REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 68
DECYZJA NR 283
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 6 października 2025 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu szkolenia zawodowego oficerskiego
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2025 r. poz. 636 i 718) postanawia się, co następuje:
§ 1.
1) w części I „Założenia organizacyjno-programowe” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Czas trwania szkolenia zawodowego
Czas trwania szkolenia wynosi 60 dni szkoleniowych (475 godzin lekcyjnych). Realizacja szkolenia możliwa jest, w zależności od potrzeb i możliwości, w dwóch formach:
1) ciągłej - przez okres 60 dni (475 godzin lekcyjnych);
2) hybrydowej - 26 dni (210 godzin lekcyjnych, w tym zapoznanie z regulaminami i organizacją szkolenia) w systemie elektronicznego kształcenia na odległość w jednostkach organizacyjnych Policji oraz 34 dni (265 godzin lekcyjnych) w jednostce szkoleniowej, której powierzono realizację szkolenia.
Na całkowity wymiar czasu trwania szkolenia składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji | |
w godzinach lekcyjnych | w dniach szkoleniowych | |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją szkolenia | 2 | 59 |
Zajęcia programowe | 470 | |
Egzamin końcowy | 2 | 1 |
Zakończenie szkolenia | 1 | |
Ogółem | 475 | 60 |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, wynosi 8 godzin dziennie, z uwzględnieniem 40 godzinnego tygodniowego wymiaru czasu służby policjanta. W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych, a także realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej jednostki szkoleniowej realizującej dane zagadnienia, dopuszczalne jest podczas prowadzenia symulacji lub ćwiczeń regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.”;
2) w części II „Treści kształcenia”:
a) w bloku zagadnieniowym I „Historia, tradycja, etos służby policyjnej oraz prawa i wolności człowieka w temacie 4 „Ceremoniał policyjny” w tabeli w części „Wskazówki do realizacji” tiret jedenaste otrzymuje brzmienie:
„- zarządzeniem nr 22 Komendanta Głównego Policji z dnia 1 lipca 2025 r. w sprawie Ceremoniału policyjnego (Dz. Urz. KGP poz. 49),”,
b) w bloku zagadnieniowym XXI „Sprawność fizyczna policjantów” temat 5 „Przeprowadzanie interwencji w sytuacjach trudnych i nietypowych” otrzymuje brzmienie:
„Temat 5: Przeprowadzanie interwencji w sytuacjach trudnych i nietypowych
SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA:
Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- stosować elementy taktyczno-techniczne podczas podejmowania szczególnych interwencji,
- stosować zasady komunikacji z osobą z zaburzeniami,
- interweniować w patrolu dwuosobowym wobec różnych kategorii osób, mając na względzie miejsce i sytuację podejmowanej interwencji,
- współdziałać w patrolu dwuosobowym, z policjantami nieumundurowanymi oraz innymi służbami podczas interwencji.
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji | |
W | Ćw. | |||
1.Doskonalenie umiejętności przeprowadzania interwencji w sytuacjach trudnych i nietypowych. | | | | W ramach dyskusji przypomnij zasady postępowania policjanta w trakcie wykonywania podstawowych uprawnień. Następnie omów zasady postępowania policjanta w sytuacjach trudnych i nietypowych, w stanach zagrożenia życia (m.in. Excited delirium) u osób pod wpływem substancji psychoaktywnych, reagujących niestandardowo lub niekontrolujących swoich zachowań z innych przyczyn. Omawiając wskazane treści, posiłkuj się katalogiem zasad |
| | | | interweniowania wobec wymienionych kategorii osób zawartych |
| | | | np. w oparciu o teoretyczno-praktyczny poradnik „Interwencje |
| | | | wobec osób z zaburzeniami psychicznymi lub niekontrolującymi |
| | | | swoich zachowań z innych przyczyn. Teoretyczno-praktyczny |
| | | | poradnik”. |
| | | | Przeprowadź zajęcia metodą symulacji, w trakcie których |
| 0 | 4 | dyskusja, symulacja | policjanci będą doskonalić umiejętność przeprowadzania interwencji wobec osób przejawiających agresję fizyczną oraz |
| | | | słowną, wobec osób nietrzeźwych, a także wobec osób |
| | | | przejawiających zaburzenia psychiczne lub niekontrolujących |
| | | | swoich zachowań z innych przyczyn. |
| | | | Wskazanym jest aby założenia do symulacji uwzględniały różne |
| | | | zachowania osób, wobec których policjanci podejmują |
| | | | interwencje: atak na policjantów, osoba nie reaguje na polecenia |
| | | | policjantów, autoagresja, agresja słowna. |
| | | | Zwróć uwagę na kwestię współpracy policjantów z personelem |
| | | | Zespołu Ratownictwa Medycznego. |
| | | | Zwróć szczególną uwagę na konieczność adekwatnego użycia |
| | | | siły fizycznej oraz pozostałych środków przymusu |
| | | | bezpośredniego do sytuacji, zachowania osoby oraz jej wieku, |
| | | | płci oraz warunków fizycznych, biorąc pod uwagę miejsce |
| | | | interwencji. Podkreśl, że użycie chemicznych środków obezwładniających w postaci ręcznych miotaczy gazu, wobec osób z zaburzeniami psychicznymi lub niekontrolujących swoich zachowań z innych przyczyn, jest mało skuteczne i nie jest zalecane. Wskaż możliwości wykorzystania przez Policję zapisu czynności służbowych realizowanych przez policjantów oraz korzyści wynikające z wykorzystania kamer nasobnych. Założenia do symulacji należy opracować na podstawie informacji ze zdarzeń, w których policjanci podejmowali interwencje wobec osób: przejawiających agresję fizyczną oraz słowną, wobec osób nietrzeźwych lub przejawiających zaburzenia psychiczne, a także wobec osób niekontrolujących swoich zachowań z innych przyczyn. Podczas realizacji zajęć omów sytuacje, w których występuje konieczność wybicia szyby w pojeździe. |
”,
c) w bloku zagadnieniowym XXII „Wyszkolenie strzeleckie policjantów” temat 4 „Doskonalenie umiejętności strzeleckich” otrzymuje brzmienie:
„Temat 4: Doskonalenie umiejętności strzeleckich
SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA:
Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- skutecznie i bezpiecznie wykonać strzelania programowe z broni palnej krótkiej,
- skutecznie wykonać symulację w zakresie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego działania w określonej sytuacji związanej z użyciem lub wykorzystaniem broni palnej przez policjanta,
- skutecznie i bezpiecznie wykonać sprawdzian strzelecki.
Zagadnienia | Czas realizacji | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji | |
W | Ćw. | |||
1. Strzelania programowe z broni palnej krótkiej. 2. Symulacja. 3.Sprawdzian. | | | | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli, którzy posiadają uprawnienia instruktora strzelań policyjnych, z których co najmniej jeden jest ratownikiem. Przeprowadź 6 wskazanych strzelań. Jedno strzelanie przeprowadź w warunkach ograniczonej widoczności lub nocnych. |
| | | | Przeprowadź symulację służącą wykształceniu złożonych |
| 0 | 17 | pokaz, ćwiczenia, dyskusja | zachowań zawodowych w zakresie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego działania w określonej sytuacji związanej z użyciem lub wykorzystaniem broni palnej przez policjanta. |
| | | | Przeprowadź sprawdzian z umiejętności z rozkładania |
| | | | i składania broni palnej, usuwania zacięć a następnie |
| | | | sprawdzian umiejętności strzeleckich zgodnie z wytycznymi |
| | | | w zakresie realizacji sprawdzianów z wyszkolenia strzeleckiego |
| | | | policjantów wydanymi przez kierownika komórki |
| | | | organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej |
| | | | w sprawach szkolenia. |
”.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 lipca 2025 r.
Komendant Główny Policji
z upoważnienia
I Zastępca Komendanta Głównego Policji
nadinsp. Roman KUSTER
- Data ogłoszenia: 2025-10-08
- Data wejścia w życie: 2025-10-06
- Data obowiązywania: 2025-10-06
- Z mocą od: 2025-07-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA