| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Akty prawne

KOMUNIKAT NR 60
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 15 września 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 47/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 22 stycznia 2011 r., na paralotni z napędem Revolution 26, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: Postępowanie umyślnie – H1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot, wraz z kolegą, przyjechał około godziny 13.00 LMT na łąkę w celu wykonania lotów na paralotniach z napędem. W ocenie kolegi pilota, wiatr przyziemny był w praktyce niewyczuwalny, a kierunek startu został określony dopiero po wystawieniu wskaźnika wiatru. Po przygotowaniu paralotni i rozgrzaniu silników, obaj piloci przygotowali się do startu w kierunku południowym. Pierwszy wystartował kolega pilota. Po oderwaniu się od ziemi zakręcił w lewo i wzniósł się do wysokości około 50 m AGL. Po około 7 minutach lotu pilot tej paralotni stwierdził, że prędkość wiatru wzrosła, a kierunek wiatru zmienił się na południowo-zachodni. Zaczęła teżbyć odczuwalna turbulencja powietrza. W tym czasie wystartowałdrugi pilot. Jego start został wykonany z tego samego miejsca i również w kierunku południowym. Po oderwaniu od ziemi wykonał zakręt w prawo o około 180°. W czasie lotu z wiatrem na małej wysokości nastąpiło podwinięcie boczne 1/3 prawej części skrzydła. Paralotnia obniżyła lot, skrzydło odzyskało pierwotny kształt, a pilot przyziemiłna nogi i przewrócił siędo przodu. Widząc tę sytuację, pilot pierwszej paralotni postanowił wylądowaćw pobliżu kolegi. Jednak prędkość wiatru wzrosła na tyle, że jego paralotnia ledwo przemieszczała sięw kierunku południowo-zachodnim. Cały czas występowała turbulencja powietrza. Pilot ten wylądowałkilkadziesiąt metrów na wschód od leżącego pilota i podbiegł do niego. Pilot byłnieprzytomny i z trudem oddychał. Wezwane telefonicznie pogotowie ratunkowe przyjechało po około 20 minutach. Personel pogotowia udzielił pierwszej pomocy medycznej, a następnie pilot został przetransportowany do szpitala. Pilot zmarł w wyniku obrażeń odniesionych podczas przyziemienia.

Pilot posiadał świadectwo kwalifikacji pilota paralotni (PP) z uprawnieniami do wykonywania lotów z napędem (PPG) oraz do wykonywania przeglądu przedlotowego statku powietrznego bez prawa wykonywania napraw i regulacji (PDI). Świadectwo kwalifikacji i uprawnienia ważne do 17 maja 2010 r. (poza terminem ważności w dniu wypadku). Zgodnie z książką lotów, pilot loty na paralotniach wykonywał od 2003 r. W tym samym roku zaczął latać na paralotni z napędem. Nalot na skrzydle Revolution 26, na którym nastąpił wypadek, wynosił prawdopodobnie kilkanaście godzin.

Warunki atmosferyczne podczas lotu:

Wiatr przyziemny – około 2 m/s, z przewagą kierunku południowego, południowo-zachodniego. Na wysokości oszacowanej na 13-M5 m prędkość wiatru osiągała prędkość około 10 m/s. Występowała turbulencja powietrza. Nie ustalono, czy przed lotem pilot zapoznawał się z informacjami meteorologicznymi.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było wykonanie startu w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie wydała zaleceń, lecz raport końcowy zawiera następujący komentarz:

„Piloci, którzy jak paralotniarze nie podlegają żadnemu systemowi okresowej kontroli wiadomości teoretycznych, powinni we własnym zakresie utrwalać posiadaną wiedzę, również w zakresie meteorologii i stale ją rozszerzać”.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

POLECANE

Artykuł partnerski

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Edyty Grubek EG Usługi Księgowe

Biuro księgowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »