REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 80

KOMUNIKAT NR 77
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 654/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 kwietnia 2016 r. na samolocie Cessna 150, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki” w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
oraz
„Czynnik organizacyjny” w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-pilot zajął miejsce w kabinie samolotu na stanowisku tankowania. Około godziny 14:45 LMT otrzymał od instruktora nadzorującego lot instrukcję i zgodę na kołowanie (po prostej) do betonowej DS23. Zadanie lotu przewidywało wykonanie lotu samodzielnego po trasie EPKM-Ogrodzieniec-EPRU-Ogrodzieniec-EPKM. Instruktor nadzorujący znajdował się w kwadracie, w okolicach progu pasa trawiastego 25. Po ruszeniu z miejsca uczeń-pilot, niezgodnie z otrzymaną instrukcją, skręcił w lewo i potrącił końcówką lewego skrzydła ster kierunku samolotu Cessna 150, SP-GCC, stojącego obok stacji paliw. Uczeń-pilot natychmiast zatrzymał samolot. Mechanik na miejscu zdarzenia stwierdził nieznaczne wgniecenie pokrycia steru kierunku samolotu SP-GCC i zarysowanie lakieru na końcówce skrzydła samolotu SP-KIR. Zakres uszkodzeń samolotów nie miał wpływu na ich zdatność do lotu. Po zdarzeniu instruktor nadzorujący loty omówił zdarzenie z uczniem-pilotem i zgłosił je do SMS Aeroklubu Śląskiego.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwy podział uwagi ucznia-pilota w chwili rozpoczęcia kołowania.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-03
  • Data wejścia w życie: 2017-02-03
  • Data obowiązywania: 2017-02-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA