REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 57

WYTYCZNE NR 4
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 26 sierpnia 2025 r.

w sprawie tworzenia, organizacji i funkcjonowania posterunku Policji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2025 r. poz. 636 i 718) postanawia się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

1. Wytyczne określają praktyczne aspekty wykonywania przez Policję działań w zakresie tworzenia, organizacji i funkcjonowania posterunku Policji, które mają szczególny wpływ na efektywność funkcjonowania posterunku Policji tworzonego na podstawie:

1) ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej „ustawą o Policji”;

2) zarządzenia nr 1041 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji (Dz. Urz. KGP z 2013 r. poz. 50, z późn. zm.1)).

2. Posterunki Policji tworzy się w celu usprawnienia realizacji podstawowych zadań Policji na terenie gminy wiejskiej i miejskiej, w której brak jest siedziby jednostki organizacyjnej Policji, a w szczególności:

1) zapewnienia mieszkańcom gminy możliwości sygnalizowania lub zgłaszania informacji Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, a także bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu;

2) stworzenia warunków umożliwiających szybszą reakcję Policji na sygnały i zgłoszenia, o których mowa w pkt 1.

§ 2.

Przez użyte w wytycznych określenia i skróty należy rozumieć:

1) gmina - wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907 i 1940) i dzielnice, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1817);

2) jednostka Policji - komendę powiatową Policji, komendę miejską Policji, komendę rejonową Policji, komisariat Policji, w których strukturze organizacyjnej jest utworzony posterunek Policji albo jest planowane jego utworzenie;

3) kierownik jednostki Policji - komendanta powiatowego Policji, komendanta miejskiego Policji, komendanta rejonowego Policji, komendanta komisariatu Policji;

4) k.k. - ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2025 r. poz. 383);

5) k.p.k. - ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2025 r. poz.46 i 304);

6) k.w. - ustawę z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2025 r. poz. 734);

7) policjant posterunku Policji - policjanta pełniącego służbę w posterunku Policji;

8) punkt przyjęć interesantów - miejsce przyjmowania interesantów przez dzielnicowego, zorganizowane poza siedzibą jednostki Policji lub komórki organizacyjnej jednostki Policji;

9) służba ponadnormatywna - służbę, o której mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1 i ust. 4b pkt 1 lit. a ustawy o Policji;

10) 5 podstawowych kategorii przestępstw pospolitych - bójkę i pobicie, kradzież cudzej rzeczy, kradzież samochodu i poprzez włamanie, kradzież z włamaniem, rozbój, kradzież rozbójniczą i wymuszenie rozbójnicze.

Rozdział 2

Tworzenie posterunku Policji

§ 3.

1. Posterunek Policji można utworzyć na terenie gminy, w której:

1) liczba mieszkańców przekracza 5.000 oraz

2) odległość od miejscowości, w której jest planowane utworzenie posterunku Policji do siedziby najbliższej jednostki Policji w tym samym powiecie, przekracza 15 km oraz

3) brak jest bezpośredniej linii komunikacyjnej, po której odbywa się publiczny transport zbiorowy z miejscowości, w której jest planowane utworzenie posterunku Policji do miejscowości, w której ma siedzibę najbliższa jednostka Policji w tym samym powiecie.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach komendant powiatowy Policji, komendant miejski Policji, komendant rejonowy Policji, może utworzyć posterunek Policji na terenie gminy, która nie spełnia uwarunkowań, o których mowa w ust. 1.

3. Posterunek Policji można utworzyć dla więcej niż jednej gminy. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

§ 4.

1. Utworzenie posterunku Policji poprzedza analiza stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy lub miasta i gminy oraz właściwego terytorialnie powiatu, zwana dalej „analizą”, a także konsultacje z organami jednostek samorządu terytorialnego.

2. Analizę sporządza się dla gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji oraz właściwej komendy powiatowej Policji, komendy miejskiej Policji, komendy rejonowej Policji, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji.

3. Analizę przeprowadza właściwy miejscowo kierownik jednostki Policji.

4. Planując utworzenie posterunku Policji, należy ustalić w szczególności możliwość:

1) uczestniczenia przez jednostki samorządu terytorialnego w pokrywaniu:

a) wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych, w szczególności: udostępnienia nieodpłatnie lub na preferencyjnych warunkach działki, budynku lub lokalu na siedzibę posterunku Policji,

b) kosztów utrzymania i funkcjonowania posterunku Policji, a także zakupu niezbędnych dla jego potrzeb towarów i usług

- o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o Policji;

2) zwiększenia liczby etatów Policji na zasadach określonych w art. 13 ust. 4 ustawy o Policji.

§ 5.

1. Analiza obejmuje dane na dzień podjęcia decyzji przez komendanta powiatowego Policji, komendanta miejskiego Policji, komendanta rejonowego Policji o planowaniu utworzenia posterunku Policji bądź wpływu do jednostki Policji wniosku podmiotu pozapolicyjnego o utworzenie posterunku Policji.

2. Wniosek podmiotu pozapolicyjnego o utworzenie posterunku Policji powinien zawierać szczegółowe uzasadnienie, jednakże brak uzasadnienia nie stanowi podstawy pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia i odstąpienia od przeprowadzenia analizy.

3. W przypadku wpływu do jednostki Policji kolejnego wniosku podmiotu pozapolicyjnego o utworzenie posterunku Policji na terenie tej samej gminy, złożonego przed upływem roku od negatywnego rozpatrzenia poprzedniego wniosku, ponownej analizy nie przeprowadza się.

4. Analiza obejmuje ocenę czynników mających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie, o którym mowa w § 4 ust. 2, w szczególności:

1) średniego czasu reakcji Policji na zdarzenie;

2) liczby stwierdzonych przestępstw kryminalnych;

3) liczby stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych;

4) wskaźnika wykrywalności stwierdzonych przestępstw kryminalnych;

5) wskaźnika wykrywalności stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych;

6) liczby stwierdzonych przestępstw kierowania pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwości (art. 178a § 1 k.k.);

7) liczby służb ponadnormatywnych;

8) liczby ujawnionych wykroczeń kradzieży mienia (art. 119 k.w.) oraz uszkodzenia mienia (art. 124 k.w.);

9) lokalnych uwarunkowań wpływających na poziom bezpieczeństwa mieszkańców, w szczególności:

a) turystycznego charakteru gminy,

b) sieci dróg na terenie gminy,

c) uprzemysłowienia gminy;

10) możliwości kontaktu z dzielnicowym;

11) podejmowanych działań naprawczych w przypadku stwierdzenia niekorzystnych trendów w zakresie pogorszenia się stanu bezpieczeństwa na terenie gminy;

12) poziomu wakatów w jednostce Policji, w której jest planowane utworzenie posterunku Policji;

13) okresowych informacji na temat poziomu poczucia bezpieczeństwa, opartych na opiniach społeczności lokalnej;

14) liczby potwierdzonych zagrożeń naniesionych na Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa;

15) argumentów podmiotu pozapolicyjnego wnioskującego o utworzenie posterunku Policji;

16) aktualnie funkcjonujących rozwiązań służących zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy, w której nie został utworzony posterunek Policji, w tym funkcjonowanie punktów przyjęć interesantów;

17) możliwości utworzenia posterunku Policji, w szczególności: warunki lokalowe, możliwość uczestniczenia przez jednostki samorządu terytorialnego w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług;

18) wysokości przewidywanych kosztów utworzenia posterunku Policji oraz czasu realizacji inwestycji;

19) planowanych zmian w strukturze etatowej jednostki Policji.

5. Analizę sporządza się za okres:

1) ostatnich 5 pełnych lat - w zakresie czynników wskazanych w ust. 4 pkt 1-7, 9, 10, 14 i 16;

2) ostatnich 2 pełnych lat - w zakresie czynników wskazanych w ust. 4 pkt 8 i 11-13.

6. Czynniki wskazane w ust. 4 pkt 1-10, 14, 16 i 17 podlegają ocenie punktowej.

7. Sposób dokonywania oceny punktowej oraz normy oceny punktowej są określone w załączniku nr 1 do wytycznych.

8. Wynik oceny punktowej stanowi narzędzie pomocnicze w procesie podejmowania decyzji w zakresie celowości utworzenia posterunku Policji.

§ 6.

1. W przypadku spełnienia kryteriów do utworzenia posterunku Policji, zgodnie z wynikiem analizy, w szczególności z wynikiem oceny punktowej, dopuszcza się poprzedzenie działań na rzecz utworzenia posterunku Policji zorganizowaniem i zapewnieniem funkcjonowania punktu przyjęć interesantów.

2. Decyzję o zorganizowaniu punktu przyjęć interesantów podejmuje komendant powiatowy Policji, komendant miejski Policji, komendant rejonowy Policji, za zgodą odpowiednio komendanta wojewódzkiego Policji, Komendanta Stołecznego Policji.

3. Okres funkcjonowania punktu przyjęć interesantów, poprzedzający rozpoczęcie działań na rzecz utworzenia posterunku Policji, nie może być krótszy niż rok.

4. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 3, sporządza się ponowną analizę, uwzględniając w niej dodatkowo liczbę interesantów przyjętych w punkcie przyjęć interesantów.

§ 7.

1. Do obiektów posterunków Policji stosuje się przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie standardów technicznych, funkcjonalnych i użytkowych obowiązujących w obiektach służbowych Policji.

2. Siedzibę posterunku Policji należy oznakować tablicami urzędowymi zgodnie z przepisami:

1) ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 299);

2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1955 r. w sprawie tablic i pieczęci urzędowych (Dz. U. poz. 316, z późn. zm.2));

3) zarządzenia nr 1382 Komendanta Głównego Policji z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie pieczęci i stempli oraz tablic urzędowych i informacyjnych używanych w jednostkach organizacyjnych Policji (Dz. Urz. KGP poz. 131, z późn. zm.3)).

3. Informację o sposobie kontaktowania się z policjantami posterunku Policji w czasie ich nieobecności w siedzibie posterunku Policji:

1) umieszcza się na obiekcie posterunku Policji w miejscu widocznym dla interesanta oraz

2) udostępnia się na stronie internetowej komendy powiatowej Policji, komendy miejskiej Policji, komendy rejonowej Policji, w której strukturze organizacyjnej jest:

a) posterunek Policji,

b) komisariat Policji - w którego strukturze organizacyjnej jest posterunek Policji.

4. Informacja, o której mowa w ust. 3, zawiera w szczególności:

1) stopień, imię i nazwisko kierownika posterunku Policji oraz numer telefonu kontaktowego;

2) dni i godziny przyjmowania interesantów przez kierownika posterunku Policji;

3) stopień, imię i nazwisko oraz numery telefonów kontaktowych do dzielnicowych;

4) numer telefonu kontaktowego do dyżurnego całodobowej jednostki Policji oraz numer telefonu alarmowego 112.

Rozdział 3

Struktura organizacyjna i etatowa posterunku Policji

§ 8.

1. Posterunek Policji jest komórką organizacyjną w strukturze organizacyjnej jednostki Policji.

2. W posterunku Policji tworzy się komórkę do spraw prewencji.

3. Komendant powiatowy Policji, komendant miejski Policji, komendant rejonowy Policji, ze względu na potrzeby służby oraz specyfikę obszaru działania jednostki Policji, może utworzyć w strukturze organizacyjnej posterunku Policji komórkę do spraw kryminalnych.

4. W strukturze etatowej posterunku Policji:

1) tworzy się stanowisko służbowe: kierownik posterunku Policji;

2) można utworzyć stanowisko służbowe:

a) asystent,

b) detektyw,

c) starszy dzielnicowy,

d) dzielnicowy,

e) referent,

f) policjant.

5. Liczba etatów Policji ustalonych w posterunku Policji uwzględnia:

1) przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji;

2) potrzeby wynikające z lokalnych uwarunkowań, o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 9;

3) możliwości logistyczne budynku lub lokalu, w którym mieści się siedziba posterunku Policji.

6. Służbę w posterunku Policji pełnią doświadczeni policjanci służby prewencyjnej i kryminalnej.

Rozdział 4

Zadania kierownika posterunku Policji i policjantów posterunku Policji

§ 9.

1. Kierownik posterunku Policji realizuje zadania i czynności służbowe zgodnie z art. 8a ust. 3 ustawy o Policji.

2. Kierownik posterunku Policji, a pod jego nieobecność wyznaczony policjant, w każdy poniedziałek w godzinach 10:00-14:00 przyjmuje interesantów w siedzibie posterunku Policji.

3. Komendant powiatowy Policji, komendant miejski Policji, komendant rejonowy Policji, mając na uwadze potrzeby służby oraz specyfikę obszaru działania posterunku Policji, może dodatkowo wprowadzić godziny przyjmowania interesantów, o których mowa w ust. 2, również w innych dniach tygodnia.

4. Dzielnicowy posterunku Policji realizuje zadania i czynności służbowe w szczególności zgodnie z przepisami Komendanta Głównego Policji w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika dzielnicowych.

5. Policjant posterunku Policji pełniący służbę patrolową realizuje zadania i czynności służbowe w szczególności zgodnie z przepisami Komendanta Głównego Policji w sprawie metod i form wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę patrolową.

6. Policjant komórki do spraw kryminalnych posterunku Policji, w szczególności:

1) prowadzi podstawowe metody pracy operacyjnej w ramach odpowiedniej formy pracy operacyjnej, w tym współpracuje z osobami udzielającymi Policji pomocy;

2) wykonuje czynności związane z przyjęciem zawiadomienia o przestępstwie lub wykroczeniu;

3) przeprowadza postępowanie sprawdzające w trybie art. 307 k.p.k.;

4) przeprowadza czynności w niezbędnym zakresie w trybie art. 308 k.p.k.;

5) prowadzi postępowania przygotowawcze o przestępstwa wymienione w art. 325b § 1 k.p.k., z zastrzeżeniem, że postępowanie może zostać przejęte do prowadzenia przez komórkę organizacyjną właściwą do spraw kryminalnych jednostki Policji;

6) wykonuje czynności procesowe w ramach pomocy prawnej, w tym w ramach europejskiego nakazu dochodzeniowego.

Rozdział 5

Dokumentowanie przebiegu służby w posterunku Policji

§ 10.

1. Kierownik posterunku Policji prowadzi w szczególności:

1) rejestr spraw przydzielonych policjantowi posterunku Policji;

2) książkę narad policjantów posterunku Policji;

3) grafik służb policjantów posterunku Policji;

4) ewidencję wyników pracy policjantów posterunku Policji;

5) książkę przyjęć interesantów.

2. W książce narad policjantów posterunku Policji dokumentuje się w szczególności:

1) fakt przekazania istotnych informacji uzyskanych podczas narady służbowej z kierownictwem jednostki Policji oraz posiedzenia organu jednostki samorządu terytorialnego;

2) zapoznanie policjantów posterunku Policji z poleceniami oraz dokumentacją o charakterze wewnętrznym Policji;

3) spostrzeżenia i uwagi do sposobu realizacji zadań służbowych.

3. Sposób prowadzenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Rozdział 6

Ocena okresowa funkcjonowania posterunku Policji

§ 11.

1. Funkcjonowanie posterunku Policji podlega ocenie okresowej, zwanej dalej „oceną okresową”.

2. Ocenę okresową sporządza kierownik posterunku Policji nie rzadziej niż raz w roku za okres ostatniego pełnego roku kalendarzowego.

3. Ocenę okresową sporządza się do końca lutego, uwzględniając okres ocenianego roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedzającego.

4. W przypadku utworzenia posterunku Policji w trakcie roku kalendarzowego ocenę okresową sporządza się za okres jego funkcjonowania. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

5. Ocena okresowa obejmuje:

1) analizę:

a) czynników wskazanych w § 5 ust. 4 pkt 1-14,

b) liczby służb patrolowych i obchodowych zrealizowanych przez policjantów posterunku Policji,

c) liczby interwencji przeprowadzonych przez policjantów posterunku Policji,

d) liczby wykroczeń ujawnionych przez policjantów posterunku Policji, w szczególności dotyczących:

- zakłócenia porządku publicznego,

- spożywania alkoholu w miejscach niedozwolonych,

- bezpieczeństwa i porządku w komunikacji,

e) liczby i przyczyn wypadków drogowych oraz liczby zabitych i rannych w wypadkach drogowych,

f) liczby i przyczyn kolizji drogowych;

2) ocenę jakościową funkcjonowania posterunku Policji.

6. Wzór karty oceny jakościowej funkcjonowania posterunku Policji, o której mowa w ust. 5 pkt 2, jest określony w załączniku nr 2 do wytycznych.

7. Kierownik posterunku Policji niezwłocznie po sporządzeniu oceny okresowej przedkłada ją do zapoznania właściwemu kierownikowi jednostki Policji.

Rozdział 7

Postanowienia końcowe

§ 12.

Tracą moc wytyczne nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 sierpnia 2004 r. w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania posterunku Policji (Dz. Urz. KGP poz. 105, z 2007 r. poz. 146 oraz z 2012 r. poz. 5).

§ 13.

Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Komendant Główny Policji
gen. insp. Marek BOROŃ


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. KGP z 2013 r. poz. 62 i 93, z 2014 r. poz. 24 i 69, z 2015 r. poz. 39 i 113, z 2017 r. poz. 23, z 2018 r. poz. 91, z 2019 r. poz. 43, z 2020 r. poz. 46 i 66, z 2021 r. poz. 105 oraz z 2022 r. poz. 46, 156, 164 i 245, z 2023 r. poz. 58 oraz z 2025 r. poz. 37.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1970 r. poz. 116, z 1971 r. poz. 128, z 1973 r. poz. 281, z 1974 r. poz. 132, z 1990 r. poz. 436 oraz z 1991 r. poz. 139.

3) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. KGP z 2014 r. poz. 80, z 2018 r. poz. 12, z 2019 r. poz. 38, z 2022 r. poz. 130 i 190 oraz z 2023 r. poz. 61.

Załącznik 1. [SPOSÓB DOKONYWANIA OCENY PUNKTOWEJ ORAZ NORMY OCENY PUNKTOWEJ]

Załączniki do wytycznych nr 4
Komendanta Głównego Policji
z dnia 26 sierpnia 2025 r.

Załącznik nr 1

SPOSÓB DOKONYWANIA OCENY PUNKTOWEJ ORAZ NORMY OCENY PUNKTOWEJ

1) Średni czas reakcji Policji na zdarzenie.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: System Wspomagania Dowodzenia Policji, o którym mowa w art. 20e i art. 20g ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2025 r. poz. 636 i 718), zwany dalej „SWD Policji”.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując średnie czasy reakcji Policji na zdarzenie (łącznie pilne i zwykłe) uzyskane przez komendę powiatową Policji, zwaną dalej „KPP”, komendę miejską Policji, zwaną dalej „KMP”, komendę rejonową Policji, zwaną dalej „KRP”, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji.

W przypadku, gdy średni czas reakcji Policji na zdarzenie w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w porównaniu ze średnim czasem reakcji na zdarzenie, uzyskanym w tym samym roku przez KPP, KMP, KRP:

a) jest dłuższy co najmniej o 20% - należy przypisać wartość: 1,

b) jest krótszy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 10 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 50 pkt (0; 10; 20; 30; 40; 50).

2) Liczba stwierdzonych przestępstw kryminalnych.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: Krajowy System Informacyjny Policji, o którym mowa w art. 21nb ust. 1 ustawy o Policji, zwany dalej „KSIP”.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując wskaźnik liczby stwierdzonych przestępstw kryminalnych na całym obszarze podległym KPP, KMP, KRP, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji. Porównaniu podlega wskaźnik liczby stwierdzonych przestępstw kryminalnych w przeliczeniu na 100 mieszkańców.

W przypadku, gdy wskaźnik stwierdzonych przestępstw kryminalnych w przeliczeniu na 100 mieszkańców w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji w porównaniu ze wskaźnikiem stwierdzonych przestępstw kryminalnych w przeliczeniu na 100 mieszkańców, uzyskanym w tym samym roku na całym obszarze podległym KPP, KRP, KMP:

a) jest wyższy co najmniej o 20% - należy przypisać wartość: 1,

b) jest niższy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 6 pkt. W obszarze tym można otrzymać od 0 do 30 pkt (0; 6; 12; 18; 24; 30).

3) Liczba stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat. Źródło danych: KSIP.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując wskaźnik liczby stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych na całym obszarze podległym KPP, KMP, KRP, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji. Porównaniu podlega wskaźnik liczby stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych w przeliczeniu na 100 mieszkańców.

W przypadku, gdy wskaźnik stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych w przeliczeniu na 100 mieszkańców w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w porównaniu ze wskaźnikiem stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych w przeliczeniu na 100 mieszkańców, uzyskanym w tym samym roku przez KPP, KMP, KRP:

a) jest wyższy co najmniej o 20 % - należy przypisać wartość: 1,

b) jest niższy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 7 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 35 pkt (0; 7; 14; 21; 28; 35).

4) Wskaźnik wykrywalności stwierdzonych przestępstw kryminalnych.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat. Źródło danych: KSIP.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując procentowe wskaźniki wykrywalności stwierdzonych przestępstw kryminalnych uzyskane przez KPP, KMP, KRP, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji.

W przypadku, gdy procentowy wskaźnik wykrywalności stwierdzonych przestępstw kryminalnych w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w porównaniu ze wskaźnikiem wykrywalności stwierdzonych przestępstw kryminalnych uzyskanym w tym samym roku przez KPP, KMP, KRP:

a) jest niższy co najmniej o 20 % - należy przypisać wartość: 1,

b) jest wyższy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 6 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 30 pkt (0; 6; 12; 18; 24; 30).

5) Wskaźnik wykrywalności stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: KSIP.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując procentowe wskaźniki wykrywalności stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych uzyskane przez KPP, KMP, KRP, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji.

W przypadku, gdy procentowy wskaźnik wykrywalności stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w porównaniu ze wskaźnikiem wykrywalności stwierdzonych przestępstw w 5 podstawowych kategoriach przestępstw pospolitych uzyskanym w tym samym roku przez KPP, KMP, KRP:

a) jest niższy co najmniej o 20 % - należy przypisać wartość: 1,

b) jest wyższy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 7 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 35 pkt (0; 7; 14; 21; 28; 35).

6) Liczba stwierdzonych przestępstw kierowania pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwości (art. 178a § 1 k.k.).

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: KSIP.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując wskaźnik liczby stwierdzonych przestępstw kierowania pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwości na całym obszarze podległym KPP, KMP, KRP, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji. Porównaniu podlega wskaźnik liczby stwierdzonych przestępstw kierowania pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwości w przeliczeniu na 100 mieszkańców.

W przypadku, gdy wskaźnik liczby stwierdzonych przestępstw kierowania pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwości w przeliczeniu na 100 mieszkańców w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w porównaniu ze wskaźnikiem liczby stwierdzonych przestępstw kierowania pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwości w przeliczeniu na 100 mieszkańców, uzyskanym w tym samym roku przez KPP, KMP, KRP:

a) jest wyższy co najmniej o 20 % - należy przypisać wartość: 1,

b) jest niższy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 2 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 10 pkt (0; 2; 4; 6; 8; 10).

7) Liczba służb ponadnormatywnych.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: System Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji, o którym mowa w zarządzeniu nr 37 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie metod i form prowadzenia sprawozdawczości Policji (Dz. U. poz. 67, z 2023 r. poz. 24 oraz z 2024 r. poz. 31).

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Za każdy rok, w którym organy jednostek samorządu terytorialnego finansowały służby ponadnormatywne, bez względu na liczbę tych służb, należy przypisać wartość: 1,

W przypadku braku takich służb w danym roku należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 25 pkt (0; 5; 10; 15; 20; 25).

8) Liczba ujawnionych wykroczeń kradzieży mienia (art. 119 k.w.) oraz uszkodzenia mienia (art. 124 k.w.).

Okres podlegający ocenie punktowej: 2 ostatnie pełne lata. Źródło danych: KSIP.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując wskaźnik liczby zarejestrowanych w KSIP wykroczeń kradzieży mienia oraz uszkodzenia mienia, ujawnionych na całym obszarze podległym KPP, KMP, KRP, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji. Porównaniu podlega wskaźnik liczby zarejestrowanych w KSIP wykroczeń kradzieży mienia oraz uszkodzenia mienia w przeliczeniu na 100 mieszkańców.

W przypadku, gdy wskaźnik liczby zarejestrowanych w KSIP wykroczeń kradzieży mienia oraz uszkodzenia mienia w przeliczeniu na 100 mieszkańców w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w porównaniu ze wskaźnikiem liczby zarejestrowanych w KSIP wykroczeń kradzieży mienia oraz uszkodzenia mienia w przeliczeniu na 100 mieszkańców uzyskanym w tym samym roku na obszarze KPP, KMP, KRP:

a) jest wyższy co najmniej o 20 % - należy przypisać wartość: 1,

b) jest niższy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 2.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 4 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 8 pkt (0; 4; 8).

9) Lokalne uwarunkowania wpływające na poziom bezpieczeństwa mieszkańców, w szczególności:

a) turystyczny charakter gminy,

b) sieć dróg na terenie gminy,

c) uprzemysłowienie gminy.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: Informacje własne Policji.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Lokalne uwarunkowania wpływające na poziom bezpieczeństwa mieszkańców podlegają ocenie kierownika jednostki Policji, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 10.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 50 pkt (0; 5; 10; 15; 20; 25; 30; 35; 40; 45; 50).

10) Możliwość kontaktu z dzielnicowym.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: Informacje własne Policji.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Możliwość kontaktu z dzielnicowym podlega ocenie kierownika jednostki Policji, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji.

Ocena dokonywana jest w trzystopniowej skali punktowej:

0 - kontakt osobisty w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia podjęcia przez interesanta próby kontaktu z dzielnicowym,

3 - kontakt wyłącznie telefoniczny,

5 - kontakt utrudniony.

Możliwe do otrzymania wartości: 0; 3; 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 25 pkt (0; 15; 25).

11) Liczba potwierdzonych zagrożeń naniesionych na Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa, zwana dalej „KMZB”.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Należy zestawić dane statystyczne za każdy rok, porównując wskaźnik liczby potwierdzonych zagrożeń naniesionych na KMZB na całym obszarze podległym KPP, KMP, KRP, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji lub w której strukturze organizacyjnej jest komisariat Policji, w którym jest planowane utworzenie posterunku Policji, z danymi z terenu gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji. Porównaniu podlega wskaźnik liczby zagrożeń potwierdzonych naniesionych na KMZB w przeliczeniu na 100 mieszkańców.

W przypadku, gdy wskaźnik liczby zagrożeń potwierdzonych naniesionych na KMZB w przeliczeniu na 100 mieszkańców w danym roku uzyskany na terenie gminy lub gmin, na których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w porównaniu ze wskaźnikiem liczby zagrożeń potwierdzonych naniesionych na KMZB w przeliczeniu na 100 mieszkańców, uzyskanym w tym samym roku przez KPP, KMP, KRP:

a) jest wyższy co najmniej o 20 % - należy przypisać wartość: 1,

b) jest niższy niż 20 % - należy przypisać wartość: 0.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 4 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 20 pkt (0; 4; 8; 12; 16; 20).

12) Rozwiązania służące zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy, w której nie został utworzony posterunek Policji, w tym funkcjonowanie punktów przyjęć interesantów.

Okres podlegający ocenie punktowej: 5 ostatnich pełnych lat.

Źródło danych: Informacje własne Policji.

Sposób przeprowadzenia oceny punktowej:

Wprowadzone i aktualne funkcjonujące rozwiązania służące zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w tym funkcjonowanie punktów przyjęć interesantów, podlegają ocenie kierownika jednostki Policji, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji.

Możliwe do otrzymania wartości: od 0 do 10.

0 - funkcjonowanie wielu rozwiązań służących zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji, w tym funkcjonowanie punktów przyjęć interesantów.

10 - brak jakichkolwiek rozwiązań służących zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy lub gmin, w których jest planowane utworzenie posterunku Policji.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać od 0 do 50 pkt (0; 5; 10; 15; 20; 25; 30; 35; 40; 45; 50).

13) Możliwości utworzenia posterunku Policji, w szczególności: warunki lokalowe, możliwość uczestniczenia przez jednostki samorządu terytorialnego w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.

Okres podlegający ocenie punktowej: aktualna sytuacja na dzień sporządzania analizy. Źródło danych: Informacje własne Policji.

Sposób przeprowadzenia oceny:

Możliwość utworzenia posterunku Policji, w szczególności: warunki lokalowe, możliwość partycypacji w kosztach utworzenia i utrzymania posterunku Policji przez organy jednostek samorządu terytorialnego, podlegają ocenie kierownika jednostki Policji, w której strukturze organizacyjnej jest planowane utworzenie posterunku Policji, według poniższych kryteriów:

a) nieruchomość - budynek lub lokal przeznaczony na siedzibę posterunku Policji jest w dyspozycji komendy wojewódzkiej Policji, Komendy Stołecznej Policji:

TAK - 10/NIE - 0

Możliwe do otrzymania wartości: 0 lub 10.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać: 0 lub 50 pkt (0; 50).

b) deklaracja jednostek samorządu terytorialnego w zakresie przekazania nieruchomości - budynku lub lokalu - na siedzibę posterunku Policji:

TAK - 10/NIE - 0

Możliwe do otrzymania wartości: 0 lub 10.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać: 0 lub 50 pkt (0; 50).

c) deklaracja jednostek samorządu terytorialnego w zakresie przekazania nieruchomości - działki - pod budowę siedziby posterunku Policji:

TAK - 5/NIE - 0

Możliwe do otrzymania wartości: 0 lub 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać: 0 lub 25 pkt (0; 25).

d) deklaracja jednostek samorządu terytorialnego uczestniczenia w finansowaniu lub współfinansowaniu budowy posterunku Policji, lub finansowaniu albo współfinansowaniu kosztów utrzymania i funkcjonowania posterunku Policji, a także zakupu niezbędnych dla jego potrzeb towarów i usług:

TAK - 5/NIE - 0

Możliwe do otrzymania wartości: 0 lub 5.

Otrzymaną wartość należy pomnożyć przez wagę dla tego czynnika, która wynosi 5 pkt.

W obszarze tym można otrzymać: 0 lub 25 pkt (0; 25).

W ramach dokonywanej oceny możliwy jest wybór jednego z kryteriów wskazanych w lit: a-c.

W przypadku deklaracji, o której mowa w lit. d, punkty otrzymane w tym kryterium (25), sumuje się z punktami otrzymanymi w jednym z kryteriów wskazanych w lit. a-c.

Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania po dokonaniu oceny to: 443.

Wniosek końcowy po dokonaniu oceny:

- w przypadku uzyskania liczby punktów: 222 i powyżej - występują okoliczności uzasadniające możliwość rozważenia utworzenia posterunku Policji.


Załącznik 2. [„WZÓR” Karta oceny jakościowej funkcjonowania Posterunku Policji]

Załącznik nr 2

„WZÓR”



Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-08-27
  • Data wejścia w życie: 2025-09-11
  • Data obowiązywania: 2025-09-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA