| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Akty prawne

KOMUNIKAT NR 46
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 11 lipca 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 092/04

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 czerwca 2004 r., na szybowcu SZD-48-3 „Standard”, pilotowanym przez mężczyznę lat 34, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”.

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. akt, ULC-BL/8122/092-04/276/06)

Pilot szybowcowy startował jako drugi w zespole dwóch szybowców za samolotem Wilga, z zadaniem przebazowania szybowca. Start odbywał się pod wiatr, z lotniska trawiastego, na którym wykoszono pas trawy o długości 900 m i szerokości 100 m na odcinku 300 m, a dalej o szerokości 30 m. Tuż po oderwaniu się od ziemi szybowiec zaczepił skrzydłem o nieskoszoną trawę, „stanął krzyżem”, uderzył dziobem o ziemię i przewrócił się na plecy, sunąc w tej pozycji parę metrów. Pilot, który doznał urazu głowy, barku i kolan, ogólnych potłuczeń oraz licznych otarć naskórka, opuścił szybowiec o własnych siłach. Szybowiec uległ znacznemu uszkodzeniu.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego były:

- start zespołu ze zbyt wąskiego pasa wykoszonej trawy, nie oznaczonego chorągiewkami;

- błąd w technice pilotowania polegający na dopuszczeniu przez pilota do położenia skrzydła i utraty kierunku podczas rozbiegu;

- zbyt późno podjęta decyzja o wyczepieniu szybowca.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Organizatorzy szkolenia lotniczego powinni większą uwagę zwracać na przygotowanie płaszczyzn startowych na lotniskach trawiastych.

4.2. W szkoleniu teoretycznym, odpowiedni akcent kłaść na możliwe zachowanie się szybowca w zetknięciu z różnymi rodzajami płaszczyzn startu, a szczególnie lądowania (wysoka trawa, zboża) i postępowanie w takich przypadkach.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz działa na rynku od 2004 roku. Świadczymy kompleksowe usługi doradztwa prawnego dla podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »