REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 3
ZARZĄDZENIE
PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
z dnia 17 września 2025 r.
w sprawie regulaminu Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów
Na podstawie art. 44 ust. 8 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1616 oraz z 2025 r. poz. 794) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
PREZES URZĘDU OCHRONY
KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Tomasz Chróstny
Załącznik do zarządzenia Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
z dnia 17 września 2025 r.
(Dz. Urz. UOKiK poz. 3)
REGULAMIN KRAJOWEJ RADY RZECZNIKÓW KONSUMENTÓW
§ 1. Regulamin Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów określa tryb pracy Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów, zwanej dalej „Radą”.
§ 2. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany dalej „Prezesem Urzędu”:
1) do dnia 31 marca każdego roku ustala priorytety działań Rady na dany rok;
2) może, w każdym czasie, zwrócić się do Rady z wnioskiem o przedstawienie stanowiska w sprawach należących do zakresu jej działania.
§ 3. Prezes Urzędu wyznacza spośród członków Rady Przewodniczącego Rady i Zastępcę Przewodniczącego Rady.
§ 4. 1. Przewodniczący Rady reprezentuje Radę i działa w jej imieniu.
2. Do zadań Przewodniczącego Rady należy:
1) planowanie i organizowanie bieżącej pracy Rady;
2) zgłaszanie Prezesowi Urzędu propozycji tematów i zagadnień do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady;
3) monitorowanie prac Rady, identyfikacja problemów i ryzyk związanych z realizacją zadań Rady oraz przekazywanie Prezesowi Urzędu informacji i rekomendacji w tym zakresie;
4) podpisywanie i przekazywanie Prezesowi Urzędu dokumentów, w tym zawierających propozycje, opinie i informacje opracowane przez Radę.
3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady, jego zadania realizuje Zastępca Przewodniczącego Rady.
§ 5. 1. Rada działa kolegialnie.
2. Stanowiska Rady są przyjmowane bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków Rady.
§ 6. 1. Rada obraduje na posiedzeniach.
2. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowiska (tryb obiegowy).
3. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej raz w roku.
4. Posiedzenia Rady mogą odbywać się:
1) w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej „Urzędem”;
2) przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość;
3) przy połączeniu trybów, o których mowa w pkt 1 i 2 (tryb hybrydowy).
§ 7. 1. Prezes Urzędu zwołuje posiedzenia Rady i ustala ich porządek.
2. Prezes Urzędu zawiadamia na piśmie członków Rady oraz osoby, o których mowa w § 8 ust. 1 i 2, o terminie i porządku posiedzenia oraz o trybie, w jakim będzie się ono odbywać, co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia. Do zawiadomienia dołącza się porządek posiedzenia.
3. W uzasadnionych przypadkach Prezes Urzędu może przekazać zawiadomienie w terminie krótszym niż określony w ust. 2.
4. Członek Rady może przedstawić Przewodniczącemu Rady propozycje tematów i zagadnień do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady.
5. Przewodniczący Rady przedstawia Prezesowi Urzędu propozycje, o których mowa w ust. 4.
6. Przewodniczący Rady przesyła pocztą elektroniczną materiały przeznaczone do omówienia podczas posiedzenia Rady co najmniej na 5 dni roboczych przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
§ 8. 1. W posiedzeniu Rady uczestniczą członkowie Rady, Prezes Urzędu lub Wiceprezes Urzędu, Dyrektor Biura Analiz Sygnałów Konsumenckich oraz wyznaczeni przez nich pracownicy Urzędu.
2. Prezes Urzędu może zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, do udziału w posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Rady, których wiedza lub doświadczenie zawodowe mogą być przydatne w realizacji zadań Rady.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2, mogą przedstawić Radzie stanowisko, opinię lub pogląd w sprawie będącej przedmiotem posiedzenia Rady.
§ 9. 1. Z posiedzenia Rady jest sporządzany protokół.
2. Protokół jest przygotowywany przez pracownika Urzędu wyznaczonego do obsługi posiedzenia Rady.
3. Prezes Urzędu podpisuje protokół, który jest przekazywany członkom Rady.
§ 10. 1. Prezes Urzędu może zwrócić się do Rady z wnioskiem o przedstawienie propozycji, wyrażenie opinii lub przekazanie informacji, w szczególności o podejmowanych przez Radę działaniach oraz zagadnieniach związanych z ochroną praw konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego, wskazując termin na ich przedłożenie.
2. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może zwrócić się do Prezesa Urzędu o przedłużenie terminu, o którym mowa w ust. 1.
§ 11. 1. Rada przedstawia Prezesowi Urzędu, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:
1) działaniach podjętych przez Radę;
2) istotnych sprawach związanych z ochroną praw konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego;
3) podjętych lokalnych inicjatywach dotyczących ochrony konsumentów.
§ 12. Za udział w pracach Rady nie przysługuje wynagrodzenie.
§ 13. Obsługę administracyjną Rady zapewnia Urząd.
- Data ogłoszenia: 2025-09-17
- Data wejścia w życie: 2025-09-22
- Data obowiązywania: 2025-09-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA