REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2004 nr 14 poz. 154

Departament Infrastruktury

DECYZJA Nr 326/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 25 października 2004 r.

w sprawie udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień objętych tajemnicą państwową oraz jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa

Tekst pierwotny

Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a i c, pkt 13 lit. f oraz § 2 pkt 6 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94 poz. 426) oraz w związku z art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.),1) w celu zapewnienia w resorcie obrony narodowej prawidłowego przebiegu procesu udzielania zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi, wobec których nie stosuje się przepisów dotyczących zamówień publicznych ustalam, co następuje:

1. Wprowadza się do użytku służbowego „Regulamin udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień objętych tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa”, stanowiący załącznik do decyzji.

2. Postanowień niniejszej decyzji nie stosuje się do zamówień objętych tajemnicą państwową, których przedmiotem jest uzbrojenie w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 119, poz. 1250 z późn. zm.)2) oraz do zamówień będących przedmiotem indywidualnych decyzji Ministra Obrony Narodowej.

3. Decyzja wchodzi w życie z dniem 2 listopada 2004 r.

Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 42, poz. 386, Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207, Nr 145, poz. 1537 oraz Nr 210, poz. 2135.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1789, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804 oraz z 2004 r. Nr 162, poz. 1695.

Załącznik do decyzji Nr 326/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 25 października 2004 r. (poz. 154)

Załącznik 1. [Regulamin udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień objętych tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa]

REGULAMIN

udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień objętych tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.1. Regulamin określa zasady i tryb udzielania zamówień na roboty, usługi i nabycie rzeczy lub praw objętych tajemnicą państwową, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych, albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa.

2. Regulamin stosuje się do zamówień realizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, które w myśl przepisów o finansach publicznych są jednostkami sektora finansów publicznych.

3. Regulaminu nie stosuje się do postępowań dotyczących uzbrojenia lub będących przedmiotem odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie o ochronie informacji niejawnych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.);

2) Prawie budowlanym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.);

3) cenie - należy przez to rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za nabycie rzeczy lub praw, wykonanie robót budowlanych lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług, podatek akcyzowy oraz cło, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów nabycie rzeczy lub praw, wykonanie robót budowlanych lub usług, podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług, podatkiem akcyzowym lub cłem

4) nabyciu rzeczy lub praw - należy przez to rozumieć uzyskanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu;

5) kierowniku zamawiającego - należy przez to rozumieć kierownika (dowódcę, dyrektora, szefa, komendanta) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, będącej zamawiającym;

6) najkorzystniejszej ofercie - należy przez to rozumieć ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia, albo ofertę z najniższą ceną;

7) ofercie częściowej - należy przez to rozumieć ofertę przewidującą, zgodnie z treścią warunków przetargu, wykonanie części zamówienia;

8) ofercie wariantowej - należy przez to rozumieć ofertę przewidującą, zgodnie z wymogami określonymi w warunkach przetargu, odmienny niż określony przez zamawiającego sposób wykonania zamówienia;

9) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego;

10) usługach - należy przez to rozumieć wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane albo nabycie rzeczy lub praw;

11) zamówieniach - należy przez to rozumieć umowy na roboty, usługi i nabycie rzeczy lub praw, objęte tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa;

12) wykonawcy - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej - lub te podmioty występujące wspólnie - która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia;

13) zamawiającym - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej, która w rozumieniu przepisów o finansach publicznych jest jednostką sektora finansów publicznych;

14) wartości zamówienia - należy przez to rozumieć całkowite wynagrodzenie wykonawcy, wyrażone w złotych, które obejmuje wszystkie należności związane z wykonaniem umowy, do których poniesienia zobowiązany będzie zamawiający, w tym należne cła i podatki.

§ 3.1. Jeżeli zamówienie objęte jest tajemnicą państwową zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych, zamawiający wszczyna postępowanie na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.

2. Jeżeli zamówienie ma być udzielone z uwagi na istotny interes bezpieczeństwa państwa, kierownik zamawiającego występuje drogą służbową do Ministra Obrony Narodowej z wnioskiem o wyrażenie zgody na wszczęcie postępowania na zasadach określonych w regulaminie.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:

1) nazwę i adres komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej składającej wniosek;

2) określenie przedmiotu zamówienia i jego wartość;

3) uzasadnienie udzielenia zamówienia na podstawie regulaminu;

4) najwyższą konieczną klauzulę tajności informacji niejawnych udostępnianych, przekazywanych lub wytwarzanych w ramach procedury udzielenia zamówienia i/lub realizacji umowy, o ile jest to wymagane.

4. Za zamówienia istotne dla interesu bezpieczeństwa państwa uważa się w szczególności roboty, usługi i nabycie rzeczy lub praw związane z ochroną i obroną przed możliwymi zagrożeniami wewnętrznymi i zewnętrznymi, katastrofami i klęskami żywiołowymi.

5. Po otrzymaniu zgody, o której mowa w ust. 2, zamawiający może wszcząć postępowanie o udzielenie zamówienia.

Rozdział 2

Zasady udzielania zamówień

§ 4.1. Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający równe traktowanie wykonawców.

2. Postępowanie prowadzi się z zachowaniem zasad legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.

3. Zamawiający prowadzi postępowanie mając na względzie dążenie do racjonalizacji kosztów realizacji umowy.

4. Podstawą wszczęcia postępowania są plany finansowe i rzeczowe lub ich projekty, o których mowa w decyzjach Ministra Obrony Narodowej, dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej lub stosowne plany wieloletnie.

5. Postępowanie o udzielenie zamówienia zamawiający prowadzi w języku polskim, z zastrzeżeniem ust. 17, z zachowaniem formy pisemnej.

6. Postępowania o udzielenie zamówienia mogą być prowadzone w trybie:

1) przetargu;

2) przetargu dwustopniowego;

3) negocjacji z jednym wykonawcą.

7. Zamawiający zobowiązany jest w zaproszeniach do udziału w postępowaniu i w zaproszeniach do składania ofert wykluczyć możliwość realizacji zamówienia bez zawarcia umowy w formie pisemnej.

8. Niedopuszczalne jest zawarcie umowy wyłącznie na podstawie oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego. W przypadku złożenia takiej oferty, zamawiający zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi negatywnej.

9. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego, a także inne osoby - w zakresie, w jakim kierownik zamawiającego powierzył im pisemnie, na podstawie stosownego pełnomocnictwa, czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.

10. Kierownik zamawiającego powołuje komisję do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zwaną dalej „komisją przetargową”, określając jej organizację, skład, tryb pracy oraz zakres obowiązków przewodniczącego i członków komisji przetargowej. Komisja przetargowa składa się co najmniej z trzech osób.

11. Negocjacje prowadzi osobiście kierownik zamawiającego lub osoby posiadające pełnomocnictwo do ich przeprowadzenia, wystawione przez kierownika zamawiającego zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

12. Ustalenia negocjacji dokonanych z wykonawcą na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 11, są wiążące dla kierownika zamawiającego.

13. Jeżeli dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalistycznych, kierownik zamawiającego, z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji przetargowej, może powołać biegłych. Postanowienia § 5 stosuje się odpowiednio.

14. Jeżeli przygotowanie oferty lub realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem wykonawcy informacji niejawnych, zaproszenie do udziału w postępowaniu, o którym mowa w § 10 ust. 3, warunki przetargu lub przetargu dwustopniowego określone w § 12 powinny ponadto obejmować następujące wymagania:

1) posiadanie przez wykonawcę:

a) pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych oraz pionu ochrony,

b) kancelarii tajnej, jeżeli przekazane informacje oznaczone są klauzulą tajności nie niższą niż „poufne”,

c) systemu lub sieci teleinformatycznej - w przypadku potrzeby wytwarzania, przetwarzania lub przechowywania informacji niejawnych z wykorzystaniem sprzętu informatycznego - zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych;

2) poddanie się przez wykonawcę procedurze sprawdzającej, a także uzyskanie „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” - jeżeli przygotowanie oferty lub realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem wykonawcy informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową;

3) spełnienie innych warunków, określonych przez zamawiającego, w zakresie ochrony informacji niejawnych.

15. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 14, przygotowanie oferty lub realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem wykonawcy informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, zamawiający:

1) żąda od wykonawcy przesłania, w wyznaczonym przez zamawiającego terminie dokumentów, o których mowa w art. 67 ust. 1b ustawy o ochronie informacji niejawnych;

2) przesyła Szefowi Wojskowych Służb Informacyjnych wykaz wykonawców, zaproszonych do udziału w postępowaniu wraz z dokumentami, o których mowa w art. 67 ust. 1,1 a, 1 b ustawy o ochronie informacji niejawnych, celem przeprowadzenia postępowania sprawdzającego.

16. Jeżeli przygotowanie oferty lub realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem wykonawcy informacji niejawnych zamawiający zobowiązuje wykonawców do wskazania podmiotów uczestniczących w wykonaniu zamówienia niezależnie od tego, w jakich stosunkach prawnych pozostają one w tym podmiotem.

17. W postępowaniach prowadzonych przez jednostki wojskowe, przebywające poza granicami kraju, za zgodą kierownika zamawiającego dopuszcza się możliwość prowadzenia postępowania w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym lub w języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane. Stosowne dokumenty powinny być niezwłocznie przetłumaczone na język polski i dołączone do dokumentacji postępowania.

18. Kierownik zamawiającego zapewnia obsługę prawną postępowania.

§ 5.1. Osoby wykonujące, po stronie zamawiającego, czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeli:

1) ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;

2) pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą, jego

zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;

3) przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą ubiegającym się o udzielenie zamówienia lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;

4) pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;

5) zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, zamówienia publicznego, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, albo ochronie informacji niejawnych;

6) nie spełniają wymagań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych w odniesieniu do powierzonych im czynności, o ile z zamówieniem wiąże się dostęp do informacji niejawnych;

7) nie złożyły oświadczeń, o których mowa w ust. 2.

2. Osoby wymienione w ust. 1 składają pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, a ponadto, w przypadku gdy udział w postępowaniu łączy się z dostępem do informacji niejawnych, przedstawiają poświadczenie bezpieczeństwa o odpowiedniej klauzuli dostępu do informacji niejawnych.

3. Wyłączenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje kierownik zamawiającego.

§ 6.1. W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający żąda od wykonawców oświadczeń, że:

1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;

2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny, a także dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;

3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia;

4) spełniają wymagania, o których mowa w § 4 ust. 14, w przypadku zamówień objętych tajemnicą służbową, o ile są one wymagane;

5) wykonawcy akceptują przedłożone przez zamawiającego istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólne warunki umowy albo wzór umowy;

6) w przypadku gdy wykonawcy ubiegają się o wspólne wykonanie zamówienia, zobowiążą się oni do solidarnej odpowiedzialności za realizację zamówienia.2. Zamawiający żąda od wykonawcy:

1) odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności

gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert;

2) koncesji, zezwolenia lub licencji, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania koncesji, zezwolenia lub licencji na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym zamówieniem;

3) dokumentów stwierdzających, że osoby, które będą wykonywać zamówienie, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień.

3. W przypadku gdy wykonawcy ubiegają się o wspólne wykonanie zamówienia zamawiający żąda, poza dokumentami wymienionymi w ust. 2, oryginału pełnomocnictwa do reprezentowania wykonawców w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, wykonawca może złożyć w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę.

5. Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w wyznaczonym terminie nie złożyli dokumentów, o których mowa w ust. 1-4, o ich uzupełnienie w określonym przez niego terminie.

Rozdział 3

Przygotowanie postępowania

§ 7.1. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.

2. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia lub zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne” lub inne równoznaczne wyrazy.

3. Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą cech technicznych i jakościowych, przy przestrzeganiu Polskich Norm przenoszących europejskie normy zharmonizowane lub Norm Obronnych.

4. W przypadku braku Polskich Norm przenoszących europejskie normy zharmonizowane lub Norm Obronnych uwzględnia się:

1) europejskie aprobaty techniczne;

2) wspólne specyfikacje techniczne;

3) Polskie Normy przenoszące normy europejskie;

4) normy państw członkowskich Unii Europejskiej przenoszące europejskie normy zharmonizowane;

5) Polskie Normy wprowadzające normy międzynarodowe;

6) Polskie Normy;

7) polskie aprobaty techniczne;

8) porozumienia standaryzacyjne Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (STANAG-i);

9) kryteria techniczne wyrobu.

5. Zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem Polskich Norm przenoszących europejskie normy zharmonizowane, Norm Obronnych, europejskich aprobat technicznych lub wspólnych specyfikacji technicznych, jeżeli:

1) nie zawierają one żadnych wymagań dotyczących zapewnienia zgodności z wymaganiami zasadniczymi;

2) ich stosowanie nakładałoby na zamawiającego obowiązek używania wyrobów niewspółdziałających z już stosowanymi urządzeniami,

3) ich stosowanie nie byłoby właściwe ze względu na innowacyjny charakter przedmiotu zamówienia.

6. Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych.

§ 8.1. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.

2. Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie kosztorysu inwestorskiego, sporządzanego na etapie opracowania dokumentacji projektowej, albo jeżeli na podstawie odrębnych przepisów nie jest wymagane opracowanie dokumentacji projektowej - na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie organizacyjno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego.

3. Podstawą obliczenia wartości zamówienia polegającego na nabyciu rzeczy lub praw jest wartość rynkowa rzeczy lub praw będących przedmiotem zamówienia.

4. Podstawą obliczenia wartości zamówienia na usługi jest wartość rynkowa świadczeń objętych przedmiotem zamówienia.5. Wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych aktualnych cen stosowanych w miejscu wykonania zamówienia, albo siedziby zamawiającego, albo, w przypadku niemożliwości dokonania tego obliczenia, podstawą mogą być aktualnie powszechnie stosowane katalogi, cenniki i taryfikatory. Przy obliczaniu wartości rynkowej uwzględnia się należne cła i podatki.

§ 9.1. Przed zaproszeniem do udziału w postępowaniu lub zaproszeniem do złożenia oferty, zamawiający kieruje do potencjalnych wykonawców zapytanie o chęć udziału w postępowaniu.

2. Zapytanie o chęć udziału w postępowaniu nie stanowi ogłoszenia w rozumieniu art. 711 Kodeksu cywilnego.

3. Zapytanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę oraz adres zamawiającego;

2) wskazanie trybu udzielenia zamówienia;

3) określenie przedmiotu zamówienia;

4) wskazanie terminu składania ofert;

5) wskazanie terminu wykonania zamówienia;

6) określenie klauzuli tajności informacji niejawnych oraz informację o wymogu poddania się procedurze sprawdzającej lub potrzebie uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego - w przypadku gdy zamówienie wiąże się z dostępem do informacji niejawnych;

7) wskazanie terminu udzielenia odpowiedzi;

8) wskazanie miejsca publikacji regulaminu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień objętych tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa;

9) informację, iż w przypadku braku odpowiedzi w terminie, o którym mowa w pkt 7, podmiot nie zostanie zaproszony do udziału w postępowaniu lub do składania ofert;

10) zastrzeżenie, iż zapytanie o chęć udziału w postępowaniu nie stanowi ogłoszenia w rozumieniu art. 711 Kodeksu cywilnego.

§ 10.1. W przypadku zamówień objętych tajemnicą państwową zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert, po uzyskaniu przez nich świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w odpowiedzi na zaproszenie do udziału w postępowaniu, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu lub przetargu dwustopniowym, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert.

3. Zaproszenie do udziału w postępowaniu zawiera co najmniej:

1) nazwę i adres zamawiającego;

2) określenie trybu zamówienia;

3) określenie przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych, jeżeli zamawiający dopuszcza taką możliwość;

4) informację o możliwości złożenia oferty wariantowej, jeżeli zamawiający dopuszcza taką możliwość;

5) wskazanie terminu wykonania zamówienia;

6) wskazanie klauzuli tajności informacji niejawnych udostępnianych, przekazywanych lub wytwarzanych wraz ze szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi ochrony informacji niejawnych lub instrukcją bezpieczeństwa przemysłowego;

7) kryteria oceny ofert i ich znaczenie;

8) wskazanie miejsca i terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;

9) wskazanie terminu oraz miejsca składania dokumentów, o których mowa w art. 67 ust. 1 b ustawy o ochronie informacji niejawnych;

10) sposób udostępnienia warunków przetargu;

11) określenie skutków oraz zakresu odpowiedzialności wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, a także nieprzestrzegania wymagań określonych w instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego, w przypadku gdy postępowanie o zamówienie lub realizacja zamówienia wiąże się z dostępem do informacji niejawnych.

4. Zamawiający zobowiązany jest zażądać od wykonawcy złożenia, wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń i dokumentów, o których mowa w § 6.

5. Dalsze postępowanie odbywa się na zasadach określonych w § 11 lub 17, a w przypadku gdy tylko jeden wykonawca uzyskał świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego na zasadach określonych w § 18.

6. W przetargu lub przetargu dwustopniowym nie mogą ulec zmianie warunki, o których mowa w ust. 3, z wyjątkiem pkt 2, 5 i 10.

Rozdział 4

Tryby udzielania zamówień Przetarg

§ 11.1. Przetarg to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający zaprasza wykonawców do złożenia ofert.

2. Zamawiający zaprasza do złożenia ofert podmioty, które, zgodnie z § 9, wyraziły pisemne zainteresowanie uczestnictwem w przetargu, a w przypadku, o którym mowa w § 10, uzyskały świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego.3. Zaproszenie do składania ofert zawiera:

1) nazwę oraz adres zamawiającego;

2) wskazanie trybu udzielenia zamówienia;

3) określenie przedmiotu zamówienia;

4) warunki przetargu lub wskazanie sposobu ich udostępnienia;

5) zastrzeżenie, że zaproszenie do składania ofert jest ogłoszeniem w rozumieniu art. 701 Kodeksu cywilnego.

4. Zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanie i złożenie oferty, z tym że termin ten, dla usług i nabycia rzeczy lub praw, nie może być krótszy niż 7 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert, a dla robót budowlanych nie krótszy niż 21 dni.

§ 12.1. Warunki przetargu zawierają co najmniej:

1) nazwę oraz adres zamawiającego;

2) wskazanie trybu udzielenia zamówienia;

3) opis przedmiotu zamówienia;

4) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych;

5) informację o dopuszczalności składania ofert wariantowych, jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie;

6) informację, że postępowanie o udzielenie zamówienia zamawiający prowadzi w języku polskim, chyba że postępowanie jest prowadzone na zasadach określonych w § 4 ust. 17, z zachowaniem formy pisemnej;

7) wskazanie terminu wykonania zamówienia;

8) określenie klauzuli tajności informacji niejawnych, udostępnianych, przekazywanych lub wytwarzanych, jeżeli postępowanie o zamówienie lub realizacja zamówienia wiąże się z dostępem do informacji niejawnych;

9) instrukcję bezpieczeństwa przemysłowego, gdy postępowanie o zamówienie lub realizacja zamówienia wiąże się z dostępem do informacji niejawnych objętych tajemnicą państwową lub opis wymagań ochrony informacji niejawnych, gdy postępowanie o zamówienie lub realizacja zamówienia wiąże się z dostępem do informacji objętych tajemnicą służbową;

10) wskazanie osób, które w imieniu zamawiającego są uprawnione do porozumiewania się z wykonawcami;

11) wskazanie terminu związania ofertą, o ile zamawiający wyznaczył inny termin niż określony w przepisach Kodeksu cywilnego;

12) opis sposobu przygotowania ofert, w tym:

a) ofert wariantowych oraz minimalnych warunków, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie,

b) zastrzeżenie że ofertę składa się jedynie w formie pisemnej,

c) zastrzeżenie, że treść oferty musi odpowiadać treści warunków przetargu,

d) zastrzeżenie, że ofertę składa się w języku polskim,

e) zastrzeżenie, że oferta powinna być podpisana przez osoby uprawnione do reprezentowania wykonawcy wobec osób trzecich,

f) zastrzeżenie, że każda strona oferty powinna być parafowana przez osoby, o których mowa w lit. f;

13) wskazanie miejsca oraz terminu składania i otwarcia ofert;

14) opis sposobu obliczenia ceny, z zastrzeżeniem, iż oferowana cena ma zawierać także należne cła i podatki;

15) informację o dopuszczalności wspólnego ubiegania się o realizację zamówienia, wraz z zastrzeżeniami, że:

a) każdy z podmiotów ubiegających się o wspólną realizację zamówienia musi spełniać warunki uczestnictwa w postępowaniu, wynikające z dostępu do informacji niejawnych oraz złożyć oświadczenie, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, o ile oświadczenie takie jest wymagane,

b) podmioty te składają wspólne oświadczenie, że:

- posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,

- posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny, a także dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,

- znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,

- akceptują przedłożone przez zamawiającego istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólne warunki umowy albo wzór umowy,

- zobowiążą się do solidarnej odpowiedzialności za realizację zamówienia,

c) każdy z podmiotów ubiegających się o wspólną realizację zamówienia jest zobowiązany do przedłożenia zamawiającemu dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 oraz odpowiednio do zawartej umowy - dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3,

d) podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia są zobowiązane do ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia. Pełnomocnictwa należy udzielić w formie pisemnej,

e) podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia zobowiązane są przedłożyć zamawiającemu poświadczoną przez ustanowionego przez nich pełnomocnika kopię stosownej umowy oraz oryginał pełnomocnictwa, o którym mowa w lit. d,f) podmioty ubiegające się w wspólną realizację zamówienia zobowiążą się do solidarnej odpowiedzialności za jego realizację,

g) dokumenty, o których mowa w lit c, należy złożyć w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę;

16) kryteria oceny ofert, wraz z ich opisem i znaczeniem;

17) informację, że w toku badania ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert z zastrzeżeniem, iż niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą rokowań, dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści;

18) informację o oświadczeniach i dokumentach, które zobowiązany będzie złożyć wykonawca, w tym:

a) oświadczeń dotyczących:

- posiadania uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,

- dysponowania niezbędną wiedzą i doświadczeniem, a także potencjałem ekonomicznym i technicznym odpowiednim do realizacji umowy,

- pozostawania w sytuacji finansowej zapewniającej wykonawcy realizację umowy,

- spełniania wymagań, o których mowa w § 4 ust. 14, dotyczących ochrony informacji niejawnych, w przypadku zamówień objętych tajemnicą służbową o ile są one wymagane,

- akceptowania przedłożonych przez zamawiającego istotnych dla stron postanowień, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólnych warunków umowy albo wzoru umowy,

b) następujących dokumentów:

- odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert,

- koncesji, zezwolenia lub licencji, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania koncesji, zezwolenia lub licencji na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym zamówieniem,

- dokumentów stwierdzających, że osoby, które będą wykonywać zamówienie, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,

- umowy w sprawie wspólnej realizacji zamówienia oraz pełnomocnictwa do reprezentowania w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia - w przypadku podmiotów ubiegających się wspólnie o realizację zamówienia;

19) informację o możliwości składania zapytań przez wykonawców i uwzględnienia otrzymanych wyjaśnień w przygotowanych ofertach lub wprowadzenia w nich zmian przed upływem terminu składania ofert, z zastrzeżeniem, że:

a) zamawiający jednocześnie przekaże treść wyjaśnień wszystkim wykonawcom, którym doręczono warunki przetargu, bez ujawniania źródła zapytania,

b) zamawiający może zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści warunków przetargu, z którego sporządzi informację zawierającą zgłoszone na zebraniu zapytania o wyjaśnienie treści warunków oraz odpowiedzi na nie, bez wskazywania źródeł zapytań i którą doręczy się niezwłocznie wykonawcom, którym przekazano warunki przetargu,

c) zamawiający może w każdym czasie, przed upływem terminu składania ofert, zmodyfikować warunki przetargu, przy czym dokonaną w ten sposób modyfikację przekaże niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym przekazano warunki przetargu,

d) modyfikacja treści warunków przetargu, o której mowa w lit. c, nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, a także warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania,

e) zamawiający przed upływem terminu składania ofert może wyznaczyć późniejszy termin ich składania, w celu uwzględnienia zmian w przygotowanych ofertach, wynikających z modyfikacji warunków przetargu,

f) zamawiający niezwłocznie zawiadomi wszystkich wykonawców, którym przekazano warunki przetargu, o przedłużeniu terminu składania ofert,

g) zamawiający nie udzieli wyjaśnień, jeżeli prośba o wyjaśnienie treści warunków wpłynęła do zamawiającego na mniej niż 5 roboczych dni przed terminem składania ofert;

20) zastrzeżenie, że zamawiający nie wybierze oferty:

a) złożonej przez wykonawcę, który złożył więcej niż jedną ofertę w tym postępowaniu,

b) zawierającej zastrzeżenie jej zmiany lub uzupełnienia,

c) złożonej w języku innym niż język polski,

d) złożonej w innej formie niż pisemna,

e) nieodpowiadającej treści warunków przetargu, a w szczególności jeżeli złożona oferta nie będzie odpowiadać wskazanemu w warunkach opisowi sposobu przygotowania ofert,

f) złożonej przez podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia, jeżeli:

- chociażby jeden z tych podmiotów nie spełni warunków uczestnictwa w postępowaniu,

- podmioty te nie ustanowią pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia,

- chociażby jeden z podmiotów występujących wspólnie nie zobowiąże się do solidarnej odpowiedzialności za realizację zamówienia,

g) wykonawców, którzy nie złożyli aktualnych oświadczeń i dokumentów wymaganych przez zamawiającego,

h) która nie jest najkorzystniejsza w świetle kryteriów oceny określonych przez zamawiającego,

i) która nie została podpisana przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu oferenta,

j) dodatkowej, jeżeli oferta ta będzie zawierać ceny wyższe aniżeli zaoferowane w złożonych ofertach;

21) informację o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia, w tym zobowiązanie wykonawcy do przedłożenia aktualnych na dzień podpisania umowy dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1;

22) zastrzeżenie, że zamawiający zamknie postępowanie, jeżeli:

a) nie złożono żadnej lub złożono tylko jedną ofertę zgodnie z warunkami przetargu,

b) cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,

c) oferty dodatkowe będą zawierać ceny wyższe aniżeli zaoferowane w złożonych ofertach;

23) inne warunki udziału w postępowaniu, w tym:

a) klauzule informujące, że:

- oferta złożona po wyznaczonym terminie podlega zwrotowi bez otwierania,

- w przypadku złożenia w przetargu jednej oferty nastąpi jego zamknięcie i kontynuowanie postępowania w formie negocjacji z jednym wykonawcą,

- zamawiający zastrzega sobie możliwość modyfikacji warunków przetargu przed upływem terminu składania ofert,

- wykonawca może, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę,

- wykonawca jest zobowiązany wskazać te części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom,

- w przypadku jeżeli przygotowanie oferty lub realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem wykonawcy informacji niejawnych, wykonawca jest zobowiązany wskazać podmioty uczestniczące w wykonaniu zamówienia niezależnie od tego w jakich stosunkach prawnych pozostają one w tym podmiotem,

- jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, nie zawrze umowy w terminie określonym przez zamawiającego, zamawiający może wybrać ofertę następną w kolejności, po ofercie najkorzystniejszej, bez przeprowadzania ponownej oceny ofert, o ile nie upłynął termin związania ofertą,

- jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, nie wniesie wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający wybierze ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzania ich ponownej oceny, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w § 21 ust. 1 pkt 3, lub wpłynęła jedna oferta;

- w uzasadnionych przypadkach, na co najmniej 7 dni przed upływem terminu związania ofertą, zamawiający może tylko raz zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 30 dni, o ile zamawiający wyznaczył termin związania ofertą,

- w przypadku gdy zamawiający nie będzie mógł wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybierze ofertę z niższą ceną, a jeżeli dwie lub więcej oferty zawierają taką samą najniższą cenę, zamawiający wezwie wykonawców, którzy te oferty złożyli, do złożenia ofert dodatkowych,

- w przypadku gdy tylko jeden wykonawca uzyska świadectwo bezpieczeństwa postępowanie będzie kontynuowane w trybie negocjacji z jednym wykonawcą,

- jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena, nie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone oferty o tej samej cenie, zamawiający wezwie wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia, w terminie określonym przez zamawiającego, ofert dodatkowych,

- o wyborze oferty zamawiający zawiadomi niezwłocznie wykonawców, którzy złożyli oferty,

- jeżeli zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych, do zamknięcia postępowania w części postępowania o udzielenie zamówienia przepis pkt 22 stosuje się odpowiednio,

- zamawiający zawiadomi wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty, o zamknięciu postępowania,

- wykonawca będzie związany ofertą do czasu wybrania innej oferty lub do czasu zamknięcia przetargu bez wybrania którejkolwiek oferty albo do upływu terminu określonego w warunkach przetargu, jeżeli zamawiający określił taki termin,

- zamawiający zwróci wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek, złożone przez nich plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały;

24) istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, obejmujące swym zakresem przedmiotowym w szczególności:

a) opis wymagań dotyczących zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

b) klauzulę, że wykonawcy występujący wspólnie będą ponosić solidarną odpowiedzialność wobec zamawiającego, za wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

c) jeżeli wykonanie umowy wiąże się z udostępnieniem, przekazaniem lub wytworzeniem przez wykonawcę informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę państwową, to częścią zawartej umowy jest instrukcja bezpieczeństwa przemysłowego, określająca szczegółowo sposób ochrony tych informacji oraz uwzględniająca szczególny charakter danej umowy,

d) określenie skutków oraz zakresu odpowiedzialności wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, a także nieprzestrzegania wymagań określonych w instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego, w przypadku gdy postępowanie o zamówienie lub realizacja zamówienia wiąże się z dostępem do informacji niejawnych,

e) zamawiający nie dopuszcza zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zmiany te są korzystne dla zamawiającego,

f) że w trakcie realizacji umowy wykonawca, za zgodą zamawiającego, będzie mógł dokonać zmiany formy zabezpieczenia na jedną lub kilka form, o których mowa w pkt 26 lit. b,

g) zmiana formy zabezpieczenia będzie dokonywana z zachowaniem ciągłości zabezpieczenia i bez zmniejszenia jego wysokości,

h) w przypadku gdy okres realizacji umowy będzie dłuższy niż rok lub będzie przechodził na kolejny rok, zabezpieczenie, za zgodą zamawiającego, może być tworzone przez potrącenia z należności za częściowo wykonane zamówienie,

i) klauzulę, że zamawiający, w okolicznościach określonych w lit. i, wpłaca kwoty potrącane na rachunek bankowy w tym samym dniu, w którym dokonuje zapłaty faktury,

j) klauzulę, że w przypadku, o którym mowa w lit. i, wniesienie pełnej wysokości zabezpieczenia nie może nastąpić później niż do połowy okresu, na który została zawarta umowa,

k) wykonawcy występujący wspólnie będą ponosić solidarną odpowiedzialność wobec zamawiającego, za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy;

25) informację o możliwości złożenia przez wykonawcę tylko jednej oferty;

26) informację, że zamawiający zażąda od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy, z zastrzeżeniem że:

a) zabezpieczenie będzie służyć pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Jeżeli wykonawca jest jednocześnie gwarantem, zabezpieczenie będzie służyć także pokryciu roszczeń z tytułu gwarancji i rękojmi,

b) zabezpieczenie może być wnoszone według wyboru wykonawcy w jednej lub w kilku z następujących form:

- pieniądzu,

- poręczeniach bankowych,

- gwarancjach bankowych,

- gwarancjach ubezpieczeniowych,

c) zabezpieczenie wnoszone w pieniądzu wykonawca wpłaci przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego,

d) zabezpieczenie wniesione w pieniądzu, zamawiający przechowa na oprocentowanym rachunku bankowym,

e) zabezpieczenie wniesione w pieniądzu, zamawiający zwróci wraz z odsetkami, wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszt prowadzenia tego rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wykonawcy,

f) zamawiający zwraca zabezpieczenie, wraz z odsetkami naliczonymi przez bank, w terminie 30 dni od dnia wykonania umowy i uznania jej przez zamawiającego za należycie wykonaną,

g) kwota pozostawiona na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji jakości nie może przekraczać 30% wysokości zabezpieczenia,

h) nie później niż w dniu zawarcia umowy, wykonawca jest obowiązany wnieść co najmniej 30 % kwoty zabezpieczenia,

i) w przypadku gdy kwota zabezpieczenia będzie służyć pokryciu roszczeń z tytułu gwarancji i rękojmi kwota zabezpieczenia, będzie zwracana nie później niż w 15-tym dniu po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji jakości lub, w razie stwierdzenia wad podczas przeglądu gwarancyjnego, po ich usunięciu.

2. Zamawiający może określić w warunkach przetargu, która część zamówienia nie może być powierzona podwykonawcom.

§ 13.1. Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści warunków przetargu. Zamawiający jest zobowiązany niezwłocznie udzielić wyjaśnień, chyba że prośba o wyjaśnienie treści warunków wpłynęła do zamawiającego na mniej niż 5 dni przed terminem składania ofert.2. Zamawiający jednocześnie przekazuje treść wyjaśnienia wszystkim wykonawcom, którym doręczono warunki przetargu, bez ujawniania źródła zapytania.

3. Zamawiający może zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści warunków przetargu; w takim przypadku sporządza informację zawierającą zgłoszone na zebraniu zapytania o wyjaśnienie treści warunków oraz odpowiedzi na nie, bez wskazywania źródeł zapytań. Informację z zebrania doręcza się niezwłocznie wykonawcom, którym przekazano warunki przetargu.

4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może w każdym czasie, przed upływem terminu do składania ofert, zmodyfikować warunki przetargu. Dokonaną w ten sposób modyfikację przekazuje się niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym przekazano warunki przetargu.

5. Modyfikacja treści warunków przetargu nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, a także warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania.

6. Zamawiający przedłuża termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego do wprowadzenia w ofertach zmian, wynikających z modyfikacji treści warunków przetargu.

7. O przedłużeniu terminu składania ofert zamawiający niezwłocznie zawiadamia wszystkich wykonawców, którym przekazano warunki przetargu.

8. W przypadku złożenia w przetargu jednej oferty nastąpi jego zamknięcie i kontynuowanie postępowania w formie negocjacji z jednym wykonawcą.

§ 14.1. Wykonawca może złożyć jedną ofertę.

2. Ofertę składa się, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej.

3.Treść oferty musi odpowiadać treści warunków przetargu.

4. Zamawiający może dopuścić możliwość złożenia oferty wariantowej, jeżeli cena nie jest jedynym kryterium wyboru.

5. Zamawiający może dopuścić możliwość złożenia oferty częściowej, jeżeli przedmiot zamówienia jest podzielny.

6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, wykonawca może złożyć oferty częściowe na jedną lub więcej części zamówienia, chyba że zamawiający określi maksymalną liczbę części zamówienia, na które oferty częściowe może złożyć jeden wykonawca.

7. Wykonawca może, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę.

8. Ofertę złożoną po terminie zwraca się bez otwierania.

§ 15.1. Zamawiający jest zobowiązany uprzedzić wykonawcę, iż jest on związany ofertą do czasu wybrania innej oferty lub do czasu zamknięcia przetargu bez wybrania którejkolwiek oferty albo do upływu terminu określonego w warunkach przetargu.

2. W uzasadnionych przypadkach, na co najmniej 7 dni przed upływem terminu związania ofertą, zamawiający może tylko raz zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 30 dni.

3. Zamawiający nie może zapoznać się z treścią oferty przed upływem terminu składania ofert.

§ 16. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą rokowań dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.

Przetarg dwustopniowy

§ 17.1. W przetargu dwustopniowym w pierwszym etapie dostawcy i wykonawcy składają oferty wstępne bez podawania ceny, a zamawiający może żądać od dostawców i wykonawców określenia parametrów przedmiotu zamówienia. Drugi etap jest przetargiem, którego zasięg jest ograniczony do oferentów, którzy złożyli oferty wstępne i może być poprzedzony negocjacjami zamawiającego z oferentami.

2. W odpowiedzi na zaproszenie do udziału w przetargu dwustopniowym, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie w postępowaniu.

3. Prowadzone rokowania mają charakter poufny. Żadna ze stron nie może bez zgody drugiej strony ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z rokowaniami.

4. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie przetargu dwustopniowego, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:

1) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nie zostały złożone żadne oferty lub nie wybrano żadnej oferty, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;

2) gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane lub usługi, których charakter lub związane z nimi ryzyko uniemożliwia wcześniejsze dokonanie ich wyceny;3) nie można z góry określić szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty;

4) przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych i wdrożeniowych.

5. Do przetargu dwustopniowego zasady określone w § 11 ust. 2 i 3, § 12-15 oraz § 16 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio.

6. Zamawiający zaprasza do przetargu dwustopniowego wykonawców w liczbie zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż trzech.

7. Wszelkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z przetargiem dwustopniowym są przekazywane wykonawcom na równych zasadach.

8. Zamawiający może przed zaproszeniem do składania ofert dokonać zmiany wymagań technicznych i jakościowych dotyczących przedmiotu zamówienia oraz warunków umowy określonych w warunkach przetargu, a także zmienić kryteria oceny ofert oraz ich znaczenie.

9. Zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy złożyli oferty wstępne, w liczbie nie mniejszej niż dwóch.

10. W zaproszeniu do składania ofert zamawiający informuje wykonawców o:

1) dokonanych zmianach warunków przetargu;

2) miejscu i terminie składania oraz otwarcia ofert;

3) terminie związania ofertą.

11. Zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanie oferty.

Negocjacje z jednym wykonawcą

§ 18.1. Negocjacje z jednym wykonawcą to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający zawiera umowę po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą.

2. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z jednym wykonawcą jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:

1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę:

a) z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze,

b) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów;

2) w przetargu lub w przetargu dwustopniowym złożono tylko jedną ofertę odpowiadającą warunkom przetargu;

3) w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy realizującemu zamówienia zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 20 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:

a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów,

b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.

3. Zamawiający zaprasza do udziału w postępowaniu w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, przekazując wykonawcy zaproszenie do negocjacji.

4. Zaproszenie do negocjacji, poza elementami określonymi w § 11 ust. 3 pkt 1-3, zawiera ponadto wskazanie elementów umowy, które będą podlegały negocjacjom oraz elementy umowy, które negocjacjom nie będą podlegały.

5. Zamawiający zobowiązuje wykonawcę do złożenia oświadczeń oraz dokumentów, o których mowa w § 6.

6. Jeżeli realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem wykonawcy informacji niejawnych, zamawiający negocjuje warunki umowy po spełnieniu przez wykonawcę wymagań określonych w § 4 ust. 14.

7. Do postępowania, o którym mowa w ust. 6, postanowienia § 4 ust. 15 i 16 oraz § 10 stosuje się odpowiednio.

8. Zamawiający zamyka postępowanie jeżeli nie doszło do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1.

Rozdział 5

Wybór najkorzystniejszej oferty

§ 19. Zamawiający nie może wybrać oferty, jeżeli:

1) jej treść nie odpowiada treści warunków przetargu, do których zamawiający zobowiązał wykonawców;

2) jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów;

3) złożona została przez wykonawcę, który złożył więcej niż jedną ofertę w danym postępowaniu;

4) zawiera zastrzeżenie zmiany lub możliwość jej uzupełnienia;

5) złożona została w innej formie niż pisemna;

6) złożył ją wykonawca, który nie złożył oświadczeń i dokumentów, o których mowa w § 6;

7) inny wykonawca złożył ofertę korzystniejszą.

§ 20.1. Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert, określonych w warunkach przetargu.

2. Kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji oraz serwis.

3. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną, a jeżeli dwie lub więcej ofert zawierają taką samą najniższą cenę, zamawiający wzywa wykonawców, którzy te oferty złożyli, do złożenia ofert dodatkowych.

4. Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena, nie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone oferty o tej samej cenie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia, w terminie określonym przez zamawiającego, ofert dodatkowych.

5. Oferty dodatkowe, które zawierają ceny wyższe aniżeli zaoferowane w złożonych ofertach, zamawiający zobowiązany jest odrzucić.

6. O wyborze oferty zamawiający zawiadamia niezwłocznie wykonawców, którzy złożyli oferty.

§ 21.1. Zamawiający zamyka postępowanie, jeżeli:

1) nie złożono żadnej oferty spełniającej warunki przetargu;

2) nie doszło do zawarcia umowy w trybie negocjacji z jednym wykonawcą;

3) cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;

4) oferty dodatkowe będą zawierać ceny wyższe aniżeli zaoferowane w złożonych ofertach.

2. Jeżeli zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych, do zamknięcia postępowania w części postępowania o udzielenie zamówienia przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

3. O zamknięciu postępowania o udzielenie zamówienia, zamawiający zawiadamia równocześnie wszystkich wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

§ 22. Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający

wybiera ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzania ich ponownej oceny, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w § 21 ust. 1 pkt 3 lub wpłynęła jedna oferta.

Rozdział 6

Dokumentowanie postępowań

§ 23.1. W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia, zwany dalej „protokołem”, zawierający co najmniej:

1) określenie przedmiotu zamówienia;

2) informację o trybie udzielenia zamówienia;

3) klauzule tajności informacji niejawnych udostępnianych, przekazywanych lub wytwarzanych w ramach procedury udzielenia zamówienia i/lub realizacji umowy;

4) informacje o zgodzie Ministra Obrony Narodowej, jeżeli dla danego postępowania była wymagana;

5) cenę i inne istotne elementy ofert;

6) wskazanie wybranej oferty;

7) załączniki:

a) zgoda Ministra Obrony Narodowej, jeżeli była wymagana dla danego postępowania,

b) wyciąg z rozkazu (decyzji) o powołaniu komisji,

c) pełnomocnictwa udzielone przez kierownika zamawiającego,

d) wykaz innych osób biorących udział w postępowaniu po stronie zamawiającego,

e) warunki przetargu.

2. Oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania wykonawców, zawiadomienia, wnioski, inne dokumenty i informacje, składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia, stanowią załączniki do protokołu.

3. Przewodniczący komisji klasyfikuje informacje zawarte w protokółach lub dokumentacji, wymienione w ust. 1 i 2, za stanowiące tajemnicę państwową lub służbową, stosownie do ich treści.

4. Zamawiający przechowuje protokół wraz z załącznikami przez okres 4 lat lub dłużej, jeżeli wynika to z obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych, od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność.

5. Zamawiający zwraca wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek, złożone przez nich plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały.

6. Zamawiający prowadzi oddzielną ewidencję postępowań udzielonych na zasadach określonych w regulaminie. Ewidencja zawiera:

1) datę rozpoczęcia postępowania;

2) nr postępowania nadany przez zamawiającego;

3) określenie przedmiotu zamówienia;

4) zastosowany tryb;

5) klauzulę tajności;

6) miejsce przechowywania dokumentacji;

7) wartość zamówienia.

Rozdział 7

Umowy w sprawach zamówień

§ 24.1. Umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej.

2. Jeżeli wykonanie umowy wiąże się z udostępnieniem, przekazaniem lub wytworzeniem przez wykonawcę informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę:

1) państwową, to częścią zawartej umowy jest instrukcja bezpieczeństwa przemysłowego, określająca szczegółowo sposób ochrony tych informacji oraz uwzględniająca szczególny charakter danej umowy;

2) służbową, to częścią zawartej umowy jest opis wymagań ochrony informacji niejawnych dla postępowań objętych tajemnicą służbową.

3. Instrukcję bezpieczeństwa przemysłowego lub opis wymagań ochrony informacji niejawnych, o których mowa w ust. 2, opracowuje zamawiający i stanowią one odpowiednio załącznik do umowy.

4. Wykonawcy występujący wspólnie ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

5. Umowę zawiera się na czas oznaczony.

6. Zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zmiany te są korzystne dla zamawiającego.

§ 25.1. Zamawiający zobowiązany jest zażądać od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zwanego dalej „zabezpieczeniem, chyba że wartość zamówienia wynosi mniej niż 30 000,00 euro.

2. Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

3. Zabezpieczenie może być wnoszone według wyboru wykonawcy w jednej lub w kilku następujących formach:

1) pieniądzu;

2) poręczeniach bankowych;

3) gwarancjach bankowych;

4) gwarancjach ubezpieczeniowych.

4. Zabezpieczenie wnoszone w pieniądzu wykonawca wpłaca przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego.

5. Jeżeli zabezpieczenie wniesiono w pieniądzu, zamawiający przechowuje je na oprocentowanym rachunku bankowym.

6. Zamawiający zwraca zabezpieczenie wniesione w pieniądzu z odsetkami, wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszt prowadzenia tego rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wykonawcy.

7. W trakcie realizacji umowy wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczenia na jedną lub kilka form, o których mowa w ust. 3.

8. Zmiana formy zabezpieczenia jest dokonywana z zachowaniem ciągłości zabezpieczenia i bez zmniejszenia jego wysokości.

9. Wysokość zabezpieczenia ustala się w stosunku procentowym do wynegocjowanej lub podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkową lub ceny jednostkowe.

10. Zabezpieczenie ustala się w wysokości od 2 % do 10 % ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego, wynikającego z umowy.

11. W przypadku, gdy zabezpieczenie jest wnoszone w formie pieniężnej, jeżeli okres realizacji zamówienia jest dłuższy niż rok lub przechodzi na kolejny rok, zabezpieczenie, za zgodą zamawiającego, może być tworzone przez potrącenia z należności za częściowo wykonane dostawy, usługi lub roboty budowlane.

12. W przypadku, o którym mowa w ust. 11:

1) wykonawca jest obowiązany wnieść, nie później niż w dniu zawarcia umowy, co najmniej 30% kwoty zabezpieczenia;

2) zamawiający wpłaca kwoty potrącane na rachunek bankowy w tym samym dniu, w którym dokonuje zapłaty faktury;

3) wniesienie pełnej wysokości zabezpieczenia nie może nastąpić później niż do połowy okresu, na który została zawarta umowa.

13. Zamawiający, w terminie 30 dni od dnia wykonania umowy i uznania jej przez zamawiającego za należycie wykonaną, zwraca zabezpieczenie wraz z odsetkami, naliczonymi przez bank zamawiającego.14. Kwota pozostawiona na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji jakości nie może przekraczać 30 % wysokości zabezpieczenia.

15. Kwota, o której mowa w ust. 13, jest zwracana nie później niż w 15 dniu po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji jakości lub, w razie

stwierdzenia wad podczas przeglądu gwarancyjnego, po ich usunięciu.

16. Zamawiający realizujący zamówienia na podstawie niniejszego regulaminu prowadzi oddzielny rejestr umów zawartych w wyniku udzielenia zamówienia na zasadach określonych w regulaminie.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2004-11-05
  • Data wejścia w życie: 2004-11-02
  • Data obowiązywania: 2004-11-02
  • Dokument traci ważność: 2012-03-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA