REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 30

WYTYCZNE NR 8/2025
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 maja 2025 r.

w sprawie nieuwzględniania numerów seryjnych BSP podczas realizacji procedury wydawania zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 156c ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31, 179 i 374) ogłasza się, co następuje:

§ 1.

Zaleca się stosowanie alternatywnych sposobów spełniania wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełniania wymagań AMC1 UAS.SPEC.030 pkt 2 o nazwie „Wniosek o zezwolenie na operację” oraz AMC1 UAS.SPEC.040 pkt 1 o nazwie „Zezwolenie na operację” wydanych przez Dyrektora Generalnego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) decyzją nr 2022/002/R z dnia 7 lutego 2022 r. w sprawie akceptowalnych sposobów spełniania wymagań (AMC) i materiałów zawierających wytyczne (GM) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.1)), stanowiące załącznik do wytycznych.

§ 2.

Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Julian Rotter


1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13, Dz. Urz. UE L 253 z 16.07.2021, str. 49, Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2022, str. 2049, Dz. Urz. UE L 105 z 04.04.2022, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1110 z 23.05.2024.

Załącznik 1. [ALTERNATYWNE SPOSOBY SPEŁNIANIA WYMAGAŃ (ALTMOC) DO AKCEPTOWALNYCH SPOSOBÓW SPEŁNIANIA WYMAGAŃ AMC1 UAS.SPEC.030 PKT 2 „WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA OPERACJĘ” ORAZ AMC1 UAS.SPEC.040 PKT 1 „ZEZWOLENIE NA OPERACJĘ” DO ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2019/947]

Załącznik do wytycznych nr 8/2025
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 26 maja 2025 r.

ALTERNATYWNE SPOSOBY SPEŁNIANIA WYMAGAŃ (ALTMOC) DO AKCEPTOWALNYCH SPOSOBÓW SPEŁNIANIA WYMAGAŃ AMC1 UAS.SPEC.030 PKT 2 „WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA OPERACJĘ” ORAZ AMC1 UAS.SPEC.040 PKT 1 „ZEZWOLENIE NA OPERACJĘ” DO ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2019/947

§ 1. Alternatywne sposoby spełniania wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełniania wymagań AMC1 UAS.SPEC.030 pkt 2 o nazwie „Wniosek o zezwolenie na operację” oraz AMC1 UAS.SPEC.040 pkt 1 o nazwie „Zezwolenie na operację” do rozporządzenia nr 2019/947/UE określają warunki, w których operatorzy SBSP nie są obowiązani do podawania numerów seryjnych BSP we wniosku o zezwolenie na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE oraz nieuwzględniania numerów seryjnych BSP w zezwoleniu na operację w kategorii „szczególnej” wydawanym przez Prezesa Urzędu.

§ 2. Użyte w załączniku określenia oznaczają:

1) AMC1 - akceptowalne sposoby spełniania wymagań, będące materiałem zawierającym wytyczne do stosowania przepisów rozporządzenia nr 2019/947/UE wydane przez EASA, o których mowa w art. 76 ust. 3 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;

2) BSP - bezzałogowy statek powietrzny;

3) EASA - Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w rozumieniu rozporządzenia nr 2018/1139/UE;

4) operator SBSP - operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

5) Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

2) rozporządzenie nr 2018/1139/UE - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.1));

3) rozporządzenie nr 2019/947/UE - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.2)).

§ 3. 1. Operator SBSP składając wniosek o zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej”, zgodnie z UAS.SPEC.030 części B załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, korzysta ze wzoru rekomendowanego przez EASA, który jest opublikowany w AMC1 UAS.SPEC.030 pkt 2.

2. Wzór, o którym mowa w ust. 1, zawiera informację w szczególności dotyczącą wskazania numeru seryjnego BSP określoną w sekcji nr 3.8 tego wzoru.

§ 4. 1. Po otrzymaniu wniosku o zezwolenie na operację, sporządzonego na podstawie AMC1 UAS.SPEC.030 pkt 2, Prezes Urzędu wydaje zezwolenie na operację zgodnie z art. 12 rozporządzenia nr 2019/947/UE, jeżeli uzna, że operator SBSP spełnia wymagania określone w UAS.SPEC.040 części B załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE oraz stosuje wzór rekomendowany przez EASA, opublikowany w AMC1 UAS.SPEC.040 pkt 1.

2. Wzór, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia w szczególności wskazanie numeru seryjnego BSP w sekcji nr 4.8 tego wzoru.

§ 5. Operator SBSP nie jest obowiązany do podawania numerów seryjnych BSP we wniosku o zezwolenie na operację, natomiast zgodnie z art. 14 ust. 8 rozporządzenia nr 2019/947/UE operatorzy SBSP umieszczają numer rejestracyjny na każdym BSP co pozwala na ich identyfikację.

§ 6. Operator SBSP korzystając z alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 UAS.SPEC.030 pkt 2 o nazwie „Wniosek o zezwolenie na operację” oraz AMC1 UAS.SPEC.040 pkt 1 o nazwie „Zezwolenie na operację” obowiązany jest, aby każdy eksploatowany BSP został odnotowany w dzienniku lotów z podaniem konkretnego numeru seryjnego BSP. Dziennik lotów jest udostępniany przez operatora SBSP Prezesowi Urzędu na jego żądanie.

§ 7. Na podstawie § 5 oraz § 6 Prezes Urzędu nie uwzględnia numerów seryjnych BSP w sekcji nr 4.8 wzoru zezwolenia na operację, o którym mowa w § 4.

2. Prezes Urzędu, stosownie do wymagań określonych w § 6 wprowadza do sekcji „Dodatkowe ograniczenia” zezwolenia na operację obowiązek ewidencjonowania każdego eksploatowanego BSP w dzienniku lotów, wraz z podaniem jego numeru seryjnego.



1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 236 z 05.07.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 382 z 28.10.2021, str. 60.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13, Dz. Urz. UE L 253 z 16.07.2021, str. 49, Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2022, str. 2049, Dz. Urz. UE L 105 z 04.04.2022, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1110 z 23.05.2024.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-05-27
  • Data wejścia w życie: 2025-05-28
  • Data obowiązywania: 2025-05-28
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA