REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 238

Departament Polityki Zbrojeniowej

ZARZĄDZENIE NR 26/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 04 sierpnia 2015 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą „Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej Pancernej i Samochodowej”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Zatwierdza się statut Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej uchwalony przez Radę Naukową Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w dniu 19 marca 2015 r.

2. Statut stanowi załącznik do zarządzenia.

§ 2.

 Traci moc zarządzenie Nr 22/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą „Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 11, poz. 146).

§ 3.

 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092, z 2014 r. poz. 1198 oraz z 2015 r. poz. 249.

Załącznik 1. [STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNIKI PANCERNEJ I SAMOCHODOWEJ]

Załącznik do zarządzenia Nr 26/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 04 sierpnia 2015 r. (poz. 238)

STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNIKI PANCERNEJ I SAMOCHODOWEJ

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, zwany dalej „Instytutem” działa na podstawie:

1. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;

2. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620);

3. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1788);

4. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych (Dz. U. Nr 230, poz. 1512);

5. uchwały Rady Ministrów Nr 104/65 z dnia 28 kwietnia 1965 r. w sprawie utworzenia wojskowych instytutów naukowo-badawczych podległych Ministrowi Obrony Narodowej (Dz. Rozk. Tajnych MON Nr 6, poz. 27, § 1 pkt 2);

6. niniejszego statutu.

§ 2.

Instytut posiada osobowość prawną.

§ 3.

Siedzibą Instytutu jest miejscowość Sulejówek, województwo mazowieckie.

§ 4.

1. Oficjalnym skrótem nazwy Instytutu jest „WITPiS”.

2. Instytut używa następującego tłumaczenia nazwy w języku angielskim: „Military Institute of Armoured and Automotive Technology”.

§ 5.

Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.

§ 6.

Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Minister Obrony Narodowej. Czynności nadzoru nad Instytutem wykonuje wyznaczona przez Ministra Obrony Narodowej komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej.

Rozdział 2

Działalność Instytutu

§ 7.

Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;

2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych

– w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z).

§ 8.

Zakres działalności podstawowej Instytutu obejmuje, w szczególności:

1. Badania i rozwój pojazdów a także ich wyposażenia, w tym:

1) studia analityczne i badanie tendencji rozwojowych sprzętu wojskowego (SpW) innych armii dla potrzeb rozwoju pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) prace studyjne, analizy i badania techniczno-ekonomiczne w zakresie rozwoju nowych pojazdów lub modernizacji już eksploatowanych;

3) doskonalenie oraz wdrażanie metodyk badawczych pojazdów z uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnego wyposażenia badawczego i przyrządów pomiarowych;

4) prace rozwojowe dotyczące konstrukcji, badań i eksploatacji pojazdów oraz ich wyposażenia;

5) badania, testy oraz oceny oferowanych wojsku wozów bojowych i innych pojazdów, w zakresie bezpieczeństwa, właściwości funkcjonalnych i niezawodnościowych.

2. Badania i rozwój systemów i sprzętu zabezpieczenia technicznego eksploatacji pojazdów oraz procesu szkolenia załóg i personelu technicznego, w tym:

1) prace rozwojowe dotyczące metodyk oraz sprzętu potrzebnego do diagnozowania, obsługiwania oraz napraw pojazdów w warunkach stacjonarnych i polowych;

2) doskonalenie i wdrażanie nowoczesnych systemów sprzętu ratunkowego i ewakuacyjnego dla potrzeb pojazdów oraz SpW wojsk własnych;

3) badania i doskonalenie metodyk i sprzętu do przechowywania i ochrony czasowej pojazdów oraz SpW.

3. Badania na rzecz bezpieczeństwa i ograniczenia negatywnego wpływu eksploatacji na ludzi i środowisko: pojazdów oraz sprzętu zabezpieczającego ich eksploatację, w tym:

1) doskonalenie i wdrażanie metodyk badawczych z zakresu ergonomii w pojazdach, a więc nadmiernego natężenia dźwięku, drgań, pól elektromagnetycznych, emisji zanieczyszczeń oraz innych czynników;

2) doskonalenie i wdrażanie metodyk badawczych do oceny oddziaływania czynników eksploatacyjnych na środowisko naturalne;

3) prace i badania studyjne dotyczące konstrukcji pojazdów, stosowania nowoczesnych technologii i materiałów w zakresie wypracowania danych do kierunków ich modernizacji;

4) badania i rozwój nowych technologii oraz materiałów;

5) badania, testy, ekspertyzy i oceny bezpieczeństwa użytkowników pojazdów i ich otoczenia.

4) Badanie i rozwój wybranych problemów inżynierii materiałowej dla potrzeb konstrukcji i technologii pojazdów, w tym:

1) prace rozwojowe nowych konstrukcji i materiałów niezbędnych do podniesienia poziomu ochrony załóg pojazdów i transportowanych osób i ładunków;

2) doskonalenie metod badań, właściwości nowych konstrukcji i materiałów do ochrony załóg pojazdów i transportowanych osób i ładunków;

3) badania, testy i ekspertyzy w tym ocena pojazdów w czasie ich eksploatacji dla potrzeb banku informacji o niezawodności i funkcjonowaniu pojazdów, i na nim zamontowanego SpW.

5) W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut realizuje następujące prace:

1) upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z);

2) wykonuje badania i analizy oraz opracowuje opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20.B; PKD 72.19.Z; PKD 74.90.Z);

3) opracowuje oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD 72.19.Z; PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);

4) prowadzi działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną (PKD 71.20.B; PKD 72.19.Z);

5) prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania instytutu (PKD 72.19.Z; PKD 91.01 .A);

6) prowadzi działalność w zakresie informacji naukowo-technicznej, w tym działalność biblioteczną w przedmiocie działania Instytutu (PKD 91.01.A);

7) wytwarza w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzi walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury (PKD 72.19.Z);

8) prowadzi działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 58.19.Z);

9) prowadzi kształcenie w formie seminariów, szkoleń, kursów dokształcających i innych (PKD 85.59.B);

10) organizuje i uczestniczy w seminariach i konferencjach naukowych (PKD 82.30.Z);

11) prowadzi prace projektowe i inżynierskie w celu opracowania nowych technologii (PKD 74.10.Z);

12) prowadzi doradztwo naukowo-techniczne (PKD 71.12.Z);

13) realizuje pozostałą działalność w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych (PKD 74.90.Z);

14) prowadzi podnoszenie kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników (PKD 85.59.B).

§ 9.

1. Instytut prowadzi inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie:

1) prowadzenie badań i analiz technicznych (PKD 71.20.B);

2) opracowywanie opinii i ekspertyz nie mających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);

3) wydawanie opinii oraz ocenę warunków organizacyjno-technicznych (PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);

4) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne nie związane z przystosowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki (PKD 71.12.Z.);

5) prowadzenie badań bezpieczeństwa użytkowania wyrobów (PKD 74.90.Z; PKD 71.20.B);

6) produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (PKD 29.10.E, PKD 29.20.Z);

7) konserwacja i naprawa pojazdów (PKD 45.20.Z);

8) sprzedaż samochodów (PKD 45.11.Z, PKD 45.19.Z);

9) demontaż wyrobów zużytych (PKD 38.31.Z);

10) wynajem samochodów do przewozu osób i towarów (PKD 49.32.Z, PKD 49.41.Z, PKD 77.11.Z, PKD 77.12.Z);

11) działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (PKD 52.21.Z);

12) wynajem maszyn i urządzeń (PKD 77.33.Z, PKD 77.39.Z);

13) kupno i sprzedaż nieruchomości (PKD 68.10.Z);

14) wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);

15) sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z);

16) organizacja pokazów sprzętu, spotkań i imprez tematycznych (PKD 82.30.Z).

2. Instytut uprawniony jest do przeprowadzania badań pojazdów mechanicznych i sprzętu technicznego oraz technologii na zgodność z stosownymi dokumentami.

3. Instytut może podejmować działalność: badawczą, rozwojową i wdrożeniową, związaną z certyfikacją, homologacją, zabezpieczeniem eksploatacji oraz szkoleniową, na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, po uprzednim zabezpieczeniu potrzeb resortu obrony narodowej.

4. Instytut może współdziałać z innymi instytutami badawczymi, szkołami wyższymi i placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk oraz przedsiębiorcami krajowymi i zagranicznymi w prowadzonych badaniach naukowych i pracach rozwojowych, a także w zakresie innej działalności, z zachowaniem obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie własności intelektualnej, w tym przemysłowej.

5. Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może przystępować do organizacji i stowarzyszeń naukowych lub inicjować ich powstanie.

6. Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych.

7. Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może prowadzić działalność produkcyjną bądź usługową wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych w zakresie objętym statutowym przedmiotem działania.

Rozdział 3

Organy Instytutu

§ 10.

Organami instytutu są:

1) dyrektor;

2) rada naukowa.

§ 11.

Dyrektor:

1) kieruje instytutem i reprezentuje go na zewnątrz;

2) ustala plany działalności instytutu;

3) kreuje polityką kadrową;

4) zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia instytutu na realizację jego zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 ust. 4 ustawy;

5) odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej instytutu;

6) odpowiada za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;

7) podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;

8) organizuje i kieruje działalnością Instytutu w zakresie planowania badań naukowych i prac rozwojowych na czas wojny, przy pomocy wyznaczonych i upoważnionych do tych prac pracowników Instytutu;

9) dokonuje mianowania pracownika naukowego posiadającego tytuł naukowy profesora, z którym ma nawiązać stosunek pracy na czas nieokreślony na stanowisku profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;

10) kształtuje dyscyplinę żołnierzy pełniących służbę w Instytucie.

§ 12.

1. Rada naukowa co najmniej na 3 miesiące przed upływem okresu, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, lub w terminie 30 dni od dnia, w którym zaistniała konieczność powołania dyrektora, zarządza konkurs.

2. Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez radę naukową, działająca zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem. W skład komisji konkursowej wchodzą dwie osoby wskazane przez radę naukową, zatrudnione w instytucie, jedna osoba wskazana przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych oraz jeden przedstawiciel ministra właściwego do spraw nauki i jeden przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej.

3. Ogłoszenie o konkursie instytut publikuje co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie internetowej instytutu.

4. Komisja konkursowa:

1) sprawdza spełnienie wymagań konkursowych przez kandydatów;

2) udostępnia kandydatom spełniającym wymagania konkursowe informacje o instytucie, w zakresie umożliwiającym równe szansę w konkursie wszystkim kandydatom, z wyłączeniem informacji prawnie chronionych;

3) podejmuje uchwałę o przedstawieniu ministrowi nadzorującemu kandydata na dyrektora.

5. Od uchwały komisji konkursowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, kandydatowi przysługuje odwołanie do ministra nadzorującego w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.

6. Minister Obrony Narodowej powołuje dyrektora na okres 4 lat, po zasięgnięciu opinii rady naukowej. Kandydata na dyrektora przedstawia ministrowi nadzorującemu komisja konkursowa w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy.

7. Minister Obrony Narodowej w akcie o powołaniu dyrektora określa także wysokość jego wynagrodzenia.

8. Minister Obrony Narodowej odmawia powołania na dyrektora kandydata wskazanego przez komisję konkursową, jeżeli konkurs został przeprowadzony z naruszeniem prawa lub kandydat nie spełnia kryteriów określonych w art. 24 ust. 6 ustawy. Odmowa powołania wymaga uzasadnienia.

9. W przypadku niepowołania dyrektora rada naukowa zarządza ponowne przeprowadzenie konkursu. Do czasu powołania nowego dyrektora minister nadzorujący powołuje do pełnienia obowiązków dyrektora jednego z jego zastępców.

10. Dyrektorem może być osoba, która:

1) posiada co najmniej stopień naukowy doktora;

2) korzysta z pełni praw publicznych;

3) posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;

4) posiada znajomość języka angielskiego, niemieckiego lub francuskiego w stopniu umożliwiającym swobodne komunikowanie się w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;

5) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

11. Funkcję dyrektora można pełnić nie dłużej niż przez dwa następujące po sobie okresy, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12.

12. Minister Obrony Narodowej, na wniosek rady naukowej, może wyrazić zgodę na przystąpienie do konkursu na okres kolejnych 4 lat osobie, która pełniła funkcję dyrektora przez dwa następujące po sobie okresy.

§ 13.

1. Minister Obrony Narodowej odwołuje dyrektora w przypadku:

1) niespełniania warunków określonych w art. 24 ust. 6 pkt. 2 i 5 ustawy;

2) złożenia przez niego rezygnacji;

3) utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;

4) niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 35 ust. 3 ustawy.

2. Minister Obrony Narodowej może odwołać dyrektora w przypadku działania niezgodnego z zasadami praworządności, rzetelności i gospodarności w czasie zajmowania stanowiska.

3. W przypadku odwołania dyrektora instytutu minister sprawujący nadzór nad instytutem wyznacza spośród jego zastępców osobę pełniącą funkcję kierownika instytutu na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy.

4. Zastępcy dyrektora, główny księgowy, kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach podległych bezpośrednio dyrektorowi ponoszą odpowiedzialność przed dyrektorem za wyniki działalności pionów i komórek Instytutu, którymi kierują oraz za użycie właściwych środków dla uzyskania tych wyników.

§ 14.

Rada naukowa liczy 12 członków. W skład rady naukowej wchodzą:

1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 8;

2) osoby spoza Instytutu w liczbie 4.

§ 15.

Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 3.

§ 16.

Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 4.

§ 17.

Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 4.

§ 18.

Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza niż liczba należnych im miejsc w radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.

§ 19.

Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.

§ 20.

Do rady naukowej wchodzą osoby spoza instytutu posiadające co najmniej stopień naukowy doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością instytutu, które wskazuje Minister Obrony Narodowej, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora.

§ 21.

1. Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.

2. Do zadań rady naukowej należy:

1) uchwalanie statutu;

2) przeprowadzanie konkursu na stanowisko dyrektora;

3) występowanie z wnioskami do ministra nadzorującego o powołanie lub odwołanie dyrektora;

4) opiniowanie kandydatów na stanowiska zastępców dyrektora, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym;

5) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych instytutu, a także rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;

6) zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;

7) opiniowanie wniosków w sprawie połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji instytutu oraz stałej współpracy instytutu z innymi osobami prawnymi;

8) opiniowanie regulaminu organizacyjnego;

9) opiniowanie rocznego planu finansowego;

10) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;

11) opiniowanie podziału zysku instytutu;

12) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;

13) opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;

14) przeprowadzanie przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz postępowań o nadanie tytułu naukowego w zakresie posiadanych uprawnień;

15) wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;

16) opiniowanie programów prowadzonych przez instytut studiów podyplomowych i doktoranckich;

17) opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań i prac naukowych i prac rozwojowych.

3. Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 12 i 13, mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł naukowy.

4. Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 14, mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.

5. W przypadku uzyskania przez WITPiS uprawnień do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego lub występowania o nadanie tytułu, skład Rady Naukowej WITPiS zostaje, w trakcie przeprowadzania przewodu doktorskiego lub habilitacyjnego, postępowania o nadanie tytułu, rozszerzony o:

1) pracowników WITPiS nie będących członkami Rady Naukowej a posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora;

2) osoby spoza WITPiS, które w przewodzie doktorskim, habilitacyjnym lub w postępowaniu o nadanie tytułu pełnią rolę recenzentów.

6. Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności instytutu. Stanowiska Rady są podejmowana w formie uchwał.

7. Rada Naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 9–13, w terminie nie dłuższym niż 30 dni.

8. Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

§ 22.

Dyrektor instytutu może:

1) powołać sekretarza naukowego instytutu;

2) powołać 1 kolegium;

3) powołać 2 zespoły opiniodawczo-doradcze;

4) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań ustalając zakres i czas ich umocowania.

§ 23.

1. Sekretarza naukowego powołuje i odwołuje dyrektor, w uzgodnieniu z radą naukową.

2. Sekretarzem naukowym może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.

3. Szczegółowy zakres działania, obowiązki i uprawnienia sekretarza naukowego określa regulamin organizacyjny.

4. Regulamin pracy powołanego kolegium i zespołu doradczo-opiniodawczego ustala dyrektor.

Rozdział 4

Struktura organizacyjna

§ 24.

1. Zastępców dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor.

2. Zastępcą dyrektora do spraw naukowych może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.

§ 25.

1. Instytut zatrudnia pracowników:

1) naukowych;

2) badawczo-technicznych;

3) inżynieryjno-technicznych;

4) administracyjno-ekonomicznych;

5) bibliotecznych i pracowników dokumentacji naukowej;

6) na stanowiskach robotniczych;

7) obsługi i innych.

2. Pracownikiem naukowym instytutu może być osoba posiadająca wymagane kwalifikacje naukowe, określone w art. 43 ustawy.

3. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem:

1) konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia jednocześnie powołując komisje konkursową, składającą się z 5 osób, spośród pracowników naukowych Instytutu;

2) w skład komisji konkursowej wchodzi dyrektor Instytutu;

3) komisja konkursowa wybiera spośród swoich członków przewodniczącego komisji;

4) funkcja przewodniczącego komisji konkursowej nie może by łączona ze stanowiskiem dyrektora Instytutu;

5) w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów;

6) ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;

7) kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;

8) komisja konkursowa na podstawie złożonych dokumentów, rozmowy kwalifikacyjnej dokonuje oceny i wyłania zwycięzcę konkursu, z uwzględnieniem następujących kryteriów:

a) dorobku naukowego i badawczego oraz osiągnięć kandydata,

b) przydatność specjalizacji kandydata dla rozwoju podstawowej działalności Instytutu,

c) predyspozycje kandydata do pracy w określonym zespole;

9) konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.

4. Na stanowisku badawczo-technicznym może być zatrudniona osoba posiadająca wykształcenie wyższe. Dodatkowe kwalifikacje na stanowiska badawczo-techniczne ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

§ 26.

1. Żołnierzy zawodowych w Instytucie wyznacza na stanowiska służbowe, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz zwalnia z tych stanowisk, Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

2. Wykaz stanowisk przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych określony jest w wykazie stanowisk służbowych Instytutu, opracowanym przez Sztab Generalny Wojska Polskiego.

§ 27.

1. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych orzekają:

1) w pierwszej instancji – komisja dyscyplinarna w instytucie w składzie trzech członków;

2) w drugiej instancji – komisja dyscyplinarna do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów przy ministrze właściwym do spraw nauki.

2. Przewodniczącym składu orzekającego powinien być pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku nie niższym niż obwiniony.

§ 28.

Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:

1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;

2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;

3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;

4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;

5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;

6) głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;

7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;

8) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.

§ 29.

1. Strukturę organizacyjną odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi działania Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora.

2. Struktura organizacyjna jest uaktualniana według potrzeb, w oparciu o wyniki badania jej przydatności pod względem efektywności realizowanych zadań, sprawnego zarządzania Instytutem oraz uzyskiwania optymalnych efektów ekonomicznych.

§ 30.

1. Szczegółowy zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Instytucie określa regulamin organizacyjny.

2. W Instytucie nie może istnieć stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

3. Dyrektora Instytutu, jego zastępców oraz głównego księgowego obowiązują regulacje, opisane w art. 28 ustawy.

4. Regulamin organizacyjny Instytutu ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

Rozdział 5

Mienie Instytutu

§ 31.

1. Instytut gospodaruje samodzielnie przydzielonym i nabytym mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.

2. Instytut gospodarując przydzielonym i nabytym mieniem, zapewnia jego ochronę.

3. Instytut może zadysponować składnikami majątku trwałego, stosując przepisy dotyczące państwowych osób prawnych.

§ 32.

W przypadku likwidacji Instytutu, jego majątek, po zaspokojeniu wierzycieli, staje się własnością Skarbu Państwa, a o jego przeznaczeniu decyduje Minister Obrony Narodowej sprawujący nadzór w zgodzie z przepisami ustawy.

Rozdział 6

Gospodarka Instytutu

§ 33.

1. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.

2. Plan, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia zadania określone przez Ministra Obrony Narodowej.

§ 34.

1. Instytut występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.

2. Instytut odpowiada za swe zobowiązania.

3. Instytut prowadzi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, księgowość i na jej podstawie sporządza roczne sprawozdanie finansowe.

4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, po zaopiniowaniu przez radę naukową, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.

§ 35.

1. Źródłami finansowania działalności Instytutu są:

1) przychody z realizowanych prac;

2) przychody z wdrażania i upowszechniania wyników działalności;

3) dotacje budżetowe i pozabudżetowe, uzyskiwane zgodnie z odrębnymi przepisami;

4) przychody z działalności produkcyjnej lub usługowej;

5) przychody z patentów, praw ochronnych oraz licencji na stosowanie wynalazków i wzorów użytkowych;

6) inne przychody pozyskiwane na działalność statutową Instytutu.

2. Instytut pokrywa koszty działalności z uzyskiwanych przychodów.

§ 36.

Instytut tworzy i dysponuje funduszami na zasadach określonych w art. 19 ustawy o instytutach badawczych oraz w odrębnych przepisach.

Rozdział 7

Nadzór nad działalnością Instytutu

§ 37.

Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Obrony Narodowej.

§ 38.

1. Minister Obrony Narodowej ma prawo nałożyć na Instytut obowiązek wprowadzenia do jego planu zadania lub wyznaczyć zadania poza planem, zgodnie z zakresem działania określonym w statucie Instytutu, jeżeli jest to niezbędne do realizacji szczególnie ważnych celów gospodarczych lub społecznych, ze względu na potrzeby obrony kraju, w przypadku klęski żywiołowej, bądź w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.

2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej zapewnia Instytutowi środki do wykonania nałożonego zadania, chyba że wykonanie zadania następuje odpłatnie na podstawie umowy zawartej między Instytutem a jednostką organizacyjną wskazaną przy nakładaniu zadania.

Rozdział 8

Przedstawicielstwo Instytutu

§ 39.

Do dokonywania samodzielnie czynności prawnych w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy dyrektora działają w granicach ich umocowania.

§ 40.

1. Pełnomocników ustanawia i odwołuje dyrektor.

2. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Dyrektor w pełnomocnictwie określa zakres i sposób realizacji umocowania pełnomocników.

4. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictw do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.

Rozdział 9

Postanowienia końcowe

§ 41.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem, mają zastosowania przepisy ustawy o instytutach badawczych, aktów wykonawczych do ustawy, kodeksu cywilnego.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-08-06
  • Data wejścia w życie: 2015-08-06
  • Data obowiązywania: 2015-09-21
  • Dokument traci ważność: 2017-07-10

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA