REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 58
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 11 września 2025 r.
w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907) oraz art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2025 r. poz. 825, 1014 i 1080) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) organizację systemu stałych dyżurów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa, zwanego dalej „systemem”;
2) zadania realizowane w zakresie tworzenia i funkcjonowania systemu na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
§ 2.
1) Ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
3) jednostkach - należy przez to rozumieć następujące jednostki organizacyjne nadzorowane przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej ,,jednostkami”:
a) uczelnie publiczne,
b) Centrum Łukasiewicz,
c) Narodową Agencję Wymiany Akademickiej,
d) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
e) Narodowe Centrum Nauki,
f) Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy;
4) stałym dyżurze - należy przez to rozumieć dyżur pełniony w ramach systemu stałych dyżurów w Ministerstwie i w jednostkach w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 4 ust. 1.
§ 3.
1) stały dyżur w Ministerstwie;
2) stałe dyżury w jednostkach.
§ 4.
1) w stanie stałej gotowości obronnej państwa zapewnia realizowanie czynności przygotowujących Ministerstwo i jednostki do wprowadzenia stanu pełnej gotowości obronnej państwa polegające na:
a) sprawdzeniu elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa, będącego we właściwości Ministra,
b) aktualizacji planów i procedur będących we właściwości Ministra i jednostek,
c) przeglądzie zasobów osobowych i materiałowych,
d) realizacji innych czynności służących utrzymaniu stałej gotowości obronnej państwa wynikających z właściwości Ministra i jednostek;
2) w stanie pełnej gotowości obronnej państwa przeprowadzenie mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa.
2. System organizuje się z wykorzystaniem dostępnych sił i środków w ramach istniejącej struktury Ministerstwa i jednostek.
3. Organizacja systemu obejmuje:
1) wytypowanie pomieszczeń, w których będzie pełniony stały dyżur i wyposażenie ich w urządzenia teleinformatyczne;
2) wyznaczenie osób do pełnienia stałego dyżuru;
3) wyposażenie miejsc do pełnienia stałego dyżuru w dokumentację stałego dyżuru.
§ 5.
1) uruchamiania procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa;
3) przekazywania właściwym organom informacji o stanie sił uruchamianych podczas wprowadzania stanu pełnej gotowości obronnej państwa;
4) przekazywania decyzji w sprawie uruchomienia przedsięwzięć wynikających z Planu Zarządzania Kryzysowego Ministra oraz wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 194) - w przypadku zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane przez:
1) przyjmowanie i przekazywanie informacji o zdarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa i funkcjonowanie Ministerstwa oraz jednostek;
2) przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie operacyjnym funkcjonowania działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka w warunkach zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny wynikających z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
3) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
4) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach dla bezpieczeństwa państwa;
5) monitorowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa i sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
6) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach dla bezpieczeństwa państwa;
7) przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, w tym zagrożenia terrorystycznego;
8) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§ 6.
1) siedzibie Ministerstwa - w przypadku, o którym mowa w § 3 pkt 1;
2) miejscu wskazanym przez kierownika jednostki - w przypadku, o którym mowa w § 3 pkt 2.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek wyznaczają do pełnienia stałych dyżurów pracowników odpowiednio Ministerstwa albo jednostki posiadających dostęp do informacji niejawnych oznaczonych co najmniej klauzulą „zastrzeżone”.
§ 7.
1) Ministerstwie - na polecenie Ministra lub Prezesa Rady Ministrów;
2) jednostce - na polecenie kierownika jednostki lub Ministra.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:
1) organizację stałego dyżuru,
2) organizację szkoleń dla osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru,
3) zapewnianie osobom wyznaczonym do pełnienia stałego dyżuru środków niezbędnych do wykonywania obowiązków, w szczególności: dokumentów, materiałów biurowych, wyżywienia, środków do przechowywania dokumentacji, środków łączności i transportu, a także pomieszczenia do pracy, odpoczynku i higieny osobistej,
4) zabezpieczenie sieci teleinformatycznej dla potrzeb stałego dyżuru
- odpowiednio w Ministerstwie albo w jednostce.
§ 8.
2. Dokumentację stałego dyżuru stanowią w szczególności:
1) instrukcja pełnienia stałego dyżuru;
2) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
3) grafik stałego dyżuru;
4) dziennik ewidencji przyjętych i nadanych informacji i sygnałów;
5) książka meldunków stałego dyżuru.
3. Instrukcja pełnienia stałego dyżuru określa:
1) strukturę organizacyjną stałego dyżuru;
2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;
3) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru.
4. Dokumentacja stałego dyżuru jest na bieżąco aktualizowana.
§ 9.
1) obligatoryjnie - w przypadku wprowadzenia stanu pełnej gotowości obronnej państwa;
2) fakultatywnie:
a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa - w celu realizacji zadań szkoleniowych lub ćwiczeń, przeprowadzania kontroli lub w innych uzasadnionych przypadkach,
b) w sytuacji kryzysowej, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym,
c) na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć w związku z wprowadzeniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych.
§ 10.
2. W ramach nadzoru sprawdza się w szczególności:
1) aktualność i kompletność dokumentacji stałego dyżuru;
2) skuteczność procedur uruchamiania, działania i odwoływania stałego dyżuru.
§ 11.
§ 12.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: M. Kulasek
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 68).
- Data ogłoszenia: 2025-09-12
- Data wejścia w życie: 2025-09-13
- Data obowiązywania: 2025-09-13
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
