REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 5
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII1)
z dnia 4 listopada 2025 r.
w sprawie Karty audytu wewnętrznego Ministerstwa Energii
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Minister Energii: Miłosz Motyka
1) Minister Energii kieruje działami administracji rządowej - energia i gospodarka surowcami energetycznymi, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 1206).
Załącznik do zarządzenia Ministra Energii
z dnia 4 listopada 2025 r. (Dz. Urz. Min. Ener. poz. 5)
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO MINISTERSTWA ENERGII
§ 1. Karta audytu wewnętrznego Ministerstwa Energii, zwana dalej „Kartą”, określa:
1) zadania audytu wewnętrznego;
2) organizację komórki audytu wewnętrznego;
3) zakres audytu wewnętrznego;
4) niezależność i obiektywizm audytu wewnętrznego;
5) planowanie audytu wewnętrznego i sprawozdawczość z audytu wewnętrznego;
6) zakres uprawnień i obowiązków audytora wewnętrznego;
7) zakres uprawnień i obowiązków komórki audytowanej;
8) zakres współpracy komórki audytu wewnętrznego z organami i instytucjami kontroli zewnętrznej oraz audytu zewnętrznego.
§ 2. 1. Zadaniem audytu wewnętrznego jest:
1) wspieranie Ministra Energii, zwanego dalej „Ministrem”, w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej funkcjonującej w Ministerstwie Energii, zwanym dalej „Ministerstwem”;
2) wykonywanie czynności doradczych, zmierzających do usprawnienia funkcjonowania Ministerstwa.
2. Audyt wewnętrzny, przez niezależną i obiektywną ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej, przyczynia się do racjonalnego zapewniania Ministra o prawidłowości działania tego systemu.
3. Badanie i ocena kontroli zarządczej prowadzona przez audyt wewnętrzny nie zwalnia kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa z odpowiedzialności za utrzymywanie właściwego i skutecznego systemu kontroli zarządczej.
§ 3. Audyt wewnętrzny w Ministerstwie prowadzi komórka audytu wewnętrznego.
§ 4. 1. Komórka audytu wewnętrznego jest wyodrębnioną i funkcjonalnie niezależną komórką utworzoną w strukturze Departamentu Kontroli i Nadzoru.
2. Działalnością komórki audytu wewnętrznego kieruje audytor wewnętrzny, zwany dalej „kierownikiem komórki audytu wewnętrznego”.
3. Kierownik komórki audytu wewnętrznego podlega:
1) bezpośrednio Ministrowi;
2) w sprawach organizacyjnych - Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, zwanemu dalej „Dyrektorem Generalnym”.
§ 5. 1. Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest odpowiedzialny za:
1) ustalenie wewnętrznych procedur audytu wewnętrznego;
2) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia odpowiednich zasobów osobowych i rzeczowych komórki audytu wewnętrznego;
3) przygotowanie i efektywne wykonanie planu audytu wewnętrznego;
4) zapewnienie rzetelnego i profesjonalnego prowadzenia audytu wewnętrznego;
5) przedstawianie Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu i Komitetowi Audytu sprawozdań oraz informacji dotyczących działalności komórki audytu wewnętrznego;
6) zapewnienie prowadzenia audytu wewnętrznego zgodnie z Kartą, normami etyki zawodowej oraz standardami audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych, określonymi w komunikacie wydanym na podstawie art. 273 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1483);
7) ustalenie i realizowanie programu zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego.
2. Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest niezależny w zakresie planowania pracy tej komórki, organizacji prowadzenia audytu wewnętrznego oraz sporządzania sprawozdań.
§ 6. Audyt wewnętrzny obejmuje swoim zakresem zadania zapewniające oraz czynności doradcze.
§ 7. 1. Audyt wewnętrzny może być prowadzony we wszystkich obszarach działalności Ministerstwa.
2. W ramach wykonywanych zadań audytu wewnętrznego przeprowadzanego w Ministerstwie audytor wewnętrzny może wykonywać, na podstawie upoważnienia Ministra, czynności audytowe również w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra.
§ 8. Podstawowym działaniem audytu wewnętrznego jest realizacja zadań zapewniających.
§ 9. 1. W ramach czynności doradczych mogą być w szczególności:
1) realizowane formalne zadania na wniosek Ministra lub Dyrektora Generalnego;
2) realizowane zadania z inicjatywy audytora wewnętrznego, w zakresie uzgodnionym z Ministrem lub Dyrektorem Generalnym;
3) wykonywane analizy na potrzeby Komitetu Audytu;
4) realizowane inne zadania, takie jak konsultacje, analizy, udział w zespołach zadaniowych lub zespołach projektowych oraz opiniowanie projektów aktów prawnych i procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem;
5) przedstawiane kierownikom komórek audytowanych, Ministrowi oraz Dyrektorowi Generalnemu wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2. Czynności doradcze mogą być wykonywane, jeżeli nie prowadzą do przejęcia przez audytora wewnętrznego odpowiedzialności za zadania realizowane w obszarze, w którym są wykonywane czynności doradcze.
3. Jeżeli cel i zakres czynności doradczych wskazują, że powinny one być wykonane w ramach zadania zapewniającego, kierownik komórki audytu wewnętrznego uzgadnia z Ministrem lub Dyrektorem Generalnym formę ich wykonania.
§ 10. Kierownik komórki audytu wewnętrznego może odmówić wykonania czynności doradczych, jeżeli uzna, że ich cel i zakres są niezgodne z celem audytu wewnętrznego lub naruszają obiektywizm i niezależność audytora wewnętrznego.
§ 11. 1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z każdego zadania zapewniającego.
2. Dokumentowanie czynności doradczych odbywa się:
1) w sposób odpowiedni do rodzaju i charakteru działań audytora wewnętrznego;
2) zgodnie z ustaleniami dokonanymi w tym zakresie z wnioskodawcą zadania realizowanego w ramach czynności doradczych.
§ 12. 1. Kierownik komórki audytu wewnętrznego przekazuje sprawozdanie z zadania audytowego Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu oraz kierownikowi komórki audytowanej.
2. Sprawozdanie z zadania audytowego może zostać przekazane również innej osobie niż wymieniona w ust. 1, jeżeli w ocenie kierownika komórki audytu wewnętrznego będzie to niezbędne dla osiągnięcia celu audytu wewnętrznego.
§ 13. Audytor wewnętrzny może monitorować stan realizacji zaleceń z audytu wewnętrznego na każdym etapie ich wdrażania.
§ 14. 1. Audytor wewnętrzny przeprowadza czynności sprawdzające, polegające na ocenie realizacji przez komórkę audytowaną zaleceń z audytu wewnętrznego.
2. Czynności sprawdzające są przeprowadzane po upływie terminów na realizację zaleceń z audytu wewnętrznego.
§ 15. Dyrektor Generalny zapewnia warunki niezbędne dla niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym organizacyjną odrębność komórki audytu wewnętrznego oraz ciągłość prowadzenia audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
§ 16. 1. Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu zadań i podlega w tym zakresie przepisom prawa, normom etyki zawodowej oraz standardom audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych, określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 273 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2. Audytor wewnętrzny przy wykonywaniu zadań:
1) dokonuje rzetelnej oceny, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności;
2) nie kieruje się własnym interesem;
3) nie ulega wpływom innych osób.
3. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany.
4. Kierownik komórki audytu wewnętrznego niezwłocznie informuje Ministra oraz Dyrektora Generalnego o wszelkich próbach:
1) ograniczenia niezależności i obiektywizmu audytora wewnętrznego lub
2) wpływania na sposób:
a) przeprowadzenia audytu wewnętrznego,
b) informowania o wynikach audytu wewnętrznego.
5. Kierownik komórki audytu wewnętrznego co najmniej raz w roku przekazuje Komitetowi Audytu informacje o próbach ograniczenia niezależności i obiektywizmu audytora wewnętrznego.
6. Audytor wewnętrzny nie może wykonywać zadań wykraczających poza audyt wewnętrzny, wchodzących w zakres działalności operacyjnej Ministerstwa.
§ 17. 1. Kierownik komórki audytu wewnętrznego, w uzgodnieniu z Ministrem, opracowuje roczny plan audytu wewnętrznego:
1) na podstawie wyników analizy ryzyka;
2) uwzględniając w szczególności:
a) uwagi Ministra,
b) priorytety Komitetu Audytu,
c) dostępne zasoby kadrowe w komórce audytu wewnętrznego,
d) wytyczne ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Opracowując roczny plan audytu wewnętrznego, kierownik komórki audytu wewnętrznego uwzględnia, w miarę możliwości, plany pracy Najwyższej Izby Kontroli, a także plany kontroli innych organów i instytucji kontroli zewnętrznej oraz plany organów i instytucji audytu zewnętrznego, w taki sposób, aby unikać nieuzasadnionego prowadzenia audytu wewnętrznego w obrębie tego samego procesu.
§ 18. Kierownik komórki audytu wewnętrznego informuje Ministra oraz Dyrektora Generalnego o wszystkich zdarzeniach mających wpływ na realizację planu audytu wewnętrznego.
§ 19. 1. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra, audyt wewnętrzny może być przeprowadzony poza planem audytu wewnętrznego.
2. Jeżeli przeprowadzenie audytu wewnętrznego poza planem audytu wewnętrznego zagroziłoby wykonaniu planu audytu wewnętrznego, kierownik komórki audytu wewnętrznego zawiadamia o tym w formie pisemnej Ministra oraz Dyrektora Generalnego.
§ 20. Kierownik komórki audytu wewnętrznego sporządza i przedkłada roczny plan audytu wewnętrznego oraz sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za dany rok w terminach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych:
1) do zatwierdzenia Ministrowi;
2) po zatwierdzeniu przez Ministra - do wiadomości Dyrektorowi Generalnemu.
§ 21. 1. Kierownik komórki audytu wewnętrznego może opracować strategiczny plan audytu wewnętrznego, uwzględniając dostępne zasoby kadrowe w komórce audytu wewnętrznego.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1:
1) jest opracowywany:
a) na podstawie:
- wyników analizy ryzyka,
- priorytetów Ministra,
- priorytetów Komitetu Audytu,
b) na okres co najmniej trzech lat;
2) podlega monitorowaniu i jest weryfikowany co najmniej raz w roku, po przeprowadzeniu analizy ryzyka na potrzeby opracowania rocznego planu audytu wewnętrznego.
§ 22. 1. Kierownik komórki audytu wewnętrznego przeprowadza raz w roku samoocenę jakości audytu wewnętrznego.
2. Kierownik komórki audytu wewnętrznego przekazuje wyniki samooceny jakości audytu wewnętrznego Ministrowi oraz Komitetowi Audytu.
§ 23. 1. Audytor wewnętrzny jest obowiązany do:
1) ustalenia stanu faktycznego w badanym zakresie;
2) wskazania ewentualnych słabości kontroli zarządczej;
3) analizy przyczyn słabości kontroli zarządczej;
4) określenia skutków lub ryzyk wynikających ze słabości kontroli zarządczej;
5) przedstawienia zaleceń mających na celu wyeliminowanie słabości kontroli zarządczej lub usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.
2. Audytor wewnętrzny prowadzi działania z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
3. Audytor wewnętrzny może z własnej inicjatywy przedkładać Ministrowi oraz Dyrektorowi Generalnemu wnioski i zalecenia mające na celu wyeliminowanie słabości kontroli zarządczej oraz usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.
4. W przypadkach wymagających specjalnych kwalifikacji lub wiedzy kierownik komórki audytu wewnętrznego, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Generalnego, może zwrócić się do Ministra o powołanie eksperta, w tym spoza Ministerstwa.
5. Audytor wewnętrzny powinien posiadać wiedzę pozwalającą na oszacowanie ryzyka popełnienia przestępstwa oraz ocenę sposobu zarządzania tym ryzykiem.
§ 24. 1. Kierownicy oraz pracownicy komórek audytowanych są obowiązani do współpracy z audytorami wewnętrznymi w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nich czynności audytowych.
2. Kierownicy komórek audytowanych uczestniczą w audycie wewnętrznym, w szczególności przez:
1) uzgadnianie kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych w obszarze objętym zadaniem zapewniającym;
2) składanie wyjaśnień w zakresie objętym audytem wewnętrznym;
3) zapoznawanie się ze wstępnymi wynikami audytu wewnętrznego, w szczególności z ustaleniami audytu wewnętrznego i propozycjami zaleceń;
4) uzgadnianie wstępnych wyników audytu wewnętrznego;
5) zgłaszanie uwag i zastrzeżeń do ustaleń i propozycji zaleceń.
§ 25. 1. Pracownicy komórki audytowanej przekazują, w terminie wskazanym przez audytora wewnętrznego, dokumenty, materiały, informacje oraz wyjaśnienia z zakresu działania komórki audytowanej.
2. Pracownicy komórki audytowanej są obowiązani:
1) umożliwić audytorowi wewnętrznemu wgląd do dokumentów, informacji i danych oraz innych materiałów związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa, w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych, a także dostęp do pomieszczeń mających znaczenie dla prowadzenia audytu wewnętrznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
2) współpracować z audytorem wewnętrznym na etapie sporządzania analizy ryzyka oraz przy identyfikacji i monitoringu procesów prowadzonych w Ministerstwie w zakresie niezbędnym do prowadzenia audytu wewnętrznego.
§ 26. 1. Kierownik komórki audytu wewnętrznego, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracuje, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym, z zewnętrznymi organami i instytucjami kontroli oraz audytu zewnętrznego.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, nie może pozostawać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności audytu wewnętrznego.
3. Dokumentacja zadań audytowych podlega ochronie przed nieuprawnionym dostępem zgodnie z przepisami prawa oraz obowiązującymi w Ministerstwie regulacjami wewnętrznymi.
- Data ogłoszenia: 2025-11-04
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
