REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 61
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 24 września 2025 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: M. Cienkowska
|
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 996).
Załącznik do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 24 września 2025 r. (poz. 61)
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Karta audytu wewnętrznego, zwana dalej "Kartą", w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanym dalej "Ministerstwem", określa cel, uprawnienia i odpowiedzialność audytu wewnętrznego, pozycję audytu wewnętrznego w strukturze Ministerstwa, relacje audytu wewnętrznego z instytucjami kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego. Karta razem z Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego IIA oraz nieodłącznie powiązanymi z nimi: Definicją audytu wewnętrznego i Kodeksem etyki stanowi podstawę funkcjonowania audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanego dalej "Ministrem", w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.
2. Audyt wewnętrzny jest realizowany przez audytorów wewnętrznych zatrudnionych w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli Ministerstwa, zwanych dalej "audytorami wewnętrznymi".
3. Audyt wewnętrzny obejmuje zadania o charakterze zapewniającym oraz czynności doradcze.
4. Zadania audytowe o charakterze zapewniającym stanowią podstawową działalność audytu wewnętrznego wykonywaną przez audytorów wewnętrznych w Ministerstwie.
5. Audytor wewnętrzny może wykonywać czynności doradcze, o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego.
6. Czynności doradcze mają na celu przyczynianie się do usprawniania funkcjonowania Ministerstwa i mogą być realizowane w szczególności przez:
1) wydawanie opinii;
2) zbieranie i analizowanie informacji na wskazany temat;
3) udział w pracach zespołów zadaniowych;
4) przeprowadzanie szkoleń;
5) udział w koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie i dziale kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.
7. Nie stanowi czynności doradczych realizacja zadań związanych z bieżącą obsługą administracyjną Ministerstwa.
Rozdział 2
Niezależność i obiektywizm audytu wewnętrznego
§ 2. 1. Nadzór nad realizacją zadań audytu wewnętrznego sprawuje kierownik Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli, zwanego dalej "komórką audytu wewnętrznego".
2. Kierownik komórki audytu wewnętrznego merytorycznie podlega bezpośrednio Ministrowi.
3. Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu zadań audytu wewnętrznego i podlega w tym zakresie wyłącznie przepisom prawa, Kodeksowi etyki i standardom praktyki zawodowej.
4. Audytor wewnętrzny nie może angażować się w działania operacyjne.
5. W sytuacji, gdyby audytem wewnętrznym miała zostać objęta realizacja zadań, za które odpowiada komórka audytu wewnętrznego, odnoszących się do działalności operacyjnej lub zarządzania Ministerstwem, audyt wewnętrzny powstrzymuje się od oceny ww. zagadnień, zlecając ich niezależne badanie audytorom zewnętrznym i ekspertom. W takich przypadkach kierownik komórki audytu wewnętrznego informuje Ministra, Komitet Audytu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa, zwanego dalej "Dyrektorem Generalnym".
6. O wszelkich próbach ograniczenia niezależności i obiektywizmu audytora wewnętrznego kierownik komórki audytu wewnętrznego niezwłocznie informuje Ministra, Komitet Audytu i Dyrektora Generalnego.
Rozdział 3
Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego
§ 3. 1. Audytor wewnętrzny ma obowiązek wykonywać czynności audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami prawa, Kodeksem etyki, standardami praktyki zawodowej oraz powszechnie uznawaną praktyką audytu wewnętrznego.
2. Audytor wewnętrzny prowadzi działania z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
3. Audytor wewnętrzny ma prawo:
1) przeprowadzać audyt wewnętrzny we wszystkich obszarach działalności Ministerstwa;
2) przeprowadzać czynności audytowe w jednostkach należących do działu administracji rządowej kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, zwanych dalej "jednostkami";
3) kontaktu ze wszystkimi pracownikami Ministerstwa, wglądu do wszelkich dokumentów i materiałów oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego, w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych, jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
4) wstępu do pomieszczeń Ministerstwa w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia zadania audytowego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
5) uzyskania od kierowników i pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa informacji oraz wyjaśnień mających na celu zapewnienie właściwego przygotowania i rzetelnego i efektywnego przeprowadzania audytu wewnętrznego;
6) otrzymywania niezbędnej pomocy ze strony kierowników i pracowników Ministerstwa w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
4. W przypadkach wymagających specjalnych kwalifikacji, audytor wewnętrzny może w uzgodnieniu z kierownikiem komórki audytu wewnętrznego i Dyrektorem Generalnym powołać eksperta zarówno z wewnątrz, jak i zewnątrz Ministerstwa, na zasadach obowiązujących w Ministerstwie.
5. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli zarządczej w Ministerstwie, ale przez ustalenia, oceny i zalecenia poczynione w wyniku wykonywanych zadań zapewniających i doradczych wspiera Ministra i Dyrektora Generalnego w realizacji tych procesów w Ministerstwie.
6. Audytor wewnętrzny może przedkładać wnioski i zalecenia mające na celu usunięcie uchybień oraz usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.
7. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę umożliwiającą zidentyfikowanie znamion przestępstwa.
8. Jeżeli w trakcie prowadzonego audytu wewnętrznego audytor dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego, postępowania w sprawie o wykroczenie lub przestępstwo skarbowe, wówczas ma obowiązek o tym fakcie poinformować Ministra i Dyrektora Generalnego.
Rozdział 4
Zakres audytu wewnętrznego
§ 4. 1. Zadania audytu wewnętrznego obejmują w szczególności:
1) badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej;
2) ocenę procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej;
3) ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy;
4) ocenę ochrony mienia;
5) ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki;
6) przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki z planowanymi celami i wynikami;
7) ocenę dostosowania działań jednostki do zaleceń wcześniejszych audytów i kontroli.
2. Zakres, sposób przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz informowanie o jego wynikach nie mogą być ograniczane.
Rozdział 5
Planowanie audytu wewnętrznego
§ 5. 1. Audyt wewnętrzny w Ministerstwie przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego opracowanego na podstawie analizy ryzyka, z uwzględnieniem priorytetów Ministra i Komitetu Audytu oraz dostępnych zasobów osobowych audytu wewnętrznego.
2. W przypadku zmiany wyników analizy ryzyka lub w innych uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny może realizować zadania poza planem audytu w uzgodnieniu z Ministrem.
3. Roczny plan audytu wewnętrznego, po uzgodnieniu z Komitetem Audytu, podpisuje kierownik komórki audytu wewnętrznego i przekazuje do zatwierdzenia Ministrowi.
4. Zatwierdzony roczny plan audytu wewnętrznego przekazywany jest do wiadomości Dyrektora Generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa.
5. Kierownik komórki audytu wewnętrznego może opracować w oparciu o analizę ryzyka i priorytety wyznaczone przez Komitet Audytu strategiczny plan audytu obejmujący zadania zapewniające do realizacji w najbliższych trzech latach.
6. W przypadku sporządzenia strategicznego planu audytu wewnętrznego plan ten jest monitorowany i weryfikowany przynajmniej raz w roku, po przeprowadzeniu analizy ryzyka na potrzeby przygotowania rocznego planu audytu wewnętrznego.
Rozdział 6
Informowanie i sprawozdawanie
§ 6. 1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia każdego zadania zapewniającego, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia wynikające z realizacji zadania.
2. Audytor wewnętrzny może sporządzić analogiczne sprawozdanie z przeprowadzenia zadania doradczego.
3. Sposób i tryb sporządzania sprawozdań określają odrębne przepisy.
4. Kierownik komórki audytu wewnętrznego sporządza:
1) roczną informację o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego, którą przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia i Dyrektorowi Generalnemu do wiadomości;
2) roczną opinię audytu wewnętrznego na temat stanu kontroli zarządczej w Ministerstwie, którą po uzgodnieniu z Komitetem Audytu, przedstawia Ministrowi oraz Dyrektorowi Generalnemu.
Rozdział 7
Koordynacja działalności komórki audytu wewnętrznego
§ 7. 1. Działalność audytu wewnętrznego w Ministerstwie koordynuje i reprezentuje w kontaktach z kierownictwem Ministerstwa oraz kontaktach zewnętrznych kierownik komórki audytu wewnętrznego.
2. Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest odpowiedzialny za:
1) zapewnienie rzetelnego, efektywnego i profesjonalnego prowadzenia audytu wewnętrznego;
2) przygotowanie i wykonanie rocznego planu audytu wewnętrznego;
3) zapewnienie odpowiednich i wystarczających zasobów osobowych i rzeczowych komórki audytu wewnętrznego, w tym także w zakresie doskonalenia zawodowego podległych mu pracowników;
4) ustalenie i realizowanie programu zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego zgodnie z wymogiem standardów audytu wewnętrznego;
5) zapewnienie działania audytu wewnętrznego zgodnie z Kartą, Definicją audytu wewnętrznego, Standardami i Kodeksem etyki.
3. Kierownik komórki audytu wewnętrznego może uczestniczyć w naradach i spotkaniach z udziałem kierownictwa Ministerstwa, które dotyczą działalności audytu wewnętrznego.
4. Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest niezależny w zakresie planowania pracy komórki audytu wewnętrznego, organizacji wykonywania zadań audytu wewnętrznego oraz składania sprawozdań.
5. Kierownik komórki audytu wewnętrznego ułatwia wymianę informacji i bieżącą współpracę audytorów wewnętrznych i kontrolerów zatrudnionych w Ministerstwie.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa
§ 8. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa mają prawo do uczestniczenia w procesie audytu wewnętrznego, a w szczególności:
1) zapoznania się z ustaleniami audytu wewnętrznego;
2) składania wyjaśnień z zakresu przedmiotowego audytu wewnętrznego;
3) zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń audytu wewnętrznego i zachowania audytora wewnętrznego.
2. Kierownicy i pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa obowiązani są do przekazywania w terminie wskazanym przez audytora wewnętrznego dokumentów, materiałów oraz informacji i wyjaśnień z zakresu działania komórki organizacyjnej, które audytor uzna za konieczne do realizacji audytu wewnętrznego, a pracownicy mają obowiązek wspierać audytora wewnętrznego przez ułatwienie wglądu do dokumentów, danych i materiałów oraz dostępu do pomieszczeń i innych składników majątkowych mających związek z przeprowadzanym audytem wewnętrznym.
3. Kierownicy i pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa mają obowiązek współpracować z audytorem wewnętrznym w zakresie analizy ryzyka, identyfikacji i monitoringu procesów zachodzących w Ministerstwie, w zakresie niezbędnym dla realizacji audytu wewnętrznego.
4. Kierownicy komórek organizacyjnych, w których przeprowadzany jest audyt wewnętrzny mają obowiązek w zakresie swoich kompetencji przedkładać audytorowi wewnętrznemu informacje dotyczące realizacji zaleceń, w tym osób odpowiedzialnych za realizację oraz terminów ich realizacji. Szczegółowe rozwiązania dotyczące wdrażania i monitoringu zaleceń audytowych w Ministerstwie określają odrębne przepisy.
Rozdział 9
Obsługa i współpraca z Komitetem Audytu
§ 9. 1. Kierownik komórki audytu wewnętrznego oraz audytorzy wewnętrzni w Ministerstwie współpracują z Komitetem Audytu powołanym przez Ministra w zakresie określonym w regulaminie Komitetu Audytu nadanym przez Ministra na podstawie art. 290 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.1)).
2. Komórka audytu wewnętrznego zapewnia obsługę organizacyjną i informacyjną Komitetu Audytu oraz prowadzi inne działania mające na celu wsparcie Komitetu Audytu.
Rozdział 10
Relacje audytu wewnętrznego z instytucjami kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego
§ 10. 1. Audytorzy wewnętrzni w zakresie wykonywania swoich zadań współpracują z instytucjami kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego.
2. Podczas rocznego planowania i wykonywania zadań audytowych kierownik komórki audytu wewnętrznego uwzględnia, w miarę możliwości, plan kontroli Najwyższej Izby Kontroli, zwanej dalej "NIK", oraz innych instytucji kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego w taki sposób, aby uniknąć nieuzasadnionego nakładania się zakresów bądź terminów kontroli lub audytów zewnętrznych.
3. Przy dokonywaniu analizy ryzyka kierownik komórki audytu wewnętrznego uwzględnia wyniki kontroli i czynności sprawdzających przeprowadzonych przez NIK oraz inne zewnętrzne instytucje kontroli i audytu zewnętrznego.
4. Kierownik komórki audytu wewnętrznego koordynuje komunikację pomiędzy audytorami wewnętrznymi Ministerstwa a kontrolerami NIK oraz innych instytucji kontroli zewnętrznej.
5. Kierownik komórki audytu wewnętrznego udostępnia NIK oraz innym instytucjom kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego dokumenty audytu w porozumieniu z kierownikiem jednostki.
|
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39 i 1180.
- Data ogłoszenia: 2025-09-25
- Data wejścia w życie: 2025-09-26
- Data obowiązywania: 2025-09-26
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
