozostałymi jednostkami organizacyjnymi podległymi ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych w zakresie zapewniania wsparcia naukowo-technicznego w prowadzonych przez te jednostki postępowaniach;

8) współpraca w Wyższą Szkołą Policji w Szczytnie i szkołami policyjnymi oraz innymi jednostkami Policji w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji w obszarze techniki kryminalistycznej;

9) współudział w tworzeniu i opiniowaniu projektów aktów prawnych w obszarze bezpieczeństwa publicznego i zwalczania przestępczości.

2. Ponadto CLKP wykonuje zadania związane:

1) ze współpracą, w zakresie prowadzonej działalności naukowej, z krajowymi i zagranicznym ośrodkami badawczymi, uczelniami, organizacjami technicznymi, przedsiębiorcami i zagranicznymi podmiotami policyjnymi;

2) ze specjalizacją i podnoszeniem kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników.

§ 5. CLKP może przystępować do organizacji i stowarzyszeń naukowych lub inicjować ich powstanie.

§ 6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Komendant Główny Policji mogą w ramach nadzoru, o którym mowa w § 1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 2010 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji (Dz. U. poz. 1227), nałożyć obowiązek wprowadzenia do planu działalności CLKP zadań lub wyznaczyć zadanie poza planem, na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

III. Organy CLKP

§ 7. 1. Organami Instytutu są:

1) Dyrektor;

2) Rada Naukowa.

2. Uprawnienia i obowiązki organów wymienionych w ust. 1 określa ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

§ 8. Dyrektorem może być osoba, która spełnia wymagane kryteria określone w art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

§ 9.1. W skład Rady Naukowej wchodzi 12 osób, w tym 6 pracowników naukowych i badawczo-technicznych CLKP.

2. Liczba miejsc w Radzie Naukowej dla pracowników CLKP:

1) posiadających stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego albo tytuł naukowy – wynosi 4, w tym nie więcej niż jedno miejsce przysługuje pracownikom posiadającym stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy;

2) nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego – wynosi 2.

3. Sposób wyboru i uprawnienia członków Rady Naukowej oraz jej zadania i tryb działania określają ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych i regulamin uchwalony przez Radę.

§ 10. Dyrektor CLKP może powołać kolegium i trzy organy opiniodawczo-doradcze, ustalając regulamin ich pracy, oraz ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.

§ 11. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego niebędącego policjantem jest poprzedzone konkursem ogłaszanym przez Dyrektora CLKP.

2. W celu przeprowadzenia konkursu Dyrektor CLKP powołuje organ opiniodawczo-doradczy.

3. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, oraz termin i miejsce ich złożenia.

4. Ogłoszenie o konkursie jest publikowane na stronie internetowej CLKP. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się także na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dnia od dnia zamieszczenia ogłoszenia.

5. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.

6. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej organ opiniodawczo-doradczy rekomenduje Dyrektorowi CLKP kandydata na stanowisko.

7. Konkurs może być nierozstrzygnięty. W takim przypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.

§ 12. 1. Komisja dyscyplinarna dla pracowników naukowych i badawczo-technicznych, składająca się z trzech członków, jest wybierana w CLKP w następujący sposób:

1) Dyrektor CLKP ogłasza wybory i powołuje komisję wyborczą składającą się z czterech członków spośród pracowników CLKP nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego, oraz wskazuje przewodniczącego komisji;

2) czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w CLKP w pełnym wymiarze czasu pracy;

3) kandydatury na członków komisji dyscyplinarnej należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów;

4) komisja wyborcza informuje pracowników CLKP o terminie wyborów oraz przedstawia listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem wyborów;

5) głosowanie jest tajne; wybory są ważne, jeśli uczestniczyło w nich co najmniej 50 % osób uprawnionych do głosowania;

6) w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;

7) komisja sporządza protokół z przeprowadzenia wyborów, który przekazuje Dyrektorowi CLKP;

8) Dyrektor CLKP ogłasza wyniki wyborów.

2. W przypadku konieczności przeprowadzenia wyborów uzupełniających przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Załącznik do statutu
Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji

infoRgrafika

 

 

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60, 244, 707 i 768.

3) Zasady funkcjonowania bazy Danych DNA regulują: art. 20 ust. 1, 2a i2b pkt 2 oraz art. 21a-21e ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie przetwarzania informacji przez Policję (Dz. U. poz. 1091), zarządzenie nr 1565 Komendanta Głównego Policji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie wykonywania przez policjantów zadań związanych z prowadzeniem bazy danych, zawierające informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego (Dz. Urz. KGP z 2006 r. poz. 2).

4) Zasady funkcjonowania Centralnej Registratury Daktyloskopijnej regulują: art. 20 ust. 1, 2a i 2b pkt 2 oraz art. 21 a-21e ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, decyzja nr 384 Komendanta Głównego Policji z dnia 6 października 2014 r. w sprawie prowadzenia zbioru danych o nazwie „Centralna Registratura Daktyloskopijna” (Dz. Urz. KGP z 2014 r. poz. 112), rozporządzenie Rady (WE) Nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej.

5) Zbiory prowadzone na podstawie zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie sposobu postępowania z materiałem badawczym oraz trybu tworzenia i sposobu prowadzenia zbiorów kryminalistycznych w laboratoriach kryminalistycznych Policji (Dz. Urz. KGP poz. 30); zasady funkcjonowania kartoteki reguluje decyzja nr 3 Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP z dnia 20 stycznia 2009 r. w sprawie zasad prowadzenia i wykorzystywania Kartoteki Dokumentów Anonimowych.

6) Zbiory prowadzone na podstawie zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie sposobu postępowania z materiałem badawczym oraz trybu tworzenia i sposobu prowadzenia zbiorów kryminalistycznych w laboratoriach kryminalistycznych Policji (Dz. Urz. KGP poz. 30); zasady funkcjonowania zbiorów reguluje decyzja nr 4 Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP z dnia 5 marca 1999 r. w sprawie zasad funkcjonowania zbioru łusek i pocisków wystrzelonych z niezidentyfikowanej broni oraz zbioru łusek z broni utraconej.

7) Zasady funkcjonowania zbiorów reguluje zarządzenie nr 27 Komendanta Głównego Policji z dnia 13 listopada 1997 r. w sprawie prowadzenia zbiorów wzorców broni palnej i amunicji w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym KGP oraz regionalnych laboratoriach kryminalistycznych komend wojewódzkich Policji.

8) Zbiory prowadzone na podstawie zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie sposobu postępowania z materiałem badawczym oraz trybu tworzenia i sposobu prowadzenia zbiorów kryminalistycznych w laboratoriach kryminalistycznych Policji (Dz. Urz. KGP poz. 30); zasady funkcjonowania zbiorów reguluje decyzja nr 230 Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji z dnia 22 listopada 2016 r. w sprawie prowadzenia Krajowego Zbioru Wkładek Złamanych.

9) Zbiory utworzone na podstawie porozumienia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Komendantem Głównym Policji z dnia 29 czerwca 2009 r. o współpracy w zakresie badań mechanoskopijnych zabezpieczanych dowodów, otrzymywanych w trakcie kontroli przedsiębiorców produkujących i zwielokrotniających nośniki optyczne.

10) Zasady funkcjonowania zbioru reguluje zarządzenie nr 16 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie postępowania policjantów w przypadkach ujawnienia amfetaminy, fenyloacetonu lub tabletek mogących zawierać pochodne amfetaminy i inne substancje psychotropowe (Dz. Urz. KGP poz. 42).

11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 829, z 2014 r. poz. 295, z 2015 r. poz. 1505 oraz z 2016 r. poz. 1948 i 1954.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA