REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 54

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 27 sierpnia 2025 r.

w sprawie powołania międzynarodowego zespołu ekspertów do spraw programu „Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 388 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Powołuje się, na okres od dnia 1 września 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., międzynarodowy zespół ekspertów do spraw programu „Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza”, zwany dalej „zespołem”.

§ 2.

W skład zespołu wchodzą:

1) przewodniczący - Peter Maassen;

2) członkowie:

a) Nina Arnhold,

b) Mariam Camarero,

c) Mariana Chioncel,

d) Adam Fagan,

e) Simon Gaskell,

f) Simon Grima,

g) Yuri Grin,

h) Ellen Hazelkorn,

i) Michael Hengartner,

j) Jeroen Huisman,

k) Wolfhard Janke,

l) Benedetto Lepori,

m) Marc Mézard,

n) Pericles Mitkas,

o) Allen Moore,

p) Erwin Reisner,

q) Carl Johan Sundberg,

r) Maria Adela Valero,

s) Henrik Wegener.

§ 3.

1. Do zadań zespołu należy:

1) ocena wniosków o udział w konkursie w ramach programu „Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza”, w tym sporządzenie:

a) raportów zawierających oceny wniosków wraz z uzasadnieniem,

b) listy rankingowej wniosków ocenionych pozytywnie;

2) końcowa ewaluacja realizacji planów obejmujących cele w zakresie podniesienia poziomu jakości działalności naukowej i poziomu jakości kształcenia, zwanych dalej „planami”, dokonywana w oparciu o raporty samooceny uczelni oraz:

a) sporządzenie raportów określających stopień realizacji planu,

b) wydanie oceny pozytywnej albo negatywnej;

3) ocena planów, o których mowa w art. 393 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w tym sporządzenie raportów zawierających ocenę wraz z uzasadnieniem lub rekomendacje dotyczące zmiany planu;

4) stworzenie listy rankingowej uczelni, które uzyskały pozytywny wynik końcowej ewaluacji oraz pozytywny wynik oceny planu, o którym mowa w art. 393 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w przypadku, o którym mowa w art. 394 ust. 3 tej ustawy.

2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, zespół może przeprowadzić wysłuchanie przedstawicieli uczelni, a także wystąpić do uczelni o przedstawienie wyjaśnień lub dodatkowych informacji. W wysłuchaniu uczestniczy co najmniej dwóch członków zespołu, w tym członkowie oceniający dany wniosek, raport samooceny uczelni lub plan.

§ 4.

1. Przewodniczący kieruje pracami zespołu, w szczególności:

1) zwołuje posiedzenia zespołu, ustala projekt porządku obrad oraz prowadzi posiedzenia;

2) przydziela zadania członkom zespołu, w tym wskazuje członka zespołu pełniącego funkcję sprawozdawcy danego wniosku, raportu samooceny uczelni lub planu;

3) określa, w uzgodnieniu z pozostałymi członkami zespołu, sposób i termin przeprowadzenia wysłuchania, o którym mowa w § 3 ust. 2.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje wyznaczony przez niego członek zespołu.

§ 5.

1. Zespół działa na posiedzeniach.

2. Zawiadomienie o terminie, formie i miejscu posiedzenia zespołu wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.

3. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 2.

4. Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu zespołu. W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na najbliższym posiedzeniu zespołu.

5. Posiedzenia zespołu są utrwalane za pomocą urządzenia rejestrującego obraz i dźwięk.

6. Posiedzenia zespołu mogą się odbywać przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:

1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;

2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą członkom zespołu wypowiadanie się w toku obrad.

§ 6.

1. Ustalenia zespołu są podejmowane w drodze uzgodnienia stanowisk, w obecności co najmniej połowy składu zespołu.

2. W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe, przewodniczący albo członek zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 2, zarządza głosowanie. Rozstrzygnięcie jest podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu zespołu.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo członka zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 2.

§ 7.

1. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad oraz treść ustaleń zespołu.

2. Projekt protokołu jest udostępniany członkom zespołu z możliwością wnoszenia uwag co do treści.

3. Protokół podpisuje przewodniczący albo członek zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 2.

§ 8.

1. Przewodniczący oraz członkowie zespołu są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań zespołu.

2. Przewodniczący oraz członkowie zespołu podlegają wyłączeniu od udziału w ocenie raportów samooceny uczelni w przypadku, gdy istnieją okoliczności mogące wpłynąć na ich bezstronność.

3. Przewodniczący oraz członkowie zespołu przed pierwszym posiedzeniem zespołu składają ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oświadczenie, w którym zobowiązują się do:

1) bezstronnego działania w interesie publicznym;

2) niezwłocznego informowania ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki o zaistnieniu jakiejkolwiek okoliczności, która może skutkować wystąpieniem konfliktu interesów między nim a uczelnią składającą wniosek, raport samooceny lub plan;

3) niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań zespołu.

§ 9.

Obsługę zespołu zapewnia Departament Nauki.

§ 10.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: M. Kulasek


1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 68).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1871 i 1897 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 621, 622 i 1162.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-08-28
  • Data wejścia w życie: 2025-08-29
  • Data obowiązywania: 2025-08-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA