REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 4 poz. 106

KOMUNIKAT NR 36
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 marca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 125/06

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2006 r. na motoszybowcu Motomucha, pilotowanym przez osobę, lat 49, na lotnisku Leszno klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej „Standardy - O3”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Na lotnisku aeroklubu regionalnego były wykonywane loty szkolne na szybowcach. Równolegle w pobliżu hangarów trzy osoby, niebędące członkami miejscowego aeroklubu przystąpiły do montażu motoszybowca. Następnie właściciel zajął miejsce w kabinie, po czym dokonał rozruchu i rozpoczął start. Po około 600m rozbiegu, motoszybowiec oderwał się od ziemi i rozpoczął wznoszenie. Na wysokości około 40m motoszybowiec przeszedł na zniżanie i rozpoczął w lewo dowrót do lotniska. Podczas wykonywania zakrętu, motoszybowiec zderzył się z ziemią. Pilotujący nie odniósł obrażeń ciała, motoszybowiec natomiast uległ całkowitemu zniszczeniu.

Ustalenia dotyczące zdarzenia:

- właściciel motoszybowca bez zgody zarządzającego lotniskiem korzystał z lotniska;

- właściciel bez zgody kierującego lotami przystąpił do wykonywania lotów;

- motoszybowiec nie był wpisany do Państwowego Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych;

- motoszybowiec nie posiadał dokumentacji technicznej;

- pilotujący nie posiadał uprawnień do wykonywania lotu;

- pilotujący nie posiadał ubezpieczenia OC.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych działając na podstawie art. 135 ust. 6 punkt 1 i 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696 i Nr 104, poz. 708 i 711) odstąpiła od badania ww. zdarzenia lotniczego.

4. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

4.1. Zarządzający lotniskiem przedstawi do dnia 30 czerwca 2009 r. Instrukcję Operacyjną Lotniska do zatwierdzenia w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

4.2. Zarządzający lotniskami użytku niepublicznego, wykorzystywanych wyłącznie dla lotów VFR do dnia 30 czerwca 2009 r., zweryfikują aktualność Instrukcji Operacyjnych: „Komunikat nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 18 lutego 2008 w sprawie określenia wzoru instrukcji dla lotnisk wykorzystywanych wyłącznie dla lotów VFR”(Dziennik Urzędowy ULC nr 2 z dnia 31 marca 2008 r.).

4.3. Zarządzający lotniskami użytku niepublicznego wykorzystywanych wyłącznie dla lotów VFR, dokonają kontroli procedur zapobiegania użytkowaniu terenu lotniska przez osoby nieupoważnione do wykonywania czynności lotniczych a w przypadku ich braku przedstawią projekt do zaakceptowania Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

4.4. Użytkownicy lotniska, organizatorzy szkoleń szybowcowych, kierownicy lotów, w uzasadnionych przypadkach i wątpliwościach co do legalności oraz prawidłowości wykonywania operacji lotniczych przez innych użytkowników lotniska, niezwłocznie zgłoszą o tym fakcie zarządzającemu lotniskiem.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-05-18
  • Data wejścia w życie: 2009-05-18
  • Data obowiązywania: 2009-05-18
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA