REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 40
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 16 czerwca 2025 r.
w sprawie powołania Zespołu do spraw identyfikacji dobrych praktyk i opracowania mechanizmów przeciwdziałania mobbingowi, wspierania dobrostanu osób pracujących oraz kształcących się w systemie szkolnictwa wyższego i nauki oraz profilaktyki zdrowia psychicznego w środowisku akademickim
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) przewodnicząca - Karolina Zioło-Pużuk;
2) członkowie:
a) Joanna Andrychowicz-Skrzeba,
b) Małgorzata Barzycka-Banaszczyk,
c) Julia Bednarska-Leśniak,
d) Magdalena Błażek,
e) Karolina Czapska-Małecka,
f) Milenia Fiedler,
g) Jan Gałkowski,
h) Monika Helak,
i) Marek Kisilowski,
j) Liwiusz Laska,
k) Celina Nowak,
l) Marzena Podgórska,
m) Magdalena Surdyka,
n) Agata Szulc,
o) Aneta Trojanowska,
p) Aleksandra Ukalska-Jaruga,
q) Tomasz Wicha,
r) Anna Zajenkowska,
s) Agnieszka Zatyka-Szlachcic,
t) Maciej Żukowski.
2. Za udział w pracach zespołu przewodniczącej i członkom zespołu nie przysługuje wynagrodzenie.
3. W pracach zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącą, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w realizacji zadań zespołu.
§ 3.
1) przeprowadzenie analizy stanu prawnego w odniesieniu do zagadnienia mobbingu w środowisku pracy, w tym szczegółowej analizy regulacji wewnętrznych przyjętych w tym zakresie w podmiotach szkolnictwa wyższego i nauki;
2) identyfikowanie obszarów, w których istnieje możliwość wystąpienia pionowego, poziomego lub ukośnego mobbingu w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki, analiza zidentyfikowanych przykładów i przejawów mobbingu (przy wykorzystaniu zanonimizowanych danych) w tych podmiotach oraz przeprowadzenie analiz w odniesieniu do możliwości wystąpienia zjawisk niepożądanych w środowisku akademickim odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do zjawiska mobbingu;
3) opracowanie propozycji rozwiązań systemowych, w szczególności legislacyjnych, w systemie szkolnictwa wyższego i nauki mających na celu przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w środowisku akademickim, w tym opracowanie procedur w razie wystąpienia mobbingu oraz mechanizmów ochronnych wobec osoby dokonującej zgłoszenia mobbingu i osoby dokonującej takiego zgłoszenia w imieniu osoby trzeciej;
4) analiza rozwiązań przyjętych w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki obejmujących wsparcie zdrowia psychicznego i dobrostanu osób pracujących oraz kształcących się w tym systemie, a także przegląd działań antymobbingowych w tych podmiotach;
5) przygotowanie kierunkowych rekomendacji dotyczących wsparcia zdrowia psychicznego w środowisku akademickim oraz szczegółowych rekomendacji obejmujących działania na rzecz dobrostanu osób pracujących i kształcących się w systemie szkolnictwa wyższego i nauki.
2. Zespół może wykonywać inne zadania zlecone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej „ministrem”, w zakresie przedmiotu działania zespołu.
3. Zespół przedstawia ministrowi wyniki analiz, propozycje rozwiązań i rekomendacje w sprawach, o których mowa w ust. 1.
§ 4.
1) zwołuje posiedzenia zespołu, ustala projekt porządku obrad oraz prowadzi posiedzenia;
2) przydziela zadania członkom zespołu;
3) zaprasza na posiedzenia osoby, o których mowa w § 2 ust. 3.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącej zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje wyznaczony przez nią członek zespołu.
§ 5.
2. Posiedzenia zespołu mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
3. Zawiadomienie o terminie, formie i miejscu posiedzenia wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
4. W uzasadnionych przypadkach przewodnicząca może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3.
§ 6.
2. W przypadku gdy uzgodnienie stanowisk nie jest możliwe, przewodnicząca zarządza głosowanie. Rozstrzygnięcie jest podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu zespołu. W przypadku równiej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącej, a w przypadku jej nieobecności - członka zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 2.
3. Przewodnicząca może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodnicząca przedstawia na najbliższym posiedzeniu zespołu.
4. W przypadku nieuzgodnienia stanowisk w trybie obiegowym sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu zespołu.
§ 7.
2. Projekt protokołu jest udostępniany członkom zespołu z możliwością wnoszenia uwag do jego treści.
3. Protokół podpisuje przewodnicząca, a w przypadku jej nieobecności na posiedzeniu, którego dotyczy protokół - członek zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 2, prowadzący posiedzenie, którego dotyczy protokół.
§ 8.
2. Przewodnicząca oraz członkowie zespołu przed pierwszym posiedzeniem zespołu składają ministrowi oświadczenie, w którym zobowiązują się do:
1) bezstronnego działania w interesie publicznym;
2) niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań zespołu.
§ 9.
§ 10.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: M. Kulasek
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 68).
- Data ogłoszenia: 2025-06-16
- Data wejścia w życie: 2025-06-16
- Data obowiązywania: 2025-07-18
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA