REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2003 nr 16 poz. 80

ZARZĄDZENIE NR 420 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 6 sierpnia 2003 r.

w sprawie nadania statutu Wyższej Szkole Policji w Szczytnie

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 4 i ust. 4 w związku z art. 52 ust. 5 ustawy z 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 10, poz. 40, z 1996 r. Nr 7, poz. 44, z 1997 r. Nr 96, poz. 950, Nr 107, poz. 688, Nr 115, poz. 741, Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 141, poz. 1184) oraz § 1 ust. 1 pkt 5 Zarządzenia nr 32 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przekazania Komendantowi Głównemu Policji niektórych uprawnień Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewidzianych w ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym zarządza się, co następuje:

§ 1

Wyższej Szkole Policji w Szczytnie nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2

1. Komendant Wyższej Szkoły Policji w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia określi strukturę organizacyjną służby, o której mowa w § 10 ust. 1 załącznika do zarządzenia oraz szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Szkoły, o których mowa w § 9 i 10 załącznika do zarządzenia, i zakresy czynności na poszczególnych stanowiskach.

2. Do czasu wejścia w życie zakresów działania oraz zakresów czynności, o których mowa w ust. 1, obowiązują dotychczasowe zakresy działania komórek organizacyjnych Szkoły określonych w § 9 i 10 załącznika do zarządzenia oraz zakresy czynności na poszczególnych stanowiskach.

§ 3

Traci moc zarządzenie nr 19/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 lipca 1997 r. w sprawie nadania Statutu Wyższej Szkole Policji w Szczytnie wraz z późniejszymi zmianami.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Komendant Główny Policji

gen. insp. Antoni Kowalczyk

Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji

nadinsp. Władysław Padło

Załącznik 1. [Statut Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie]

Załącznik do zarządzenia nr 420 Komendanta Głównego
Policji z dnia 6 sierpnia 2003 r.

STATUT
WYŻSZEJ SZKOŁY POLICJI
w Szczytnie

ROZDZIAŁ I

Przepisy ogólne

§ 1

1. Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, zwana dalej „Szkołą”, jest szkołą wyższą w rozumieniu ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 7, poz. 44, z 1997 r. Nr 96, poz. 590, Nr 107, poz. 688, Nr 121, poz. 770, Nr 115, poz. 741, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 141, poz. 1184) oraz jednostką organizacyjną Policji w rozumieniu ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58, Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 153, poz. 1271, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070 oraz Nr 130, poz. 1188 i 1190).

2. Szkoła została utworzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 1990 r. w sprawie utworzenia Wyższej Szkoły Policji i zniesienia Akademii Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 64, poz. 373).

3. Szkoła może używać skrótu „WSPol.”.

§ 2

1. Szkoła jest nadzorowana przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

2. Szkoła podlega bezpośrednio Komendantowi Głównemu Policji.

§ 3

1. Szkoła jest głównym ośrodkiem edukacyjnym i naukowym Policji w dziedzinach i dyscyplinach nauki o bezpieczeństwie i porządku publicznym.

2. Szkoła realizuje zadania dydaktyczne, wychowawcze oraz naukowe.

§ 4

Szkoła kształci policjantów, przygotowując ich do pełnienia służby w jednostkach organizacyjnych Policji.

ROZDZIAŁ II

Zadania Szkoły

§ 5

Do zadań Szkoły należy w szczególności:

1) kształcenie policjantów w dziedzinach wiedzy i umiejętnościach zawodowych wymaganych na stanowiskach kierowniczych,

2) szkolenie policjantów i pracowników w zakresie przygotowania do wykonywania służby lub pracy na stanowiskach służbowych, w tym kierowniczych i samodzielnych,

3) kształcenie i doskonalenie zawodowe funkcjonariuszy innych służb państwowych i żołnierzy,

4) prowadzenie badań naukowych w dziedzinach i dyscyplinach stanowiących teoretyczną i praktyczną podstawę funkcjonowania Policji,

5) rozwijanie ruchu naukowego w dziedzinach oraz dyscyplinach nauki stanowiących teoretyczną i praktyczną podstawę funkcjonowania Policji,

6) współdziałanie z innymi jednostkami Policji, krajowymi uczelniami, instytucjami i organizacjami naukowymi, a także organami administracji publicznej,

7) współdziałanie z zagranicznymi szkołami policyjnymi w celu podnoszenia efektywności kształcenia oraz pracy naukowo-badawczej,

8) prowadzenie działalności wydawniczej, przede wszystkim w celach dydaktycznych, w celu upowszechnienia dorobku naukowego oraz na potrzeby zainteresowanych jednostek Policji, a także odpłatnie na rzecz innych podmiotów,

9) wykonywanie na polecenie Komendanta Głównego Policji zadań wspierających jednostki Policji w realizacji ich ustawowych zadań,

10) zabezpieczenie techniczne i fizyczne obiektów Szkoły.

§ 6

1. Szkoła prowadzi wyższe studia zawodowe o kierunku administracyjnym obejmującym nauki i dyscypliny policyjne, prawo, kryminologię, kryminalistykę oraz dyscypliny pokrewne.

2. Szkoła prowadzi również inne szkolenia zawodowe.

3. Szczegółowe warunki odbywania szkoleń, o których mowa w ust. 1 i 2, ich rodzaje, formy oraz organizację określają odrębne przepisy.

4. Szkoła przeprowadza egzaminy oficerskie, aspiranckie i podoficerskie.

§ 7

Szkoła może prowadzić, za zgodą Komendanta Głównego Policji, szkolenia i doskonalenie zawodowe innego rodzaju niż wymienione w § 6 ust. 1 i 2, w tym także odpłatne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Komendantem Szkoły a podmiotem zlecającym przeprowadzenie szkolenia.

ROZDZIAŁ III

Organizacja Szkoły

§ 8

1. Komórkami organizacyjnymi w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i naukowo-badawczej Szkoły są:

1) Zakład Służby Prewencyjnej,

2) Zakład Służby Kryminalnej,

3) Zakład Prawa,

4) Zakład Wyszkolenia Specjalnego,

5) Zakład Ogólnozawodowy.

2. Zakład Służby Prewencyjnej organizuje i prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i naukowo-badawczą w zakresie następujących zagadnień:

1) taktyki służby prewencyjnej,

2) strategii działań Policji,

3) kryminologii i prewencji kryminalnej,

4) zarządzania sytuacją kryzysową,

5) taktyki i organizacji działań zespołowych Policji,

6) ruchu drogowego.

3. Zakład Służby Kryminalnej organizuje i prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i naukowo-badawczą w zakresie następujących zagadnień:

1) taktyki zwalczania przestępczości kryminalnej, gospodarczej i zorganizowanej,

2) taktyki działań dochodzeniowo-śledczych,

3) techniki kryminalistycznej,

4) podstaw medycyny sądowej i psychiatrii.

4. Zakład Prawa organizuje i prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i naukowo-badawczą w zakresie następujących zagadnień:

1) prawoznawstwa,

2) prawa konstytucyjnego,

3) prawa karnego materialnego i prawa karnego procesowego,

4) prawa policyjnego,

5) prawa administracyjnego i procedur administracyjnych,

6) materialnego prawa wykroczeń i postępowania w sprawach o wykroczenia,

7) prawne podstawy taktyki i technik interwencji,

8) prawa cywilnego i prawa gospodarczego,

9) prawa międzynarodowego publicznego i ochrony praw człowieka,

10) prawa finansowego i budżetowego,

11) integracji europejskiej.

5. Zakład Ogólnozawodowy organizuje i prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i naukowo-badawczą w zakresie następujących zagadnień:

1) organizacji i zarządzania,

2) logistyki Policji,

3) języków obcych,

4) psychologii,

5) negocjacji policyjnych,

6) pedagogiki,

7) socjologii i komunikacji społecznej,

8) filozofii i etyki zawodowej,

9) statystyki,

10) logiki,

11) doktryn politycznych i prawnych,

12) historii państwa i prawa polskiego,

13) ekonomii.

6. Zakład Wyszkolenia Specjalnego organizuje i prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i naukowo-badawczą w zakresie następujących zagadnień:

1) taktyki interwencji,

2) techniki interwencji,

3) wychowania fizycznego,

4) wyszkolenia strzeleckiego.

7. Komórki organizacyjne określone w ust. 1 tworzy, przekształca i likwiduje Komendant Główny Policji.

§ 9

1. Komórką organizacyjną Szkoły realizującą zadania w zakresie pomocy naukowej, dydaktycznej i usług jest Biblioteka Główna.

2. Biblioteką Główną kieruje Dyrektor.

3. Do zadań Biblioteki Głównej należy:

1) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie bibliotecznych zbiorów krajowych oraz zagranicznych,

2) prowadzenie informacji naukowej, wymiany międzybibliotecznej oraz pracy instruktażowej dla słuchaczy,

3) organizowanie warsztatu pracy naukowej dla korzystających z księgozbioru przez opracowywanie bibliografii, dokumentacji i informacji.

§ 10

1. W Szkole funkcjonuje służba wspomagająca jej działalność w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym, której zadaniem jest zapewnienie należytych warunków działalności uczelni pod względem organizacyjnym, wydawniczym, administracyjnym, kadrowym, finansowym, ochrony zdrowia, socjalnym, materiałowym i technicznym.

2. Szczegółową strukturę komórek organizacyjnych w służbie, o której mowa w ust. 1, oraz zakresy działania komórek organizacyjnych określa Komendant Szkoły.

§ 11

W celu zapewnienia prawidłowego prowadzenia procesu dydaktyczno-wychowawczego, badań naukowych i innych rodzajów działalności Szkoły Komendant Szkoły może powoływać nieetatowe zespoły zadaniowe.

§ 12

Komórki organizacyjne, o których mowa w § 9 i § 10, tworzy, przekształca i likwiduje Komendant Szkoły.

§ 13

Strukturę etatową Szkoły określa etat nadany przez Komendanta Głównego Policji.

ROZDZIAŁ IV

Organy Szkoły

§ 14

1. Komendant Szkoły jest kierownikiem jednostki organizacyjnej Policji oraz Rektorem Szkoły.

2. Komendanta Szkoły wyznacza minister właściwy do spraw wewnętrznych.

3. Komendant Szkoły kieruje Szkołą i reprezentuje ją na zewnątrz.

4. Komendant Szkoły kieruje Szkołą przy pomocy zastępcy komendanta właściwego do spraw naukowo-dydaktycznych oraz zastępcy komendanta właściwego do spraw administracyjno-gospodarczych.

5. Komendant Szkoły wykonuje zadania przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych i ich zastępców.

6. Zastępców Komendanta Szkoły, kierowników zakładów i ich zastępców oraz Dyrektora Biblioteki Głównej, na wniosek Komendanta Szkoły, wyznacza (zatrudnia) Komendant Główny Policji.

7. Komendant Szkoły określa zakresy zadań i kompetencji na stanowiskach zastępców komendanta, kierowników komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska.

§ 15

1. Organem doradczym i opiniodawczym Komendanta Szkoły w sprawach kształcenia, wychowania i badań naukowych jest Rada Naukowa.

2. Radę Naukową powołuje Komendant Szkoły.

3. W skład Rady Naukowej wchodzą:

1) zastępca komendanta właściwy do spraw naukowo-dydaktycznych, jako przewodniczący,

2) przedstawiciel Komendanta Głównego Policji,

3) kierownicy zakładów i ich zastępcy,

4) dyrektor Biblioteki Głównej,

5) osoby pełniące służbę lub zatrudnione na stanowiskach profesorów,

6) po jednym przedstawicielu spośród następujących grup nauczycieli:

a) adiunktów,

b) starszych wykładowców,

c) wykładowców,

d) asystentów,

e) instruktorów.

4. Wyboru przedstawicieli wymienionych w ust. 3 pkt 6 dokonują co dwa lata z końcem roku akademickiego określone grupy nauczycieli.

5. Komendant Szkoły lub Przewodniczący Rady Naukowej może w razie potrzeby zapraszać na posiedzenia Rady Naukowej osoby niewchodzące w jej skład. Osobom tym przysługuje głos doradczy.

6. Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje Komendant Szkoły co najmniej raz w roku, z własnej inicjatywy. Może też zwołać posiedzenie Rady Naukowej na wniosek 1/3 ogólnej liczby jej członków.

7. Szczegółowy tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin nadany przez Komendanta Szkoły.

8. Do zadań Rady Naukowej należy w szczególności:

1) zajmowanie stanowiska w sprawach dotyczących rozwoju oraz doskonalenia pracy Szkoły w zakresie dydaktycznym i naukowym,

2) opiniowanie projektów kierunków badań naukowych,

3) uchwalanie rocznych planów pracy Rady Naukowej oraz rozpatrywanie sprawozdań z ich realizacji,

4) opiniowanie wymiaru pensum i sposobu jego rozliczania,

5) opiniowanie planów współpracy z krajowymi uczelniami i organizacjami naukowymi oraz zagranicznymi szkołami policyjnymi,

6) okresowa ocena efektywności pracy naukowo-badawczej Szkoły,

7) opiniowanie wniosków o przyznanie nagród za działalność naukowo-badawczą oraz wydawniczą,

8) rozpatrywanie i opiniowanie innych spraw przedstawionych przez Komendanta Szkoły.

§ 16

1. Organem doradczym i opiniodawczym dyrektora Biblioteki Głównej jest Rada Biblioteczna powoływana przez Komendanta Szkoły.

2. W skład Rady Bibliotecznej wchodzą:

1) przewodniczący, którym jest powoływany przez Komendanta Szkoły jego przedstawiciel,

2) po jednym przedstawicielu z poszczególnych zakładów,

3) przedstawiciel słuchaczy.

3. W pracach Rady Bibliotecznej uczestniczyć mogą inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego. Osobom tym przysługuje głos doradczy.

4. Do zadań Rady Bibliotecznej należy w szczególności:

1) opiniowanie działalności Biblioteki Głównej,

2) zgłaszanie wniosków w sprawie kierunków, programów i planów działalności Biblioteki Głównej,

3) opiniowanie planów zakupu literatury oraz czasopism krajowych i zagranicznych,

4) opiniowanie innych spraw związanych z działalnością Biblioteki Głównej przekazanych radzie przez Komendanta Szkoły.

5. Posiedzenia Rady Bibliotecznej są zwoływane przez przewodniczącego lub Komendanta Szkoły co najmniej dwa razy w roku akademickim.

6. Tryb pracy Rady Bibliotecznej określa regulamin nadany przez Komendanta Szkoły.

§ 17

W Szkole mogą działać inne rady niż wymienione w § 15 ust. 1 i § 16 ust. 2, powoływane w razie potrzeby przez Komendanta Szkoły.

ROZDZIAŁ V

Słuchacze Szkoły

§ 18

1. Słuchaczami Szkoły są policjanci, funkcjonariusze innych służb i żołnierze, którzy zostali zakwalifikowani na studia bądź szkolenia realizowane w Szkole.

2. Szczegółowe warunki i tryb przyjmowania na studia, przebieg immatrykulacji oraz studiów, a także organy właściwe w tych sprawach określają odrębne przepisy.

3. Szczegółowe warunki i tryb przyjmowania na szkolenia realizowane w Szkole, a także właściwe organy w tych sprawach określają odrębne przepisy.

§ 19

1. Zasady i tryb odbywania studiów i szkoleń, organizację zajęć oraz szczegółowe prawa i obowiązki słuchaczy określają odrębne przepisy.

2. Zasady i tryb odpowiedzialności materialnej i dyscyplinarnej słuchaczy regulują odrębne przepisy.

§ 20

1. Słuchacze Szkoły są zorganizowani w system nieetatowych grup szkoleniowych.

2. Słuchacze Szkoły oraz uczestnicy szkoleń i kursów doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2 oraz w § 7, są zobowiązani do przestrzegania regulaminu porządku wewnętrznego nadanego przez Komendanta Szkoły.

§ 21

Słuchacze mają prawo zrzeszania się w kołach i organizacjach naukowych, artystycznych i sportowych.

§ 22

1. Reprezentacją słuchaczy jest samorząd słuchaczy.

2. Zasady działania oraz organizację i funkcjonowanie samorządu słuchaczy określa regulamin zatwierdzony przez Komendanta Szkoły.

ROZDZIAŁ VI

Tradycje i zwyczaje

§ 23

Szkoła nawiązuje do najlepszych polskich tradycji edukacyjnych, a w szczególności do tradycji szkół wojskowych i policyjnych.

§ 24

1. Szkoła posiada Sztandar z Godłem Szkoły.

2. Godłem Szkoły jest kompozycja miecza, wagi, księgi, płomienia i wieńca z liści dębowych.

3. Wzór sztandaru i godła określają załączniki nr 1 i 2 do statutu.

§ 25

Insygniami Rektora są:

1) buzdygan, którego wzór określa załącznik nr 3 do statutu,

2) łańcuch rektorski, którego wzór określa załącznik nr 4 do statutu.

§ 26

Absolwenci Szkoły mają prawo nosić odznakę absolwenta, której wzór i tryb wręczania określają odrębne przepisy.

§ 27

Szkoła organizuje uroczystości zgodnie z ceremoniałem policyjnym.

Załączniki do statutu
Wyższej Szkoły Policji

 

Załącznik nr 1

infoRgrafika

 

Załącznik nr 2

infoRgrafika

 

Załącznik nr 3

Załącznik nr 4

infoRgrafika

 

infoRgrafika

 

Łańcuch rektorski jest wykonany z 51 ogniw o średnicy zewnętrznej 30 mm. Pomiędzy skrajnymi ogniwami łańcucha znajduje się orzeł biały o wysokości 75 mm, zgodny ze wzorem ustalonym dla Godła Rzeczypospolitej Polskiej. Skrajne ogniwa łańcucha łączą się z górnymi krawędziami skrzydeł orła, a stylizowane gwiazdy ośmioramienne o rozpiętości 20 mm, zgodne ze wzorem ustalonym odrębnymi przepisami dla dystynkcji policyjnych, łączą szpony orła z Godłem Szkoły o rozpiętości 70 mm. Elementy łańcucha rektorskiego są wykonane z metalu w kolorze srebrnym, z wyjątkiem Godła Szkoły wykonanego w kolorystyce według wzoru tego Godła.

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-09-02
  • Data wejścia w życie: 2003-08-06
  • Data obowiązywania: 2003-08-06
  • Dokument traci ważność: 2004-10-27
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA