REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 10 poz. 111

KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 sierpnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 167/04

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 października 2004 r. na paralotni z napędem Traper 29, pilotowanej przez pilota paralotniowego, lat 38, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Błędy konstrukcyjne, produkcyjne - T9”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Pilot wykonywał oblot napędu paralotniowego po remoncie kapitalnym, wykonanym przez producenta. Po około 50 minutach lotu, podczas wykonywania głębokiego zakrętu, nastąpiło zerwanie opasek mocujących akumulator, który odpadając zniszczył śmigło, tym samym pozbawiając pilota możliwości sterowania mocą. Zderzenie z ziemią nastąpiło z dużą prędkością postępową i opadania, z przechyleniem na prawą stronę. Pierwsze zetknięcie z ziemią nastąpiło dolną krawędzią kosza, który odkształcając się przejął znaczną część sił wynikających ze zderzenia. Pilot odniósł lekkie obrażenia ciała. Zniszczeniu uległ kosz, rama napędu, śmigło i pompa paliwa.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu lotniczego było zastosowanie opasek z materiału nieodpornego na działanie kwasu do mocowania akumulatora kwasowego.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia było:

- zastosowanie akumulatora kwasowego, podczas gdy można było zastosować akumulator żelowy;

- prawdopodobnie duża ilość elektrolitu w akumulatorze.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Stosowanie w napędach paralotniowych akumulatorów żelowych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-09-12
  • Data wejścia w życie: 2008-09-12
  • Data obowiązywania: 2008-09-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA