REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 76

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)

z dnia 17 listopada 2025 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) w związku z zarządzeniem nr 240 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2021 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego (M.P. z 2025 r. poz. 275, 369 i 1112) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego stanowiącym załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 26, 35 i 107, z 2024 r. poz. 92 i 139 oraz z 2025 r. poz. 27, 43 i 58) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 20 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8) Departament Strategii Kultury i Mediów (DSKM);”;

2) § 24 otrzymuje brzmienie:

§ 24. Do zadań własnych DEPARTAMENTU FUNDUSZY I SPRAW EUROPEJSKICH należy:

1) współpraca z organami i instytucjami UE w szczególności z Radą UE, Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim w tym:

a) obsługa Rady UE ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu oraz Komitetu ds. Kultury (Culture Affairs Committee), w tym przygotowanie instrukcji, sprawozdań, współpraca z innymi resortami w tym zakresie,

b) przygotowanie stanowisk Rządu w odniesieniu do dokumentów z sektora kultury;

2) realizacja zadań wynikających z udziału ministra w centralnym systemie koordynacji polityki europejskiej RP, w tym w pracach Komitetu ds. Europejskich, prowadzenie spraw wynikających z działalności Sejmu i Senatu w sprawach związanych z członkostwem RP w UE;

3) prace związane z wdrażaniem Europejskiego Znaku Dziedzictwa i Europejskiej Stolicy Kultury;

4) nadzór nad instytucją kultury wdrażającą Europejską Stolicę Kultury Lublin 2029;

5) koordynacja prac i wdrażanie projektu Polskie Stolice Kultury;

6) koordynacja prac i uczestnictwo w grupach roboczych ad hoc oraz grupach Otwartej Metody Koordynacji;

7) koordynowanie zadań ministra w zakresie programów UE dedykowanych kulturze (w tym Kreatywna Europa);

8) realizacja zadań wynikających z wdrażania inicjatyw europejskich w Polsce;

9) realizowanie zadań dotyczących występowania pomocy publicznej w programach finansowanych ze środków europejskich, pozostających w zakresie właściwości departamentu;

10) wdrażanie VIII priorytetu „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury” w ramach POIiŚ na lata 2014-2020, w tym:

a) nadzór nad wdrażaniem i monitorowaniem trwałości projektów realizowanych w ramach priorytetu,

b) monitoring i ewaluacja priorytetu, sprawozdawczość z wdrażania priorytetu,

c) kontrole projektów realizowanych w ramach priorytetu (w tym: kontrole na miejscu w trakcie realizacji projektów, kontrole projektów na zakończenie realizacji oraz kontrole trwałości po zakończeniu realizacji projektów), i monitorowanie wdrażania zaleceń pokontrolnych,

d) opracowywanie Sektorowych Planów Kontroli w ramach priorytetu,

e) koordynacja prac związanych ze sporządzaniem i aktualizacją Instrukcji Wykonawczej IP oraz Opisu Funkcji i Procedur w części dotyczącej ministerstwa jako IP oraz opiniowaniem wytycznych wdrożeniowych,

f) kontakty z Komisją Europejską i Inicjatywą JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions),

g) prowadzenie spraw związanych z koordynacją pozostałych zadań resortu w zakresie wdrażania priorytetu;

11) udział w pracach Grupy Sterującej Ewaluacją w ramach programu FEnIKS 2021-2027;

12) wdrażanie VII priorytetu „Kultura” w ramach programu FEnIKS 2021-2027, w tym:

a) programowanie zakresu i warunków udzielania wsparcia (opiniowanie wytycznych i wzorów dokumentów wdrożeniowych, określenie i monitoring wskaźników realizacji celów wsparcia),

b) organizacja naborów i ocena projektów, prowadzenie procedury odwoławczej, opiniowanie zmian w projektach,

c) monitoring i ewaluacja priorytetu, sprawozdawczość z wdrażania priorytetu,

d) kontrole projektów realizowanych w ramach priorytetu (w tym: kontrole w trakcie realizacji projektów, kontrole projektów na zakończenie realizacji oraz kontrole trwałości po zakończeniu realizacji projektów) i monitorowanie wdrażania zaleceń pokontrolnych,

e) opracowywanie Sektorowych Planów Kontroli w ramach priorytetu,

f) koordynacja prac związanych ze sporządzaniem i aktualizacją Instrukcji Wykonawczej IP oraz Opisu Funkcji i Procedur w części dotyczącej ministerstwa jako IP,

g) kontakty z Komisją Europejską i Inicjatywą JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions),

h) prowadzenie spraw związanych z koordynacją pozostałych zadań resortu w zakresie wdrażania priorytetu;

13) wdrażanie programów finansowanych ze środków MF EOG i NMF w zakresie kultury, w tym:

a) programowanie zakresu i warunków udzielania wsparcia (opiniowanie wytycznych i wzorów dokumentów wdrożeniowych),

b) organizacja naborów i ocena projektów, prowadzenie procedury odwoławczej, opiniowanie zmian merytorycznych w projektach,

c) ocena i nadzór wdrażania projektów predefiniowanych,

d) monitoring i ewaluacja wdrażania Mechanizmów, sprawozdawczość z trwałości zrealizowanych projektów,

e) udział w kontrolach realizowanych projektów,

f) koordynacja prac związanych z opracowaniem i aktualizacją procedur dotyczących wdrażania programów,

g) kontakty z Biurem Mechanizmów Finansowych i Państwami - darczyńcami;

14) prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w ramach pomocy technicznej programu FEnIKS 2021-2027 oraz w ramach zarządzania środkami z MF EOG i NMF, w tym m.in.: wydawanie publikacji, organizacja szkoleń i konferencji dla beneficjentów, prowadzenie portali internetowych dla poszczególnych programów, wydawanie biuletynów informacyjnych dla poszczególnych programów, przygotowanie przetargów od strony merytorycznej (opis przedmiotu zamówienia);

15) udział w pracach komitetów i grup roboczych powołanych w celu wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020 i Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy;

16) udział w pracach grup roboczych i komitetów powołanych w ramach zarządzania Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami (w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 i Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027);

17) koordynacja prac związanych z monitorowaniem trwałości projektów systemowych pt. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce” oraz „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych obiektów archiwów państwowych w Polsce - etap 1- przygotowanie dokumentacji” finansowanego w ramach POIiŚ 2014-2020;

18) koordynacja prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektów pozakonkursowych pt. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych obiektów archiwów państwowych w Polsce - etap 2” oraz „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce” finansowanych w ramach programu FEnIKS 2021-2027, w tym:

a) przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej i aktualizacja dokumentacji,

b) przygotowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucja Wdrażająca) umów o dofinansowanie projektów, a także aneksów do umów,

c) bieżąca współpraca z podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych, tj. z Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych, Centrum Edukacji Artystycznej oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa w zakresie wdrażania projektów,

d) bieżący monitoring finansowo - rzeczowy oraz udział w przygotowaniu aktualizacji harmonogramu realizacji inwestycji,

e) udział w przygotowywaniu, podpisywanie i przedkładanie do Instytucji Wdrażającej wniosków beneficjenta o płatność oraz korekt wniosków o płatność,

f) reprezentowanie beneficjenta w kontaktach z instytucjami w systemie wdrażania FEnIKS (Instytucją Wdrażającą IP, IZ), a także współpraca z instytucjami zewnętrznymi;

19) koordynacja prac związanych z przygotowaniem i wdrożeniem projektu „Wsparcie służb konserwatorów zabytków na szczeblu centralnym i wojewódzkim realizujących zadania związane z inwestycjami infrastrukturalnymi w zakresie POIiŚ, FEnIKS, CEF i CEF2” finansowanym ze środków programu FEnIKS 2021-2027, w tym:

a) przygotowanie i aktualizacja procedur realizacji projektu,

b) koordynacja przygotowania umowy o dofinansowanie i porozumień z wojewódzkimi konserwatorami zabytków dotyczącej przedmiotowego projektu,

c) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa i wojewódzkimi konserwatorami zabytków w zakresie wdrażania projektu zgodnie z powierzonymi kompetencjami,

d) sporządzanie w systemie CST2021 wniosku o dofinansowanie dla projektu, umowy o dofinansowanie oraz aneksów do umowy,

e) udział w przygotowaniu, podpisywanie i przedkładanie wniosków beneficjenta o płatność oraz korekt wniosków o płatność,

f) monitorowanie postępu finansowego i rzeczowego projektu,

g) współpraca z jednostkami i instytucjami w zakresie wdrażania projektu (m.in. IZ FEnIKS, Centrum Unijnych Projektów Transportowych);

20) planowanie środków na wkład własny dla projektów realizowanych przez jednostki podległe i nadzorowane przez ministerstwo, w ramach wdrażanych programów (do czasu podpisania umów finansowych);

21) zadania związane z koordynacją zadań horyzontalnych Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na poziomie ministerstwa:

a) koordynowanie przygotowania i zawarcia Porozumienia oraz aneksów do Porozumienia pomiędzy MFiPR i ministerstwem w sprawie realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności,

b) monitorowanie realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na poziomie ministerstwa,

c) koordynowanie przygotowywania Podręcznika procedur w ministerstwie;

22) wdrażanie inwestycji dotyczącej zwiększenia efektywności energetycznej obiektów lokalnej aktywności społecznej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w tym m.in.:

a) organizacja naboru, ocena i wybór przedsięwzięć do dofinansowania,

b) realizowanie inwestycji zgodnie z przyjętymi wskaźnikami,

c) monitorowanie realizacji przedsięwzięć wybranych do dofinansowania,

d) sprawozdawczość w zakresie inwestycji,

e) kontrola wdrażania przedsięwzięć w ramach inwestycji;

23) koordynacja prac związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem kontraktów terytorialnych w zakresie przedsięwzięć kulturalnych;

24) monitorowanie i sprawozdawanie z realizacji przedsięwzięć i projektów zawartych w kontraktach terytorialnych;

25) prowadzenie prac związanych z nadzorem nad projektami Programu Promesa dla Kultury, zgodnie z właściwością;

26) koordynacja zadań związanych z polityką regionalną UE w obszarze kultury, w tym współpraca z Komisją Europejską i Sekretariatem Generalnym Rady UE w obszarze polityki regionalnej UE;

27) programowanie i pozyskiwanie funduszy europejskich dla kultury, w tym udział w procesie negocjacyjnym dokumentów dyskutowanych na forum grup roboczych;

28) programowanie i opiniowanie dokumentów z zakresu rozwoju społeczno-gospodarczego UE;

29) opiniowanie dokumentów z zakresu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju;

30) programowanie wsparcia w obszarze kultury w ramach polityki spójności;

31) udział w komitetach i w grupach dotyczących wdrażania środków europejskich;

32) udział w procesie programowania wsparcia na kulturę w zakresie polityk dotyczących rozwoju obszarów wiejskich;

33) działania na rzecz włączenia domeny kultury i dziedzictwa narodowego w projekty koordynowane przez odpowiednie resorty, finansowane ze środków UE;

34) informowanie o funduszach europejskich oraz udostępnianie informacji o programach UE w obszarze kultury;

35) obsługa informatycznych narzędzi wspomagających zarządzanie i monitorowanie wdrażanych programów;

36) prowadzenie spraw związanych z refundacją kosztów podróży pracowników ministerstwa, biorących udział w pracach Rady UE i grup roboczych Rady UE.”;

3) w § 27:

a) we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „DEPARTAMENT MEDIÓW I SEKTORÓW KREATYWNYCH” zastępuje się wyrazami „DEPARTAMENT STRATEGII KULTURY I MEDIÓW”,

b) pkt 17 otrzymuje brzmienie:

„17) koordynowanie zadań z zakresu monitorowania projektów strategicznych w obszarze kultury i dziedzictwa narodowego, w tym w szczególności obsługi systemu MonAliZa; ”,

c) w pkt 30 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 31 i 32 w brzmieniu:

„31) koordynowanie zadań wynikających z Konwencji UNESCO z 2005 r. w zakresie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego, w tym wspieranie twórczości artystycznej, monitorowanie polityki kulturalnej państwa oraz współpraca z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi;

32) monitorowanie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju związanych z obszarem kultury i koordynowanie sprawozdawczości w tym zakresie, opracowywanie analiz strategicznych w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz wsparcie działań międzyresortowych.”;

4) w § 31a w ust. 1 w pkt 29 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 30 w brzmieniu:

„30) realizacja zadań związanych z ochroną danych osobowych przewidzianych w odrębnych przepisach dla inspektora ochrony danych.”;

5) w § 35 uchyla się pkt 5;

6) w § 38:

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i rozwiązaniem stosunku pracy (powołania i odwołania, awanse płacowe, nagrody roczne) dyrektorów, zastępców dyrektorów, kierowników i likwidatorów instytucji podległych, nadzorowanych i współprowadzonych przez ministra, prowadzenie bazy danych kontaktowych osób zatrudnionych na ww. stanowiskach na podstawie dokumentów gromadzonych we właściwych komórkach organizacyjnych oraz przekazywanie do Departamentu Prawnego powołań i odwołań dyrektorów instytucji kultury, dla których organizatorem jest minister;”,

b) pkt 14 otrzymuje brzmienie:

„14) prowadzenie rejestru oświadczeń majątkowych;”;

7) w załączniku do regulaminu organizacyjnego - „Wykaz organów centralnych, jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych oraz współprowadzonych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji lub udziałów wykonywane są przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego według właściwości przedmiotowej departamentów” wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł działu IV otrzymuje brzmienie:

„IV. DEPARTAMENT STRATEGII KULTURY I MEDIÓW”,

b) w dziale IX. DEPARTAMENT SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO w ust. 3:

- pkt 228 otrzymuje brzmienie:

„228) Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Tarnowie”,

- pkt 255 otrzymuje brzmienie:

„255) Państwowe Policealne Studium Wokalno-Aktorskie w Chorzowie”.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: M. Cienkowska


1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 996).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-11-17
  • Data wejścia w życie: 2025-11-18
  • Data obowiązywania: 2025-11-18

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA