REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 12

DECYZJA NR DPP-WOPN.717.2.2025.AR
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO

z dnia 29 maja 2025 r.

w sprawie przyznania Kolejom Mazowieckim otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia,

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 29c ust. 1, 2, 5, 7 i 8 oraz art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym1 („ustawa o transporcie kolejowym”), art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE2 („rozporządzenie 2018/1795”), oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego3 („k.p.a.”), po rozpoznaniu wniosku „Koleje Mazowieckie - KM” sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie („Koleje Mazowieckie”), z 23 stycznia 2025 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego („Urząd”) za pośrednictwem platformy ePUAP: 3 lutego 2025 r.), zaktualizowanym w związku z pismem z 20 lutego 2025 r. (znak: MHP.51.4.2025, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 4 marca 2025 r.), w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031,

PRZYZNAJĘ

Kolejom Mazowieckim otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia,

realizowany liniami kolejowymi nr 1, 2, 9, 202 oraz 405 w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031, przewozy realizowane codziennie w terminach:

- od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2027 r.;

- od 24 czerwca 2028 r. do 3 września 2028 r.;

- od 23 czerwca 2029 r. do 2 września 2029 r.;

- od 20 czerwca 2030 r. do 1 września 2030 r.;

- od 28 czerwca 2031 r. do 31 sierpnia 2031 r.,

z zachowaniem wskazanych poniżej warunków i zakresu wykorzystania dostępu do linii kolejowych.

I. Niniejsza decyzja zobowiązuje do:

1. uruchomienia na wnioskowanej trasie 1 pary pociągów na dobę codziennie, zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji;

2. uruchomienia nowego połączenia pasażerskiego w częstotliwości oraz terminach wynikających z niniejszej decyzji;

3. uruchomienia pociągów w pełnej relacji, tj. Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia;

4. zatrzymywania się pociągów na następujących stacjach lub przystankach: Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Ciechanów, Mława Miasto, Działdowo, Iława Główna, Prabuty, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot, Gdynia Główna, Wejherowo, Lębork, Słupsk, Ustka;

5. realizacji przewozów:

- przy pomocy lokomotywy EU47 oraz 2 wagonów sterowniczych i od 4 do 6 wagonów środkowych o następujących parametrach:

a) wagon sterowniczy BT typ Abpbdzf, zapewniający 85 miejsc, w tym 22 miejsca uchylne oraz co najmniej 2 miejsca oznaczone dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,

b) wagon środkowy BT typ Bpz, zapewniający 133 miejsca, w tym 3 miejsca uchylne:

- wyłącznie taborem spełniającym warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.

II. Niniejsza decyzja uprawnia do:

1. uruchomienia pociągów w mniejszym wymiarze, tj. częstotliwości lub terminach innych niż to wynika z sentencji decyzji, wyłącznie w wyniku zaistnienia niemożliwych do przewidzenia zdarzeń zewnętrznych, będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury;

2. uruchomienia połączeń w krótszej relacji, wyłącznie w wyniku zaistnienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury;

3. wprowadzenia dodatkowych postojów:

a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym4 („ustawa o publicznym transporcie zbiorowym”), realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji lub przystanku,

b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych,

c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury,

4. korzystania z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w niniejszej decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Kolei Mazowieckich;

5. uruchomienia połączeń w innych godzinach niż wskazane w projekcie rozkładu jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Kolei Mazowieckich;

6. wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych niż wskazane w decyzji, o ile posiadają takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe.

Ponadto:

7. w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych, przez które przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej;

8. uruchamianie nowych przewozów kolejowych na podstawie niniejszej decyzji nie powinno skutkować likwidacją skomunikowań pociągów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;

9. nowe przewozy kolejowe powinny przede wszystkim stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarze województwa mazowieckiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego.

III. Na mocy niniejszej decyzji Koleje Mazowieckie zobowiązane są:

1. poinformować Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego („Prezes UTK”), o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie na wnioskowanej trasie połączenia:

a) w niepełnej relacji,

b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającymi z niniejszej decyzji,

oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:

c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy,

d) wprowadzeniem dodatkowych postojów,

w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, wraz z uzasadnieniem;

2. poinformować Prezesa UTK, o każdym przewoźniku kolejowym uprawnionym do wykorzystania zdolności przepustowej, zgodnie z art. 30b ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, w zakresie niniejszej decyzji, poprzez przekazanie:

a) nazwy i adresu przewoźnika kolejowego oraz numeru wpisu do właściwego rejestru przedsiębiorców,

b) informacji o sposobie i warunkach wykorzystania przydzielonej zdolności przepustowej,

w terminie nie krótszym niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia wykonywania przewozów przez każdego z przewoźników kolejowych.

UZASADNIENIE:

3 lutego 2025 r. wpłynął do Prezesa UTK, za pośrednictwem platformy ePUAP, wniosek Kolei Mazowieckich z 23 stycznia 2025 r., o przyznanie otwartego dostępu na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, w okresie od 1 stycznia 2027 r. do 31 grudnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031 („Wniosek”).

Pismem z 13 lutego 2025 r. Prezes UTK wezwał Koleje Mazowieckie do uzupełnienia braków merytorycznych we Wniosku.

Pismem z 20 lutego 2025 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 4 marca 2025 r.) Koleje Mazowieckie przekazały zaktualizowany Wniosek.

Pismem z 6 marca 2025 r. Prezes UTK zawiadomił Koleje Mazowieckie o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji w sprawie dotyczącej otwartego dostępu na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031. Koleje Mazowieckie zostały także poinformowane o materiale dowodowym i faktach znanych Prezesowi UTK z urzędu. W tym samym piśmie Prezes UTK poinformował Koleje Mazowieckie o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.

Pismem z 11 marca 2025 r. Prezes UTK powiadomił podmioty uprawnione o otrzymanym Wniosku Kolei Mazowieckich w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia oraz poinformował o przysługującym prawie zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w terminie i na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia 2018/1795.

12 marca 2025 r. Prezes UTK opublikował informację o wpływie Wniosku Kolei Mazowieckich na stronie internetowej Urzędu pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do-infrastruktu/otwarty-dostep-krajowy/powiadomienia/22162,Powiadomienie-Kolei-Mazowieckich-KM-sp-z-oo-o-planowanych-nowych-krajowych-uslug.html.

Pismem z 11 kwietnia 2025 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem ePUAP: 11 kwietnia 2025 r.) „PKP Intercity” S.A. z siedzibą w Warszawie („PKP Intercity”) poinformowała, że nie będzie składać wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Z powyższym pismem PKP Intercity przekazało dokument pełnomocnictwa z 5 lutego 2025 r.

Pismem z 30 kwietnia 2025 r. Prezes UTK zawiadomił PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie („PKP PLK”), że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.

Pismem z 30 kwietnia 2025 r. Prezes UTK zawiadomił Koleje Mazowieckie, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Jednocześnie Prezes UTK poinformował Koleje Mazowieckie o dokumentach wchodzących w skład materiału dowodowego i o przysługującym prawie do wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 7 dni od doręczenia pisma. Ponadto Prezes UTK poinformował o wyznaczeniu terminu załatwienia sprawy do dnia 30 maja 2025 r.

Koleje Mazowieckie nie skorzystały z przysługującego na podstawie art. 10 § 1 k.p.a. prawa do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK zważył, co następuje:

Stosownie do art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.

Zgodnie natomiast z art. 104 § 1 k.p.a.: „Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej”.

Art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie kolejowym przyznaje Prezesowi UTK kompetencję do wydawania decyzji dotyczących otwartego dostępu.

Jak wskazano, 3 lutego 2025 r. do Prezesa UTK wpłynął Wniosek Kolei Mazowieckich, zaktualizowany 4 marca 2025 r., w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031.

Stosownie do art. 29c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym: „Regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu”.

Zgodnie z art. 29d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym: „W zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie, w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję o przyznaniu ograniczonego dostępu”.

W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o transporcie kolejowym podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie jest więc aplikant. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 9b ustawy o transporcie kolejowym aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.

Tym samym należy stwierdzić, że Koleje Mazowieckie spełniają warunki uznania ich za aplikanta.

Wniosek został podpisany przez osoby upoważnione do reprezentacji Kolei Mazowieckich, zgodnie z zasadami reprezentacji wskazanymi w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Zgodnie z treścią art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym aplikant, który zamierza wystąpić o przydzielenie zdolności przepustowej w celu wykonywania przewozu na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, na trasie, na której są wykonywane przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, informuje o tym właściwego zarządcę infrastruktury oraz Prezesa UTK. Informacja o planowanym uruchomieniu komercyjnych przewozów osób na danej trasie powinna zostać przedstawiona za pomocą standardowego formularza powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2018/1795, nie później niż w terminie 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów, którego będzie dotyczył wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej.

Należy wskazać, że Koleje Mazowieckie przekazały Wniosek 3 lutego 2025 r., czyli zachowując termin 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2026/2027. Powyższe oznacza, że moment wniesienia przez Koleje Mazowieckie Wniosku do Prezesa UTK, a także szacowany czas uruchomienia przewozów są zgodne z postanowieniami art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym.

Stosownie do art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym: „Prezes UTK, nie później niż przed upływem 10 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2, przekazuje tę informację organizatorowi publicznego transportu kolejowego i przewoźnikowi kolejowemu, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie, o której mowa w ust. 2”.

Artykuł 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym określa, że w terminie miesiąca od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, organizator publicznego transportu kolejowego i przewoźnik kolejowy, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oraz zarządca właściwej infrastruktury kolejowej mogą złożyć do Prezesa UTK wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia 2018/1795.

Pismem z 11 marca 2025 r. Prezes UTK zawiadomił podmioty uprawnione, tj. te, którym przysługuje możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o planowanym uruchomieniu nowej usługi.

W przedmiotowym postępowaniu administracyjnym podmiotami uprawnionymi do złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE5, byli: Minister Infrastruktury, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Marszałek Województwa Pomorskiego, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Prezydent m.st. Warszawy, w imieniu i na rzecz którego zadania realizuje Zarząd Transportu Miejskiego, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., POLREGIO S.A., Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. oraz PKP PLK.

Ze względu na to, że obowiązujące przepisy nie wiążą ze sobą początku biegu terminu dla złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z momentem publikacji jawnej wersji powiadomienia aplikanta (tu: Koleje Mazowieckie) o planowanej nowej usłudze, Prezes UTK przyjął, że początek biegu terminu dla każdego z podmiotów uprawnionych liczony jest indywidualnie. Początek biegu terminu dla złożenia przez podmiot uprawniony wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej związany jest z momentem doręczenia pisma organu regulacyjnego informującego o otrzymaniu wniosku o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu należało przyjąć, że termin na dokonanie czynności, o której mowa powyżej, rozpoczynał się, zgodnie z obowiązującymi zasadami obliczania terminów, od momentu doręczenia podmiotom uprawionym pisma Prezesa UTK z 11 marca 2025 r.

W ustawie o transporcie kolejowym znajduje się również regulacja dotycząca sposobu postępowania Prezesa UTK w przypadku braku wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej oraz w sytuacji otrzymania takiego wniosku.

Wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie jest możliwe w sytuacji, gdy żaden podmiot uprawniony nie złoży w terminie przewidzianym przepisami, wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej albo gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w art. 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).

W ramach niniejszego postępowania zostało złożone pismo PKP Intercity z 11 kwietnia 2025 r., w którym wskazany podmiot przedstawił swoje stanowisko.

Pismo PKP Intercity z 11 kwietnia 2025 r.

W piśmie z 11 kwietnia 2025 r. PKP Intercity oświadczyło, że nie będzie składać wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.

W związku z powyższym należy uznać, że w ramach tego postępowania, w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795, do Prezesa UTK nie wpłynął żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.

Wobec tego, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK zobowiązany był wydać decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, realizowanego liniami kolejowymi nr 1, 2, 9, 202 oraz 405 w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031, przewozy realizowane codziennie w terminach:

- od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2027 r.;

- od 24 czerwca 2028 r. do 3 września 2028 r.;

- od 23 czerwca 2029 r. do 2 września 2029 r.;

- od 20 czerwca 2030 r. do 1 września 2030 r.;

- od 28 czerwca 2031 r. do 31 sierpnia 2031 r.

Zgodnie z treścią art. 29c ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym: „W decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo przyznaniu ograniczonego dostępu określa się w szczególności:

1) aplikanta, jego siedzibę i adres;

2) trasy, na których mają być realizowane przewozy;

3) okres, na jaki decyzja zostaje wydana;

4) warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej”.

Przepis art. 29c ust. 7 pkt 4 ustawy o transporcie kolejowym obliguje Prezesa UTK do określenia w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu warunków oraz zakresu korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej.

Prezes UTK określił częstotliwość kursowania na wnioskowanej trasie w wymiarze 1 pary pociągów na dobę, przewozy realizowane codziennie, zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 i 2.

Na mocy niniejszej decyzji pociągi będą uruchamiane w pełnej relacji, tj. Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia. W ocenie Prezesa UTK, skoro Koleje Mazowieckie złożyły wniosek o przyznanie otwartego dostępu na wykonywanie nowych przewozów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, to niecelowe byłoby działanie polegające na wykonywaniu połączeń w krótszej relacji. Prezes UTK zauważa, że takie działanie mogłoby godzić nie tylko w prawidłowość przeprowadzonego postępowania przez organ regulacyjny oraz ocenę ewentualnie zgłoszonych wniosków przez podmioty uprawnione, ale również w interes potencjalnych podróżnych.

Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów na następujących stacjach lub przystankach: Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Ciechanów, Mława Miasto, Działdowo, Iława Główna, Prabuty, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot, Gdynia Główna, Wejherowo, Lębork, Słupsk, Ustka.

Zgodnie ze złożonym przez Koleje Mazowieckie Wnioskiem, przewozy realizowane na trasie Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji niniejszej decyzji, będą realizowane przy pomocy lokomotywy EU47 oraz 2 wagonów sterowniczych i od 4 do 6 wagonów środkowych o następujących parametrach: wagon sterowniczy BT typ Abpbdzf, zapewniający 85 miejsc, w tym 22 miejsca uchylne oraz co najmniej 2 miejsca oznaczone dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wagon środkowy BT typ Bpz, zapewniający 133 miejsca, w tym 3 miejsca uchylne. Do realizacji powyższej usługi zezwala się na wykorzystywanie wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.

Prezes UTK w pkt II sentencji decyzji określił dopuszczalne odstępstwa w warunkach oraz zakresie korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej na podstawie niniejszej decyzji.

Uruchamianie pociągów w mniejszym wymiarze, tj. częstotliwości lub terminach innych niż to wynika z pkt I sentencji decyzji, jest dopuszczalne wyłącznie w wyniku zaistnienia niemożliwych do przewidzenia zdarzeń zewnętrznych, będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.

Uruchamianie połączeń w krótszej relacji, niż wynika to z pkt I sentencji niniejszej decyzji, zostało zastrzeżone dla zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.

Jednocześnie Prezes UTK stwierdził, że nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:

a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku,

b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych,

c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.

Prezes UTK zastrzegł, że podczas realizacji usługi przyznanej niniejszą decyzją dopuszczalne jest korzystanie z tras przebiegających liniami kolejowymi innymi niż wymienione w decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Kolei Mazowieckich (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową konkretnego odcinka infrastruktury kolejowej lub obowiązywaniem trasy okrężnej dla określonego fragmentu trasy).

Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt I sentencji decyzji, w godzinach innych niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Kolei Mazowieckich (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową infrastruktury kolejowej lub przesunięciem godzin odjazdu ze względu na obowiązujące priorytety przy układaniu rozkładu jazdy).

Jednocześnie Prezes UTK zastrzegł możliwość wykonywania przewozów taborem innym aniżeli wskazany w pkt I sentencji decyzji, o ile zostaną zagwarantowane takie same bądź lepsze (wyższe) parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe.

Prezes UTK określił także w niniejszej decyzji, że w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych, przez które przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.

Uruchamianie nowej usługi nie powinno powodować zakłócenia, a w szczególności likwidacji, istniejących skomunikowań pomiędzy pociągami uruchamianymi na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Prezes UTK zwrócił uwagę na to, że przewozy wykonywane na podstawie niniejszej decyzji powinny mieć charakter uzupełniający wobec istniejącej oferty przewozowej, a więc stanowić dla niej wartość dodaną, a nie skutkować jej pogorszeniem. Z tego względu zarządca infrastruktury powinien uwzględniać w procesie alokacji zdolności przepustowej charakter realizowanej na mocy niniejszej decyzji usługi. W ocenie Prezesa UTK realizowane przewozy powinny przede wszystkim uzupełniać ofertę przewozową zapewnianą na obszarze województwa mazowieckiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego. W rezultacie spodziewany jest wzrost zainteresowania podróżnych transportem kolejowym w regionach, przez które przebiega trasa wnioskowanego połączenia.

Mając na względzie rolę Prezesa UTK jako organu regulacyjnego w zakresie sektora kolejowego ustalono, że Koleje Mazowieckie zobowiązane są poinformować Prezesa UTK o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia:

a) w niepełnej relacji,

b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającymi z niniejszej decyzji,

oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:

c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy,

d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.

W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w lit. a - d, Koleje Mazowieckie zobowiązane są w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, przedstawić stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.

Koleje Mazowieckie zobowiązane są także poinformować Prezesa UTK o każdym przewoźniku kolejowym, którego wskaże do wykorzystania zdolności przepustowej do realizacji przewozów na podstawie niniejszej decyzji.

W przypadku skutecznego skorzystania z uprawnienia z art. 30b ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, Koleje Mazowieckie zobowiązane są, w terminie nie krótszym niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia przewozów, przedstawić dane każdego z przewoźników kolejowych wraz z informacją o sposobie i warunkach wykorzystania przydzielonej zdolności przepustowej.

Powyższe klauzule mają na celu uzyskiwanie na bieżąco wiedzy na temat faktycznie realizowanych na podstawie niniejszej decyzji przewozów i ich zgodności z treścią zawartych w tej decyzji postanowień.

Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK rozstrzygnął jak w sentencji.

Zgodnie z art. 29c ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat. Ze względu na złożony przez Koleje Mazowieckie Wniosek, Prezes UTK przyznał Kolejom Mazowieckim prawo otwartego dostępu na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka - Warszawa Zachodnia, w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031, przewozy realizowane codziennie w terminach:

- od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2027 r.;

- od 24 czerwca 2028 r. do 3 września 2028 r.;

- od 23 czerwca 2029 r. do 2 września 2029 r.;

- od 20 czerwca 2030 r. do 1 września 2030 r.;

- od 28 czerwca 2031 r. do 31 sierpnia 2031 r,

zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji.

Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w ramach otwartego dostępu w zakresie spełniania warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym).

Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej wygasa w przypadku likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana (art. 29c ust. 11 ustawy o transporcie kolejowym).

Zgodnie z art. 29c ust. 12 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku:

1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji;

2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie aplikanta.

POUCZENIE

Stronie niezadowolonej z niniejszej decyzji przysługuje prawo zwrócenia się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji (art. 127 § 3 k.p.a. w związku z art. 29c ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym).

Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK.

Wpis od skargi wynosi 200 zł i uiszczany jest gotówką do kasy sądu administracyjnego lub na rachunek bankowy tego sądu, zgodnie z art. 15 w związku z art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 2 k.p.a. w związku z art. 3 § 2 pkt 1 oraz art. 13 § 2, art. 52 § 1 i § 3, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi6 („p.p.s.a.”), w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi7.

Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika, na zasadach określonych w art. 239 - art. 262 p.p.s.a.

Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania określonych w art. 63 § 1 k.p.a.

OPŁATA:

Od decyzji należna opłata skarbowa wynosi 10 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100), zgodnie z cz. I pkt 53 Załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej8. Koleje Mazowieckie, wraz z przekazanym Wnioskiem, przedstawił potwierdzenie uiszczenia 3 lutego 2025 r. ww. opłaty skarbowej z rachunku bankowego swojego pełnomocnika na rachunek Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy.

W związku z powyższym uznać należy, że opłata za wydanie niniejszej decyzji została uiszczona przez Koleje Mazowieckie w całości.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra


1 Dz. U. z 2024 r. poz. 697

2 Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r. str. 5

3 Dz. U. z 2024 r. poz. 572

4 Dz. U. z 2025 r. poz. 285

5 dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 343 z 14 grudnia 2012 r. str. 32, z późn. zm.) („dyrektywa 2012/34/UE”)

6 Dz. U. z 2024 r. poz. 935 i poz. 1685.

7 Dz. U. z 2021 r. poz. 535

8 Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 oraz Dz. U. z 2024 r. poz. 1222 i poz. 1757.

Załącznik 1. [PROJEKT ROCZNEGO ROZKŁADU JAZDY W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2027 R. DO 31 SIERPNIA 2031 R., TJ. W ROCZNYCH ROZKŁADACH JAZDY POCIĄGÓW: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 ORAZ 2030/2031 NA TRASIE KRAJOWEJ WARSZAWA ZACHODNIA – USTKA]

ZAŁĄCZNIKI:

1. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031 na trasie krajowej Warszawa Zachodnia - Ustka

2. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 26 czerwca 2027 r. do 31 sierpnia 2031 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 oraz 2030/2031 na trasie krajowej Ustka - Warszawa Zachodnia

Załącznik nr 1 do decyzji znak: DPP-WOPN.717.2.2025.AR

odległość km

stacja

godz. przyjazdu

godz. odjazdu


Warszawa Zachodnia


07:00

3,082

Warszawa Centralna

07:05

07:10

4,254

Warszawa Wschodnia

07:16

07:17

20,057

Legionowo

07:32

07:33

14,76

Nowy Dwór Maz.

07:44

07:45

20,203

Nasielsk

07:57

07:58

37,907

Ciechanów

08:15

08:16

29,698

Mława Miasto

08:29

08:20

20,468

Działdowo

08:31

08:32

60,75

Iława Główna

09:02

09:03

33,321

Prabuty

09:19

09:20

35,591

Malbork

09:38

09:39

18,361

Tczew

09:51

09:52

31,874

Gdańsk Główny

10:09

10:11

4,18

Gdańsk Wrzeszcz

10:15

10:16

3,828

Gdańsk Oliwa

10:19

10:20

3,653

Sopot

10:24

10:25

9,331

Gdynia Główna

10:33

10:35

23,003

Wejherowo

10:51

10:52

35,75

Lębork

11:28

11:29

51,428

Słupsk

11:57

12:05

17,105

Ustka

12:19


478,604




Załącznik 2. [PROJEKT ROCZNEGO ROZKŁADU JAZDY W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2027 R. DO 31 SIERPNIA 2031 R., TJ. W ROCZNYCH ROZKŁADACH JAZDY POCIĄGÓW: 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 ORAZ 2030/2031 NA TRASIE KRAJOWEJ USTKA – WARSZAWA ZACHODNIA]

Załącznik nr 2 do decyzji znak: DPP-WOPN.717.2.2025.AR

odległość km

stacja

godz. przyjazdu

godz. odjazdu


Ustka


13:35

17,105

Słupsk

13:50

13:59

51,428

Lębork

14:29

14:30

35,75

Wejherowo

15:03

15:04

23,003

Gdynia Główna

15:26

15:28

9,331

Sopot

15:35

15:36

3,653

Gdańsk Oliwa

15:41

15:42

3,828

Gdańsk Wrzeszcz

15:45

15:46

4,18

Gdańsk Główny

15:51

15:53

31,874

Tczew

16:08

16:09

18,361

Malbork

16:19

16:20

35,591

Prabuty

16:37

16:38

33,321

Iława Główna

16:55

16:56

60,75

Działdowo

17:27

17:28

20,468

Mława Miasto

17:38

17:39

29,698

Ciechanów

17:53

17:54

37,907

Nasielsk

18:11

18:12

20,203

Nowy Dwór Maz.

18:23

18:24

14,76

Legionowo

18:32

18:33

20,057

Warszawa Wschodnia

18:45

18:47

4,254

Warszawa Centralna

18:53

18:56

3,082

Warszawa Zachodnia

19:00


478,604




Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-06-04
  • Data wejścia w życie: 2025-05-29
  • Data obowiązywania: 2025-05-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA