REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 77

KOMUNIKAT NR 51
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 sierpnia 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 760/12

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 lipca 2012 r., na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji – H2”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

W trakcie szkolenia ucznia-pilota (lat 17) na nowy rodzaj startu (za wyciągarką), po locie sprawdzającym, uczeń-pilot wykonał pierwszy samodzielny start za wyciągarką. Po prawidłowym wznoszeniu i odczepieniu liny wykonał krąg. W trakcie podprowadzenia do lądowania uczeń spóźnił fazę wyrównania. Przyziemił przy prędkości 80 km/h, odbił się i przyziemił ponownie. W chwili drugiego przyziemienia nastąpiło uszkodzenie struktury szybowca w rejonie belki ogonowej i rozklejenie dolnej spoiny na długości ok. 1 metra. Profil lotu w fazie podejścia, kierunek i prędkość były prawidłowe.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną zdarzenia było spóźnienie fazy wyrównania w trakcie lądowania pod stok, co doprowadziło do przyziemienia z odbiciem.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowane przez organizatora szkolenia lotniczego, środki profilaktyczne polegające na:

– zalecenia dla ucznia-pilota: wznowić przeszkolenie za wyciągarką ze szczególnym naciskiem na profil lądowania pod stok;

– zalecenia metodyczne dla instruktorów ośrodka: zwiększyć uwagę w zakresie szkolenia lądowania pod stok.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2012-08-27
  • Data wejścia w życie: 2012-08-27
  • Data obowiązywania: 2012-08-27
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA