REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 147

DECYZJA Nr 123/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 12 września 2025 r.

w sprawie organizacji i trybów testowania w Siłach Zbrojnych RP bezzałogowych statków powietrznych i bezzałogowych systemów uzbrojenia oraz środków zwalczania bezzałogowych statków powietrznych i środków zwalczania bezzałogowych systemów uzbrojenia

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1, 10 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz.U. z 2025 r. poz. 445), § 1 pkt 6 lit. c i pkt 8 lit. a i b oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) i art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 25 lipca 2025 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa lub kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa lub bezpieczeństwa publicznego oraz ustanawiania stref ochronnych terenów zamkniętych (Dz. U. poz. 1080) ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Decyzja określa organizację i tryby testowania w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi RP”, bezzałogowych statków powietrznych i bezzałogowych systemów uzbrojenia oraz środków zwalczania bezzałogowych statków powietrznych i środków zwalczania bezzałogowych systemów uzbrojenia, zwanych dalej „rozwiązaniami technicznymi”.

§ 2.

1. Za koordynację procesów określonych w decyzji odpowiedzialny jest Inspektor Wojsk Bezzałogowych Systemów Uzbrojenia Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, zwany dalej „IWBSU”.

2. Do obowiązków IWBSU należy:

1) analiza i identyfikacja potrzeb w zakresie pozyskania rozwiązań technicznych o określonych funkcjonalnościach;

2) przygotowanie ogłoszenia o naborze wniosków, o których mowa w § 4;

3) ocena przydatności rozwiązań technicznych w odniesieniu do potrzeb Sił Zbrojnych RP;

4) ocena potrzeb i koncepcji użycia operacyjnego przez Siły Zbrojne RP rozwiązań technicznych;

5) weryfikacja i ocena formalna i merytoryczna wniosków, o których mowa w § 4 lub § 5;

6) opracowanie wykazu wymagań minimalnych, jakie powinny spełniać poddawane testom rozwiązania techniczne;

7) opracowanie wytycznych w zakresie organizacji testowania rozwiązań technicznych, o których mowa w § 8;

8) wnioskowanie i przygotowanie projektu rozkazu wraz z załącznikami, o którym mowa w § 9 ust. 1;

9) zapewnienie dostępności i przygotowanie poligonów i strzelnic oraz wydzielenie niezbędnego sprzętu wojskowego i środków bojowych do prowadzenia testów rozwiązań technicznych;

10) wnioskowanie o przydział częstotliwości w celu przeprowadzenia testów;

11) przygotowanie protokołu końcowego i rekomendacji, o których mowa w § 16.

§ 3.

1. Za przetestowane w Siłach Zbrojnych RP uznaje się rozwiązania techniczne, które zostały poddane testom zgodnie z trybem określonym niniejszą decyzją.

2. W uzasadnionych przypadkach za przetestowane w Siłach Zbrojnych RP mogą być uznane rozwiązania techniczne, które w szczególności:

1) zostały poddane realizowanym przez Siły Zbrojne RP testom poznawczym, o których mowa w decyzji Nr 116/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 września 2021 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 188, z 2023 r. poz. 120 oraz z 2024 r. poz.193);

2) były testowane przez Siły Zbrojne RP w toku ćwiczeń, eksperymentów, przedsięwzięć poligonowych lub innych zaplanowanych przedsięwzięć szkoleniowych i badawczych, a także innych inicjatyw realizowanych przez Siły Zbrojne RP na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym w ramach zadań nałożonych na instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, z wyłączeniem badań, o których mowa w decyzji Nr 186/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie zasad wprowadzania sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wycofywania sprzętu wojskowego, (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 269, z 2023 r. poz. 160 oraz z 2025 r. poz. 132).

3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, warunkiem uznania rozwiązań technicznych za przetestowane w Siłach Zbrojnych RP jest istnienie dokumentacji potwierdzającej zakres, przebieg, w tym metodyki, i wyniki testów, która umożliwia opracowanie protokołu końcowego i rekomendacji, zgodnie z zasadami określonymi w § 16.

Rozdział 2

Tryby inicjowania testów

§ 4.

1. Podstawowym trybem pozyskiwania rozwiązań technicznych do testów jest ogłoszenie przez IWBSU naboru wniosków od producentów lub dostawców rozwiązań technicznych, w przypadku identyfikacji zapotrzebowania na rozwiązania techniczne o określonych funkcjonalnościach.

2. Nabór wniosków odbywa się w ramach uczciwej, transparentnej i konkurencyjnej procedury.

3. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) dane teleadresowe ogłaszającego, w tym sposób kontaktu z ogłaszającym;

2) cel i przedmiot ogłoszenia;

3) wymogi dotyczące producentów lub dostawców rozwiązań technicznych, które muszą spełniać, aby wziąć udział w ocenie wniosków, w tym w szczególności w zakresie posiadanych koncesji lub zezwoleń;

4) odpowiadające zdefiniowanym potrzebom Sił Zbrojnych RP zasadnicze, oczekiwane przez ogłaszającego, parametry techniczne i funkcjonalności, które powinno posiadać zgłoszone do testów rozwiązanie techniczne;

5) termin i sposób składania wniosków;

6) wzór formularza zgłoszeniowego i innych wymaganych dokumentów, które powinien złożyć wraz z wnioskiem producent lub dostawca rozwiązania technicznego;

7) kryteria oceny wniosków;

8) sposób i termin informowania producentów lub dostawców rozwiązań technicznych o wyniku oceny złożonych wniosków.

4. Ocenie podlegają wszystkie wnioski złożone w terminie określonym w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 3.

5. Wniosek ocenia się negatywnie, w szczególności w sytuacji, gdy proponowane rozwiązanie techniczne nie odpowiada zdefiniowanym potrzebom Sił Zbrojnych RP lub producent, dostawca lub produkt nie posiadają niezbędnej wiarygodności umożliwiającej wykorzystanie rozwiązania technicznego przez Siły Zbrojne RP.

6. Wszystkie rozwiązania techniczne wskazane we wnioskach, które uzyskały pozytywną ocenę, podlegają testowaniu.

7. Dyrektor Departamentu Komunikacji i Promocji zapewni umieszczenie ogłoszenia, o którym mowa w ust. 1, na stronie internetowej gov.pl/obrona-narodowa oraz w mediach społecznościowych.

§ 5.

Poza trybem określonym w § 4 producent lub dostawca, który chce zaoferować rozwiązanie techniczne, które uważa za przydatne dla Sił Zbrojnych RP, może złożyć do IWBSU wniosek o przetestowanie rozwiązania technicznego, który zawiera:

1) informacje o wnioskodawcy (firma/ nazwa/imię i nazwisko; siedziba/adres zamieszkania; nr ewidencyjny np.: KRS/CEiDG, strukturę własnościową);

2) kopie posiadanych koncesji lub zezwoleń, jeżeli są wymagane w zakresie oferowanych rozwiązań technicznych;

3) przeznaczenie rozwiązania technicznego;

4) kluczowe parametry, w tym uwzględniające zakresy wykorzystywanych częstotliwości radiowych, moc nadajnika oraz szerokość kanału radiowego oraz oświadczenie, że rozwiązanie techniczne jest co najmniej na IX poziomie gotowości technologicznej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 sierpnia 2020 r. w sprawie zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju związanych z realizacją badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 1495, z 2023 r. poz. 408 oraz z 2024 poz. 970);

5) liczbę egzemplarzy przeznaczonych do testów wraz z oświadczeniem o możliwości ich bezpłatnego udostępnienia oraz udzielenia bezpłatnego instruktażu/wsparcia w zakresie funkcjonowania i obsługi rozwiązania technicznego;

6) szacowaną cenę jednostkową;

7) potencjalny wolumen dostaw rozwiązania technicznego, w tym deklarowane terminy realizacji;

8) dane kontaktowe wnioskodawcy;

9) oświadczenie o zrzeczeniu się roszczeń w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia rozwiązania technicznego w ramach przeprowadzanych testów;

10) w przypadkach uzasadnionych ważnymi względami technicznymi, wniosek o udzielenie zezwolenia na odstąpienie od obowiązku stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 6 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie działalności normalizacyjnej związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa (Dz. U. poz. 2038);

11) oświadczenie, że dostarczony produkt nie narusza praw autorskich ani innych praw osób trzecich wraz ze zobowiązaniem wnioskującego o zabezpieczeniu wszelkich roszczeń osób trzecich wynikających z naruszenia tych praw;

12) zobowiązanie do przekazania szczegółowego wykazu zastosowanych technologii wraz z informacją o sposobie ich pozyskania (np. poprzez własne opracowanie, licencję, zakup lub transfer technologii) gwarantujące nienaruszanie praw osób trzecich.

§ 6.

1. IWBSU dokonuje oceny formalnej i merytorycznej wniosku, o którym mowa w § 5. Po dokonaniu oceny może:

1) pozostawić wniosek bez dalszego biegu;

2) zwrócić wniosek wnioskodawcy celem uzupełnienia, wskazując zakres niezbędny do uzupełnienia;

3) zaakceptować wniosek.

2. IWBSU, po akceptacji wniosku, nawiązuje kontakt z wnioskodawcą w celu przeprowadzenia testów rozwiązania technicznego, w tym ustalenia sposobu i warunków ich przeprowadzenia.

3. Wniosek pozostawia się bez dalszego biegu w sytuacji, gdy proponowane rozwiązanie techniczne nie odpowiada zdefiniowanym potrzebom Sił Zbrojnych RP lub producent, dostawca lub produkt nie posiadają niezbędnej wiarygodności umożliwiającej wykorzystanie rozwiązania technicznego przez Siły Zbrojne RP.

4. W ramach oceny wniosku IWBSU zasięga opinii szefa komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego właściwej w zakresie kierowania systemem funkcjonalnym oraz, w przypadku takiej konieczności, innych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.

§ 7.

IWBSU przekazuje Służbie Kontrwywiadu Wojskowego kopie wniosków złożonych w trybie § 4 lub § 5. W przypadku podjęcia decyzji o organizacji testów IWBSU informuje Służbę Kontrwywiadu Wojskowego o jednostce organizacyjnej resortu obrony narodowej, o której mowa w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2025 r. poz. 825, 1014 i 1080), zwanej dalej „jednostką organizacyjną”, właściwej do ich przeprowadzenia.

§ 8.

IWBSU opracuje i zatwierdzi wytyczne obejmujące w szczególności:

1) sposób przyjęcia testowanych wyrobów do jednostek testujących;

2) zasady powoływania zespołów testujących, grup badawczych oraz ich szkolenia;

3) procedurę opracowania i uzgodnienia programu testów, scenariuszy testowych oraz metodyk prowadzenia testów;

4) zadania, uprawnienia i odpowiedzialność zespołów testujących, grup badawczych (w tym ich kierowników) i innych, w tym w szczególności w zakresie zapewnienia warunków bezpieczeństwa;

5) sposób dokumentowania przebiegu testów.

Rozdział 3

Organizacja i realizacja testów

§ 9.

1. Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, na wniosek IWBSU, wydaje rozkaz w celu organizacji i realizacji testów, w którym określa zakres i cel testów, oraz wyznacza jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za przeprowadzenie testów. Do rozkazu załącza się:

1) wzór „Sprawozdania z przeprowadzonych testów”;

2) „Metodykę prowadzenia testów”.

2. Organizacja i realizacja testów powinna trwać do 30 dni. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek IWBSU, może ulec wydłużeniu.

3. Wyznaczenie jednostki organizacyjnej niepodlegającej Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych wymaga zgody osoby zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej albo kierownika komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej, której ta jednostka organizacyjna jest podporządkowana.

§ 10.

1. Kierownik jednostki organizacyjnej wskazanej w rozkazie Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, w celu przeprowadzenia testów, opracowuje program testów w oparciu o analizę bieżącej działalności i specyfiki realizowanych zadań.

2. W przypadku testów inicjowanych w trybie określonym w § 4, wykaz opartych na potrzebach Sił Zbrojnych RP wymagań minimalnych, jakie powinny spełniać poddawane testom rozwiązania techniczne, określa IWBSU. Dla rozwiązań technicznych tego samego lub podobnego typu ustanawia się wspólne wymagania.

3. W przypadku testów inicjowanych w trybie określonym w § 5, weryfikacji podlegają wymagania sformułowane na podstawie zadeklarowanych we wniosku parametrów technicznych lub użytkowych i funkcjonalności rozwiązania technicznego.

4. Program testów stanowi załącznik do „Sprawozdania z przeprowadzonych testów”.

§ 11.

W celu realizacji testów kierownik jednostki organizacyjnej wskazanej w rozkazie, o którym mowa w § 9 ust. 1:

1) powołuje i określa w rozkazie skład zespołu testującego;

2) prowadzi testy poprzez powołany zespół testujący z uwzględnieniem zasady realizmu, polegającej na jak najbardziej realnym zbliżeniu testów do rzeczywistych warunków przewidywanego pola walki, zgodnie z opracowanymi programami testów;

3) sporządza „Sprawozdanie z przeprowadzonych testów”, które przekazuje do akceptacji IWBSU;

4) zapewnia przeprowadzenie szkolenia zespołu testującego przez producenta lub dostawcę;

5) rozważa zasadność włączenia do testów grupy badawczej i jej kierownika, powołanych przez producenta lub dostawcę.

§ 12.

W przypadku uszkodzenia lub zniszczenia rozwiązania technicznego w trakcie prowadzonych testów, zdarzenia takie uznaje się jako działanie w granicach dopuszczalnego ryzyka.

§ 13.

1. Z uwzględnieniem § 14, w całym procesie przygotowania i przeprowadzenia testów stosuje się zasadę, że całość kosztów ich organizacji i przeprowadzenia ponosi producent lub dostawca. W tym celu od producenta lub dostawcy żąda się oświadczenia o zgodzie na poniesienie określonych kosztów związanych z testowaniem rozwiązania technicznego, w tym braku roszczeń w przypadku zniszczenia rozwiązania technicznego w trakcie testów.

2. Dopuszcza się udział przedstawicieli producenta lub dostawcy w testach, w tym w szczególności przeprowadzenie szkolenia zespołu testującego przez producenta lub dostawcę lub przeprowadzenie przez nich testów pod nadzorem zespołu testującego Sił Zbrojnych RP, z zastrzeżeniem przypadków, gdy charakter testów, miejsce ich przeprowadzenia lub sposób wykorzystania rozwiązania technicznego uniemożliwia ich udział.

3. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 10 ust. 1, może zawrzeć z producentem lub dostawcą umowę określającą szczegółowe warunki, tryb i sposób udostępnienia, eksploatacji i zwrotu rozwiązania technicznego.

4. Wyniki testów są jawne, z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w odrębnych przepisach.

5. Wyniki testów rozwiązania technicznego mogą być udostępniane przez IWBSU na wniosek producenta lub dostawcy, który to rozwiązanie techniczne przekazał do testów.

§ 14.

Środki na pokrycie kosztów związanych z przygotowaniem i udostępnianiem poligonów, strzelnic oraz wydzieleniem niezbędnego sprzętu wojskowego i środków bojowych, zabezpieczają lub pokrywają w ramach dostępnych limitów właściwe organy planujące i realizujące budżet, zgodnie z przepisami dotyczącymi planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

§ 15.

Przed rozpoczęciem testowania środków zwalczania bezzałogowych statków powietrznych i środków zwalczania bezzałogowych systemów uzbrojenia za pomocą energii elektromagnetycznej, IWBSU jest zobowiązany do uzyskania zarządzenia o zastosowaniu urządzeń uniemożliwiających telekomunikację na określonym obszarze, zgodnie z decyzją Nr 144/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 listopada 2024 r. w sprawie zarządzania widmem częstotliwości radiowych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2024 r. poz. 179).

Rozdział 4

Tryb wypracowania i przedstawiania oceny i rekomendacji

§ 16.

1. Po otrzymaniu Sprawozdania z przeprowadzonych testów, IWBSU przygotowuje „Protokół końcowy”, opracowując rekomendację. W ramach przygotowania rekomendacji IWBSU może wystąpić o opinie do komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.

2. Protokół końcowy, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:

1) informację o testowanym rozwiązaniu technicznym i jego wynikach;

2) informację o spełnianiu przez testowane rozwiązanie techniczne potrzeb i zdefiniowanych wymagań Sił Zbrojnych RP na rozwiązanie techniczne;

3) informację o planowanym sposobie i zakresie wykorzystania rozwiązania technicznego;

4) ogólne informacje o producencie lub dostawcy rozwiązania technicznego;

5) szacowane koszty i terminy dostaw;

6) informację o docelowych ilościach rozwiązań technicznych niezbędnych do zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP;

7) informację o niezbędnych do pozyskania wraz z rozwiązaniem technicznym elementów oraz innych niezbędnych działaniach, związanych z pozyskaniem rozwiązania technicznego, ze wskazaniem szacowanych kosztów tych działań;

8) w przypadku rozwiązań technicznych rekomendowanych do pozyskania w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do Ministra Obrony Narodowej o odstąpienie od stosowania ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 747), zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 9 tej ustawy;

9) rekomendację z uzasadnieniem.

3. Jeżeli „Protokół końcowy” zawiera propozycję pozytywnej rekomendacji, IWBSU może podjąć decyzję o przedstawieniu go, a w przypadku braku uwzględnienia zadania we właściwym planie rzeczowym wraz z uzgodnionym projektem korekty, Ministrowi Obrony Narodowej, po uprzednim zaopiniowaniu go przez Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Nieprzedstawienie opinii przez Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego w terminie 14 dni uznaje się za opinię pozytywną.

4. W przypadkach wskazanych w § 3 ust. 2 „Protokół końcowy” przygotowuje IWBSU w oparciu o dokumenty przekazane przez organizatora przedsięwzięć lub jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za przeprowadzenie testów.

§ 17.

1. Na podstawie rekomendacji, o której mowa w § 16 ust. 3, Minister Obrony Narodowej może wyrazić zgodę, o której mowa w art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 25 lipca 2025 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa lub kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa lub bezpieczeństwa publicznego oraz ustanawiania stref ochronnych terenów zamkniętych, a w przypadku, gdy zadanie nie zostało uwzględnione we właściwych planach rzeczowych, z jednoczesnym wyrażeniem zgody na dokonanie korekty we właściwych planach rzeczowych.

2. O wyrażonej przez Ministra Obrony Narodowej zgodzie, o której mowa w ust. 1, IWBSU informuje komórkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą w zakresie realizacji zadania określonego we właściwym planie rzeczowym, przekazując jej kopię zatwierdzonego protokołu.

3. Podmioty właściwe w zakresie realizacji planów rzeczowych pozyskują rozwiązanie techniczne w ramach zakupu, w oparciu o przepisy obowiązujące w resorcie obrony narodowej, z uwzględnieniem wszystkich rozwiązań technicznych, które uzyskały pozytywną rekomendację, o której mowa w § 17 ust. 1.

§ 18.

1. Dane dotyczące wypracowanych rekomendacji i udzielonych przez Ministra Obrony Narodowej zgód ewidencjonuje IWBSU w repozytorium elektronicznym.

2. W repozytorium elektronicznym, o którym mowa w ust. 1, zamieszczane są również dokumenty potwierdzające przebieg i wyniki testów oraz wnioski, o których mowa w § 4 lub § 5.

Rozdział 5

Zasady organizacji i realizacji testów

§ 19.

Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej udzielą IWBSU, stosownie do swojej właściwości, pomocy w organizacji i realizacji testów rozwiązań technicznych.

§ 20.

W ramach realizacji czynności określonych w niniejszej decyzji stosuje się obowiązujące w resorcie obrony narodowej zasady postępowania w kontaktach z wykonawcami, zgodnie z decyzją Nr 145/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 lipca 2017 r. w sprawie zasad postępowania w kontaktach z wykonawcami (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 157 oraz z 2018 r. poz. 95).

Rozdział 6

Przepisy końcowe

§ 21.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: z up. C. Tomczyk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-09-12
  • Data wejścia w życie: 2025-09-12
  • Data obowiązywania: 2025-09-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA