REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 13 poz. 201

KOMUNIKAT NR 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 499/07

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 grudnia 2007 r. na samolocie Cessna 172S, pilotowanym przez pilota turystycznego, lat 38, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki”
”w grupie przyczynowej „błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonywał przelot nawigacyjny. Po lądowaniu o godzinie 13.00, nie mając żadnych dyspozycji ze strony obsługi lotniska, pilot zaparkował samolot 11 m przed barierkami, oddzielającymi część operacyjną lotniska od parkingu samochodowego. Trawiasta część pola wzlotów, a także miejsce postoju samolotu, było podmokłe po roztopach śniegu. Pilot około godziny 15.30 rozpoczął przygotowania do odlotu. Po podgrzaniu i próbie silnika, chciał rozpocząć kołowanie. Pilot zwiększył obroty silnika, ale samolot nie ruszył z miejsca. Dopiero po zwiększeniu obrotów silnika do maksymalnych, samolot gwałtownie ruszył do przodu. Pilot chcąc uniknąć zderzenia z barierkami, wykonał zakręt w lewo, w trakcie którego samolot zaczepił końcówką statecznika poziomego o słupek barierki, poważnie uszkadzając usterzenie oraz tylną część kadłuba.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było:

- ustawienie samolotu w niebezpiecznie małej odległości przed przeszkodami, a następnie rozpoczęcie kołowania;

- podmokła nawierzchnia podłoża w miejscu parkowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-12-17
  • Data wejścia w życie: 2008-12-17
  • Data obowiązywania: 2008-12-17
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA