REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 18

DECYZJA NR 2
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 1 kwietnia 2019 r.

w sprawie opracowania planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

Tekst pierwotny

W związku z postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 grudnia 2018 r. o wydaniu Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2019 r. poz. 15) oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz § 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1599) w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowane zostaną nowe "Plany operacyjne funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" oraz Plany operacyjne funkcjonowania podległych lub nadzorowanych przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym postanawia się, co następuje:

§ 1.

1. W celu opracowania nowych "Planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" - zwanych dalej "planami operacyjnymi" - powołuję zespół w składzie:

1) Szef zespołu - dyrektor Biura Ministra;

2) Zastępca szefa zespołu - główny specjalista Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Obronnych oraz Zarządzania Kryzysowego;

3) Członkowie zespołu:

a) dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem",

b) zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa,

c) pracownicy zatrudnieni w komórkach organizacyjnych Ministerstwa wytypowani do prowadzenia spraw związanych z wykonywaniem zadań obronnych;

4) Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.

2. Członkowie zespołu, o którym mowa w ust. 1 zobowiązani są do posiadania upoważnienia uprawniającego do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "ZASTRZEŻONE".

§ 2.

1. Plany operacyjne należy opracować zgodnie z ustaleniami zawartymi w Polityczno-Strategicznej Dyrektywie Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego.

2. Układ planów operacyjnych należy przyjąć zgodnie z ustaleniami zawartymi w Załączniku F "Podręcznika Normalizacji Obronnej PDNO-02-A075:2008 - Planowanie obronne. Struktura i redagowanie planu operacyjnego przez organy administracji publicznej", zatwierdzonego decyzją NR 308/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2008 r. (Dz. Urz. MON poz. 166), zwanego dalej "Podręcznikiem normalizacji obronnej".

3. Plany operacyjne i zestawy zadań operacyjnych należy oznaczać oraz ujmować według zasad określonych w normie obronnej NO-02-A060 zatwierdzonej przez Ministra Obrony Narodowej Decyzją Nr 99/MON z dnia 13 kwietnia 2005 r. w sprawie zatwierdzania norm obronnych (Dz. Urz. MON poz. 55).

4. Postanowienia ujęte w planie operacyjnym powinny być zgodne z postanowieniami zawartymi w planach, z których otrzymano stosowne wypisy oraz zgodne z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi przedmiotu sprawy.

5. Zaangażowanie członków zespołu autorskiego w proces opracowania planów operacyjnych powinno wynikać z merytorycznej odpowiedzialności komórki organizacyjnej Ministerstwa, z której włączono pracowników do zespołu autorskiego.

§ 3.

W celu sprawnego przygotowania i przeprowadzenia procesu planowania operacyjnego w Ministerstwie zobowiązuję:

1. Szefa Zespołu do:

1) koordynowania całością przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i przebiegiem procesu opracowywania planów operacyjnych;

2) włączenia do planów operacyjnych w niezmienionej formie wypisów z Planu Reagowania Obronnego RP (rozdział 7);

3) opracowania przy udziale członków zespołu następujących rozdziałów:

a) elementy informacyjne planu (rozdziały od 1 do 6);

b) elementy merytoryczne planu (rozdziały od 8 do 13):

- ocena zagrożeń w sferze właściwości organu sporządzającego,

- zamiar realizacji zadań operacyjnych,

- przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania,

- przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej,

- zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi RP, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi,

- inne zagadnienia;

4) opracowania rozdziałów zawierających wykazy (rozdziały od 14 do 16);

5) koordynowania procesem opracowywania Tabel Realizacji Zadań Operacyjnych (TRZO), w tym kierowania procesem określania roli komórek organizacyjnych Ministerstwa w realizacji poszczególnych zadań operacyjnych;

6) koordynowania procesem opracowania Kart Realizacji Zadań Operacyjnych (KRZO);

7) przedstawienia opracowanych Planów operacyjnych do uzgodnień do Departamentu Strategii i Planowania Obronnego Ministerstwa Obrony Narodowej w terminie określonym przez Ministra Obrony Narodowej.

2. Członków zespołu do:

1) aktywnego włączenia się w proces opracowania poszczególnych części planu operacyjnego, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4;

2) opracowania KRZO, wynikających z TRZO załącznika C do planu operacyjnego;

3) uzgodnienia z innymi organami administracji rządowej, urzędami centralnymi oraz innymi podmiotami współdziałającymi w realizacji zadań operacyjnych:

a) zakresu zadaniowego realizowanego przez organ bezpośrednio odpowiedzialny za wykonanie zadania operacyjnego oraz organ współdziałający w realizacji zadania operacyjnego,

b) procedur współdziałania w realizacji określonego zadania operacyjnego;

4) dokonania uszczegółowień poszczególnych zadań operacyjnych.

3. Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych do:

1) nadzoru nad przestrzeganiem przepisów i zasad ochrony informacji niejawnych w czasie opracowywania materiałów oraz dokumentów, które włączone będą do "Planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";

2) przygotowania stanowisk pracy do opracowania materiałów oraz poszczególnych części "Planu operacyjnego funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" do klauzuli "POUFNE" włącznie;

3) nadania poszczególnym częściom planu operacyjnego stosownej klauzuli, zgodnie z ustaleniami zawartymi w Podręczniku normalizacji obronnej, o którym mowa w § 2 ust. 2 oraz z przepisami o ochronie informacji niejawnych.

§ 4.

W celu sprawnego przygotowania i przeprowadzenia procesu planowania operacyjnego w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych zobowiązuję:

1. Dyrektora Biura Ministra do:

1) opracowania i przekazania do podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych stosownych wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej zawierających:

a) ocenę zagrożeń w dziale administracji rządowej,

b) zamiar realizacji zadań operacyjnych właściwego ministra kierującego działem,

c) zadania operacyjne, przeznaczone do wykonania przez kierownika jednostki organizacyjnej, i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych, podmioty wiodące i podmioty współdziałające w ich realizacji,

d) przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej oraz kierowania działem administracji rządowej,

e) zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi;

2) uzgodnienia planów operacyjnych sporządzonych w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych.

2. Dyrektora Biura Administracyjnego do wykonania stosownych opraw do opracowywanych planów operacyjnych zgodnie z Załącznikiem X Podręcznika normalizacji obronnej, o którym mowa w § 2 ust. 2 oraz wg ustaleń poczynionych z Biurem Ministra.

3. Dyrektorów Departamentów/Biur będących koordynatorami lub bezpośrednio odpowiedzialnymi (tam gdzie nie ma koordynatora) - za realizację zadań operacyjnych w Ministerstwie do:

1) uzgodnienia zakresu zadaniowego realizowanego w podległych lub nadzorowanych jednostkach organizacyjnych;

2) uzgodnienia procedur oraz terminów realizacji zadań operacyjnych.

4. Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych do:

1) udostępnienia stanowiska komputerowego do wykonania niejawnych części planów operacyjnych przez jednostki nie posiadające środków technicznych umożliwiających wykonanie i przetwarzanie informacji niejawnych, o klauzuli odpowiedniej do zakresu wytwarzanych dokumentów w ramach planowania operacyjnego;

2) przyjęcia drugich egzemplarzy planów operacyjnych z podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych.

§ 5.

1. Proces planowania operacyjnego w Ministerstwie należy rozpocząć z chwilą otrzymania wyciągów z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej zawierających:

1) ocenę zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa;

2) zamiar reagowania obronnego państwa;

3) zestawy zadań operacyjnych przeznaczonych do wykonania przez organ sporządzający, terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz podmioty wiodące i podmioty współdziałające w ich realizacji;

4) przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej państwa;

5) przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa;

6) zestawienie zadań w zakresie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP oraz wojsk sojuszniczych.

2. Proces planowania operacyjnego na szczeblu Ministerstwa należy zakończyć do dnia 30 września 2019 r.

§ 6.

1. Kierownicy podległych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych proces planowania operacyjnego w kierowanych jednostkach organizacyjnych powinni rozpocząć z chwilą otrzymania wypisów z "Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej (odpowiednio "praca" lub "zabezpieczenie społeczne") w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny", o którym mowa w § 4 ust 1 pkt 1.

2. Plany operacyjne należy opracować zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego oraz ustaleniami zawartymi w Podręczniku Normalizacji Obronnej, który przesłany był pismem Znak DSO-II-Z-6/09 z dnia 8 lipca 2009 r.

3. Proces planowania operacyjnego w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych należy zakończyć do 30 czerwca 2020 r.

§ 7.

Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

 

MINISTER RODZINY,
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Elżbieta Rafalska

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2019-04-02
  • Data wejścia w życie: 2019-04-03
  • Data obowiązywania: 2019-04-03
  • Dokument traci ważność: 2021-06-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA