REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 342

KOMUNIKAT NR 332
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 832/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 maja 2015 r. na śmigłowcu HTJ269 Schweizer 300C, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas wykonywania szkolnego lotu nawigacyjnego na wysokości 1500 stóp, nastąpił odczuwalny spadek mocy silnika. Utrzymywanie lotu poziomego było możliwe jedynie na granicznych parametrach pracy zespołu napędowego. Instruktor podjął decyzję o wykonaniu lądowania zapobiegawczego w terenie przygodnym. Lądowanie odbyło się na równej nawierzchni z około pięciometrowym dobiegiem, bez następstw. O zaistniałej sytuacji załoga poinformowała telefonicznie użytkownika śmigłowca oraz mechanika lotniczego, który po przybyciu na miejsce zdarzenia dokonał sprawdzenia układu zapłonowego. Podczas przeglądu stwierdził zanieczyszczenia dwóch świec zapłonowych, które usunął oraz utlenianie się styku świeca zapłonowa – przewody wysokiego napięcia. Po próbie silnika na ziemi, instruktor samodzielnie wykonał przelot śmigłowcem do bazy technicznej. Kilka dni przed zaistnieniem zdarzenia, podczas rozruchu tego śmigłowca pilot miał problemy z uruchomieniem silnika, a podczas próby nastąpił spadek obrotów na jednym z iskrowników o 250 obr./min., któremu towarzyszyła nierównomierna praca silnika. Użytkownik zdecydował, że ze względu na ogólną niedbałość i niską kulturę techniczną prowadzonych wcześniej obsług, śmigłowiec nie będzie dalej eksploatowany i zwrócił go właścicielowi. Śmigłowiec transportem kołowym został przewieziony do Wielkiej Brytanii.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną spadku mocy silnika była usterka techniczna spowodowana złym stanem układu zapłonowego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

 

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-03-08
  • Data wejścia w życie: 2017-03-08
  • Data obowiązywania: 2017-03-08
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA