REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 245

Zarząd Organizacji i Uzupełnień – P1

DECYZJA Nr 323/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 11 sierpnia 2015 r.

w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 2a ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Decyzja określa:

1) zasady opracowywania dokumentów kompetencyjnych;

2) właściwość organów w zakresie nadawania dokumentów kompetencyjnych;

3) zasady planowania zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, w tym opracowywania wniosków organizacyjno-etatowych;

4) sposób realizacji zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych;

5) tryb opracowywania oraz wydawania dokumentów organizacyjnych i etatowych, a także tabel należności i norm należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego.

§ 2.

W rozumieniu decyzji następujące określenia oznaczają:

1) dokument etatowy – etat, etat zbiorczy, wykaz stanowisk, wykaz dodatkowy do etatu oraz wykaz zmian do etatu, etatu zbiorczego, wykazu stanowisk i wykazu dodatkowego;

2) dokument kompetencyjny – statut, regulamin organizacyjny, zakres czynności, szczegółowy zakres działania, zakres obowiązków;

3) dokument organizacyjny – zarządzenie i decyzję Ministra wprowadzające zmiany organizacyjne i dyslokacyjne w komórkach (jednostkach) organizacyjnych, a także rozkaz organizacyjny wydawany przez dowódców (szefów, komendantów, dyrektorów, kierowników) jednostek (komórek) organizacyjnych poszczególnych poziomów dowodzenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w celu wykonania zarządzeń i decyzji Ministra;

4) dowództwo – szefostwo, komendę, dyrekcję, kierownictwo jednostki (komórki) organizacyjnej;

5) dyrektor (szef) komórki organizacyjnej – dyrektora Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej, departamentu, zarządu, biura wchodzącego w skład Ministerstwa;

6) dysponenci środków etatowych – osoby, którym przydzielono środki etatowe;

7) działalność kompetencyjna – kompleks wzajemnie powiązanych zagadnień obejmujących kompetencje i sprawy kompetencyjne;

8) etat – dokument określający cechy i charakterystykę jednostki (komórki) organizacyjnej, jej wewnętrzną strukturę organizacyjną, liczbę, rodzaje i rangę wszystkich stanowisk ujętych w tym dokumencie oraz liczbę i rodzaje etatowego sprzętu wojskowego należnego jednostce;

9) etat zbiorczy – dokument określający liczbę, rodzaje i rangę wszystkich stanowisk ujętych w tym dokumencie, przeznaczonych dla jednostek organizacyjnych Ordynariatu Polowego, Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego, a także na czas „W” jednostek organizacyjnych Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz liczbę i rodzaje sprzętu wojskowego należnego tym jednostkom;

10) formowanie – proces tworzenia nowej jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra;

11) gestor sprzętu wojskowego – komórkę lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej, a także komórkę wewnętrzną odpowiedzialną za określanie kierunków rozwoju sprzętu wojskowego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz organizację procesu wdrażania i ustalanie procesów eksploatacji (w tym wykorzystania bojowego) i wycofywania określonego rodzaju (grupy) sprzętu wojskowego;

12) jednostka organizacyjna – jednostkę podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, niebędącą komórką organizacyjną;

13) jednostka budżetowa – jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności;

14) jednostka wojskowa – jednostkę organizacyjną Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, funkcjonującą na podstawie nadanego przez Ministra etatu lub etatu zbiorczego określającego odpowiednio jej strukturę wewnętrzną, liczbę, rodzaje i rangę wszystkich stanowisk służbowych występujących w tej jednostce, jak również liczbę i rodzaje sprzętu wojskowego należnego jednostce oraz posługującą się pieczęcią urzędową z godłem Rzeczypospolitej Polskiej i nazwą (numerem) jednostki;

15) komórka organizacyjna – Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd, biuro wchodzące w skład Ministerstwa;

16) komórka wewnętrzna – część składową jednostki (komórki) organizacyjnej;

17) kompetencje – uprawnienia, obowiązki i zakres odpowiedzialności osoby, zadania jednostki (komórki) organizacyjnej w jej prawnie określonej sferze działania;

18) Minister, Ministerstwo, resort – odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, resort obrony narodowej;

19) norma należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego – dokument określający liczbę sprzętu i wyposażenia nieujętego w dokumentach etatowych dla jednostek (komórek) organizacyjnych i stanowisk wojskowych oraz sprzętu etatowego;

20) norma-rozdzielnik sprzętu i wyposażenia tabelarycznego – dokument stanowiący integralną część tabeli należności, będący podstawą do podziału w jednostkach (komórkach) organizacyjnych ogólnej liczby sprzętu i wyposażenia tabelarycznego na poszczególne komórki wewnętrzne oraz określone stanowiska służbowe i sprzęt etatowy;

21) numer identyfikacyjny stanowiska (NIS) – funkcjonujący w resorcie obrony narodowej, niepowtarzalny czternastoznakowy zapis określający usytuowanie stanowiska w etacie, składający się z numeru etatu, numeru komórki w etacie i numeru wierszozapisu;

22) obowiązki – określone w dokumencie kompetencyjnym zadania, które żołnierz zawodowy (pracownik resortu obrony narodowej) realizuje na zajmowanym stanowisku służbowym (pracy);

23) oddział gospodarczy – jednostkę budżetową, której kierownik jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia;

24) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa – Ministra, Sekretarza Stanu, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej;

25) plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń – dokument ewidencyjno-planistyczny określający strukturę zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej jednostki organizacyjnej na dany rok budżetowy;

26) pracownik resortu obrony narodowej – osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub innej podstawie przewidzianej w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662) w wojskowej jednostce organizacyjnej sfery budżetowej resortu obrony narodowej;

27) przeformowanie – proces zmiany struktury organizacyjnej jednostki (komórki) organizacyjnej (przekształcenie, łączenie, dzielenie) zgodnie z wydanymi dokumentami organizacyjnymi;

28) rozformowanie – proces zniesienia (likwidacji) jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra;

29) sprawy dyslokacyjne – przedsięwzięcia dotyczące zmiany dyslokacji jednostki (komórki) organizacyjnej;

30) sprawy kompetencyjne – przedsięwzięcia dotyczące nadawania dokumentów kompetencyjnych, unieważniania lub dokonywania w nich zmian;

31) sprawy organizacyjno-etatowe – przedsięwzięcia dotyczące formowania, przeformowania i rozformowania jednostki (komórki) organizacyjnej, w tym przedsięwzięcia dotyczące tworzenia, przekształcenia, łączenia, dzielenia, likwidacji i zniesienia jednostki (komórki) organizacyjnej lub odnoszące się do jej struktury organizacyjnej ustalonej w dokumencie etatowym;

32) sprzęt etatowy – sprzęt wojskowy ujęty w etacie jednostki (komórki) organizacyjnej;

33) sprzęt i wyposażenie tabelaryczne – nieujętą w etacie część sprzętu wojskowego oraz wyposażenia przeznaczonego dla danej jednostki (komórki) organizacyjnej, która jest niezbędna do wykonania określonych dla niej zadań;

34) środki etatowe – przewidziane w dokumentach etatowych stanowiska służbowe (pracy), sprzęt woj skowy;

35) tabela należności – dokument określający należną jednostce (komórce) organizacyjnej ogólną liczbę sprzętu etatowego oraz sprzętu i wyposażenia tabelarycznego określonego w normach należności, według jej przeznaczenia;

36) taryfikacja – zaszeregowanie stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych (pracowników resortu obrony narodowej), ujętych w dokumentach etatowych, do grup uposażenia (właściwego przepisu płacowego);

37) uprawnienia – określone w dokumencie kompetencyjnym prawa do samodzielnego podejmowania decyzji;

38) wykaz dodatkowy do etatu – dokument etatowy opracowywany dla jednostki (komórki) organizacyjnej w przypadku wystąpienia uzasadnionej potrzeby utworzenia dodatkowych komórek wewnętrznych, stanowisk służbowych (pracy) niezbędnych do realizacji zadań, nie związanych bezpośrednio z dotychczasowym przeznaczeniem tej jednostki (komórki) organizacyjnej;

39) wykaz stanowisk – dokument zawierający zestawienie stanowisk w instytutach badawczych i samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej nadzorowanych przez Ministra oraz stanowisk występujących w strukturach międzynarodowych i w instytucjach cywilnych. Wykaz stanowisk może zawierać strukturę wewnętrzną, liczbę i rodzaje sprzętu wojskowego;

40) wykaz zmian do etatu – dokument stanowiący podstawę do dokonywania zmian etatowych w jednostce (komórce) organizacyjnej;

41) zakres odpowiedzialności – określone w dokumencie kompetencyjnym granice zadań, które powodują obowiązek ponoszenia odpowiedzialności za ich realizację;

42) zatrudnienie bazowe – nieprzekraczalna wielkość zatrudnienia pracowników resortu obrony narodowej określona dla jednostki organizacyjnej, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych, obejmująca pracowników resortu obrony narodowej zatrudnionych na stanowiskach etatowych i poza etatem.

Rozdział 2

Opracowywanie oraz nadawanie dokumentów kompetencyjnych i dokonywanie zmian w tych dokumentach

§ 3.

1. Projekty dokumentów kompetencyjnych oraz zmiany w tych dokumentach w resorcie opracowują:

1) Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej – w odniesieniu do regulaminu organizacyjnego Ministerstwa;

2) Dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej – w odniesieniu do zakresów czynności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu;

3) kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, z wyłączeniem komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania tych komórek;

4) Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania ataszatów obrony w przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej;

5) Dyrektor Departamentu Budżetowego – w odniesieniu do statutów jednostek budżetowych;

6) Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień-P1 – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania:

a) komórek organizacyjnych Ministerstwa tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego,

b) Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych,

c) Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych,

d) Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych,

e) Dowództwa Garnizonu Warszawa,

f) Narodowego Centrum Kryptologii,

g) Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów,

h) Zespołu Zapewnienia Jakości w Lotnictwie,

i) Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych,

j) polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych,

k) polskich zespołów łącznikowych,

l) Narodowego Elementu Wsparcia przy Dowództwie Eurokorpusu w Strasburgu,

m) wojewódzkich sztabów wojskowych;

7) Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódca Garnizonu Warszawa – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;

8) Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania:

a) polskich kontyngentów wojskowych (PKW) oraz polskich jednostek wojskowych (PJW),

b) innych bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;

9) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej – w odniesieniu do:

a) szczegółowego zakresu działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej,

b) szczegółowych zakresów działania jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej;

10) Szef Inspektoratu Uzbrojenia – w odniesieniu do:

a) szczegółowego zakresu działania Inspektoratu Uzbrojenia – w uzgodnieniu z Departamentem Polityki Zbrojeniowej,

b) szczegółowych zakresów działania bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;

11) dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) pozostałych jednostek lub komórek organizacyjnych – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;

12) przełożeni – w odniesieniu do zakresów obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy, pracowników resortu obrony narodowej.

2. Projekt szczegółowego zakresu działania oraz zakresu obowiązków, opracowuje się z uwzględnieniem ustaleń określonych w załączniku Nr 1 do decyzji, z wyłączeniem komórek organizacyjnych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.

3. Osoby wymienione w § 11 występują do Dyrektora Departamentu Budżetowego o nadanie, zmianę lub uchylenie statutów jednostek budżetowych.

4. Osoby, o których mowa w ust. 1, obowiązane są do niezwłocznego opracowania i przedstawienia do akceptacji właściwych osób projektów dokumentów kompetencyjnych oraz zmian w tych dokumentach, stosownie do wydanych dokumentów organizacyjnych i etatowych.

5. Projekty dokumentów kompetencyjnych oraz projekty zmian w dokumentach kompetencyjnych przed ich nadaniem, podlegają opiniowaniu przez szefa właściwej komórki obsługi prawnej lub doradcę prawnego. Jeżeli osoby takie nie występują w strukturze jednostki (komórki) organizacyjnej czynności tej dokonuje szef komórki obsługi prawnej lub doradca prawny jednostki nadrzędnej.

§ 4.

1. Dokumenty kompetencyjne w resorcie nadają (określają, zatwierdzają) oraz dokonują zmian w tych dokumentach:

1) Minister:

a) regulamin organizacyjny Ministerstwa,

b) statuty: Agencji Mienia Wojskowego, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, instytutów badawczych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek organizacyjnych prowadzących działalność kulturalną podległych lub nadzorowanych przez Ministra na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

c) zakresy czynności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu,

d) szczegółowe zakresy działania:

– Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych,

– Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych,

– Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych,

– Dowództwa Garnizonu Warszawa,

– Inspektoratu Uzbrojenia,

– Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej i innych jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej,

– Narodowego Centrum Kryptologii,

– Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów,

– Zespołu Zapewnienia Jakości w Lotnictwie,

– PKW / PJW,

– polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i przy międzynarodowych strukturach wojskowych,

– polskich zespołów łącznikowych,

– Narodowego Elementu Wsparcia przy Dowództwie Eurokorpusu w Strasburgu,

– innych bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych,

e) statuty jednostek budżetowych;

2) Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu:

a) szczegółowe zakresy działania:

– struktury organizacyjnej określonej etatem odpowiednio Sekretarza Stanu lub podsekretarzy stanu – po uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej,

– bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych,

b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy, pracowników resortu obrony narodowej;

3) Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej:

a) na wniosek dyrektora danej komórki organizacyjnej Ministerstwa – szczegółowy zakres działania komórki organizacyjnej,

b) szczegółowe zakresy działania:

– struktury organizacyjnej określonej etatem Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej,

– bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych,

c) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy, pracowników resortu obrony narodowej;

4) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) szczegółowe zakresy działania:

– struktury organizacyjnej określonej etatem Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – po uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej,

bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych,

b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy, pracowników resortu obrony narodowej;

5) Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych:

a) szczegółowe zakresy działania ataszatów obrony w przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy, pracowników resortu obrony narodowej;

6) Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódca Garnizonu Warszawa, Szef Inspektoratu Uzbrojenia:

a) szczegółowe zakresy działania bezpośrednio podporządkowanym jednostkom organizacyjnym,

b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) podległych żołnierzy i pracowników resortu obrony narodowej Dowództwa (Inspektoratu);

7) dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) pozostałych jednostek (komórek) organizacyjnych:

a) szczegółowe zakresy działania bezpośrednio podporządkowanym jednostkom organizacyjnym,

b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) podległych żołnierzy, pracowników resortu obrony narodowej jednostki (komórki) organizacyjnej.

2. Zakresy obowiązków nadają dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek i komórek organizacyjnych lub osoby przez nich upoważnione.

3. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, nadają (określają, zatwierdzają) dokumenty kompetencyjne, stosownie do posiadanych uprawnień, w drodze zarządzenia, decyzji lub rozkazu.

4. Osoby obejmujące dane stanowisko służbowe (pracy) występujące w jednostce lub komórce organizacyjnej potwierdzają własnoręcznym i czytelnym podpisem fakt zapoznania się z zakresami obowiązków oraz zamieszczają datę zapoznania się z tym dokumentem.

5. Zakresy obowiązków, o których mowa w ust. 4, podlegają archiwizacji odpowiednio w teczkach akt personalnych żołnierzy oraz w teczkach akt osobowych pracowników resortu obrony narodowej, na zasadach określonych w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

6. Przekazanie zakresów obowiązków, o których mowa w ust. 4, do odpowiednich teczek personalnych lub osobowych realizuje komórka wewnętrzna (osoba) jednostki lub komórki organizacyjnej właściwa w sprawach personalnych (kadrowych).

7. Na równi z zakresami obowiązków, o których mowa w ust. 2, traktuje się zadania nadane lub określone w innym dokumencie kompetencyjnym.

8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, osoby obejmujące stanowisko służbowe (pracy) potwierdzają własnoręcznym podpisem fakt zapoznania się z dokumentem kompetencyjnym, nadającym lub określającym zadania tej osoby oraz zamieszczają datę zapoznania się z tym dokumentem.

9. W przypadku określonym w ust. 7, archiwizacji podlegają, w formie wyciągu, zadania nadane lub określone w innym dokumencie kompetencyjnym wraz z adnotacją o zapoznaniu się osoby obejmującej stanowisko służbowe (pracy) z tym dokumentem. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio. Wyciągi sporządza komórka wewnętrzna (osoba) jednostki lub komórki organizacyjnej, właściwa w sprawach personalnych (kadrowych).

10. Dokumenty kompetencyjne dla stanowisk służbowych (pracy) przydzielonych Rzeczypospolitej Polskiej w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych opracowuje się i nadaje zgodnie z uregulowaniami przyjętymi w tych organizacjach.

11. Opracowywanie i nadawanie zakresów czynności powierzonych, wykraczających poza zwykłe obowiązki służbowe (funkcje nieetatowe) oraz sposób postępowania z nimi odbywa się na zasadach dotyczących opracowywania, nadawania oraz archiwizowania zakresów obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy).

§ 5.

Osoby, którym jednostki organizacyjne są bezpośrednio podporządkowane, nadają szczegółowe zakresy działania tym jednostkom organizacyjnym i dokonują zmian w tych dokumentach oraz wskazują osoby odpowiedzialne za opracowanie projektów tych dokumentów, jeżeli brak jest odrębnych uregulowań prawnych dotyczących spraw kompetencyjnych tych jednostek.

§ 6.

Tryb opracowywania, zatwierdzania i dokonywania zmian w statutach uczelni wojskowych regulują przepisy o szkolnictwie wyższym.

Rozdział 3

Planowanie zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych

§ 7.

1. Celem planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych jest określenie i zbilansowanie przedsięwzięć dotyczących formowania, rozformowania, przeformowania lub zmiany dyslokacji jednostki (komórki) organizacyjnej.

2. Planowanie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje zamierzenia organizacyjno-etatowe i dyslokacyjne, ujmowane w opracowywanym co roku planie zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, będące rozwinięciem i uszczegółowieniem założeń oraz kierunków określonych w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 8.

1. Całokształtem przedsięwzięć związanych z opracowaniem planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

2. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa współpracują z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przy opracowywaniu planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

3. Dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych Ministerstwa, w tym organizatorzy systemów funkcjonalnych, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Garnizonu Warszawa, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, Dyrektor Narodowego Centrum Kryptologii, uczestniczą w opracowywaniu planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

§ 9.

1. Podstawę planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych stanowią przedsięwzięcia ujęte w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. W procesie planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych uwzględniać należy:

1) kierunki przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na kolejne okresy planistyczne;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania i programowania obronnego w resorcie;

3) wytyczne Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do opracowania programu rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) zobowiązania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wynikające z udziału w procesie planowania obronnego NATO oraz w Europejskiej Polityce Bezpieczeństwa i Obrony, a także inne zobowiązania międzynarodowe dotyczące rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

5) postanowienia decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie jednostkowych wskaźników kosztów utrzymania oraz kosztów funkcjonowania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;

6) plany zasadnicze i uzupełniające;

7) inne dokumenty regulujące działalność planistyczną i organizacyjną w resorcie.

§ 10.

1. Proces planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych obejmuje:

1) wnioskowanie organizacyjno-etatowe;

2) opracowanie i uzgodnienie projektu planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

2. Wnioskowanie organizacyjno-etatowe przez osoby wymienione w § 11 polega na:

1) opracowaniu propozycji do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, z uwzględnieniem postanowień § 7–9, według wzoru określonego w załączniku Nr 2 do decyzji;

2) poddaniu propozycji, o których mowa w pkt 1, wstępnej weryfikacji i akceptacji przez Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień-P1;

3) opracowaniu, z uwzględnieniem postanowień § 7–9 – zgodnie z zakresem akceptacji propozycji, o których mowa w pkt 1 – wniosków organizacyjno-etatowych do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, zwanych dalej „wnioskami organizacyjno-etatowymi”, według wzoru określonego w załączniku Nr 3 do decyzji;

4) poddaniu wniosków organizacyjno-etatowych procedurze oceny stosownie do postanowień §12;

5) przesłaniu do Zarządu Organizacji i Uzupełnień-P1, w terminie do dnia 15 marca roku poprzedzającego rok planistyczny, wniosków organizacyjno-etatowych wraz z ich pisemną oceną przedstawioną przez właściwą osobę, w ramach procedury oceny, o której mowa w § 12.

3. Wnioski organizacyjno-etatowe powodujące zmiany:

a) w szczegółowych zakresach działania jednostek (komórek) organizacyjnych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 7 wymagają jednoczesnego przedstawienia propozycji zmian do szczegółowych zakresów działania tych jednostek (komórek) organizacyjnych,

b) parametrów stanowisk służbowych lub struktury komórek wewnętrznych komórki (jednostki) organizacyjnej wymagają przedstawienia obowiązującego i projektowanego zakresu obowiązków (zadań) komórki wewnętrznej.

4. Wnioski organizacyjno-etatowe nie spełniające wymogów określonych w ust. 3 oraz w załączniku Nr 3 do decyzji, nie podlegają rozpatrzeniu.

5. Wnioski organizacyjno-etatowe, które nie zostaną poddane procedurze oceny, w trybie określonym w § 12, nie zostaną uwzględnione w projekcie planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

6. Wnioski organizacyjno-etatowe nie mogą być zgłaszane w odniesieniu do jednostek organizacyjnych, dla których nie upłynął okres dwunastu miesięcy od terminu ich sformowania lub przeformowania.

7. W przypadku wprowadzenia zmian do zadań głównych powodujących zmiany w szczegółowych zakresach działania jednostek organizacyjnych oraz w przypadkach dotyczących programów pilotażowych prowadzonych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej termin określony w ust. 6 może ulec skróceniu. Opracowany na podstawie wniosków organizacyjno-etatowych, o których mowa w ust. 2 pkt 5, projekt planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych wraz z projektem zarządzenia (decyzji) wprowadzającego go w życie, przedstawiany jest:

1) w terminie do dnia 15 kwietnia każdego roku – do uzgodnienia: Sekretarzowi Stanu, podsekretarzom stanu, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Obrony Narodowej, Dyrektorowi Departamentu Kontroli, Dyrektorowi Departamentu Kadr oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego wraz z opracowanymi wnioskami i ich pisemnymi ocenami;

2) w terminie do dnia 15 czerwca roku poprzedzającego rok planistyczny – do zatwierdzenia Ministrowi.

8. Plan zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych lub wyciągi z niego, przesyła się do właściwych jednostek (komórek) organizacyjnych.

§ 11.

Do wnioskowania organizacyjno-etatowego, o którym mowa w § 10 ust. 2, właściwymi są wyłącznie:

1) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa – w sprawach dotyczących podporządkowanych im komórek organizacyjnych, a także w sprawach dotyczących jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych im na podstawie odrębnych przepisów;

2) dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych bezpośrednio podległych lub bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi – w sprawach dotyczących tych jednostek (komórek) oraz podległych im jednostek organizacyjnych;

3) dyrektorzy komórek organizacyjnych, nie wymienieni w pkt 2 – w sprawach dotyczących podległych im jednostek organizacyjnych, poprzez właściwą osobę zajmującą kierownicze stanowisko Ministerstwa;

4) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, poprzez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, w sprawach dotyczących Inspektoratu oraz podległych mu jednostek organizacyjnych.

§ 12.

1. Osoby wymienione w § 11 poddają wnioski organizacyjno-etatowe procedurze oceny z:

1) Dyrektorem Departamentu Kadr, w zakresie:

a) możliwości ukompletowania formowanej (przeformowywanej) jednostki (komórki) organizacyjnej,

b) możliwości zagospodarowania nadwyżki kadry, wynikającej z rozformowania lub przeformowania jednostek (komórek) organizacyjnych,

c) kosztów osobowych dotyczących uposażeń wynikających z proponowanych zmian,

d) skutków zmian dyslokacyjnych;

2) Dyrektorem Departamentu Budżetowego – w zakresie możliwości finansowania zamierzeń w ramach limitu wydatków właściwego dysponenta części budżetowej;

3) Dyrektorem Departamentu Spraw Socjalnych, w zakresie:

a) możliwości realizacji poszczególnych przedsięwzięć z uwzględnieniem skutków społecznych i finansowych dotyczących pracowników resortu obrony narodowej,

b) rekonwersji kadry podlegającej zwolnieniu z rozformowanych (przeformowywanych) jednostek organizacyjnych;

4) Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie możliwości zagospodarowania nieruchomości wojskowych, ich wyposażenia i eksploatacji, prowadzenia działalności inwestycyjnej i remontowo-modernizacyjnej, będących następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych oraz w zakresie zmian w „Planie przydziałów gospodarczych resortu obrony narodowej”;

5) Prezesem Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie możliwości przejęcia mienia, w proponowanych terminach, będących następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych;

6) Prezesem Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w zakresie możliwości:

a) przejęcia mienia, w proponowanych terminach, będących następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych,

b) zapewnienia stałego lub tymczasowego zakwaterowania żołnierzom zawodowym służby stałej, będącego następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych;

7) osobami posiadającymi kwalifikacje właściwe dla danego korpusu osobowego (grupy osobowej);

8) organizatorem właściwego systemu funkcjonalnego – w zakresie zgodności z rozwiązaniami systemowymi określonymi w dokumentach planistycznych.

9) Pełnomocnikiem Ministra Obrony Narodowej do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie struktur komórek ochrony informacji niejawnych, z wyłączeniem komórek organizacyjnych Ministerstwa.

2. Wnioski organizacyjno-etatowe dotyczące komórek organizacyjnych Ministerstwa wymagają uprzedniego uzgodnienia z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej.

§ 13.

Procedury oceny, o której mowa w § 12 ust. 1, nie stosuje się w odniesieniu do wniosków organizacyjno-etatowych dotyczących jednostek wojskowych wydzielanych do zestawów Sił Odpowiedzi NATO oraz PKW/PJW.

§ 14.

Zatwierdzony przez Ministra plan zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych stanowi podstawę do realizacji ujętych w nim przedsięwzięć, których finalizacja, w formie zarządzeń (decyzji) organizacyjnych Ministra oraz wykazów zmian do etatów (wykazów stanowisk), następuje stopniowo do końca roku kalendarzowego, którego dotyczy plan.

§ 15.

Osoby wymienione w § 11 mogą zgłaszać:

1) wnioski, wraz ze szczegółowym uzasadnieniem, dotyczące odstąpienia od realizacji przedsięwzięć zawartych w planie zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, jeżeli zaistniały okoliczności uzasadniające niecelowość realizacji danego przedsięwzięcia;

2) wnioski organizacyjno-etatowe poza planem zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, wraz ze wskazaniem źródeł pokrycia stanowisk, jeżeli zmierzają one do racjonalizacji struktur organizacyjnych lub wprowadzenia zmian w sprzęcie wojskowym oraz nie powodują dodatkowych kosztów finansowych. Przepis określony w § 12 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 4

Tryb wydawania dokumentów organizacyjnych i etatowych

§ 16.

1. Dokumenty etatowe dla jednostek (komórek) organizacyjnych są wydawane na podstawie zarządzeń i decyzji organizacyjnych Ministra, z tym że wykazy zmian do etatów, wykazów stanowisk oraz wykazy dodatkowe do etatów mogą być wydawane jako dokumenty samoistne.

2. Uzgodnienia projektów dokumentów etatowych poprzez ich taryfikację dokonują:

1) Dyrektor Departamentu Kadr – w odniesieniu do stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych;

2) Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych – w odniesieniu do stanowisk pracy pracowników resortu obrony narodowej.

3. Projekty dokumentów etatowych dotyczących komórek organizacyjnych Ministerstwa wymagają pisemnego uzgodnienia z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej.

4. Osoby, o których mowa w ust. 2 i 3, dokonują uzgodnień projektów dokumentów etatowych w terminie do 14 dni od daty wpłynięcia dokumentów do uzgodnienia.

5. Projekty dokumentów etatowych podpisuje Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień-P1, a zatwierdza po ich taryfikacji Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, jeżeli nie zostały one zastrzeżone do kompetencji Ministra.

§ 17.

1. Etaty komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi i jednostek organizacyjnych określonych w odrębnych przepisach nadaje Minister.

2. Etaty pozostałych jednostek organizacyjnych, w wykonaniu upoważnienia zawartego w zarządzeniu lub decyzji Ministra, nadaje – w imieniu Ministra w formie decyzji – Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

3. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, wydając decyzję, o której mowa w ust. 2:

1) uwierzytelnia decyzję odciskiem własnej pieczęci urzędowej, z zamieszczeniem klauzuli „z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej”;

2) oznacza decyzję cechą: „Org/SSG/ZOiU-P1”.

§ 18.

1. Wykaz zmian do etatu jest podstawą w szczególności do:

1) utworzenia w strukturze (etacie) istniejącej jednostki (komórki) organizacyjnej:

a) nowych komórek wewnętrznych,

b) nowych stanowisk etatowych,

c) wprowadzenia określonej liczby sprzętu wojskowego;

2) skreślenia (likwidacji) w strukturze (etacie) istniejącej jednostki (komórki) organizacyjnej:

a) komórek wewnętrznych,

b) stanowisk etatowych,

c) określonej liczby sprzętu wojskowego.

2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. a, wykazy zmian do etatów, o których mowa w § 17 ust. 1, zatwierdza Minister.

3. W pozostałych przypadkach, nie wymienionych w ust. 2, wykazy zmian do etatów jednostek organizacyjnych zatwierdza Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

§ 19.

1. Wykazy dodatkowe do etatów, o których mowa w § 17 ust. 1, zatwierdza Minister.

2. Wykazy dodatkowe do etatów jednostek organizacyjnych, nie wymienione w ust. 1, zatwierdza Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

§ 20.

1. Etat zbiorczy określa jednostki organizacyjne Ordynariatu Polowego, Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego, a także na czas „W” jednostki organizacyjne Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego, do sformowania których przeznaczone są środki etatowe, nazwy, identyfikatory i siedziby tych jednostek.

2. Etat zbiorczy oraz wykazy zmian do tego etatu opracowywane są na podstawie propozycji Ordynariusza Polowego (Biskupa Polowego), Prawosławnego Ordynariusza Wojskowego, a także Szefa Służby Wywiadu Wojskowego oraz Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego.

§ 21.

Dokumenty etatowe, ze względu na okres, w którym obowiązują, mogą dotyczyć czasu pokojowego „P”, czasu wojennego „W”, albo czasu wojenno-pokojowego „W-P”, z tym, że:

1) etaty czasu „P” odnoszą się do jednostek (komórek) organizacyjnych, które w danej strukturze organizacyjnej istnieją tylko w czasie pokoju;

2) etaty czasu „W” odnoszą się do jednostek organizacyjnych formowanych na czas wojny;

3) etaty czasu „W-P” odnoszą się do jednostek (komórek) organizacyjnych istniejących zarówno w czasie wojny, jak i pokoju.

§ 22.

1. Opracowanie oraz ewidencję zarządzeń i decyzji organizacyjnych Ministra, a także ewidencję wydanych dokumentów etatowych prowadzi się, z zastrzeżeniem § 17 ust. 3, według odrębnych przepisów.

2. Oryginały dokumentów etatowych przechowuje się w Zarządzie Organizacji i Uzupełnień-Pl. Udostępnianie dokumentów etatowych odbywa się według odrębnych przepisów.

§ 23.

Przy opracowywaniu projektów dokumentów etatowych należy przestrzegać:

1) w propozycjach dotyczących nazw i usytuowania komórek wewnętrznych – ustaleń zawartych w „Słowniku nazw komórek wewnętrznych występujących w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”;

2) w propozycjach dotyczących liczby stanowisk w komórkach wewnętrznych, adekwatnie do wykonywanych (projektowanych) zadań tych komórek – ustaleń zawartych w zasadach budowy struktur organizacyjnych określonych odrębnymi przepisami;

3) w propozycjach dotyczących poszczególnych stanowisk wojskowych:

a) dla żołnierzy zawodowych – przy określaniu ich nazw oraz stopni etatowych – ustaleń zawartych w „Tabeli zaszeregowania do stopni etatowych typowych stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych w resorcie obrony narodowej” oraz w „Słowniku nazw stanowisk służbowych występujących w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”,

b) ustaleń zawartych w „Normach obsad etatowych podstawowego sprzętu wojskowego występującego na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”,

c) przy określaniu specjalności wojskowych – ustaleń zawartych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej w sprawie korpusów osobowych, grup osobowych i specjalności wojskowych,

d) przy określaniu wymogów kwalifikacyjnych (wykształcenia) – obowiązujących ustaleń w tym zakresie wynikających z odrębnych przepisów;

4) w propozycjach dotyczących poszczególnych stanowisk pracowników resortu obrony narodowej:

a) przy określaniu ich nazw – stosować przepisy o zatrudnianiu i wynagradzaniu pracowników resortu obrony narodowej obowiązujących tego pracodawcę,

b) przy określaniu kodu specjalności – stosować klasyfikację (kody nazw) zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zawartą w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy,

c) przy określaniu wymogów kwalifikacyjnych (wykształcenia) – w przypadku występowania dla danego stanowiska dwóch poziomów wykształcenia, wpisywać niższy, przewidziany dla tego stanowiska w przepisie płacowym,

d) stosować zasady i tryb tworzenia stanowisk pracowników resortu obrony narodowej określone w przepisach resortowych dotyczących zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej oraz przestrzegać ustalonej na dany rok kalendarzowy wielkości zatrudnienia bazowego, określonej dla danej jednostki (komórki organizacyjnej, której dotyczy proponowana zmiana. Limit zatrudnienia pracowników w resorcie może ulegać zmianom w wyniku realizacji poleceń i decyzji Ministra;

5) w propozycjach dotyczących sprzętu wojskowego, należnego jednostce (komórce) organizacyjnej:

a) przy określaniu ich liczby i rodzaju – ustaleń wynikających z potrzeb zabezpieczenia gotowości bojowej jednostki (komórki) organizacyjnej, norm techniczno-eksploatacyjnych, norm załadowczych i innych,

b) przy określaniu ich nazw – słownika obowiązujących indeksów materiałowych.

Rozdział 5

Realizacja zamierzeń organizacyjno-etatowych

§ 24.

Podstawę do dokonania zmian organizacyjno-etatowych w jednostkach (komórkach) organizacyjnych stanowią zarządzenia i decyzje organizacyjne Ministra oraz wykazy zmian i wykazy dodatkowe, o których mowa w § 18 i § 19.

§ 25.

1. W celu wykonania zarządzeń i decyzji organizacyjnych Ministra oraz wykazów zmian i wykazów dodatkowych, o których mowa w §18 i §19, zmieniających w istotny sposób strukturę i sprzęt etatowy jednostki (komórki) organizacyjnej, dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych poszczególnych poziomów dowodzenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wydają rozkazy organizacyjne opracowane według wzoru określonego w załączniku Nr 4 do decyzji.

2. Ustalenia zawarte w ust. 1, odnoszą się również odpowiednio do osób, którym są bezpośrednio podporządkowane jednostki organizacyjne podległe Ministrowi oraz przez niego nadzorowane.

3. Dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych podlegających zmianom organizacyjno-etatowym, oprócz rozkazu, o którym mowa w ust. 1 opracowują szczegółowy harmonogram realizacji wdrażanych zmian.

4. Rozkazy właściwych dowódców (szefów, komendantów, dyrektorów, kierowników) w sprawach organizacyjno-etatowych opracowuje się w sposób umożliwiający sporządzenie wyciągów dla jednostek (komórek) organizacyjnych realizujących te przedsięwzięcia oraz ich bezpośrednich przełożonych i właściwych osób, według ustaleń wydającego dokument organizacyjny.

5. Jako dokumenty uzupełniające do rozkazów wymienionych w ust. 1 i 3, w zależności od potrzeb sporządza się plany, wytyczne i inne dokumenty określające szczegółowo:

1) zamierzenia związane z wykonaniem nakazanych spraw organizacyjno-etatowych;

2) sposób i termin realizacji zamierzeń, o których mowa w pkt 1, w tym w szczególności ustalenia odnośnie gotowości bojowej i mobilizacyjnej, stanu osobowego, sprzętu wojskowego, infrastruktury oraz dokumentacji i pieczęci jednostki (komórki) organizacyjnej.

§ 26.

1. Wydawane dokumenty organizacyjne oraz dokumenty uzupełniające, o których mowa w § 25 ust. 1–3 i 5, opracowuje się w sposób zapewniający realizację planowanych zamierzeń organizacyjno-etatowych w nakazanym terminie.

2. W rozkazie organizacyjnym właściwy dowódca (szef, komendant, dyrektor, kierownik) obowiązany jest do określenia terminu realizacji zamierzenia organizacyjno-etatowego, w tym zakończenia (zrealizowania, ostatecznego wykonania) niezbędnego zespołu przedsięwzięć umożliwiających wdrożenie tych zamierzeń.

3. Dla jednostek (komórek) organizacyjnych formowanych lub przeformowywanych termin realizacji zamierzenia organizacyjno-etatowego, o którym mowa w ust. 2, oznacza w szczególności:

1) wdrożenie nowej struktury organizacyjnej jednostki (komórki) organizacyjnej;

2) wyznaczenie żołnierzy zawodowych na nowe stanowiska służbowe lub przeniesienie do rezerwy kadrowej albo zwolnienie ze służby wojskowej z zachowaniem ustawowych zasad w tym względzie;

3) mianowanie funkcjonariuszy na nowe stanowiska służbowe lub przeniesienie do dyspozycji Szefa Służby Wywiadu Wojskowego bądź Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego albo zwolnienie ze służby z zachowaniem ustawowych zasad w tym względzie;

4) zatrudnienie pracowników resortu obrony narodowej lub rozwiązanie stosunków pracy albo ich zmiana z zachowaniem ustawowych zasad w tym względzie;

5) przyjęcie (przesunięcie) należnego sprzętu wojskowego;

6) osiągnięcie gotowości mobilizacyjnej;

7) przyjęcie lub przekazanie określonych zadań;

8) możliwość czasowego obniżenia wymaganych wskaźników ukompletowania, zwolnienia jednostki (komórki) organizacyjnej z utrzymywania tych wskaźników lub wydłużenia czasu ich osiągania.

4. Dla rozformowywanych jednostek (komórek) organizacyjnych realizacja zamierzenia organizacyjno-etatowego w terminie, o którym mowa w ust. 2, oznacza w szczególności:

1) przekazanie wskazanym odbiorcom posiadanego sprzętu wojskowego;

2) przekazanie, w ustalonym terminie, wskazanym jednostkom (komórkom) organizacyjnym określonego zakresu zadań realizowanych dotychczas, w tym zadań mobilizacyjnych;

3) przekazanie właściwym organom propozycji zagospodarowania żołnierzy zawodowych, pracowników resortu obrony narodowej w związku z likwidacją stanowisk służbowych (pracy);

4) wyłączenie z systemu gotowości bojowej Sił Zbrojnych;

5) przekazanie wskazanemu organowi posiadanej infrastruktury;

6) likwidację gospodarki finansowej na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;

7) procedurę likwidacyjną zasobu informacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

5. Meldunek o realizacji poszczególnych zamierzeń organizacyjno-etatowych należy składać w sposób i w terminie określonym w wydanych dokumentach organizacyjnych.

Rozdział 6

Dysponowanie środkami określonymi w etatach zbiorczych

§ 27.

1. Ordynariusz Polowy (Biskup Polowy), Prawosławny Ordynariusz Wojskowy, a także Szef Służby Wywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego są uprawnieni do wydawania (zatwierdzania) zestawień rozdysponowanych środków oraz innych dokumentów ustalających środki etatowe, które przydziela się określonym w tych dokumentach jednostkom organizacyjnym.

2. Wykonując uprawnienia, o których mowa w ust. 1, Ordynariusz Polowy (Biskup Polowy), Prawosławny Ordynariusz Wojskowy, a także Szef Służby Wywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego stosują się ściśle do ustaleń zawartych w etacie zbiorczym i dokumentach organizacyjnych wprowadzających ten dokument w życie.

§ 28.

1. Zestawienia rozdysponowanych środków etatowych, o których mowa w § 27 ust. 1, stanowią podstawę do przyjęcia jednostki organizacyjnej na wszelkiego rodzaju zaopatrzenie.

2. Zestawienia rozdysponowanych środków etatowych wymienione w ust. 1, są wykonywane na formularzach i według wzorów ustalonych w „Instrukcji o postępowaniu z dokumentami etatowymi i tabelami należności w resorcie obrony narodowej”, stanowiących załącznik do decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji o postępowaniu z dokumentami etatowymi i tabelami należności w resorcie obrony narodowej”.

3. W zestawieniu rozdysponowanych środków etatowych należy wymienić etat zbiorczy, z którego dokonuje się przydziału środków oraz określić nazwę, numer etatu i identyfikator jednostki organizacyjnej otrzymującej środki etatowe.

4. Dla danej jednostki organizacyjnej można wydać tylko jedno zestawienie rozdysponowanych środków etatowych, niezależnie od liczby etatów zbiorczych, z których przydziela się środki etatowe tej jednostce.

§ 29.

Wydawane – w ramach etatów zbiorczych – zestawienia rozdysponowanych środków etatowych przekazuje się po jednym egzemplarzu:

1) właściwemu dla danej jednostki organizacyjnej dowództwu rodzaju Sił Zbrojnych;

2) jednostce organizacyjnej zaopatrującej w całości lub w części jednostkę organizacyjną, której dotyczą te dokumenty;

3) organowi bezpośrednio nadrzędnemu nad jednostką organizacyjną;

4) jednostce organizacyjnej, której dotyczą te dokumenty.

Rozdział 7

Tryb opracowywania oraz wydawania tabel należności i norm należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego

§ 30.

1. Tabele należności oraz normy-rozdzielniki sprzętu i wyposażenia tabelarycznego opracowuje i wydaje Szef Zarządu Logistyki-P4, w terminie do 30 dni od dnia otrzymania dokumentu etatowego.

2. Termin, o którym mowa w ust. 1, może zostać wydłużony do 60 dni w przypadku przeprowadzania systemowych zmian organizacyjnych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Tabele należności podpisuje osoba upoważniona przez Szefa Zarządu Logistyki-P4.

4. Tabele należności zatwierdza Szef Zarządu Logistyki-P4 lub osoba przez niego upoważniona.

§ 31.

1. Podstawą do opracowania tabeli należności są ustalenia zawarte w dokumencie etatowym oraz obowiązujące normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego.

2. Wnioski i propozycje w sprawach ustalenia norm należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego opracowują osoby właściwe do zgłaszania wniosków organizacyjno-etatowych i zgłaszają do gestorów sprzętu wojskowego.

3. Zatwierdzoną tabelę należności Szef Zarządu Logistyki-P4 przekazuje Szefowi Zarządu Organizacji i Uzupełnień-P1 oraz do zainteresowanych jednostek (komórek) organizacyjnych.

§ 32.

1. Szef Zarządu Logistyki-P4 opracowuje i wydaje wykazy zmian do tabel należności, na podstawie wykazów zmian do etatów lub zmian w normach należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego, w terminie do 14 dni od daty wydania wykazu zmian do etatów, a w przypadku wykazów zmian do etatów dotyczących utworzenia lub skreślenia komórki wewnętrznej w etacie jednostki (komórki) organizacyjnej do 30 dni od daty otrzymania.

2. Zatwierdzony wykaz zmian do tabel należności Szef Zarządu Logistyki-P4 przekazuje do zainteresowanych jednostek (komórek) organizacyjnych.

3. W uzasadnionych przypadkach Szef Zarządu Logistyki-P4 wydaje uaktualnioną tabelę należności, którą przesyła bezpośrednio do Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień-P1 i zainteresowanych jednostek (komórek) organizacyjnych.

§ 33.

1. Gestorzy sprzętu wojskowego opracowują, aktualizują i okresowo wydają normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego oraz normy należności sprzętu i wyposażenia naliczeniowego.

2. Normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego oraz naliczeniowego uaktualnia się w sposób ciągły, stosownie do zachodzących potrzeb wynikających z doskonalenia struktur organizacyjnych oraz wprowadzenia na wyposażenie nowych typów sprzętu wojskowego.

3. Normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego oraz naliczeniowego przed ich zatwierdzeniem powinny być skonsultowane z jednostkami (komórkami) organizacyjnymi resortu będącymi użytkownikami norm oraz uzgodnione z właściwymi dowództwami, a także Centralnym Organem Logistycznym.

§ 34.

Normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego oraz naliczeniowego zatwierdza Szef Zarządu Logistyki-P4.

Rozdział 8

Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 35.

1. Dysponenci środków etatowych są obowiązani do utrzymania stanów etatowych z uwzględnieniem zmian określanych corocznie w planie zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.

2. Wniosków organizacyjno-etatowych, które przekraczają łączną liczbę stanowisk ustaloną w dokumentach etatowych dla poszczególnych dysponentów środków etatowych, nie realizuje się.

§ 36.

Dokumenty etatowe i tabele należności (wykazy zmian do tabel należności, normy-rozdzielniki sprzętu i wyposażenia tabelarycznego) są aktami wewnętrznymi w resorcie, stanowiącymi podstawę do przyjęcia danej jednostki (komórki) organizacyjnej na wszystkie rodzaje zaopatrzenia.

§ 37.

Nadzór merytoryczny nad działalnością komórek wewnętrznych (osób) prowadzących sprawy organizacyjno-etatowe w jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej sprawuje Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień-P1, posiadający kompetencje w zakresie:

1) wydawania wytycznych i zaleceń komórkom powołanym do prowadzenia spraw organizacyjno-etatowych, w celu ukierunkowania i ujednolicenia ich fachowej działalności;

2) zlecania komórkom prowadzącym sprawy organizacyjno-etatowe przygotowywania (opracowywania) odpowiednich danych i materiałów pomocniczych dotyczących zadań pozostających w kompetencji Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień-Pl;

3) organizowania szkolenia w zakresie prowadzenia działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej oraz wdrażania zamierzeń wynikających z tych dokumentów.

§ 38.

Szef Zarządu Logistyki-P4 jest upoważniony do wydawania stosownych wytycznych w sprawach dotyczących norm należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego oraz naliczeniowego.

§ 39.

Dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych mają obowiązek przesłać szczegółowe zakresy działania dowodzonej (kierowanej) jednostki (komórki) organizacyjnej dowódcom (szefom, komendantom, dyrektorom, kierownikom) bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych.

§ 40.

1. Dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych każdego szczebla dowodzenia (kierowania) zobowiązani są posiadać, do służbowego wykorzystania, szczegółowy zakres działania jednostki organizacyjnej nadrzędnego szczebla dowodzenia (kierowania) oraz jednostek bezpośrednio podporządkowanych.

2. Dokumenty kompetencyjne, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty kompetencyjne dotyczące danej jednostki (komórki) organizacyjnej przechowywane są i udostępniane do służbowego wykorzystania przez komórki wewnętrzne (osoby) właściwe w sprawach kompetencyjnych i organizacyjno-etatowych.

3. Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej prowadzi zbiór szczegółowych zakresów działania komórek organizacyjnych Ministerstwa.

4. Szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych są udostępniane do służbowego wykorzystania, na merytorycznie uzasadniony wniosek dyrektora (szefa) zainteresowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa, za zgodą Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej, w odniesieniu do komórek organizacyjnych.

§ 41.

Dyrektor Departamentu Kadr udostępnia Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych dokumenty etatowe jednostek (komórek) organizacyjnych resortu w celu umożliwienia realizacji zadania, o którym mowa w § 16 ust. 2 pkt 2.

§ 42.

1. Sprawy dotyczące technicznego wykonywania dokumentów etatowych, sposobu prowadzenia ewidencji, przechowywania i dokonywania zmian w tekście oraz postępowania z unieważnionymi dokumentami etatowymi regulują odrębne przepisy.

2. Przepisy, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do zestawień rozdysponowanych środków etatowych wydawanych w ramach etatów zbiorczych.

§ 43.

Ewidencję i przechowywanie wydanych aktów prawnych nadających dokumenty kompetencyjne prowadzi się zgodnie z postanowieniami zawartymi w przepisach resortowych dotyczących działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej.

§ 44.

Dokumenty kompetencyjne wydane na podstawie decyzji, o której mowa w § 45, zachowują moc prawną do dnia 31 grudnia 2016 r.

§ 45.

Traci moc decyzja Nr 231/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 sierpnia 2013 r. w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 213 i z 2014 r. poz. 6).

§ 46.

Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

Załącznik 1. [WZÓR – USTALENIA DOTYCZĄCE OPRACOWYWANIA PROJEKTÓW DOKUMENTÓW KOMPETENCYJNYCH]

Załączniki do decyzji Nr 323/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 11 sierpnia 2015 r. (poz. 245)

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WZÓR – USTALENIA DOTYCZĄCE OPRACOWYWANIA PROJEKTÓW DOKUMENTÓW KOMPETENCYJNYCH

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 2. [WZÓR – PROPOZYCJE DO PLANU ZAMIERZEŃ ORGANIZACYJNYCH I DYSLOKACYJNYCH]

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WZÓR – PROPOZYCJE DO PLANU ZAMIERZEŃ ORGANIZACYJNYCH I DYSLOKACYJNYCH

infoRgrafika

Załącznik 3. [WZÓR – WNIOSEK ORGANIZACYJNO-ETATOWY DO PLANU ZAMIERZEŃ ORGANIZACYJNYCH I DYSLOKACYJNYCH]

ZAŁĄCZNIK Nr 3

WZÓR – WNIOSEK ORGANIZACYJNO-ETATOWY DO PLANU ZAMIERZEŃ ORGANIZACYJNYCH I DYSLOKACYJNYCH

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika


infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika


Załącznik 4. [WZÓR – UKŁAD ROZKAZU ORGANIZACYJNEGO]

ZAŁĄCZNIK Nr 4

WZÓR – UKŁAD ROZKAZU ORGANIZACYJNEGO

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-08-12
  • Data wejścia w życie: 2015-08-27
  • Data obowiązywania: 2018-01-26
  • Dokument traci ważność: 2019-11-21

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA