REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 15

KOMUNIKAT NR 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 30 stycznia 2013 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 251/05

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 październik 2005 r., na samolocie PZL-104 Wilga 35, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacje
H2” .

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-pilot wykonywał na samolocie PZL-104 Wilga 35 pierwsze, samodzielne loty szkolne w ramach zadania B VII/2. Instruktor obserwował loty z ziemi. Podczas lądowania, w trakcie dobiegu, nastąpiło pogłębiające się zejście w lewo aż do ok. 90° względem nakazanego kierunku dobiegu, zakończone przechyłem samolotu w prawo, podparciem się na końcówce prawego skrzydła i prawej końcówce usterzenia poziomego oraz uszkodzeniem prawego podwozia głównego, wskutek wygięcia i złamania wahacza oraz zerwania górnego ucha amortyzatora. W wyniku utraty kierunku samolot został poważnie uszkodzony. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń i opuścił samolot o własnych siłach.

Pilot-uczeń, lat 20, był w trakcie szkolenia do licencji pilota turystycznego PPL(A). Wylatał na samolotach łącznie 44 godz. 42 min. Typy samolotów, na których wykonywał loty: Zlin Z-142 – nalot 43 godz. 02 min, PZL-104 Wilga – nalot 1 godz. 40 min. (wliczając lot zakończony wypadkiem).

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku była utrata kierunku dobiegu z nieustalonego powodu i spóźniona reakcja ucznia-pilota.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:

– brak doświadczenia pilota na samolocie PZL-104,

– cechy ergonomiczne sterownic nożnych samolotu PZL-104, powodujące kątowe ustawienie stóp takie, że możliwe jest niezamierzone wciśnięcie hamulca koła lewego przy wychylaniu steru kierunku w prawo (i odwrotnie) szczególnie przez pilota o tym nie poinformowanego lub mało doświadczonego.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie zaproponowała zaleceń.

 

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Ołowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2013-01-30
  • Data wejścia w życie: 2013-01-30
  • Data obowiązywania: 2013-01-30
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA