REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 105

DECYZJA Nr 87/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 4 lipca 2025 r.

w sprawie wprowadzenia odznaki pamiątkowej oraz oznaki rozpoznawczej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2025 r. poz. 445) oraz § 1 pkt 7 lit. d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w związku z § 34 pkt 2 i 4 lit. a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie określenia innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1073), po zasięgnięciu opinii Komisji Historycznej do Spraw Symboliki Wojskowej i Tradycji Orężnych, ustala się, co następuje:

§ 1.

Wprowadza się:

1) odznakę pamiątkową, zwaną dalej „odznaką”, Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, zwanego dalej „WIML”;

2) oznakę rozpoznawczą WIML, zwaną dalej „oznaką”.

§ 2.

Zatwierdza się:

1) wzór odznaki określony w załączniku nr 1;

2) wzór legitymacji odznaki określony w załączniku nr 2;

3) wzór oznaki:

a) na mundur wyjściowy określony w załączniku nr 3,

b) na mundur polowy określony w załączniku nr 4.

§ 3.

Nadaje się regulamin odznaki określony w załączniku nr 5.

§ 4.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: W. Kosiniak-Kamysz

Załącznik 1. [WZÓR ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ]

Załączniki do decyzji Nr 87/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 4 lipca 2025 r. (poz. 105)

Załącznik nr 1

WZÓR ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ

Załącznik 2. [WZÓR LEGITYMACJI ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ]

Załącznik nr 2

WZÓR LEGITYMACJI ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ


Załącznik 3. [WZÓR OZNAKI ROZPOZNAWCZEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ NA MUNDUR WYJŚCIOWY]

Załącznik nr 3

WZÓR OZNAKI ROZPOZNAWCZEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ NA MUNDUR WYJŚCIOWY

Załącznik 4. [WZÓR OZNAKI ROZPOZNAWCZEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ NA MUNDUR POLOWY]

Załącznik nr 4

WZÓR OZNAKI ROZPOZNAWCZEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ NA MUNDUR POLOWY

Załącznik 5. [REGULAMIN ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ]

Załącznik nr 5

REGULAMIN ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ

1. Odznaka pamiątkowa, zwana dalej „odznaką”, Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, zwanego dalej „WIML”, stanowi formę wyróżnienia żołnierzy i pracowników WIML za nienaganną służbę i pracę oraz uhonorowania innych osób i instytucji szczególnie zasłużonych dla WIML. Odznaka symbolizuje więź łączącą żołnierzy i pracowników WIML, której podstawą są tradycje jednostki, etos służby i charakter wykonywanych zadań.

2. Odznaka, o wymiarach 40x40 mm, ma kształt krzyża maltańskiego barwy wiśniowej z granatowym obramowaniem. Użyte kolory nawiązują do historycznych barw wojskowej służby zdrowia. W centrum odznaki znajduje się biało-czerwona szachownica lotnicza, odwrócona pod kątem 45o. Górny i dolny kwadrat jest barwy białej z czerwoną obwódką, natomiast lewy i prawy kwadrat jest barwy czerwonej z białą obwódką. Pośrodku szachownicy umieszczono laskę z okalającymi ją wężem Eskulapa barwy stalowej. Użyte elementy nawiązują do charakteru zadań WIML związanych z medycyną i lotnictwem wojskowym. Na górnym ramieniu krzyża znajduje się stalowy napis „WIML” - skrót nazwy WIML, na dolnym ramieniu krzyża umieszczono stalową liczbę „1928” - rok utworzenia WIML.

3. Prawo do otrzymania odznaki przysługuje:

1) Dyrektorowi WIML, zwanemu dalej „Dyrektorem”, z tytułu objęcia stanowiska służbowego;

2) żołnierzom zawodowym po przesłużeniu w WIML co najmniej trzech lat;

3) pracownikom resortu obrony narodowej po przepracowaniu w WIML co najmniej pięciu lat;

4) żołnierzom rezerwy będącym na przydziałach mobilizacyjnych w WIML przez okres co najmniej trzech lat oraz po odbyciu ćwiczeń wojskowych;

5) innym osobom fizycznym i prawnym szczególnie zasłużonym dla WIML, na wniosek Komisji, o której mowa w pkt 7, zwanej dalej „Komisją”.

4. Odznakę nadaje Dyrektor na podstawie wniosku zaopiniowanego przez Komisję, a fakt nadania odznaki potwierdza się w decyzji Dyrektora.

5. Odznakę nadaje się imiennie wraz z legitymacją stwierdzającą nadanie odznaki, zwaną dalej „legitymacją”, i niedopuszczalne jest jej przekazywanie, darowanie, sprzedawanie, użyczanie lub wymienianie.

6. Z tytułu nadania odznaki nie przysługują żadne dodatkowe prawa ani przywileje.

7. Dyrektor powołuje 5-osobową Komisję w składzie:

1) przewodniczący - zastępca Dyrektora;

2) Mąż Zaufania Korpusu Oficerów;

3) Mąż Zaufania Korpusu Podoficerów;

4) Mąż Zaufania Korpusu Szeregowych;

5) przedstawiciel pracowników WIML.

8. Imienny skład oraz wszelkie zmiany w składzie Komisji ogłasza się w rozkazie decyzji Dyrektora.

9. Do zadań Komisji w szczególności należy:

1) opiniowanie wniosków o nadanie prawa do odznaki;

2) prowadzenie dokumentacji oraz ewidencji nadanych odznak;

3) wnioskowanie o przyznanie prawa do odznaki osobom, o których mowa w pkt 3 ppkt 5;

4) wnioskowanie o pozbawienie prawa do odznaki.

10. Dla ważności posiedzeń Komisji wymagana jest obecność 4/5 jej członków.

11. Opinie Komisji o nadaniu lub wnioski, o których mowa w pkt 9 ppkt 3 i 4, zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego. Treść opinii i wniosków w całości odnotowuje się w protokole posiedzenia, podpisanym przez wszystkich obecnych członków Komisji, który przedstawia się Dyrektorowi.

12. Odznakę wraz z legitymacją wręcza się podczas uroczystości z okazji świąt państwowych i wojskowych oraz w innych szczególnie ważnych dla służby i pracy okolicznościach, zgodnie z zasadami ceremoniału wojskowego.

13. Zasady noszenia odznaki określają przepisy ubiorcze żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

14. Na ubiorze cywilnym dopuszcza się noszenie miniaturki odznaki.

15. Prawo do posiadania odznaki tracą żołnierze i pracownicy WIML skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione z winy umyślnej lub z niskich pobudek. W uzasadnionych przypadkach prawa do odznaki mogą być pozbawieni żołnierze prawomocnie ukarani za przewinienia dyscyplinarne.

16. Decyzję o pozbawieniu prawa do odznaki podejmuje Dyrektor z własnej inicjatywy albo na wniosek Komisji.

17. Od decyzji, o której mowa w pkt 16, przysługuje prawo do wniesienia odwołania na piśmie do przełożonego wyższego szczebla w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o pozbawieniu prawa do odznaki. Decyzja wyższego przełożonego jest ostateczna.

18. Fakt pozbawienia prawa do odznaki odnotowuje się w decyzji Dyrektora.

19. Wizerunek odznaki może być umieszczany na drukach i wydawnictwach wojskowych oraz materiałach popularyzacyjnych WIML, za zgodą Dyrektora.

20. Pierwszy egzemplarz odznaki przekazuje się do Muzeum Wojska Polskiego, a jego zakupu dokonuje się z wydatków bieżących właściwej wojskowej jednostki budżetowej.

21. Koszty wykonania pozostałych odznak mogą być finansowane z limitu wydatków reprezentacyjnych i okolicznościowych naliczonych na stanowisko Dyrektora.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-07-04
  • Data wejścia w życie: 2025-07-04
  • Data obowiązywania: 2025-07-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA