REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 13

KOMUNIKAT NR 53
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 sierpnia 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 235/06

Tekst pierwotny

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 sierpnia 2006 r., na samolocie Cessna 152, pilotowanym przez mężczyznę, lat 48, posiadającego licencję pilota turystycznego, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.

oraz

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej „Szkolenie - o2”

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LBL/8120/235-06/113/07)

Uczeń-pilot samolotowy, w ramach wznawiania nawyków i przywracania uprawnień lotniczych po utracie aktualności licencji pilota turystycznego i długotrwałej przerwie w lotach (5 lat), wykonywał lot doskonalący po kręgu. Podczas lądowania, po nieprawidłowym przyziemieniu, nastąpiło odbicie samolotu od powierzchni drogi startowej tzw. „kangur”, a po powtórnym przyziemieniu „na trzy punkty”, został złamany pierścień mocowania widelca przedniej goleni i urwanie przedniego koła. Samolot zakończył dobieg opierając się końcówką goleni, rurą wydechową i dolną częścią osłony silnika o powierzchnię betonowego pasa lądowania. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń. Samolot uległ znacznemu zniszczeniu.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez PKBWL)

- zbyt optymistyczna ocena umiejętności szkolonego po przerwie w lotach;

- popełnienie błędu pilotażowego przez ucznia-pilota, na który składało się: dopuszczenie do „falowania” w czasie wytrzymania i przyziemienia na trzy punkty oraz nieumiejętne poprawianie odbicia samolotu od podłoża na małej prędkości.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:

- małe doświadczenie i umiejętności pilotażowe ucznia-pilota;

- zmienne warunki atmosferyczne.

3. Stwierdza się naruszenie następujących przepisów lotniczych:

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

INSTRUKCJA WYKONYWANIA LOTÓW i SKOKÓW AEROKLUBU POLSKIEGO -ZASADY ORGANIZACYJNE - SZEF WYSZKOLENIA z 2004 r.

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Omówić zdarzenie z personelem latającym w aeroklubach i ośrodkach szkolenia lotniczego, zwracając uwagę na problemy podziału uwagi i poprawiania błędów podczas lądowania, ze szczególnym uwzględnieniem przypadków „falowania” i „kangurów”.

4.2. Zwrócić uwagę personelowi instruktorskiemu na konieczność indywidualnej oceny nabytych i utrwalonych umiejętności pilotażowych uczniów i rozważne podejmowania decyzji o lotach samodzielnych po przerwach w szkoleniu.

4.3. Szef wyszkolenia ośrodka szkolenia lotniczego - dokonać oceny poziomu wyszkolenia ucznia-pilota, który uczestniczył w wypadku na samolocie Cessna 152, w celu opracowania programu doskonalenia umiejętności lądowania. Zaliczenie tego programu jest warunkiem dopuszczenia ucznia-pilota do samodzielnych lotów. O wynikach proszę powiadomić Prezesa U LC.

4.4. Dyrektor ośrodka szkolenia lotniczego - przeprowadzić z szefem wyszkolenia oraz instruktorem prowadzącym ucznia-pilota rozmowę ostrzegawczą na temat: „Przestrzegania metodyki szkolenia”.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-01-29
  • Data wejścia w życie: 2009-01-29
  • Data obowiązywania: 2009-01-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA