REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 4
ZARZĄDZENIE
PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
z dnia 13 listopada 2025 r.
w sprawie postępowania ze skargami, wnioskami i ponagleniami
Na podstawie § 1 ust. 2 statutu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 272 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów (M.P. z 2025 r. poz. 362), w związku z art. 37 § 3, art. 223 § 1 i art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 769), art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2025 r. poz. 229) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) tryb przyjmowania, rejestrowania, rozpatrywania, załatwiania i przechowywania skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej „Urzędem”, oraz pracowników Urzędu;
2) sposób, dni i godziny przyjmowania osób w sprawach skarg i wniosków;
3) sposób i tryb sporządzania rocznej informacji o skargach i wnioskach;
4) sposób i tryb rozpatrywania ponagleń dotyczących bezczynności lub przewlekłości oraz sporządzania sprawozdań z rozpatrywania ponagleń.
2. Przepisy zarządzenia stosuje się również do skarg dotyczących spraw prowadzonych przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji Handlowej, oraz rozpatrywania ponagleń dotyczących bezczynności lub przewlekłości w tych sprawach.
3. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do skarg dotyczących postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz organizowania i prowadzenia stałych sądów polubownych.
§ 2.
1) komórkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć:
a) komórki organizacyjne Centrali Urzędu, o których mowa w § 4 statutu Urzędu,
b) delegatury Urzędu, o których mowa w § 3 pkt 2 statutu Urzędu;
2) skargach i wnioskach - należy przez to rozumieć skargi i wnioski w rozumieniu działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
3) ponagleniach - należy przez to rozumieć ponaglenia, o których mowa w art. 37 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
§ 3.
§ 4.
1) skarg dotyczących zadań lub działalności komórek organizacyjnych i ich pracowników,
2) skarg dotyczących spraw prowadzonych przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej,
3) wniosków
- prowadzi Departament Prawny.
2. Czynności związane z załatwianiem skarg dotyczących zadań lub działalności Departamentu Prawnego i jego pracowników prowadzi Biuro Prezesa.
3. Jeżeli skarga lub wniosek wpłynęły do komórki organizacyjnej, która nie jest właściwa, komórka ta niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych, przekazuje skargę lub wniosek odpowiednio do Departamentu Prawnego albo Biura Prezesa.
§ 5.
1) określenie, czy sprawa dotyczy skargi czy wniosku;
2) identyfikator komórki organizacyjnej, której zadań lub działalności dotyczy skarga lub wniosek; w przypadku skargi dotyczącej działalności pracownika, w tytule koszulki wskazuje się identyfikator komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony.
2. Departament Prawny udostępnia w EZD skargę lub wniosek komórce organizacyjnej, której zadań lub działalności dotyczy skarga lub wniosek, niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych, w celu przedstawienia stanowiska dotyczącego zasadności skargi lub wniosku.
3. Dyrektor komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 2, przesyła stanowisko dotyczące zasadności skargi lub wniosku wraz z uzasadnieniem, w terminie 10 dni od dnia wpływu skargi lub wniosku do Urzędu albo, w uzasadnionych przypadkach, w innym terminie uzgodnionym z Departamentem Prawnym. Do stanowiska dołącza się cyfrowe odwzorowanie akt sprawy lub innych dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia skargi lub wniosku.
4. Jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia skargi lub wniosku, Departament Prawny udostępnia skargę lub wniosek komórce organizacyjnej innej niż komórka, której zadań lub działalności dotyczy skarga lub wniosek, w celu przekazania dokumentów lub stanowiska. Dyrektor komórki organizacyjnej przekazuje dokumenty lub stanowiska w terminie wskazanym przez Departament Prawny.
5. Departament Prawny może zwrócić się do komórki organizacyjnej o przekazanie do wglądu oryginałów akt sprawy i innych dokumentów lub ich kopii albo cyfrowego odwzorowania potwierdzonych za zgodność z oryginałami.
6. Po zbadaniu okoliczności sprawy Departament Prawny opracowuje projekt odpowiedzi na skargę lub wniosek.
7. Departament Prawny może przekazać projekt odpowiedzi na skargę lub wniosek członkowi Kierownictwa Urzędu nadzorującemu komórkę organizacyjną, której zadań lub działalności dotyczy skarga lub wniosek lub właściwemu ze względu na przedmiot skargi lub wniosku, w celu akceptacji sposobu rozpatrzenia skargi lub wniosku.
§ 6.
2. Departament Prawny może przekazać projekt notatki służbowej członkowi Kierownictwa Urzędu nadzorującemu komórkę organizacyjną, której zadań lub działalności dotyczy skarga, w celu akceptacji.
3. Notatkę służbową podpisuje dyrektor Departamentu Prawnego lub jego zastępca.
4. Osoba prowadząca sprawę udostępnia notatkę służbową komórce organizacyjnej, której zadań lub działalności dotyczy skarga.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
1) dyrektor Departamentu Prawnego lub jego zastępca,
2) członek Kierownictwa Urzędu, który nadzoruje Departament Prawny, albo dyrektor Biura Prezesa - w przypadku odpowiedzi na skargę dotyczącą zadań lub działalności Departamentu Prawnego lub jego pracowników,
3) członek Kierownictwa Urzędu, który nadzoruje wykonywanie zadań Prezesa Urzędu wynikających z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, albo dyrektor Departamentu Prawnego - w przypadku odpowiedzi na skargę dotyczącą spraw prowadzonych przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej
- na podstawie upoważnienia wydanego w trybie odrębnym lub przepisów określających podział kompetencji w Kierownictwie Urzędu.
2. Odpowiedź na skargę lub wniosek udostępnia się w EZD komórce organizacyjnej, której zadań lub działalności dotyczy skarga lub wniosek. W przypadku skarg dotyczących spraw prowadzonych przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, odpowiedź na skargę przesyła się także właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej oraz udostępnia się w EZD komórce organizacyjnej, o której mowa w § 8.
3. W przypadku skarg lub wniosków, które zostały uznane za zasadne, odpowiednio dyrektor komórki organizacyjnej lub wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej są obowiązani przekazać Departamentowi Prawnemu informację o podjętych działaniach naprawczych lub prewencyjnych w terminie 30 dni od udostępnienia lub przekazania odpowiedzi na skargę lub wniosek.
4. Przed zakończeniem sprawy w EZD, osoba prowadząca sprawę zamieszcza notatkę podsumowującą, która zawiera w szczególności następujące informacje:
1) czy skarga lub wniosek zostały uznane za zasadne, niezasadne lub załatwione w inny sposób;
2) dotyczące terminowości załatwienia skargi lub wniosku ze wskazaniem, czy w sprawie został wskazany nowy termin zgodnie z art. 36 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
3) czy zostały podjęte środki w celu usunięcia stwierdzonych uchybień oraz przyczyn ich powstawania.
§ 10.
1) Departament Prawny wykonuje kopię wewnętrzną i rejestruje tę kopię zgodnie z sygnaturą określoną w jednolitym rzeczowym wykazie akt (JRWA) dla skarg, a koszulkę z zarejestrowanym wpływem, z której utworzono kopię wewnętrzną, przekazuje komórce organizacyjnej, której zadań lub działalności dotyczy skarga;
2) komórka organizacyjna, której zadań lub działalności dotyczy skarga, rejestruje koszulkę z zarejestrowanym wpływem zgodnie z sygnaturą określoną w JRWA dla korespondencji z innymi organami administracji i sporządza projekt stanowiska w sprawie zarzutów zawartych w skardze.
2. Stanowisko w sprawie zarzutów zawartych w skardze podpisuje członek Kierownictwa Urzędu nadzorujący komórkę organizacyjną, której zadań lub działalności dotyczy skarga.
3. Stanowisko, o którym mowa w ust. 2, jest udostępniane w EZD Departamentowi Prawnemu do wiadomości, w terminie 7 dni od dnia udzielenia odpowiedzi.
§ 11.
1) w poniedziałki w godzinach 15.00-18.00;
2) we wtorki, w środy i czwartki w godzinach 12.00-14.00.
2. Spotkanie z osobą zgłaszającą się do Centrali Urzędu w sprawie złożenia skargi lub wniosku ustnie do protokołu jest organizowane po uzgodnieniu terminu spotkania z Departamentem Prawnym. Wniosek dotyczący ustalenia terminu spotkania składa się co najmniej jeden dzień roboczy przez planowanym spotkaniem. W przypadku gdy wniosek dotyczący ustalenia terminu spotkania składa się przy użyciu poczty elektronicznej, kieruje się go na adres: dpr@uokik.gov.pl.
3. W spotkaniu bierze udział co najmniej dwóch pracowników Departamentu Prawnego.
4. Pracownik Departamentu Prawnego sporządza protokół przyjęcia ustnej skargi lub wniosku, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
5. Kopię protokołu przekazuje się wnioskodawcy.
§ 12.
2. Delegatura Urzędu tworzy koszulkę sprawy w EZD i przekazuje ją odpowiednio do Departamentu Prawnego albo Biura Prezesa.
§ 13.
2. Osoba zainteresowana uzasadnia potrzebę spotkania, o którym mowa w ust. 1, oraz uzgadnia jego termin z Departamentem Prawnym. W przypadku gdy wniosek dotyczący ustalenia terminu spotkania składa się przy użyciu poczty elektronicznej, kieruje się go na adres: dpr@uokik.gov.pl.
3. W spotkaniu biorą udział także pracownicy Departamentu Prawnego lub Biura Prezesa. Pracownik sporządza notatkę służbową ze spotkania.
§ 14.
1) Biuro Prezesa - na tablicach ogłoszeniowych przy wejściach do Urzędu;
2) Departament Komunikacji - w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu;
3) właściwe komórki organizacyjne wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej i ich delegatur - na tablicach ogłoszeniowych przy wejściach do inspektoratów i ich delegatur oraz w Biuletynie Informacji Publicznej inspektoratów.
§ 15.
2. Informacja o skargach i wnioskach zawiera liczbę skarg i wniosków oraz:
1) informację o liczbie skarg i wniosków uznanych za zasadne, niezasadne lub załatwionych w inny sposób;
2) liczbę skarg i wniosków, dla których wskazano nowy termin rozpatrzenia zgodnie z art. 36 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
3) liczbę skarg i wniosków, których nie załatwiono w terminie określonym w art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego i w terminie wskazanym zgodnie z art. 36 § 1 tej ustawy.
3. Informacja o skargach i wnioskach zawiera także liczbę:
1) skarg dotyczących zadań lub działalności Urzędu rozpatrzonych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów;
2) skarg i wniosków pozostawionych bez rozpoznania zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków lub ze względu na inne braki formalne;
3) skarg i wniosków złożonych ustnie do protokołu;
4) przyjęć osób w sprawach skarg i wniosków przez Prezesa Urzędu, Wiceprezesa Urzędu lub osoby upoważnionej.
4. Departament Komunikacji zamieszcza informację o skargach i wnioskach, zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
§ 16.
2. Komórka organizacyjna, o której mowa w ust. 1, przesyła pocztą elektroniczną do Departamentu Prawnego kwartalną informację o ponagleniach, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczy.
3. Ponaglenie wniesione na bezczynność lub przewlekłość wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej rozpatruje komórka organizacyjna właściwa w zakresie zadań i kompetencji Inspekcji Handlowej objętych ponagleniem. Postanowienie, o którym mowa w art. 37 § 6 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, w imieniu Prezesa Urzędu wydaje dyrektor tej komórki organizacyjnej lub jego zastępca na podstawie upoważnienia wydanego w trybie odrębnym.
4. Komórka organizacyjna, o której mowa w ust. 3, przesyła pocztą elektroniczną do Departamentu Prawnego kwartalną informację, której wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczy.
5. Komórka organizacyjna, która nie rozpatrzyła ponagleń w danym kwartale, przesyła pocztą elektroniczną do Departamentu Prawnego informację o braku rozpatrzonych ponagleń, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczy.
6. Departament Prawny sporządza półroczne sprawozdanie z rozpatrywania ponagleń, które zostały rozpatrzone w danym półroczu, oraz przekazuje je Kierownictwu Urzędu w terminie do końca miesiąca następującego po upływie półrocza, którego dotyczy.
7. Departament Prawny sporządza roczne sprawozdanie z rozpatrywania ponagleń, które zostały rozpatrzone w roku poprzednim, oraz przekazuje je Kierownictwu Urzędu do końca stycznia roku następnego.
§ 17.
§ 18.
§ 19.
PREZES URZĘDU OCHRONY
KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Tomasz Chróstny
Załączniki do zarządzenia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów z dnia 13 listopada 2025 r.
(Dz. Urz. UOKiK poz. 4)
Załącznik nr 1
WZÓR - PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA SKARGI ZGŁOSZONEJ USTNIE/WNIOSKU ZGŁOSZONEGO USTNIE


Załącznik nr 2
WZÓR - KWARTALNA INFORMACJA O PONAGLENIACH WNIESIONYCH NA BEZCZYNNOŚĆ LUB PRZEWLEKŁOŚĆ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH UOKIK

Załącznik nr 3
WZÓR - KWARTALNA INFORMACJA O PONAGLENIACH WNIESIONYCH NA BEZCZYNNOŚĆ LUB PRZEWLEKŁOŚĆ WOJEWÓDZKICH INSPEKTORÓW INSPEKCJI HANDLOWEJ (WIIH)

- Data ogłoszenia: 2025-11-13
- Data wejścia w życie: 2026-01-01
- Data obowiązywania: 2026-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
