REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 33

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW1)

z dnia 21 grudnia 2016 r.

w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, 1948 i 1984) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa sposób wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju. Poglądowy schemat organizacji kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) Ministrze – należy przez to rozumieć Ministra Rozwoju i Finansów;

2) Ministerstwie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Rozwoju;

3) członkach kierownictwa Ministerstwa – należy przez to rozumieć Ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego;

4) działach – należy przez to rozumieć działy administracji rządowej: gospodarka i rozwój regionalny, w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 543, z późn. zm.2));

5) istotności ryzyka – należy przez to rozumieć punktową ocenę ryzyka wyliczaną jako iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i jego wpływu na realizację celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa;

6) jednostce w dziale – należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, lub jednostkę sektora finansów publicznych obsługującą organ podległy Ministrowi lub przez niego nadzorowany;

7) kierującym komórką organizacyjną Ministerstwa – należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa lub kierującego pracą komórki organizacyjnej Ministerstwa;

8) komitecie audytu – należy przez to rozumieć komitet audytu, o którym mowa w art. 288 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołany przez Ministra dla działów;

9) komórkach organizacyjnych Ministerstwa nadzorujących jednostki w działach – należy przez to rozumieć komórki organizacyjne Ministerstwa, którym na podstawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa powierzono zadania sprawowania, w imieniu Ministra, jednolitego nadzoru nad jednostkami w działach w zakresie organizacyjno-kadrowym lub finansowo-administracyjnym;

10) komórce organizacyjnej Ministerstwa – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wchodzącą w skład Ministerstwa, zgodnie ze statutem Ministerstwa;

11) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej – należy przez to rozumieć oświadczenie ostanie kontroli zarządczej za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

12) planie działalności Ministra – należy przez to rozumieć plan działalności Ministra na rok następny, sporządzony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

13) ryzyku – należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa;

14) ryzyku kluczowym – należy przez to rozumieć ryzyko, mogące spowodować niezrealizowanie celów i zadań określonych w planie działalności Ministra lub celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa, którego istotność przyjmuje wartość od 16 do 25 punktów;

15) samoocenie – należy przez to rozumieć proces, w którym dokonywana jest ocena funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie;

16) sprawozdaniu z wykonania planu działalności Ministra – należy przez to rozumieć sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok poprzedni, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

17) właścicielu ryzyka – należy przez to rozumieć wskazaną przez kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa komórkę wewnętrzną bezpośrednio zarządzającą ryzykiem, w tym odpowiedzialną za podjęcie działań, jeżeli poziom istotności ryzyka przekracza poziom akceptowalny;

18) Zespole Audytu Wewnętrznego – należy przez to rozumieć komórkę wewnętrzną w Biurze Kontroli.

§ 3.
Kontrolę zarządczą w Ministerstwie stanowi ogół działań podejmowanych przez członków kierownictwa Ministerstwa oraz kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa we wszystkich rodzajach ich aktywności, które są konieczne dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
§ 4.
1. Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest wykonywana zgodnie z:

1) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. poz. 1254);

2) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. poz. 1581);

3) przepisami w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej, wydanymi na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

4) komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF poz. 84);

5) komunikatem nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF poz. 11);

6) komunikatem nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. MF poz. 56);

7) szczegółowymi wytycznymi w zakresie kontroli zarządczej dla działów administracji rządowej –gospodarka i rozwój regionalny.

2. W ramach wykonywania kontroli zarządczej w Ministerstwie stosuje się procedury i wytyczne odnoszące się do wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania ich realizacji, określone dla następujących elementów tej kontroli:

1) środowisko wewnętrzne;

2) cele i zarządzanie ryzykiem;

3) mechanizmy kontroli;

4) informacja i komunikacja;

5) monitorowanie i ocena.

3. Kontrola zarządcza w Ministerstwie jest dokumentowana. Dokumentację kontroli zarządczej stanowią obowiązujące w Ministerstwie wewnętrzne akty normatywne, w tym procedury wewnętrzne, regulaminy, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.

§ 5.
Plan działalności, sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra oraz oświadczenie o stanie kontroli zarządczej Ministra podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej, w bazie Regulacje wewnętrzne Lotus Notes oraz w Wewnętrznym Serwisie Informacyjnym Ministerstwa.

Rozdział 2

Zakresy odpowiedzialności

§ 6.

1. Minister jest odpowiedzialny za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w kierowanych działach.

2. Członkowie kierownictwa Ministerstwa nadzorują funkcjonowanie kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i jednostkach w działach, wobec których wykonują czynności nadzorcze, zgodnie z zarządzeniem Ministra w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa, w szczególności:

1) składają oświadczenie o stanie kontroli zarządczej;

2) akceptują Rejestr ryzyk kluczowych.

3. Zespół Audytu Wewnętrznego dokonuje systematycznej, niezależnej i obiektywnej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w Ministerstwie, realizowanej w ramach zadań zapewniających oraz czynności doradczych.

4. Komitet audytu świadczy doradztwo na rzecz Ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w jednostkach w działach, w szczególności przez sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień.

5. Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej Ministerstwa, w szczególności:

1) opracowuje propozycje celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa zgodnie z przyjętym planem działalności Ministra oraz odrębnymi przepisami, w tym właściwymi aktami wewnętrznymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania, w szczególności zarządzania przez cele;

2) monitoruje realizację zatwierdzonych celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa;

3) zarządza ryzykiem w odniesieniu do zatwierdzonych celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa;

4) przeprowadza samoocenę w kierowanej komórce organizacyjnej Ministerstwa;

5) składa oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej Ministerstwa.

6. Pracownicy Ministerstwa są zaangażowani w procesy kontroli zarządczej w zakresie określonym w zarządzeniu, regulaminie organizacyjnym Ministerstwa, wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych Ministerstwa, opisach stanowisk pracy oraz w udzielonych im pełnomocnictwach i upoważnieniach, a także odpowiadają za realizację tych procesów w zakresie swoich kompetencji.

7. Departament Strategii Rozwoju odpowiada za:

1) opracowanie i aktualizację misji i celów strategicznych Ministerstwa odnoszących się do działów;

2) sporządzenie projektu, a następnie planu działalności Ministra;

3) sporządzenie sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni.

8. Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi, w ramach funkcjonującego w Ministerstwie systemu zarządzania przez cele, odpowiada organizacyjnie za przygotowanie procesu opracowania celów i zadań przez komórki organizacyjnej Ministerstwa zgodnie z przyjętym planem działalności Ministra oraz za ich zatwierdzanie i monitorowanie.

9. Komórki organizacyjne Ministerstwa nadzorujące jednostki w działach:

1) występują do jednostek w działach o przekazanie planów działalności, informacji w zakresie monitorowania realizacji celów i zadań ujętych w planach działalności, sprawozdań z wykonania planów działalności oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej;

2) na wniosek komórki organizacyjnej sprawującej nadzór merytoryczny nad jednostkami w dziale, udostępniają wymienione w pkt 1 dokumenty do wglądu.

10. Departament Zarządzania Projektami odpowiada za przygotowanie celów i zadań do planu działalności Ministra, związanych z realizacją kluczowych projektów prowadzonych przez Ministerstwo.

11. Biuro Kontroli odpowiada za koordynację procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie.

12. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:

1) koordynację procesu samooceny w Ministerstwie;

2) sporządzenie oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej;

3) dokonywanie okresowych przeglądów procedur kontroli zarządczej.

Rozdział 3

Misja i cele strategiczne Ministerstwa oraz plan działalności Ministra

§ 7.

Ministerstwo realizuje cele strategiczne działając w oparciu o misję Ministerstwa zatwierdzoną przez Ministra.
§ 8.
1. Projekt planu działalności Ministra jest sporządzany przez Departament Strategii Rozwoju na podstawie obowiązujących dokumentów strategicznych, określonych w nich celów i priorytetów, z uwzględnieniem założeń budżetu zadaniowego oraz celów i zadań przekazanych przez Departament Zarządzania Projektami, o których mowa w § 6 ust. 10, do dnia 30 września każdego roku.

2. Departament Strategii Rozwoju może przekazać opracowany projekt planu działalności Ministra do kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i kierowników jednostek w działach – za pośrednictwem komórek organizacyjnych Ministerstwa nadzorujących jednostki w działach – w celu jego zaopiniowania.

3. Departament Strategii Rozwoju w terminie do dnia 10 października każdego roku przekazuje członkom kierownictwa Ministerstwa projekt planu działalności Ministra do uzgodnienia.

4. Projekt planu działalności Ministra, po uzgodnieniu z członkami kierownictwa Ministerstwa, Departament Strategii Rozwoju przedkłada do akceptacji Ministra, a następnie w terminie do dnia 31 października każdego roku przekazuje Prezesowi Rady Ministrów.

5. W przypadku braku uwag Prezesa Rady Ministrów do projektu planu działalności Ministra Departament Strategii Rozwoju przekazuje projekt do podpisu Ministra.

6. W przypadku przekazania uwag do projektu planu działalności Ministra przez Prezesa Rady Ministrów, Departament Strategii Rozwoju ponownie uzgadnia dokument z członkami kierownictwa Ministerstwa i przekazuje do podpisu Ministra.

Rozdział 4

Zarządzanie ryzykiem

§ 9.

1. Komórka organizacyjna Ministerstwa jest obowiązana do dokonywania systematycznego przeglądu swoich działań, w odniesieniu do celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa, o których mowa w § 6 ust. 5 pkt 1, w celu identyfikowania i analizy ryzyk.

2. W procesie identyfikacji ryzyk, należy uwzględnić w szczególności ryzyka:

1) związane ze zmianami zachodzącymi w Ministerstwie lub jego otoczeniu;

2) związane z systemami teleinformatycznymi;

3) o charakterze finansowym, w tym ryzyka nadużyć finansowych oraz korupcji;

4) zagrażające wizerunkowi Ministerstwa;

5) związane z procesem decyzyjnym w Unii Europejskiej;

6) dotyczące środowiska prawnego, w tym zmian legislacyjnych.

3. W procesie identyfikacji i analizy ryzyk wykorzystuje się wszelkie dostępne źródła informacji, w szczególności ustalenia wewnętrznych i zewnętrznych audytów i kontroli oraz wyniki samooceny dokonywanej przez komórki organizacyjne Ministerstwa.

§ 10.
Komórki organizacyjne Ministerstwa przeprowadzają identyfikację i analizę ryzyk co najmniej raz w roku, a także obligatoryjnie w przypadku zmiany zakresu swojego działania lub zaistnienia istotnych okoliczności mogących wpływać na realizację celów i zadań komórki.
§ 11.
1. W przypadku każdego zidentyfikowanego ryzyka należy określić jego wpływ na realizację celów i zadań oraz prawdopodobieństwo jego wystąpienia, a także zaplanować działania zaradcze.

2. Sposób szacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz wpływu zidentyfikowanego ryzyka na realizację celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra jest określony w załączniku nr 2 do zarządzenia.

3. Ryzyko o istotności do 9 punktów jest ryzykiem akceptowalnym, co oznacza brak obowiązku podejmowania działań ograniczających jego istotność.

4. Ryzyko o istotności od 10 do 25 punktów wymaga zaplanowania i podjęcia działań zaradczych ograniczających jego istotność do poziomu akceptowalnego, z zastrzeżeniem ust. 6.

5. Działania zaradcze w odniesieniu do ryzyk, o których mowa w ust. 4, mogą polegać w szczególności na:

1) przeniesieniu ryzyka w całości lub części na inny podmiot;

2) wycofaniu się z działań, które wiążą się z ryzykiem;

3) minimalizowaniu ryzyka poprzez podjęcie działań mających na celu zmniejszenie istotności ryzyka, w tym wzmocnienie mechanizmów kontroli w ramach realizowanego celu.

6. W przypadku, gdy istnieją trudności lub ograniczenia w przeciwdziałaniu ryzyku, a także gdy ewentualne koszty podjętych działań mogą przekroczyć przewidywalne korzyści, działania zaradcze, o których mowa w ust. 5, mogą polegać na tolerowaniu ryzyka.

7. Wszystkie zidentyfikowane ryzyka komórka organizacyjna Ministerstwa opisuje w zestawieniu ryzyk, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do zarządzenia.

8. Komórka organizacyjna Ministerstwa w terminie do dnia 10 grudnia każdego roku, przesyła do Biura Kontroli oraz przekazuje do wiadomości nadzorującemu członkowi kierownictwa Ministerstwa zatwierdzone przez kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa zestawienie ryzyk.

9. Biuro Kontroli, na podstawie zestawień ryzyk przekazanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, opracowuje projekt rejestru ryzyk kluczowych zidentyfikowanych w Ministerstwie, zwany dalej „Rejestrem ryzyk kluczowych”, który przekazuje do zaopiniowania Zespołowi do spraw Zarządzania Ryzykiem i Samooceny w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku.

§ 12.
1. W skład Zespołu do spraw Zarządzania Ryzykiem i Samooceny, zwanego dalej „Zespołem”, wchodzą:

1) przewodniczący Zespołu – dyrektor generalny Ministerstwa;

2) członkowie Zespołu:

a) dyrektor Biura Dyrektora Generalnego,

b) dyrektor Biura Kontroli,

c) dyrektor Biura Ministra,

d) dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego,

e) dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych,

f) dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej,

g) dyrektor Departamentu Handlu i Usług,

h) dyrektor Departamentu Informatyki,

i) dyrektor Departamentu Innowacji,

j) dyrektor Departamentu Jednostek Nadzorowanych i Podległych,

k) dyrektor Departamentu Komunikacji,

l) dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej,

m) dyrektor Departamentu Strategii Rozwoju,

n) dyrektor Departamentu Zarządzania Projektami.

2. Przewodniczący Zespołu może zapraszać do uczestnictwa w pracach Zespołu osoby spoza Zespołu.

3. Do zadań Zespołu należy w szczególności:

1) opiniowanie, z uwzględnieniem kontekstu funkcjonowania całego Ministerstwa, wyników analizy i oceny ryzyk oraz wyników analizy i oceny stosowanych mechanizmów kontroli, w tym pod względem prawidłowości oszacowania istotności ryzyk i zaklasyfikowania ich jako kluczowych oraz adekwatności zaproponowanych działań ograniczających istotność ryzyk kluczowych;

2) zapoznanie się, a w przypadku gdy jest to uzasadnione, opiniowanie wyników samooceny;

3) opiniowanie, w zakresie określonym przez przewodniczącego Zespołu, innych niż wymienione w pkt 1 i 2 dokumentów kontroli zarządczej, w tym w szczególności ankiet dotyczących samooceny opracowanych przez Biuro Dyrektora Generalnego;

4) wspieranie działań na rzecz doskonalenia kontroli zarządczej w Ministerstwie.

4. Zespół podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach lub w trybie obiegowym.

5. W przypadku rozbieżności stanowisk między członkami Zespołu, rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego Zespołu.

6. Obsługę administracyjną Zespołu, w tym protokołowanie rozstrzygnięć podejmowanych przez Zespół, zapewnia Biuro Kontroli.

§ 13.
1. Zaopiniowany przez Zespół projekt Rejestru ryzyk kluczowych, przewodniczący Zespołu przedstawia członkom kierownictwa Ministerstwa do akceptacji, a następnie przekazuje do zatwierdzenia Ministrowi.

2. Zatwierdzony przez Ministra Rejestr ryzyk kluczowych Biuro Kontroli przekazuje do wiadomości kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz do komitetu audytu.

Rozdział 5

Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra, celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa oraz przygotowanie sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra

§ 14.

1. Departament Strategii Rozwoju może zwrócić się w każdym czasie do kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i kierowników jednostek w działach – za pośrednictwem komórek organizacyjnych Ministerstwa nadzorujących jednostki w działach, o informację dotyczącą poziomu realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra.

2. Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań komórki organizacyjnej Ministerstwa odbywa się według zasad określonych odrębnymi aktami wewnętrznymi w zakresie funkcjonujących w Ministerstwie systemów zarządzania, w szczególności zarządzania przez cele.

§ 15.
1. W celu przygotowania sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa przekazują Departamentowi Strategii Rozwoju, w terminie do dnia 10 marca każdego roku, informację o realizacji wyznaczonych celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra.

2. Departament Strategii Rozwoju opracowuje projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni, w terminie do dnia 10 kwietnia każdego roku, i niezwłocznie przekazuje do uzgodnienia członkom kierownictwa Ministerstwa oraz do wiadomości Biura Dyrektora Generalnego.

3. Uzgodniony z członkami kierownictwa Ministerstwa projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni, Departament Strategii Rozwoju przedkłada, w terminie do dnia 20 kwietnia każdego roku, do podpisu Ministra.

Rozdział 6

Monitorowanie i samoocena kontroli zarządczej w Ministerstwie

§ 16.

1. Samoocena jest przeprowadzana co najmniej raz w roku.

2. Samoocenę przeprowadza się z wykorzystaniem ankiet przeznaczonych dla kadry zarządzającej oraz dla pozostałych pracowników Ministerstwa, których wzory określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego i udostępnia w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku.

3. Oceny poszczególnych elementów kontroli zarządczej dokonuje się według skali określonej w ankietach i przekazuje do Biura Dyrektora Generalnego, w terminie do dnia 21 stycznia każdego roku w postaci elektronicznej lub w postaci papierowej, jeżeli wyposażenie stanowiska pracy nie pozwala na dokonanie samooceny w postaci elektronicznej.

4. Biuro Dyrektora Generalnego opracowuje dla każdej komórki organizacyjnej Ministerstwa zbiorcze zestawienie danych wynikających z samooceny i przekazuje kierującemu komórką organizacyjną Ministerstwa.

5. Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa na podstawie zbiorczych danych wynikających z samooceny, sporządza raport z wyników, uwzględniający:

1) ogólną ocenę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;

2) zidentyfikowane słabości kontroli zarządczej;

3) proponowane działania naprawcze, w przypadku zidentyfikowania słabości kontroli zarządczej.

6. Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa przekazuje do Biura Dyrektora Generalnego raport, o którym mowa w ust. 5, w terminie 14 dni od otrzymania zbiorczego zestawienia danych wynikających z samooceny.

7. Biuro Dyrektora Generalnego, na podstawie raportów otrzymanych od komórek organizacyjnych Ministerstwa, sporządza podsumowanie wyników samooceny, które przekazuje do zaopiniowania Zespołowi, w terminie do dnia 1 marca każdego roku.

8. Przewodniczący Zespołu, w terminie do dnia 15 marca każdego roku, przekazuje do wiadomości członkom kierownictwa Ministerstwa oraz komitetowi audytu, informację o wynikach samooceny kontroli zarządczej w Ministerstwie.

§ 17.
Kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa są zobowiązani do bieżącego monitorowania poszczególnych elementów kontroli zarządczej w ramach realizowanych zadań i wykorzystania informacji dotyczących możliwości usprawnienia kontroli zarządczej w zakresie swojego działania.

Rozdział 7

Sporządzenie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej

§ 18.

Proces uzyskiwania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej realizowany jest na trzech poziomach:

1) kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz kierowników jednostek w działach;

2) członków kierownictwa Ministerstwa;

3) Ministra.

§ 19.
1. Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa sporządza oświadczenie ostanie kontroli zarządczej w kierowanej komórce organizacyjnej Ministerstwa, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 4 do zarządzenia, wraz z uzasadnieniem.

2. Uzasadnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera omówienie:

1) działań dotyczących monitorowania poszczególnych elementów kontroli zarządczej, w tym monitorowania celów i zadań ujętych w planie działalności Ministra;

2) wyników samooceny;

3) informacji uzyskanych w procesie zarządzania ryzykiem;

4) wyników zewnętrznych i wewnętrznych audytów i kontroli.

3. Komórki organizacyjne Ministerstwa nadzorujące jednostki w działach występują do kierowników jednostek w działach o przedłożenie, w terminie do dnia 21 marca każdego roku, oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

4. Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa przedkłada oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 21 marca każdego roku członkowi kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu komórkę organizacyjną Ministerstwa, z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister oraz komórki organizacyjne Ministerstwa nadzorujące jednostki w działach przedkładają do Biura Dyrektora Generalnego oświadczenia, o których mowa w ust. 1 i 3, w terminie do dnia 5 kwietnia każdego roku.

§ 20.
1. Członek kierownictwa Ministerstwa może wskazać komórkę organizacyjną Ministerstwa, która sporządzi oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, w zakresie kompetencji członka kierownictwa Ministerstwa.

2. Członek kierownictwa Ministerstwa przedkłada Ministrowi oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 5 do zarządzenia, w terminie do dnia 5 kwietnia każdego roku, za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego.

§ 21.
1. Oświadczenie Ministra o stanie kontroli zarządczej jest przygotowywane z wykorzystaniem:

1) oświadczeń o stanie kontroli zarządczej składanych Ministrowi przez członków kierownictwa Ministerstwa, kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister oraz kierowników jednostek w działach;

2) sprawozdania z realizacji planu działalności Ministra;

3) wyników samooceny.

2. Biuro Dyrektora Generalnego, za pośrednictwem przewodniczącego Zespołu, w terminie do dnia 25 kwietnia każdego roku, przedkłada Ministrowi do podpisu oświadczenie o stanie kontroli zarządczej wraz z oświadczeniami złożonymi przez członków kierownictwa Ministerstwa, kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Minister oraz kierowników jednostek w działach.

Rozdział 8

Przepisy końcowe

§ 22.

Traci moc zarządzenie nr 29 Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie ustalenia Opisu systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (Dz. Urz. Min. Inf. i Roz. poz. 55), w zakresie kierowanego przez Ministra działu administracji rządowej – rozwój regionalny.
§ 23.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rozwoju i Finansów: M. Morawiecki

 

 

1) Minister Rozwoju i Finansów kieruje działami administracji rządowej – gospodarka i rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 749, 1020, 1250, 1579, 1923, 1948, 1954 i 1961.


Załącznik 1.

Załączniki do zarządzenia Ministra Rozwoju i Finansów
z dnia 21 grudnia 2016 r. (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 33)

Poglądowy schemat organizacji kontroli zarządczej w Ministerstwie Rozwoju (załącznik nr 1)

infoRgrafika


Załącznik 2. [SPOSÓB SZACOWANIA PRAWDOPODOBIEŃSTWA WYSTĄPIENIA RYZYKA ORAZ WPŁYWU ZIDENTYFIKOWANEGO RYZYKA NA REALIZACJĘ CELÓW I ZADAŃ OKREŚLONYCH W PLANIE DZIAŁALNOŚCI MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW]

Załącznik nr 2

SPOSÓB SZACOWANIA PRAWDOPODOBIEŃSTWA WYSTĄPIENIA RYZYKA ORAZ WPŁYWU ZIDENTYFIKOWANEGO RYZYKA NA REALIZACJĘ CELÓW I ZADAŃ OKREŚLONYCH W PLANIE DZIAŁALNOŚCI MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW

Do szacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka stosuje się poniższą skalę:

 

Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka

Ocena

Punkty

Opis

Bardzo niskie

1

Prawdopodobieństwo wynosi poniżej 11%

Niskie

2

Prawdopodobieństwo wynosi od 11–30%

Średnie

3

Prawdopodobieństwo wynosi od 31–50%

Wysokie

4

Prawdopodobieństwo wynosi od 51%–70%

Bardzo wysokie

5

Prawdopodobieństwo powyżej 70%

 

Do szacowania wpływu na realizację celów Ministerstwa stosuje się poniższą skalę:

 

Wpływ na realizację celów Ministerstwa

Ocena

Punkty

Opis

Nieznaczny

1

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje nieznaczne zakłócenie lub opóźnienie w wykonywaniu zadań, nie wpływa na wizerunek Ministerstwa.

Skutki zdarzenia można łatwo usunąć.

Mały

2

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje małe zakłócenie lub opóźnienie w wykonywaniu zadań, częściowo wpływa na wizerunek Ministerstwa.

Skutki zdarzenia można usunąć.

Średni

3

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje małą stratę posiadanych zasobów, ma negatywny wpływ na efektywność działania, jakość wykonywanych zadań, wizerunek Ministerstwa.

Z wystąpieniem zdarzenia może się wiązać trudny proces przywracania stanu poprzedniego.

Duży

4

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje średnią stratę posiadanych zasobów, ma negatywny wpływ na efektywność działania, jakość wykonywanych zadań, wizerunek Ministerstwa.

Z wystąpieniem zdarzenia wiąże się trudny proces przywracania stanu poprzedniego.

Krytyczny

5

Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje poważną stratę zasobów lub uszczerbek mający krytyczny wpływ na realizację kluczowych zadań i osiąganie założonych celów.

Z wystąpieniem zdarzenia wiąże się długotrwały i trudny proces przywracania stanu poprzedniego albo przywrócenie stanu poprzedniego jest niemożliwe.


Załącznik 3.

Załącznik nr 3

infoRgrafika


Załącznik 4. [WZÓR – OŚWIADCZENIE O STANIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ DYREKTORA KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ MINISTERSTWA]

Załącznik nr 4

WZÓR – OŚWIADCZENIE O STANIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ DYREKTORA KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ MINISTERSTWA

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 5. [WZÓR – OŚWIADCZENIE O STANIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ CZŁONKA KIEROWNICTWA MINISTERSTWA ROZWOJU]

Załącznik nr 5

WZÓR – OŚWIADCZENIE O STANIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ CZŁONKA KIEROWNICTWA MINISTERSTWA ROZWOJU

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-12-21
  • Data wejścia w życie: 2016-12-22
  • Data obowiązywania: 2016-12-22
  • Dokument traci ważność: 2018-11-08
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA