REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 35

ZARZĄDZENIE NR 32
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 11 grudnia 2025 r.

w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.

2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.

3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:

1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;

2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.

4. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:

1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;

2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;

3) nadzór nad polityką medialną;

4) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;

5) wydawanie aktów normatywnych;

6) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

7) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

8) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;

9) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;

10) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;

11) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1483), w szczególności:

a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,

b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;

12) wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2024 r. poz. 499 oraz z 2025 r. poz. 1172);

13) wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.1)), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych.

5. Do podpisu Ministra zastrzega się pisma:

1) kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;

2) kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, a także Radę Ministrów.

6. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.

7. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.

8. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.

9. Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:

1) Biuro Ministra;

2) Departament Analiz Ekonomicznych;

3) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;

4) Departament Funduszy;

5) Departament Prawa Pracy;

6) Departament Rynku Pracy;

7) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

10. Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru nad:

1) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;

2) Ochotniczymi Hufcami Pracy.

§ 2.

1. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć o istotnym znaczeniu politycznym oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.

2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.

3. W ramach ustalonego zakresu czynności sekretarze stanu i podsekretarze stanu dokonują w szczególności dekretacji kierowanej do Ministra korespondencji i są uprawnieni do podpisywania odpowiedzi na tę korespondencję.

4. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują:

1) pisma w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;

2) stanowiska Ministra w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych wobec projektów aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.

5. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz komisji sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.

6. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.

§ 3.

1. Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.

2.Minister rozstrzyga ewentualne spory kompetencyjne między sekretarzami stanu, podsekretarzami stanu i Dyrektorem Generalnym.

§ 4.

1. Ministra w czasie jego nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Aleksandra Gajewska, a w razie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Maja Nowak.

2.W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarza stanu ustala się następujące zastępstwa:

1) Sekretarza Stanu Aleksandrę Gajewską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Sebastian Gajewski;

2) Sekretarza Stanu Maję Nowak - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska;

3) Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu - Aleksandra Gajewska;

4) Podsekretarza Stanu Katarzynę Nowakowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Małgorzata Baranowska;

5) Podsekretarza Stanu Małgorzatę Baranowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska.

3.W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.

4.Minister może każdorazowo ustalić inny porządek zastępstw.

§ 5.

Do zakresu działania Sekretarza Stanu Aleksandry Gajewskiej należy w szczególności:

1) udział w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Departament Demografii,

b) Departament Polityki Rodzinnej.

§ 6.

Do zakresu działania Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Mai Nowak należy w szczególności:

1) wykonywanie zadań i kompetencji Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;

2) współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;

3) koordynowanie i realizowanie spraw związanych z gospodarowaniem środkami Funduszu Solidarnościowego;

4) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

§ 7.

Do zakresu działania Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego należy w szczególności:

1) udział w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;

2) udział w pracach Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;

3) prowadzenie spraw wynikających z podległości Szefa Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wobec Ministra;

4) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;

5) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;

6) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,

b) Departament Ubezpieczeń Społecznych,

c) Departament Współpracy Międzynarodowej.

§ 8.

Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Katarzyny Nowakowskiej należy w szczególności:

1) koordynowanie prac nad przygotowaniem oraz wykonaniem budżetu resortu i podejmowanie w tym zakresie decyzji w uzgodnieniu z Ministrem;

2) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Departament Budżetu, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1 pkt 2 lit. f,

b) Departament Pomocy Społecznej.

§ 9.

Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Małgorzaty Baranowskiej należy w szczególności:

1) koordynowanie zadań związanych z udziałem Ministerstwa w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy;

2) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Departament Ekonomii Społecznej,

b) Departament Integracji Społecznej,

c) Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.

§ 10.

1. Do zakresu działania Dyrektora Generalnego Liwiusza Laski, z zastrzeżeniem spraw przekazanych do właściwości Dyrektora Generalnego przepisami prawa powszechnie obowiązującego, należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego wobec Ministra;

2) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Biuro Dyrektora Generalnego,

b) Biuro Kontroli i Audytu z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 1 ust. 9 pkt 7,

c) Biuro Obsługi Ministerstwa,

d) Departament Informatyki,

e) Departament Prawny, z wyłączeniem wykonywania wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych,

f) Departament Budżetu - w zakresie środków budżetu państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podległych Ministrowi, jako dysponentowi części budżetowej.

2. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.

§ 11.

Traci moc zarządzenie nr 2 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 stycznia 2025 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 2, 8 i 32).

§ 12.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

MINISTER RODZINY,
PRACY I POLITYKI 
SPOŁECZNEJ
AGNIESZKA DZIEMIANOWICZ-BĄK


1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-12-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA