REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 17 poz. 196

KOMUNIKAT NR 100
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 grudnia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 92/03

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 lipca 2003 r., na szybowcu SZD-48-1 „Jantar”, na którym lot wykonywał pilot szybowcowy, lat 46, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik środowiskowy
w grupie przyczynowej „Inne - E8”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonywał w ramach Krajowych Zawodów Szybowcowych lot po trasie. Podczas przelotu w rejonie miejscowości Złoczew, pogarszające się warunki termiczne zmusiły pilota do lądowania w te-renie przygodnym. Do lądowania pilot wybrał łąkę leżącą prawie w osi wiatru o długości 200 m i szerokości 40 m. Na podejściu do lądowania znajdowały się zabudowania gospodarcze o wysokości około 6 m. Na końcu pola przebiegała poprzecznie linia niskiego napięcia o wysokości około 6 m. Szybowiec przyziemił w 1/3 długości pola. Po przetoczeniu się około 45 m, szybowiec wpadł w niewidoczną z powietrza bruzdę (głębokość bruzdy około 16 cm), biegnącą skośnie w stosunku do toru lądowania. Doprowadziło to do gwałtownej zmiany kierunku dobiegu szybowca w lewo i wykonania „cyrkla”. Pilot nie odniósł obrażeń. Szybowiec został poważnie uszkodzony.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było wkołowanie podczas dobiegu w niewidoczną z powietrza, ukośnie biegnącą bruzdę, co doprowadziło do gwałtownej zmiany kierunku dobiegu szybowca i jego uszkodzenia.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-12-21
  • Data wejścia w życie: 2009-12-21
  • Data obowiązywania: 2009-12-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA