REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 447

KOMUNIKAT NR 429
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 900/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 czerwca 2015 r., na wiatrakowcu Calidus, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 03.06.2015 r. pilot wraz z pasażerem wykonywali na wiatrakowcu Calidus, oznakach rozpoznawczych OK-UWC22, lot w rejonie lotniska EPBA. Start z pasa 27 nastąpił około godziny 13:00. Lot odbywał się na wysokości około 300 m AGL. Około godziny 13:20 pilot postanowił zakończyć lot i wylądować na miejscu startu. Podejście do lądowania odbywało się na kierunku 27.

Z relacji pilota wynika, że podczas podejścia do lądowania, będąc na wysokości około 20 m nad płaszczyzną lotniska odczuł podmuch wiatru z lewej strony oraz, że wiatrakowiec nagle zaczął przepadać. Pilot twierdzi, że pomimo szybkiej reakcji poprzez ściągnięcie drążka sterowego na siebie nie był w stanie zmniejszyć prędkości opadania i z wysokości 3-5metrów wiatrakowiec twardo przyziemił na trawiastej drodze startowej. Po wyłączeniu pilot i pasażer opuścili wiatrakowiec. Na miejsce zdarzenia przybyła policja i po dokonaniu oględzin wiatrakowiec został przetransportowany do hangaru. Zdarzenie zostało zgłoszone do PKBWL. W wyniku wypadku pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń, natomiast wiatrakowiec został poważnie uszkodzony. Po zaistnieniu zdarzenia pilota i pasażera przebadano na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wyniki 0,00 mg/l. Pilot oświadczył, że przed wypadkiem wiatrakowiec był sprawny i nie miał żadnych zastrzeżeń, co do jego stanu technicznego.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Nieopanowanie sterowania wiatrakowcem w końcowej fazie lądowania, najprawdopodobniej w wyniku odczuwalnego porywu bocznego wiatru.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

 

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-03-21
  • Data wejścia w życie: 2017-03-21
  • Data obowiązywania: 2017-03-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA