REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 31

ZARZĄDZENIA NR 25 MINISTRA ROZWOJU

z dnia 28 września 2020 r.

w sprawie realizacji przedsięwzięć po wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 oraz z 2020 r. poz. 148, 284, 374 i 695), w związku z § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1101 i 1116) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa:

1) procedurę realizacji przedsięwzięć w związku z wprowadzeniem, zmianą lub odwołaniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP;

2) moduły zadaniowe, które należy realizować dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP.

§ 2.

Departament Bezpieczeństwa i Obsługi Administracyjnej w Ministerstwie Rozwoju, zwany dalej "DBA", po otrzymaniu z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanego dalej "RCB", informacji o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP potwierdza RCB jej otrzymanie.

§ 3.

Informacje o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP DBA przekazuje do:

1) sekretariatów członków kierownictwa Ministerstwa Rozwoju, zwanego dalej "Ministerstwem";

2) sekretariatów komórek organizacyjnych realizujących w Ministerstwie przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP;

3) organów i jednostek podległych Ministrowi Rozwoju lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "organami i jednostkami";

4) przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, w stosunku do których minister właściwy do spraw gospodarki jest organem właściwym w zakresie organizowania oraz sprawowania nadzoru nad realizacją zadań na rzecz obronności państwa.

§ 4.

1. Po otrzymaniu informacji z RCB o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, DBA przekazuje do RCB raport o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni w terminach określonych przez RCB.

2. Raport przekazywany jest do wiadomości Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

3. W celu sporządzenia raportu, o którym mowa w ust. 1, komórki organizacyjne realizujące w Ministerstwie przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP oraz organy i jednostki - w terminach określonych przez DBA - przekazują na adres poczty elektronicznej: ssd@mr.gov.pl raporty o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni, z zastrzeżeniem ust. 5.

4. W przypadku braku możliwości skorzystania z poczty elektronicznej, organy i jednostki mogą przekazywać do DBA raporty o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP za pośrednictwem faksu na numer: 22 461-92-04 lub telefonicznie.

5. Organy i jednostki, będące operatorami infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, przekazują bezpośrednio do RCB raport o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni w terminach określonych przez RCB oraz do wiadomości DBA.

§ 5.

1. Tryb zastosowany do wprowadzenia stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP, określony w § 2, 3 i 4, stosuje się do jego zmiany lub odwołania, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP wprowadzone na czas określony przestają obowiązywać po upływie czasu na jaki zostały wprowadzone.

§ 6.

W przypadku wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł ALFA, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;

3) prowadzenie wzmożonej kontroli administrowanych obiektów;

4) zalecenie podległemu personelowi informowania osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w przypadku zauważenia nieznanych pojazdów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;

5) poinformowanie podległego personelu o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;

6) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do wzmocnienia ochrony administrowanego obiektu;

7) przeprowadzanie kontroli pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren administrowanych obiektów;

8) sprawdzanie, na zewnątrz i od wewnątrz, administrowanych obiektów w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów;

9) sprawdzenie działania środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;

10) dokonanie sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu w administrowanych obiektach;

11) dokonanie przeglądu wszelkich procedur, poleceń oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych;

12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA.

§ 7.

W przypadku wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł BRAVO, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;

3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA;

4) wprowadzenie dodatkowych kontroli pojazdów, osób oraz administrowanych obiektów w rejonach zagrożonych;

5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;

6) ostrzeżenie podległego personelu o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;

7) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym pracowników wyznaczonych do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

8) sprawdzenie i wzmocnienie ochrony administrowanych obiektów;

9) sprawdzenie systemów ochrony administrowanych obiektów;

10) wprowadzenie kontroli wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do Ministerstwa oraz organów i jednostek;

11) zamknięcie i zabezpieczenie nieużywanych regularnie administrowanych budynków i pomieszczeń;

12) dokonanie przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym;

13) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO.

§ 8.

W przypadku wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł CHARLIE, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;

3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA i BRAVO oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO;

5) wprowadzenie dyżurów dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

6) ograniczenie do minimum liczby miejsc ogólnodostępnych w administrowanym obiekcie i w jego rejonie;

7) wprowadzenie w uzasadnionych przypadkach, ścisłej kontroli osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren administrowanych obiektów;

8) ograniczenie możliwości parkowania pojazdów przy administrowanych obiektach;

9) wydanie, w zakresie właściwości, broni i amunicji oraz środków ochrony osobistej uprawnionym osobom do wykonywania zadań ochronnych;

10) wprowadzenie dodatkowego całodobowego nadzoru nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem;

11) zapewnienie ochrony środków transportu służbowego poza terenem administrowanego obiektu, wprowadzenie kontroli pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem;

12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE.

§ 9.

W przypadku wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł DELTA, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;

3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA, BRAVO i CHARLIE oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHARLIE;

5) wprowadzenie, w uzasadnionych przypadkach, ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych;

6) przeprowadzenie identyfikacji wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie administrowanego obiektu oraz, w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar administrowanego obiektu;

7) kontrolowanie wszystkich pojazdów wjeżdżających na teren administrowanego obiektu i ich ładunku;

8) kontrolowanie wszystkich wnoszonych na teren administrowanego obiektu przedmiotów, w tym walizki, torebki, paczki;

9) przeprowadzanie częstszych kontroli na zewnątrz administrowanych obiektów i na parkingach;

10) ograniczenie liczby podróży służbowych zatrudnionych osób i wizyt osób niezatrudnionych w Ministerstwie oraz organach i jednostkach;

11) przygotowanie się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy;

12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA.

§ 10.

W przypadku wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł ALFA-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;

3) wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;

4) monitorowanie i weryfikacja, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej;

5) sprawdzenie dostępności usług elektronicznych;

6) dokonywanie, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów;

7) poinformowanie personelu Ministerstwa oraz organów i jednostek o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;

8) sprawdzenie kanałów łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonanie weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji;

9) dokonanie przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonać weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu;

10) sprawdzenie aktualnego stanu bezpieczeństwa systemów i ocena wpływu zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;

11) informowanie na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwego dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałających centrów zarządzania kryzysowego;

12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA-CRP.

§ 11.

W przypadku wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł BRAVO-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;

3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP;

4) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;

5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;

6) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;

7) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO-CRP.

§ 12.

W przypadku wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł CHARLIE-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;

3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP i BRAVO-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP lub BRAVO-CRP;

5) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;

6) dokonanie przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku cybernetycznego;

7) przygotowanie się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku cybernetycznego;

8) dokonanie przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych i systemów teleinformatycznych;

9) przygotowanie się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia;

10) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP.

§ 13.

W przypadku wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł DELTA-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:

1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;

2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;

3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP, BRAVO-CRP i CHARLIE-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE-CRP;

5) uruchomienie planów awaryjnych lub planów ciągłości działania organizacji w zakresie cyberbezpieczeństwa w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;

6) stosownie do sytuacji teleinformatycznej przystąpienie do realizacji procedur przywracania ciągłości działania;

7) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA-CRP.

§ 14.

Minister Rozwoju oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek, zależnie od oceny rozwoju sytuacji kryzysowej, mogą w każdym stopniu alarmowym powołać lub uruchomić organy doradcze i zespoły wspierające ich działalność, w tym Zespół Zarządzania Kryzysowego.

§ 15.

1. Dyrektor Generalny Ministerstwa oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie zarządzenia, określą z uwzględnieniem swoich kompetencji sposób realizacji zadań ujętych w modułach zadaniowych, o których mowa w § 6 - 13 zarządzenia oraz ich wykonawców.

2. Do czasu określenia sposobu realizacji zadań, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP Dyrektor Generalny Ministerstwa oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek realizują swoje zadania na dotychczasowych zasadach.

§ 16.

Traci moc zarządzenie Ministra Przedsiębiorczości Technologii z dnia 16 lipca 2018 r. w sprawie realizacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości Technologii przedsięwzięć po wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP (Dz. Urz. Min. Przed. i Tech. poz. 44).

§ 17.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

MINISTER ROZWOJU

JADWIGA EMILEWICZ


1) Minister Rozwoju kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka i turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2020-09-29
  • Data wejścia w życie: 2020-09-28
  • Data obowiązywania: 2020-09-28
  • Dokument traci ważność: 2020-12-23
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA